[MacOSX]Verbinding met server in windowsdomein

Pagina: 1
Acties:

• tyrinian
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een tijdelijke medewerker hier heeft zijn Mac (OS X.4.3) meegebracht naar het werk. Deze is aan het netwerk gehangen. We hebben hier een windowsdomein met daarin een server met gedeelde mappen.

Internet en e-mail werkt, maar de gebruiker kan geen verbinding krijgen met deze gedeelde mappen. Wanneer hij via netwerken verbinding daarmee probeert te maken (met het geven van zijn windowsgebruikersnaam en wachtwoord) dan krijgt hij de foutmelding " De alias FILESERVER kan niet worden geopend omdat het originele onderdeel niet gevonden kan worden." met daaronder 3 opties: verwijder alias, herstel alias, annuleren. Wanneer de gebruikersnaam en wachtwoord op een XP-machine gebruikt komt hij wel in de gedeelde mappen.

Hoe komt de gebruiker bij de bestanden op de fileserver?

Ik heb helaas 0,0 ervaring met het Mac OS en wil niet de configuratie van zijn systeem om zeep helpen, en googlen met nederlandstalige foutmeldingen helpt ook niet veel :(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Probeer eens met appel+K, vervolgens smb://<naam of IP van fileserver>/share, als het goed is moet er dan verbinding gemaakt kunnen worden.
De alias waarover gepraat wordt is waarschijnlijk de verwijzing van je server in de "netwerkomgeving" van OS X.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
> APL

• tyrinian
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 17 november 2005 @ 17:12:
Probeer eens met appel+K, vervolgens smb://<naam of IP van fileserver>/share, als het goed is moet er dan verbinding gemaakt kunnen worden.
De alias waarover gepraat wordt is waarschijnlijk de verwijzing van je server in de "netwerkomgeving" van OS X.
Ik zal het morgen proberen. Alvast bedankt.

edit: vandaag was m'n MacCollega er niet, dus heb niets kunnen testen, ook niet de oplossingen van BaT en Whieee.

[ Voor 15% gewijzigd door tyrinian op 18-11-2005 09:48 ]

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-02 10:06

BaT

Je kan de Windows werkgroep ook instellen op de mac; dit wil ook nog wel eens helpen om bij je shares te komen. Dit kan je instellen bij "Directory Access" > vervolgens kies je voor de service "SMB/CIFS", configureer de service, daar kan je dan een werkgroep naam instellen en eventueel nog een Wins-server.

Tevens moet je er voor zorgen dat bij je mac > System Preferences > Sharing > Personal file & Windows sharing staat aangevinkt.

[ Voor 28% gewijzigd door BaT op 17-11-2005 20:35 ]

Product Owner - Connec2

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

je kan in datzelfde Directory Access zelfs toegang tot Active Directory regelen als je wilt.

Launching containers into space

• tyrinian
  • Niet online
Ik heb de raad van zowel JGC als BaT opgevolgd. en hierdoor zijn we al een stap verder. De server verifieert nu het wachtwoord van de user van de Apple, maar zegt dat het niet klopt, terwijl de user met diezelfde username/password-combinatie via een Windows-machine wel naar binnen kan. Wat is nu de volgende stap?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik denk dat dit je wel verder moet helpen, je zult echter wel een instelling op je server moeten veranderen...

http://allinthehead.com/r...dows-2003-share-from-os-x

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• tyrinian
  • Niet online
het werkt! Ik heb de instructies in de link opgevolgd en nu kan de Apple op de server. Thanks!
Pagina: 1