[MCE] Verkeerde beeldformaat op TV na installatie Rollup2

Pagina: 1
Acties:

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ik ben een vrij tevreden gebruiker van windows media center edition, maar na de installatie van rollup2 heb ik een aantal problemen opgelost, zoals lip-sync problemen bij TV uitzendingen en elke keer handmatig van 1280x1024 naar een resolutie te switchen voor mijn TV-out, maar ik heb er een heel vervelend probleem bij gekregen: Het beeld op mijn TV is niet meer beeldbvullend en de verhoudingen zijn vertikaal ingedrukt!

Het beeld van mijn TV-out zelf is wel prima (voor zover een TV-out echt mooi kan zijn ;)) en op 4:3 beeldvullend, maar zodra windows mce start, gaat-ie een soort van 14:9 formaat beeld geven, de resolutie wordt 720x480 en is alles wordt een beetje in elkaar gedrukt.

Ter Illustratie, zo ziet het er op mijn TV uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1e401f7dc0dd53d4f279f57020aa5783/full.jpg

De verhouding is dus helemaal scheef, het is niet netjes een grotere resolutie, nee het is helemaal in elkaar gedrukt, daar heb je dus neits aan :(. Dit is dus niet iets wat ik kan oplossen door mijn breedbeeld TV in te laten zoomen... Ik had begrepen dat je in MCE2005 na die update ook de resolutie kan wijzigen, maar met de HELP functie word ik daar niet wijzer van en in het menu kan ik het ook niet vinden. Ik zie vast weer iets simpels over het hoofd, maar weet iemand wat?

Ik gebruik verder een ati 9700pro en een Hauppauge wintv150mce en windows mce met rollup2 (en als ik die verwijder, moet ik weer zelf resolutie switchen en kan ik gewoon 1024x768 kiezen maar heb ik ook weer lipsync problemen :()...

edit: Ok, ik ben erachter dat ik de resolutie kan wijzigen als ik mce vertel dat-ie niet via een svideo kabel is aangesloten, maar via een vga kabel, ik kan dan met de hand 1024x768 kiezen, maar dan blijft de resolutie gewoon op 720x480 ingesteld staan.

Als ik mijn TV out uitzet, dan gaat mce hem wel in 1280x1024 openen, ik kan hem dan ook wijzigen in 1024x768 maar als ik mce dan opnieuw start, aargh!, is het weer 720x480 geworden :'(

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 17-11-2005 18:37 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:41

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Toch even een oude koe uit de sloot vissen, maar is dit inmiddels opgelost? Ik heb net ook Windows MCE geinstalleerd en heb precies hetzelfde probleem.

Alles draait mooi vai DVI naar mijn tv, maar zodra ik de TV optie in WMCE gebruik sprint hij terug naar een 4:3 miniventster. Ik kan nergens vinden waar ik kan instellen dat hij bij TV kijken gewoon breedbeeld/volledig scherm geeft.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ja, het draait inmiddels. Ik heb dus de resolutie ingesteld op 1024x768 door MCE wijs te maken dat-ie aangesloten zit op een TFT (zit-ie niet). Eigenlijk wilde ik nog op een 16:9 resolutie overstappen, maar dat geeft met analoge TV zoveel gezeik dat ik daar vanaf ben gestapt (zeker sinds dvd's met rollup2 wel anamorphic worden weergegeven).

Ik had het probleem dat ik de resolutie wel in kon stellen, maar dat het feitelijk nog op 720x480 ingesteld bleef, dat was volgens mij een driverprobleem. Heb je wel echt hetzelfde probleem? Dat je scherm op die vage resolutie blijft hangen? ook als je MCE vertelt dat je een tft hebt aangsloten en met de hand 1024x768 instelt?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik heb het antwoord helaas niet voor je maar je topci interesseert me wel enorm veel. Ook hier MCE 2005 met het bekende synchronisatieprobleem tussen beeld en geluid (helaas kan ik met de drivers van m'n onboard geluidskaart dit niet oplossen). Dus heb ik Rollup ook maar eens geinstalleerd (ik had er nog niet van gehoord tot ik dit topic las)

Ik lijk jouw probleem niet te hebben (ik draai alleen via tv-out op een CRT TV-scherm)

Maar waar kan je die Rollupmeuk instellen? Of gaat dat automatisch?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:41

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

'mijn' probleem is inmiddels opgelost door na de installatie van de TV kaart, de VGA driver opnieuw te installeren. Ik vind overigens de TV kwaliteit erg tegenvallen, maar dat terzijnde. Ik zal eens goed kijken of alles ook mooi synchroon loopt.