Nieuwe internetverbinding - best practices?

Pagina: 1
Acties:

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Binnen afzienbare tijd wordt bij ons thuis een ADSL-verbinding afgeleverd. Afgezien van het aansluiten wat wel gaat lukken, heb ik nog enkele vragen over wat te doen.

Situatie
Het internet komt op de volgende PC:
P3 - 600
256 MB
10 GB
Windows 98

Wat te doen?
Wat moet ik met deze PC doen om hem zo veilig mogelijk te houden? Uiteraard installeer ik FireFox. Verder komt er een virusscanner op en wat anti-spyware programa's. Ook zal Windows update gedraaid gaan worden.

Wat kan niet?
Windows XP kan helaas niet op de PC, omdat deze door de overige familie gebruikt wordt om wat oudere spelletjes te spelen, die het onder XP niet doen.

De vraag:
Ben ik nog iets vergeten wat er aan de PC moet gebeuren?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 13:26

Sir_G-nius

- - -

Een firewall misschien?

En alles goed up-to-date houden. En vooral niet alles installeren wat je op internet tegenkomt. ;)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Is een firewall echt nodig met een router?

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-02 15:26
CodeCaster schreef op donderdag 17 november 2005 @ 11:18:
nee als je de router goed hebt ingestelt niet nee :)

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:42
Die houdt echt niet alles tegen. Zet gewoon ZoneAlarm erop.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 00:42

Barrycade

Through the...

CodeCaster schreef op donderdag 17 november 2005 @ 11:15:
Binnen afzienbare tijd wordt bij ons thuis een ADSL-verbinding afgeleverd. Afgezien van het aansluiten wat wel gaat lukken, heb ik nog enkele vragen over wat te doen.

Situatie
Het internet komt op de volgende PC:
10 GB
De vraag:
Ben ik nog iets vergeten wat er aan de PC moet gebeuren?
Zou alvast gaan sparen voor een nieuwe pc ;) , ADSL en 10GB HD?? Da's zo gevuld 8)

Maar serieus: als hij nog nooit aan ADSL heeft gehangen, eerst up-to-date virusscanner en firewall (bv. ZoneLabs) draaiend hebben voordat je de ethernetkabel aansluit. Want anders gieren de virussen zo vrij rond voordat het door hebt. Firewall handig om wormactiviteit NAAR het internet te blokkeren.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Ik heb liever een el cheapo router met NAT (dit houdt i.i.g. inkomend verkeer tegen, toch?) dan iets als ZoneAlarm, wat die 600 MHz echt niet gaat trekken.

Edit@ hierboven:

Het moederbord ondersteunt max. 32 GB, en m'n eigen PC ga ik via draadloos aan die verbinding hangen. Daar zit 160 gig in, dat duurt wel een maandje voordat ie vol is :P

[ Voor 39% gewijzigd door CodeCaster op 17-11-2005 11:29 ]

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:25

DefLite

Why so serious?

als je router een firewall heeft niet nee maar als je firewall er geen heeft kan het wel handig zijn. Maar als jij voorzichtig bent op het internet, dan hoef je ook geen virusscanner te hebben dan scan je gewoon 1 per week online. ik ken wel meer mensen die dat doen ;)

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-02 12:19
Bij voorkeur Windows 2000 erop :), dan kun je met gebruikersrechten werken zodat 'prutsors' minder schade aan kunnen richten...

/dev/null

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Doen alle games het dan wel in 2000??

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier ook een PIII-600 - 256mb - 20gb (voor een laptop waren dat zeer woeste waardes toen ik hem kocht in 2000 :P).

Met adsl, met XP, met zonealarm, met een dichtgetimmerde router (filteren op IP en MAC adres).
MS antispy houdt een oogje in het zeil, samen met norman.

Overigens kan je XP ook wel instellen in een w98 compatibility mode.

Wise enough to play the fool

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-02 12:19
CodeCaster schreef op donderdag 17 november 2005 @ 12:13:
de meeste wel..

/dev/null

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025
1 keer gehad, 30 seconden onbeveiligd op internet op een schone pc, had nog geen website bezocht en bingo eerste virus te pakken. Deze maakte ook nog eens heel duidelijk dat ie aanwezig was, dus dat was weer een schone install nu met virusscanner en firewall.

Ik wil er maar mee zeggen, onderschat het niet! Eerst virusscanner en firewall en dan internet pas op.

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Dat komt wss door een blaster / mydoom virus. Die dingen hebben een IP-lijst waar je U tegen zegt.

Achter een router heb je daar geen last van, omdat die poorten waarvan die virussen gebruik maken niet doorgeschakeld staan naar een PC.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Antivirus/antispyware op een PC is zwaar werken op een pc. Zeker als je aangeeft dat zonealarm wellicht teveel is.

Maar een adsl modem met ingebwoude router filter ook al genoeg.

Wellicht ook een image van die PC maken als het draait zodat je na een besmetting snel weer de boel draaiend hebt. Windows update doet voor windows 98 niet zo heel veel meer, ook voor windows 2000 wordt window update nog maar beperkt onderhouden. tja, dat is toch snel oude meuk aan het worden.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Ik denk eigenlijk toch maar dat ik m'n ouders mijn pc laat kopen, daar draait XP wel op, inclusief virusscanner en firewall, en screw hen met die ouwe meuk-spelletjes :P

Koop ik wel weer n nieuwe pc voor op m'n kamer :Y)

"Ja, jullie PC heeft geen TCP/IP configuratie"
(dummy mode on)
"Uhhuh?"
(see?)
"Dus daarom moeten jullie mijn pc maar kopen."

Dus.

[ Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 17-11-2005 14:37 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je instelt dat je NAT router geen poorten forward naar je PC (dus ook geen 'default server' ofzoiets) ben je beschermd van verkeer wat van buitenaf naar binnen wilt. Grappen als MyDoom en Blaster worden dus vrolijk door je router terug gekaatst.
Stel, iemand opent op de PC een schadelijk bestand die niet wordt herkend door de virusscanner, kan dit bestand allerlij dingen doen met je verbinding zonder dat je NAT router dit tegenhoudt. Het verkeer komt immers van binnenuit. Met een firewall kun je dit in sommige gevallen tegenhouden, alhoewel een firewall weinig zin heeft zonder een gebruiker met de juiste kennis, of een goed voor ingestelde config.
NAT Router, Windowsupdate, virusscanner en Firefox zijn voldoende maatregelen om de Win98 PC te beveiligen IMHO.
CodeCaster schreef op donderdag 17 november 2005 @ 12:13:
Op dit gebied geld hetzelfde als voor Windows XP. Games die op WinXP niet werken, zullen niet op 2000 werken, en andersom.

Een nieuwe PC is natuurlijk het bestte, oude PCs zuigen :P

🌞🍃

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Kick & Update:

Een beetje inventariseren kan ook geen kwaad... er werd eigenlijk alleen nog maar The Sims gespeeld (@ 15 FPS ofzo, maar goed). Dit spel doet het perfect op XP.

Nieuwe harddisk erin (80 Gig, werkt wel met 2 partities. BIOS zegt 16 GB, Windows ziet gewoon 80.), XP geïnstalleerd, paar gebruikersaccountjes met beperkte rechten aangemaakt, klaar.

In ieder geval bedankt voor de info!

Pagina: 1