A8N SLI eerste boot geeft crash

Pagina: 1
Acties:

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Ik ben als sinds enige tijd de trotse eigenaar van een Asus A8N SLI. Heb daar het volgende opgeprikt:
3500+ Winnie @ 2475Mhz
A8N SLI
160GB Hitachi
Leadtek 6600GT
500 watt Huntkey ATX2.0 (dual 12V)

Het zaakje is 100% primestabiel.

Alleen het probleem is dat als ik het systeem weer eens aanzet (vanaf helemaal uit en volledig afgekoeld, bijv. 's avonds uitgezet en 's ochtends weer aan) het systeem óf vastloopt óf even vastloopt en daarna een zwart scherm geeft, waarbij de IDE-LED maar blijft branden.
Ik ben bang dat mijn processor op de 1 of andere manier toch beschadigd is, aangezien ik dit soort problemen eerder heb gehad (maar dat is al heeel lang geleden en eigenlijk een heel ander verhaal 8)7).
Verder zijn de voltlijnen ook stabiel (12V iets aan de lage kant, maar dat komt door de afwijkende uitmeting van het bord, heb ik gemerkt, door te kijken wat anderen voor voltages hadden). De CPU en de GPU zijn overgeklokked, maar het systeem is wel volledig stabiel (Prime95, 3Dmark05, PiFast enz.). Het crashen doet zich dan ook alleen voor als ik heel veel dingen opeens open, of aan het internetten ben. Iig, als hij crasht, staat FireFox of IE open.
BIOS updates hebben niet geholpen (1006, 1010 en 1011).
Ik heb wel het voltage eerst hoger gehad, 1,47V, en draai nu op 4,5V. Maar dit zal het probleem niet echt kunnen zijn, aangezien hij gewoon Primestabiel is.
Wat kan dit zijn? Het is niet zozeer een ernstig probleem, maar eerder lastig en toch wel enigszins zorgwekkend.

P.s. als mn pc uit standby komt, crasht ie ook, maar dat komt omdat het mobo op de 1 of andere manier het voltage dan terug naar 1.4V zet. Dit is niet het geval bij het booten, het voltage is dan precies hetzelfde als na een reboot.

[ Voor 14% gewijzigd door The__Virus op 17-11-2005 16:45 ]

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Alles op defaults gezet (oc en voltages) en nog een keer geprobeerd? Mss krijgt je CPU/mem te weinig volts.

Iemand anders heeft hetzelfde probleem, en denkt dat het aan de temperatuur in zijn kamer ligt. Hoe "koud" is jou kamer 's ochtends?
En wel eens geprobeerd om hem een dag uit te laten en rond 16-17 uur weer aan zetten?
Dit is volgens mij niet het probleem, want ik heb nooit ergens last van, ook niet in de kou :P

Crasht hij ook als je je pc gewoon een hele nacht aanlaat? Dus NIET op standby? Werkt hij de volgende ochtnd nog normaal?

Verwijderd

zou het de harde schijf niet kunnen zijn? omdat je zegt dat de ide led blijft branden

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Heb je de IDE / Netwerk (firewall) drivers van Nvidia geinstalleerd? Die geven bij veel mensen problemen namelijk. Daar zijn meerdere topics over die je met de search zo zou moeten kunnen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 17-11-2005 19:11 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• The__Virus
IDE drivers uiteraard niet geïnstalleerd. De temperaturen verschillen tussen de 15 en 25 graden in me kamer (landklimaat op zolder :P), dus daar ligt het niet aan. De CPU en het geheugen krijgt ook genoeg sap, anders zou ik wel @ random crashes hebben en zou hij prime niet overleven. Een hele nacht downloaden (of wel 6 dagen lang, afgelopen week) achter elkaar is geen probleem, geen enkele crash (mits het de eerste keer opstarten is en ik van alles open :X). Hardeschijf is net nieuw en heeft totaal geen problemen ofzo, dus denk ook niet dat het daar inzit. Het probleem is denk ik een bug in het mobo. Maar goed, ruilen kan niet, want ik heb geen originele northbridgekoeler meer en heb ook geen zin om me pc wekenlang niet te kunnen gebruiken door dit. Het blijkt dat het ook niet élke keer met opstarten is, want nu heb ik nergens last van. Maar de pc heeft dan ook maar een half uurtje uitgestaan. Ik zal het morgenochtend nog eens proberen, nadat ik hem zo uitzet. Defaults laden, weet niet of dat helpt, maar het zou nu gewoon moeten werken, aangezien mijn hardware 100% stabiel is. Ook een te zwakke voeding of iets dergelijks is uitgesloten, want ik heb het volgende gedaan (simultaan):
Prime95
RivaTuner (artifactsscan)
kopieren van bestanden op HDD
CD-lades openen en sluiten

Dat vreet echt wel meer sap dan alleen maar een paar programma's openen :X. De voltlijnen wijken op dat moment ook totaal niet af van idle. Heb ook geen last van corrupte bestanden ofzo, tis gewoon een erg vreemd probleem.

• The__Virus
Update: het gebeurde me net zelfs tijdens het booten/laden van Windows al. Het probleem lijkt in de videokaart te zitten, aangezien altijd het beeld uitvalt of het beeld hangt (terwijl pc soms gewoon doorgaat) en omdat ik nu van Outpost een error kreeg, waarin stond dat een Nvidia-DLL als laatste werd geladen. Ook zag ik iemand anders met dit probleem, alleen dan met een A8N-E. Kan die zich ook hier melden? Ben benieuwd of er meer mensen met dit probleem zijn en of er een oplossing is of een verband tussen de rest van onze hardware :X.

• The__Virus
Nog een update:
Mogelijk is het mijn firewall, aangezien deze constant de HDD gebruikt (hele kleine 'tikjes') en nu de laatste tijd vaak een corrupte database krijgt. Maar dit zou ook kunnen omdat ie crasht op het moment dat hij net aan het schrijven is...

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
blaat

Niet goed gelezen, tis nog vroeg 8)7

[ Voor 89% gewijzigd door Lawrentium op 22-11-2005 11:18 ]

• AeroTech2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11-2025

AeroTech2

The One doesn't excist

Probeer hem gewoon eens standaard te laten draaien misschien doet ie het dan

\

• nakata24
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2025
Misschien is het de nforce drivers, die gaven mij ook heelveel problemen.

• The__Virus
De drivers zijn het iig niet, want ik weet wat daar voor problemen mee waren en heb dan ook alleen de nodige drivers geïnstalleerd. De IDE-driver geeft bij mij overigens geen problemen (op Starforce-foutmeldingen na) en voor de rest heb ik geen andere drivers geprobeerd. Ik zal hem morgenochtend eens standaard laten draaien, kijken of hij het dan wel doet. Maar het is ook alleen af en toe bij de eerste boot, het systeem is verder 100% stabiel.

• The__Virus
Nou ik heb hem nu op stockspeeds gezet, want het probleem was niet normaal meer. Windows wilde niet meer opstarten, gaf een error dat ie PCI.sys niet kon vinden. Kopiëren met herstelconsole lukte niet, want de toegang tot de map Windows en dieper werd geweigerd :(. Ook kon hij met DIR niet alle mappen weergeven zei ie, dus ik was bang dat ik alles kwijt was :X. Heb toen NTFS4DOS gedownload om te kijken of ik daarmee wel kon kopiëren, die startte eerst een checkdisk en daarmee werden een aantal bestanden gerepareerd. Kon toen verder de schijf helemaal niet meer benaderen! Heb toen maar gereboot op hoop van zegen en waarachtig, hij ging weer verder :D! Dus hij doet het nu wel weer gewoon, weet niet of ie nog een keer kan gaan crashen. Hij staat nu dus op standaardsnelheden, nu maar eens kijken of ie dan ook vastloopt. Tis toch vreemd, de pc was verder 100% stabiel :X. Denk dat het in het moederbord zit, maar heb geen zin om hem dagen kwijt te zijn en um dan terug te krijgen met de melding dat er niets mee aan de hand is en dat ik onderzoekskosten kwijt ben :X. Dus wordt vervolgd.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 21:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien het al is geopperd en je er zelf ook iets over zegt: de NForce-software die bedoeld is voor je integrated Nvidia NIC, geeft bij een flink aantal mensen problemen. Heb zelf ook allerlei vreemde crashes gehad, zelfs direct naar een clean install.

Mijn toenmalige oplossing: ActiveArmor verwijderen uit je lijst met geinstalleerde programma's, booten in Safe-Mode, NForce 7.03 uitgepakt hebben staan op mijn desktop, handmatig drivers updaten voor netwerkkaart (of misschien unknown device) en klaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• The__Virus
Ik heb, zoals eerder gemeld, nooit de firewall (active armor) en de netwerksuite geïnstalleerd, want die geven idd problemen. Maar de netwerkkaart zelf (gewoon alleen die drivers) geven geen problemen als je hem niet icm. een andere gebruikt (zoals bij Deluxe mogelijk is). Dus denk niet dat het probleem daar in zit. En het zou wel heel bar zijn als het daar door komt, dan kan ik me computer niet eens gebruiken, want zonder internet kan ik niets. Als blijkt dat het probleem zich nu nog voordoet (met stockspeeds) laat ik het moederbord omruilen door een andere. Heb toch nog garantie. Want de CPU en het geheugen kunnen het niet zijn lijkt mij, als deze urenlang Prime volhouden (OC'ed of niet).

• LV-426
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-04 20:38
Prime95 test niet echt je HD, je NIC, je DVD, etc. Dus misschien crashed je systeem op een van die onderdelen. Die onderdelen zijn dan wel niet zelf oc-ed, maar communiceren wel met iets wat een hogere klok heeft. Ook daar kan het op fout gaan lijkt mij. Primestable is géén garantie voor een stabiel systeem.

Ik had het zelf zoiets met memtest86+. Dit gaf geen fouten met een nieuw setje geheugen, maar systeem was wel zo onstabiel als de pest. Ander geheugen erin --> weer stabiel. Weer alleen nieuw setje geheugen veranderd --> weer onstabiel. Tot 3x toe uitgeprobeerd, alleen het geheugen veranderd, dus ja waar ligt het dan aan? Het nieuwe geheugen zou je zeggen! Maarja, memtest gaf geen fouten. En je hoort meer van dergelijke verhalen hier op GoT.

Ik zou het iets terug oc-en totdat je hele systeem stabiel blijft. Of schakel zoveel mogelijk uit, je NIC, DVD, onnodige poorten, etc en kijk of het dan wel stabiel blijft.
Pagina: 1