Switchen tussen lan/wlan mbv ifplugd/whereami

Pagina: 1
Acties:

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik heb een laptop met daarop ubuntu breezy. lan werkt, wlan werkt ook icm met wpa en ndiswrapper. Nu is het mijn bedoeling om linux via de nodige tooltjes fijn automatisch de juiste netwerk instellingen te laten instellen.

Als eerste maar eens op welke manier ik mijn wireless opstart:
code:
1
sudo ifconfig wlan0 up && sudo /usr/sbin/wpa_supplicant -Bw -Dndiswrapper -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant.conf && sudo dhclient wlan0

Dit gaat gewoon zoals het hoort.

Mijn lan start ik als volgt op:
code:
1
sudo ifconfig eth0 up && sudo dhclient eth0

Ook hier geen problemen.

Nu wil ik dus automatisch linux laten uitzoeken hoe alles ingesteld moet worden.

Als eerste ben ik met ifplugd aan het werk gegaan. Dit omdat ik vaak onderweg ben met de laptop en het hinderlijk is dat hij dan evengoed naar een netwerk gaat zoeken.

/etc/default/ifplugd
code:
1
2
3
4
INTERFACES="eth0"
HOTPLUG_INTERFACES="wlan0"
ARGS="-q -f -u0 -d10 -w -I"
SUSPEND_ACTION="stop"

/etc/network/interfaces
code:
1
2
3
4
5
6
7
# The primary network interface
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet dhcp

# Wireless
allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet dhcp

Dit werkt in principe goed. Als ik de lan kabel erin steek vind hij mijn netwerk en deze werkt nu ook.
Echter als ik dit zelfde doe met mijn pcmcia wlan kaartje dan begint hij wel moet zoeken maar gebeurd er niets. wlan0 komt wel up maar hij krijgt geen ip van de dhcp server. Wat natuurlijk op te lossen is door sudo dhclient wlan0. Maar zo hoort het dus niet.

Toen maar eens gaan kijken naar het programma whereami.

Dit heb ik als volgt ingesteld:
/etc/whereami/detect.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
default undocked

testmii eth0 lan

if lan
    set INTERFACE eth0
    testdhcp '192.168.0.1' lan  # shinebox lan
    notat down
else
    notat wired
    set INTERFACE wlan0
    testap scan wlan
fi

if wlan
    testssid shinebox wireless  # shinebox wlan
    testap scan wlan wireless
    always notat wlan
fi

/etc/whereami/whereami.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
+lan ifconfig eth0 up
-lan ifconfig eth0 down

+wlan ifconfig wlan0 up
+wlan /usr/sbin/wpa_supplicant -Bw -Dndiswrapper -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant.conf
+wlan dhclient wlan0
-wlan ifconfig wlan down

Echter lukt het me niet om het juiste resultaat te krijgen. Het is zelfs zo dat pas na het afsluiten van whereami ik met de hand mijn netwerk weer werkend krijg. Met whereami niet.
Ik kan ook nergens vinden waar output van whereami naar toe gestuurd wordt. Dit zou het zoeken naar een fout nogal versnellen. Zou zie ik namelijk niet in welke modus whereami zit.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het switchen tussen verschillende netwerken en netwerk soorten met behulp van ifplugd/whereami of een ander tooltje?
Of die natuurlijk zien waar ik de fout maak.

[ Voor 3% gewijzigd door Zym0tiC op 17-11-2005 14:24 ]

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!