Toon posts:

Hoe Bootable ISO Images booten van harddisk zonder OS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Regelmatig download ik ISO images van Linux distributies en brand deze op een CD of DVD.
Eigenlijk begin ik me hieraan te irriteren om het telkens te branden.

Ik weet dat er programma's zijn zoals Alcohol 120% en DAEMON-Tools, maar deze hebben een OS nodig om een ISO/CD te kunnen 'emuleren'.

Nu vraag ik me dus af of iemand een methode weet om ISO Images te kunnen bootten vanaf mijn hardeschijf ?

Verwijderd

Volgende keer iets nuttiger graag ;)

[ Voor 82% gewijzigd door pasta op 17-11-2005 15:18 ]

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
ISO op een USB odf 2de partitie/schijf uitpakken en daarvanaf booten?

[ Voor 18% gewijzigd door ilovetechno op 17-11-2005 15:16 ]

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:13
Met VMware lukt je dat wel, op een virtuele disk danwel op een tweede partitie

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10-2025

LoneWolf

Just a Byte

ooit wel eens zo iets voorbij zien komen in DSL linux :
Ergens in de grub of lilo

bootfrom=/dev/hda1/dsl.iso

misschien dat je dus met 1 linux bootcd op die manier wel andere iso's kan booten

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kan je niet makkelijker op CD of DVD-RW branden zodat het je niet elke keer een cd/dvd kost?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

ilovetechno schreef op donderdag 17 november 2005 @ 15:15:
Dit idee vind ik wel interessant.

Wellicht kun je de ISO uitpakken op een aparte partitie op je hardeschijf, of op een eigen fysieke schijf. Vervolgens zou je de bootimage uit de ISO over kunnen nemen op een CD of USB-stick. Met een kleine wijziging in het configuratiebestand van de bootloader kun je hem laten doorverwijzen naar de partitie/schijf vanwaar je wilt opstarten -- deze manier wordt ook gebruikt om live cd's op te starten.

Als ik me niet vergis emuleert de bootimage in een ISO altijd een floppy; als dit inderdaad zo is dan kan je even een opstartdiskette maken waarmee je de 'ISO' (uitgepakt op je speciale partitie/schijf) kunt opstarten. Het voordeel van een diskette is dat je 'm toch nergens anders voor zou gebruiken en bovendien kan de inhoud gemakkelijk bewerken. De inhoud van een USB-stick is ook gemakkelijk te bewerken alleen is de kans groot dat je 'm liever voor andere dingen wilt gebruiken. Een cd is goedkoop, maar lastig te bewerken.

Ik hoop dat je nu verder kunt. Als je denkt dat mijn idee kan werken en je hebt het geprobeert, dan mag je wel even laten weten of het werkt -- ben benieuwd. Suc6.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Linux installeer ik altijd via FTP. Ik ben geen Linux held, maar als ik SuSe wil installeren download ik de gehele versie en niet de iso's, zorg dat die dir via FTP benaderbaar is op het netwerk en brand een ISO die er apart bij zit om te booten. Dat is iets van 20 of 30 mb, en zou je eventueel op een RW kunnen zetten.

Op die manier is de bron ook altijd benaderbaar als je software bij wil zetten

[ Voor 13% gewijzigd door Marlibica op 17-11-2005 15:44 ]

Sign here against sigs

Verwijderd

Topicstarter
ilovetechno schreef op donderdag 17 november 2005 @ 15:15:
ISO op mijn tweede partitie (NTFS) en daar vanaf de ISO bootten die vervolgens de installatie start die op de ISO Image staat.
nescafe schreef op donderdag 17 november 2005 @ 15:16:
Met VMware lukt je dat wel, op een virtuele disk danwel op een tweede partitie
Als je zelf al een OS hebt geïnstalleerd, dan is het niet zo moeilijk om een ISO op te starten zonder deze te brandden. Maar ik wil het dus gewoon 'echt' op mijn systeem installeren niet via VMWare.
LoneWolf schreef op donderdag 17 november 2005 @ 15:30:
ooit wel eens zo iets voorbij zien komen in DSL linux :
Ergens in de grub of lilo

bootfrom=/dev/hda1/dsl.iso

misschien dat je dus met 1 linux bootcd op die manier wel andere iso's kan booten
Hmm, zal straks even uitzoeken hoe dat precies in elkaar zit bij GRUB.
Gunner schreef op donderdag 17 november 2005 @ 15:31:
Kan je niet makkelijker op CD of DVD-RW branden zodat het je niet elke keer een cd/dvd kost?
Ik vind het helemaal niet erg dat ik een CD/DVD gebruik, ik vind 't alleen irritant om de hele tijd te moeten wachten totdat de ISO gebrand is.

Verwijderd

Nou linux kan indirect ISO's booten...dat mag toch wel?
Via een bootloader zoals hierboven staat kan je van een iso booten, maar dan moet je wel een herkbaar FS gebruiken op de partitie waar de ISO opstaat

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 15:51 ]

Verwijderd

Het mooiste zou zijn als je in de bios in kan stellen dat ie een ISO'tje mount... maar ach, dat zal wel niet kunnen. Misschien op sourceforge een bootloader ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff op Google gezocht naar ISO bootmogelijkheden van LILO en GRUB, heb helaas niets kunnen vinden. Op Freenode heb ik het ook nog even gevraagt op #GRUB en #LILO maar helaas zeggen ze dat dit niet mogelijk is ...

kipbanaan : hoe kan ik het dan 'indirect bootten' ?

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 17:22:
Ik heb ff op Google gezocht naar ISO bootmogelijkheden van LILO en GRUB, heb helaas niets kunnen vinden. Op Freenode heb ik het ook nog even gevraagt op #GRUB en #LILO maar helaas zeggen ze dat dit niet mogelijk is ...

kipbanaan : hoe kan ik het dan 'indirect bootten' ?
Met http://dirk.eddelbuettel.com/quantian/howto_lilogrub.html en http://dirk.eddelbuettel.com/quantian/howto_winboot.html kan je wel uit de voeten hoop ik ?

disclaimer: Mits je een mountbaar (supported ) filesystem op de harddisk waar de iso staat, hebt !

Laat het even weten als het gelukt is, wel zo handig voor toekomstige zoekers ;)

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 08:14
Thanks, toevallig was ik dit ook aan het zoeken want van al die cd's bakken gaat zo veel tijd in zitten. Ik wilde het liefst ook een mogelijkheid hebben om te booten van een pc zonder is, maar een ftp is ook mooi,

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
booten van usb stick ie is mogelijk

Verwijderd

Simpelweg kun je niet van ISO booten. Je hebt altijd een bootdisk (of image ervan) nodig dat zichzelf toegang verschaft tot de ISO ("mounten") en vervolgens verder gaat.

Zo doet Knoppix het bijvoorbeeld ook, maar die bewaart tegenwoordig 2 gecomprimeerde cd-rom images op zijn eigen DVD.
Pagina: 1