Toon posts:

[Audio PC]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Doel: Puur en alleen Audio bewerken. Dit vooral met Progje Logic 5.5 Pro (daarboven is MAC only)
Budget: 2000 euro excl monitor

2x Kingston DChannel 2Gb Kit, 2x1Gb DDR2 PC2-4200 372,00

Prima geheugen en uiteraard dual channel. Het systeem zal niet worden overklokt dus GEIL en ander duur geheugen is niet nodig.

AMD Athlon 64 X2 4200+ (2,2GHz, 2x512KB) 414,00

Processor met de beste prijs kwaliteit/verhouding (aldus bestbuyguide en onderliggende reviews) Het L2 cache is misschien wel een vraagstuk, maar ik koos dan toch voor deze variant met een fix'se besparing om zo over 6 maandjes te updaten naar een snellere proc met 2xL2 cache die dan een flinke prijsdaling zal hebben ondergaan.

Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) 107,00

Mooi degelijk kastje met een prima voeding

NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zwart) 45,00

Werkt allemaal prima tegelijkwoordig toch!?

Hitachi Deskstar 7K250, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB) 104,00

Maxtor schijnt een beetje krom te gaan liggen met Nvidea chipset vandaar de nummer 2 (excl raptor). Als primaire HD heb ik zitten denken aan het raptor, maar aangezien in het eerste kwartaal volgend jaar de nieuw gen Raptors komen, heb ik besloten om dan eventueel een Raptor'tje te kopen.

Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150
(mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA) 83,00

Nvidea 4 Chipset met onboard video (wat voldoet) en onboard sound (wat voldoet). De PC is voor een maat van mij en hij zat er nog ff aan te denken om een profi soundkaart te kopen (niet creative of terratec dus)

... Ik hoop dat mijn topic zo voldoet. Graag wat input van echte kenners (wat ik dus niet ben, dus schiet me niet af op missers)

PS: huidige configuratie kost misschien een dikke 1000 euro. Ruim onder het budget, maar het leek mij beter om dat geld achter de hand te houden voor een update over 6 maanden met een nieuwe proc en raptor bv.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 13:12 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
wat is er nou zo audio aan die pc? je hebt niet eens een geluidskaart gevonden, en het lijkt mij dat het daar toch echt om draait
verdiep je er in, of beter, laat je maat eens met wat ideeen komen over wat hij nou precies gaat doen qua audio

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
djmurcielago schreef op donderdag 17 november 2005 @ 13:09:
wat is er nou zo audio aan die pc? je hebt niet eens een geluidskaart gevonden, en het lijkt mij dat het daar toch echt om draait
verdiep je er in, of beter, laat je maat eens met wat ideeen komen over wat hij nou precies gaat doen qua audio
Zoals ik vermeld had gaat het puur om audio bewerken (proc power en geheugen). Ook had ik vermeld dat hij zelf ging kijken voor een profi soundkaart (geen creative of terratec dus).

Wat ik wel vergeten ben te melden is dat hij vooral werkt met Logic

Verwijderd

Audio bewerken doe ik met een 4 jaar oude PC, gaat prima. Kun je voor klein bedrag op marktplaats ook wel vinden. Ik vind niets audio's aan die PC van jou en al helemaal de afwezigheid van enige goede audio kaart met xx kanalen en dmx toestanden ontbreekt. En ik denk dat daar juist je hele budget naar toe zou moeten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 13:15:
Audio bewerken doe ik met een 4 jaar oude PC, gaat prima. Kun je voor klein bedrag op marktplaats ook wel vinden. Ik vind niets audio's aan die PC van jou en al helemaal de afwezigheid van enige goede audio kaart met xx kanalen en dmx toestanden ontbreekt. En ik denk dat daar juist je hele budget naar toe zou moeten.
Dan moet ook jij beter lezen ...

Hij gaat zelf op zoek naar een profi soundkaart

Verwijderd

Topicstarter
Overigens is het niet alleen muziek bewerken, maar ook muziek maken, eigen stukken inladen. Hele concerten inladen kost ook aardig wat power en geheugen wat ik ervan heb begrepen.

Maar van de laatste reply kan ik aannemen dat het overkill is, wat inhoud dat het iig genoeg power is :)

Verwijderd

En het budget blijft dan hetzelfde? Lijkt mij een beetje erg veel dan, ik denk ook niet dat een snellere processor dan deze x2 veel verschil zal uitmaken, behalve dan in je portemonnee. Een raptor daarentegen zal denk ik wel fijn zijn, ik zou hem echter dan wel al nu aanschaffen, je budget laat het toch toe, een processor kan misschien 100 euro in prijs dalen maar een harde schijf zal niet zulke prijsdalingen ondervinden is mijn mening.

Wat misschien een leuke toevoeging kan zijn voor dit systeem is een raid opstelling. Daar je toch met bestanden werkt waarvan je zeker wil zijn dat je die niet kwijt raakt. Het budget laat het ruim toe en het heeft zeker een meerwaarde.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 13:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 13:26:
En het budget blijft dan hetzelfde? Lijkt mij een beetje erg veel dan, ik denk ook niet dat een snellere processor dan deze x2 veel verschil zal uitmaken, behalve dan in je portemonnee. Een raptor daarentegen zal denk ik wel fijn zijn, ik zou hem echter dan wel al nu aanschaffen, je budget laat het toch toe, een processor kan misschien 100 euro in prijs dalen maar een harde schijf zal niet zulke prijsdalingen ondervinden is mijn mening.

Wat misschien een leuke toevoeging kan zijn voor dit systeem is een raid opstelling. Daar je toch met bestanden werkt waarvan je zeker wil zijn dat je die niet kwijt raakt. Het budget laat het ruim toe en het heeft zeker een meerwaarde.
thnx! een kwalitatieve reply! ... hoewel proc en raptor beide bij de updates horen ... wou al ff vragen aan hem of hij meer dan 80GB nodig heeft anders kun je ook een raptor ipv die HUGE hd doen. (de besparing is niet nodig, maar onnodig geld gooien is onnozel) Hoewel het budget vanalles toelaat hoeft hij niet gebruikt te worden als de performace/prijs 1:4 is :P

denk dat er op dit systeem hierboven nog 400 a 500 euro ruimte is.

De extra L2 cache op een duurdere proc zal van mindere waarde zijn dan een raptor schijf?

Verwijderd

Als je veel met muziek/geluiden werkt gebruik je geen formaat als mp3 meer maar de ongecomprimeerde variant wav. Deze zijn echter veel groter in bestandsformaat, 80 g is dus gewoon veels te weinig. Ik denk niet dat je zoveel van die extra cache zal merken. Misschien als je meerdere benches gaat houden dat je dan ontdekt dat het een paar seconde sneller zal gaan. Maar om daar nou zoveel meer voor te betalen, het is net wat je zegt over prijs/performance verhouding. Een Raptor schijf daar en tegen is wel een stuk sneller met het benaderen van bestanden dan een 7200 toeren schijf. En zoals ik al zei zou ik in plaats van een snellere processor 2x 200 gig schijven nemen en een raid opstelling bouwen. Zo beveilig je je bestanden gewoon het beste, wat in deze bedrijfstak wel gewenst is volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 15:14:
Als je veel met muziek/geluiden werkt gebruik je geen formaat als mp3 meer maar de ongecomprimeerde variant wav. Deze zijn echter veel groter in bestandsformaat, 80 g is dus gewoon veels te weinig. Ik denk niet dat je zoveel van die extra cache zal merken. Misschien als je meerdere benches gaat houden dat je dan ontdekt dat het een paar seconde sneller zal gaan. Maar om daar nou zoveel meer voor te betalen, het is net wat je zegt over prijs/performance verhouding. Een Raptor schijf daar en tegen is wel een stuk sneller met het benaderen van bestanden dan een 7200 toeren schijf. En zoals ik al zei zou ik in plaats van een snellere processor 2x 200 gig schijven nemen en een raid opstelling bouwen. Zo beveilig je je bestanden gewoon het beste, wat in deze bedrijfstak wel gewenst is volgens mij.
thnx .. met RAID doel jij dan op de MIRROR variant om het maar zo even te bestempelen? (dat is dacht ik raid 1 voor 2 HD's) en dus niet raid 0 voor speed!?

Ik zat ook al te denken aan de raptor als coding HD en dan die 2x 200gb als storage (mirrored wel te verstaan). Mirroren kan uiteraard ook altijd nog op DVD-r/CD-r, maargoed dat zou ik even moeten overleggen met hem.

Voor zover ik weet werkt hij nu op een amd 1800+ met 512 geheugen en hooguit 80gb HD. Waar hij zich vooral aan stoort is het swappen (wat opgelost moet worden met een flinke bult aan geheugen en een raptor lijkt mij)

....

Inhoudelijk ben ik er nu wel overuit, maar technisch gezien ...

Mijn vraag blijft nu of de gear bij elkaar past? (het nvidia chipset/maxtor HD had ik al van gehoort, maar mis ik nog andere dingen) en het geheugen DDR2 theway2go? Heb ik de juiste speed mem?

heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ben redelijk maar lang niet genoeg op de hoogte van computers etc, maar weet wel aardig mn weg tussen het doolhof te vinden vandaar dat ik mn maat probeer te helpen, maar wil natuurlijk niet de verkeerde dingen aan hem voorschrijven!

Verwijderd

Als ik zelf wat samen stel via azerty, heb je een compleet systeem inclusief raptor schijf en 2 keer 200 gig raid opstelling voor 1560 euro. Hierbij heb ik wel een andere voeding genomen en processor koeler aangezien ikzelf daar altijd een hoge meerwaarde inzie dan de standaard tering herrie.

Hierbij heb je dan:

x2 4200
Scythe ninja met 120 mm papst
2x Dane-Elec Memory DDR SDRAM, 2 GB, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 1 GB)
asus a8n vm
2 x Maxtor DiamondMax Plus 10 200 GB, 7.200 rpm, 16 MB, SATA/150 (volgens mij vallen die problemen reuze mee plus dat maxtor gewoon goede schijven heeft, vooral de 16 mb cache is fijn.)
1 x Maxtor Atlas 10K V 73 GB, 10.000 rpm, 8 MB, Ultra 320, 80-pin SCA-2
NEC ND-4550 16 x, 8 x, 16 x, Zwart, OEM
Cooler Master Centurion 530, Zwart
Cooler Master RS-450-ACLY Real Power 450 Watt

dit komt dus op 1563 euro( inclusief verzend kosten :) )

Het geheugen moet ddr 1 zijn pc 3200 dus.
Dat van de maxtor schijven heb ik eerlijk gezegd nooit gehoord maar kost niks extra 's om een hitachi of samsung ofzo te nemen.
Ik doel inderdaad op raid in mirror.
De 4 gig moet ruim voldoende zijn voor het swappen. En om alle data nou op dvd-tjes te gaan branden is een takke werk.
Om eerlijk te zijn zou ik niet kunnen bedenken hoe je dit systeem terwijl je de prijs/performance in belans houdt nog duurder kan maken. 2000 Euro is gewoon gruwelijk veel.
De videokaart op het mobo ondersteunt neem ik aan geen dual view, iets wat met werken met muziek/geluid wel fijn is heb ik zelf ondervonden. Misschien kan je daar nog naar kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 15:39 ]

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Dat vroeg ik me ook af, is het belangrijk dat de computer zelf stil is? Zo ja, kijk eens op www.silentpcreview.com voor advies.

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 23:54
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 15:33:
1 x Maxtor Atlas 10K V 73 GB, 10.000 rpm, 8 MB, Ultra 320, 80-pin SCA-2
En hoe ga jij deze SCSI schijf aansluiten zonder SCSI controller :?

Dit moet een Wester Digital Raptor 10k rpm 74GB SATA schijf zijn!
asus a8n vm
Dit mobo heeft maar 2 SATA aansluitingen, dus 3 SATA harddisks gaat al niet lukken. Kies liever een deftig full-size mobo + een goedkoope videokaart dan kan er in de toekomst teminste nog makkelijk geupgrade worden.
4GB RAM
Van MEGA overkill gesproken 8)7 |:(
Stel dat windows + progs in totaal ~400MB aan geheugen gebruikt dan heb je nog 600MB over voor audio files te laden. In wav formaat is dit een track van ongeveer 60 min.

[ Voor 46% gewijzigd door Antediluvian op 18-11-2005 04:04 ]

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 23:54
Volgens mij zal dit beter aan de wensen voldoen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
1x ASUS A8N-E                                       €  93,00
1x AMD 3800+ X2 DUAL-CORE PROCESSOR                 € 348,50
1x ZALMAN CNPS 7000B-CU                             €  34,20
1x CORSAIR TWINX 1024MB PC3200(2X512MB)             € 133,40
1x WESTERN DIGITAL 74GB 8MB SATA150 10000RPM RAPTOR € 182,50
2x MAXTOR 250GB 16MB SATA150 7200RPM                € 217,40 (raid 1 mirror)
1x MSI X300SE 128MB PCI-E RADEON                    €  52,00
1x NEC 4550 16X ZWART DVD-RW                        €  46,00
1x ANTEC SLK3800- Black Quiet Edition + 400W PSU    €  95,20

TOTAAL                                             € 1202,20

Zoals je ziet een Raptor om mee te werken en 2x 250GB in raid 1 (mirror) als storage.

Je kan eventueel er nog 1GB ram bijzetten maar dan raad ik aan om voor 2x1GB te kiezen ipv 4x 512GB.

[ Voor 4% gewijzigd door Antediluvian op 18-11-2005 04:06 . Reden: Totaal vergeten 8)7 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je toch een nForce 4 mobo neemt, waarom dan geen SATA300 schijf? De huidige 3 (Hitachi, Seagate en Maxtor) series zijn allemaal sneller dan hun SATA150 neefjes en nauwelijks duurder.

Verder lijkt me dat een mobo met onboard video (Bijvoorbeeld A8N-VM (CSM), of dat MSI Radeon Xpress mobo) een stuk handiger/goedkoper is dan een losse kaart, al is met maar voor de airflow/hitte.

Verwijderd

Topicstarter
De schijven neem ik uiteraard met de meeste potentie en dat is natuurlijk SATA300 boven 150. Die fout heb ik waarschijnlijk in de vlugheid gemaakt, maar toch goed dat ik er op gewezen ben!

Wat betreft dat het mobo maar 2x sata aansluitingen heeft is ook een goede aanmerking! Dan maar een stapje hoger, mocht hij voor 3 HD's kiezen.

Wel of geen onboard videokaart hangt af of hij trek heeft in 2 TFT's ja of nee.

2 GB is dus al RUIM voldoende .. dan gaan we daarvoor! (1GB kan al snel krap worden)
de 3800x2 ipv 4200 is voor die 200mhz misschien ook wel een aardige besparing van 80euro.

Naja ik ga met hem overleggen, maar ik weet in ieder geval genoeg .. nu rest het kiezen en puzzelen nog!

Iedereen bedankt voor zijn op en aanmerkingen! _/-\o_

(topic mag gesloten worden van mij)

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Wat opmerkingen omtrent het fenomeen "Audio PC"

4GB ram is een goede keus. Zodra je als muzikant wat gaat samplen dan ga je dat snel nodig hebben. Bijvoorbeeld wat leuke gesamplede instrumenten (zoals de Native Instruments Akoustik Piano), die nemen zo per stuk zo'n 600-1200 MB in in je RAM

Echter, Windows XP x86 kan niet lekker met 4GB overweg, het OS ziet er maximaal 3. Maar aangezien je een Athlon64 hebt, zou je over kunnen stappen op XP-x64. Hou er dan wel rekening mee dat exotische hardware (wat audiospul over het algemeen is) niet altijd van een x64-driver voorzien is. Ik geloof dat wat dit betreft M-Audio zijn zaakjes het bets op orde heeft, en zij maken ook nog eens goed spul

Trouwens, als je besluit over te stappen op XP-x64, misschien is een oude Logic wellicht niet de beste keuze wat software betreft. Je zou Cakewalk Sonar kunnen overwegen; deze heeft recent een nieuwe versie gekregen en is momenteel AFAIK de enige die een x64 binary heeft. Cubase, Logic, FruityLoops zijn allemaal uitsluitend in 32 bits verkijgbaar.

Graphics: zelf werk ik veel met dit soort programma's, en de grootste ergenis is altijd dat ik gewoon niet genoeg schermruimte heb voor alle schermpjes. Channel mixertje hier, effectje daar, wave editor, transport control, VSTi'tje of twee, ga zo maar door. Zelf haal ik altijd een oude 15" CRT van zolder voor opnamesessies, voor wat extra pixels. Een videokaart met twee aansluitingen (natuurlijk het liefst 2xDVI-I) is wenselijk.

Tot slot de HDD: Multitracken levert enorme belasting op de harde schijf, omdat je met ongecomprimeerde data in hoge bandbreedte werkt. Om die reden zou ik geen softwarematige RAID-1 instellen. Als je vanwege de veiligheid toch RAID wilt, koop dan een fatsoenlijke hardwarematige controller. Zo duur zijn die nou ook weer niet.

[ Voor 6% gewijzigd door netvor op 18-11-2005 15:42 ]

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Pagina: 1