Meerdere vlans, één internet verbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Topicstarter
Ik wil het volgende bereiken:

Afbeeldingslocatie: http://tamaela.nl/got/netwerk.gif

Beide vlans moeten gescheiden zijn en mogen niet met elkaar kunnen communiceren.
Ik wil dit bereiken met een Asus gigaX 1024P managed switch omdat deze binnen mijn budget ligt.

Ik ben ook routers tegen gekomen welke ook vlans ondersteund, echter wil ik meer vaste poorten hebben en dat bied deze switch mij (en een modem met router krijg ik al bij mn adsl abonnement).

Nu vroeg ik mij alleen af of dit met deze hardware mogelijk is of moet ik dit op een andere manier oplossen?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

:S wat is hier nou VLAN aan?
Dit zijn gewoon 2 subnetten binnen 1 LAN

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Je moet een router gebruiken die VLAN's ondersteund, heeft deze te weinig ethernet poortjes, sluit er dan een (VLAN capable) switch op aan, dan moet het werken.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:52
Pannenkoekkie schreef op donderdag 17 november 2005 @ 17:02:
:S wat is hier nou VLAN aan?
Dit zijn gewoon 2 subnetten binnen 1 LAN
Ik zie de TS nergens aangeven welke ip-adressen en subnetmaskers hij gebruikt, dus om nu meteen te roepen dat het 2 subnetten zijn?

Je kunt in die switch bij de port-based vlans opgeven welke poorten in welke VLAN zitten, en afaik kan 1 switchpoortje in meerdere VLANs zitten. Als je router nu niet tussen die 2 route, dan heb je op die manier je gewenste setup. Je router hoeft voor port-based VLANs ook geen weet te hebben van die vlans.

Ik weet niet welke router je hebt, maar als dat een Linksys WRT54G is en je schuwt er niet voor terug om wat te prutsen dan kun je er OpenWRT inknallen, de VLAN-setup van de ingebouwde switch aanpassen, je routing en nat instellen en net1 en net2 ieder hun eigen fysieke netwerk geven die je ieder aan hun goede poortje van de linksys knoopt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 17 november 2005 @ 18:46:
[...]

Je router hoeft voor port-based VLANs ook geen weet te hebben van die vlans.
Jawel. Je kunt een poort zonder tagging namelijk maar in een vlan proppen. Met tagging kun je er meerdere per poort gebruiken, maar dan moet de router daar ook weer van weten.

Ik ga er even van uit dat die switch niets weet van layer3 switching en inter-vlan routing. Dus moet je ofwel een router hebben met meerdere poorten (zonder switching), ofwel een router die 802.1q vlan tags begrijpt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 17 november 2005 @ 18:46:
[...]

Ik zie de TS nergens aangeven welke ip-adressen en subnetmaskers hij gebruikt, dus om nu meteen te roepen dat het 2 subnetten zijn?
Ik heb het idee dat de TS namelijk Subnet bedoelt in plaats van VLAN, maar dat zal wel aan mij liggen...

Ik ga maar eens bij de baas CCNA regelen want dit schiet niet op zo :)

[ Voor 10% gewijzigd door Pannenkoekkie op 17-11-2005 18:54 ]

Pagina: 1