Zoeken naar verkooppunten

Pagina: 1
Acties:

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-04 14:47
Ik moet voor een klant een onderdeel maken voor de website waarbij men op 2 criteria kan zoeken naar verkooppunten, namelijk op:

- postcode
- plaats

Oftewel je voert je postcode in en het dichtsbijzijnde verkooppunt wordt getoond.

Nu heb ik een mooie offerte gemaakt hiervoor, met als basis een dienst van www.postcode.nl

Je kan daar voor Euro 750,- per jaar een abonnement krijgen op een postcodetabel, die jr met een eigen formulier kan raadplegen, waarna het resultaat als XML terug komt. Dit zou prima gaan werken.

Echter de klant wil geen Euro 750,- per jaar hieraan gaan uitgeven.

Zijn er andere oplossingen voor dit probleem te bedenken ? Of bijvoorbeeld een andere manier om snel en eenvoudig de dichtsbijzijnde verkooppunten te kunnen weergeven.

Eventueel heb ik wel zelf de beschikking over een postcodetabel met woonplaatsen. Echter dan zou je voor ieder verkooppunt moeten bepalen wanneer deze getoond wordt bij welke postcode en plaats. Niet handig dus.

Dit leek mij overigen het beste forum hiervoor, omdat e.e.a. toch met een serverside taal opgelost moet gaan worden.

Pay peanuts get monkeys !

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:27

Croga

The Unreasonable Man

Dutch_guy schreef op donderdag 17 november 2005 @ 10:45:
Echter de klant wil geen Euro 750,- per jaar hieraan gaan uitgeven.
Persoonlijk heb ik dan altijd een heel eenvoudig antwoord:
Als de oplossing meer kost dan de klant wil betalen krijgt de klant de oplossing simpelweg niet.

Dat wat de klant wil kost 750 euro per jaar. Een behoorlijk laag bedrag als je het mij vraagt. Is de klant niet bereid dit te betalen dan wil de klant de functionaliteit blijkbaar niet. Voor een bedrijf wat genoeg verkooppunten heeft om een postcodecheck nodig te hebben, zou 750 euro per jaar helemaal niets voor moeten stellen.....

Even eenvoudig gesteld: Als het bouwen van soortgelijke functionaliteit een week kost voor een gemiddeld professioneel programmeur, kost het de klant ongeveer 3000 tot 3500 euro. Daar kan hij dus 4 jaar lang die service voor betalen....

Verwijderd

Croga heeft hier inderdaad een heel goed punt te pakken..... maar je zou dit eventueel wel zelf kunnen gaan ontwikkelen maar dan zal je dus je klant moeten gaan vertellen dat hij zelf wel de postcodes zal moeten gaan tracken.... denk namelijk even aan herindelingen van postcode gebieden... dit gebeurt namelijk regelmatig als er nieuwbouw wijken uit de grond gestampt worden.... dit zal de klant dan zelf moeten gaan doen er daar iemand op moeten zetten intern. Aan de andere kant als ze die 750,- willen uitgeven hoeven ze zich hier helemaal geen zorgen meer over te maken....

Dus ik zou zeggen overtuig ze gewoon er van dat dit de beste oplossing is.

Dit weerhoud je er natuurlijk helemaal niet van om het toch zelf te gaan bouwen en een week ontwikkel kosten in rekening te brengen terwijl je waarschijnlijk maar een dag of twee nodig zal hebben.

Groet,
Johan Louwers.

• ingmdijkstra
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09-2023
Misschien moet je even op locatienet kijken deze bieden na mijn weten een soort gelijke functionaliteit aan maar ik weet niet voor welk jaar bedrag

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13

sopsop

[v] [;,,;] [v]

ingmdijkstra schreef op donderdag 17 november 2005 @ 11:31:
Misschien moet je even op locatienet kijken deze bieden na mijn weten een soort gelijke functionaliteit aan maar ik weet niet voor welk jaar bedrag
http://corp.locatienet.com/diensten/locatiezoeker/
Op basis van XML dus een dikke 1000 euro per jaar.

• Dutch_guy
Ik snap het zelf ook niet helemaal. Het bedrijf heeft 100 verkooppunten, maar een kleine Euro 750,- per jaar is blijkbaar te veel !?!?

Die persoon had als voorbeeld aangedragen de functionaliteit van deze website:

http://www.brams-paris.nl/

en dan menu "Verkooppunten"

Die persoon heeft daar gewerkt en vertelde mij dat ze daar ook geen jaarlijkse kosten hebben en dat ze ook zelf verkooppunten kunnen toevoegen.

Ik zie dat qua zoeken op plaats het daar gewoon beperkt is tot het zoeken op de vestigingsplaats van het verkooppunt. Als ik zoek op "Badhoevedorp" dan krijg ik geen resultaat, terwijl als ik zoek op "Amsterdam" dan krijg ik ze wel.

Sterker nog de postcode zoekfunctie werkt volgens mij ook heel simpel. Kijkt volgens mij alleen naar de 1e 2 cijfers van de postcode.

Ik denk dat ik dan maar zo een simpele oplossing ga aandragen, eenvoudig te maken maar wellicht niet 100% nauwkeurig.

Mompelt iets met "dubbeltje" en "1e rang willen zitten"

Verwijderd

Dit kan je perfect zelf maken, dat heb ik ook gedaan adhv een database die ooit van een of ander routeplannersbedrijf/oid gelekt is.

Verder zou je alle informatie uit dit topic kunnen halen. Daar kom je via-via (1e link postcode.pl -> postcodetabel) op deze pagina uit. Daar kan je 2 bestanden downloaden, je kan de nl.dbf wel downloaden, de zip bestaat niet meer (archive.org doet dat nooit).

Het is alleen jammer dat de plaatsen niet altijd aan de goeie gemeente vast hangen, alleen dat is wel aan te passen.

Als je echt intresse hebt wil ik wel een MySQL export maken van mijn database. Maar je kan makkelijk zelf een import-tool maken. Mijn database heeft 3 tabellen. Stad + postcode + nb + ol. Gemeente tabel. Provintie tabel.

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 12:23:
Dit kan je perfect zelf maken, dat heb ik ook gedaan adhv een database die ooit van een of ander routeplannersbedrijf/oid gelekt is.
Dat is dus illegaal. Er zit een copyright op deze tabellen, die mag je niet zomaar gebruiken nadat je er een illegale kopie van hebt gemaakt.

Waarschijnlijk heeft dat bedrijf dat geen jaarlijks bedrag vraagt ook een oude tabel gebruikt, en verwerken ze de jaarlijkse wijzigingen niet. Daarom dat er zelf ook wijzigingen gemaakt kunnen worden. De licentievoorwaarden van deze postocetabellen die van voor ongeveer 2002 zijn staan dat toe.
Als je nu een dergelijke tabel koopt, krijg je de tabel maar voor een jaar. Dit is omdat TPG post erg veel last had van de aanwezigheid van oude tabellen. Er is gebleken dat er per jaar toch meer dan 5% mutaties zijn. Dus nu moet er per jaar betaald worden.

De vraag is ook of je zo'n oude tabel wilt gebruiken. Het roept erg veel irritatie op bij bewoners van nieuwbouwwijken, of mensen die last hebben van gemeentelijke herindelingen of hernummeringen. En dat zijn allemaal potentiele klanten die je afschrikt.

Leven is meervoud van lef

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Daarbij komen er jaarlijks nieuwe postcodes bij, dus is je db outdated na een paar maanden. En als ze nu een verkooppunt openen in een nieuw postcode gebied werkt het al niet meer?

of denk ik nu verkeerd ?

Verwijderd

Loesje schreef op donderdag 17 november 2005 @ 12:33:
Dat is dus illegaal. Er zit een copyright op deze tabellen, die mag je niet zomaar gebruiken nadat je er een illegale kopie van hebt gemaakt.
Lees de draad voordat je blaat (of de website waar ik naar link):
Ik plaats de database niet in het Public Domain om de volgende redenen. Public Domain betekend dat je afstand doet van je copyright rechten en dat gaat mij te ver. Er zit zeer veel werk in deze database en ik wil niet dat een ander er grof geld mee gaat verdienen. En dat laatste zou voor U ook vervelend zijn, want dan kunt U niet meer vrij gebruik maken van deze database, welke toch zeer veel leuke mogelijkheden heeft.

Aan de andere kant wil ik deze database ook niet als ShareWare bestempelen, want daarvoor heb ik teveel bijdragen van mede netgebruikers gehad. En ik wil niet dat iemand moet betalen voor zijn bijdrage. Krtom ik denk dat de term FreeWare het beste weergeeft van mijn bedoelingen: ik behoud de copyright op deze database en U mag zonder kosten of verplichtingen deze database gebruiken voor uw doeleinde, zolang U een niet aangepaste database gebruikt om door te geven aan anderen.
Voor meer informatie hoe die database tot stand gekomen is kan je op de website kijken.

Voor updates, mja het is FreeWare, maar ondertussen niet meer officieel online (archive.org), dus misschien een massaal groepsproject, zodat we een OpenSource postcodedatabase krijgen van Nederland, die ook regelmatig geupdate wordt.
418O2 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 12:37:
Daarbij komen er jaarlijks nieuwe postcodes bij, dus is je db outdated na een paar maanden. En als ze nu een verkooppunt openen in een nieuw postcode gebied werkt het al niet meer?

of denk ik nu verkeerd ?
Nee je denkt absolut niet verkeerd. Ik gebruik de postcode's alleen om een stad te kiezen. Vind hij niets dan is dat niet zo'n ramp. De eindgebruiker heeft er helemaal niets mee te maken. Ik gebruit het als "toevoeging" om makkelijk de stad te vinden. Niet meer en niet minder. Komt de postcode niet voor dan kunnen ze handmatig adhv een lijst alle steden/dorpen kiezen.

Maargoed ik denk dat er toch ooit een OpenSource (GPL) project moet komen voor dit doeleinde

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 12:42 ]

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 12:40:
Lees de draad voordat je blaat (of de website waar ik naar link):
In de link staat een heel ander verhaal dan wat je schrijft. Verwacht je dat ik alle links volledig doorlees om te constateren dat wat jij schrijft in de draad niet waar is?

Het gaat hier dus idd. om een tabel van voor 2002 die ook nog eens overgeschreven is. (niet gelekt van een routebedrijf) Zoals ik al zei mag dat wel, alleen hopeloos verouderd. En het gaat ook nog eens om alleen de plaatsnamen, zoals je al zegt. En niet om de volledige postcodetabel met straatnamen en nummers.
Maargoed ik denk dat er toch ooit een OpenSource (GPL) project moet komen voor dit doeleinde
Eigenlijk vind ik het een overheidstaak om de adressen in Nederland te beheren. (Is het ook, wordt door een deels-staatsbedrijf gedaan) en dan vind ik dat dit openbare informatie moet zijn en dus vrij beschikbaar. Belachelijk dat een monopolist deze gegevens tot zijn eigendom beschouwt. (Okee, er is nu dan een concurrent waar ze de gegevens mee moeten delen, maar veel schiet je daar ook niet mee op...)

Leven is meervoud van lef

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Loesje schreef op donderdag 17 november 2005 @ 13:34:
...
Eigenlijk vind ik het een overheidstaak om de adressen in Nederland te beheren. (Is het ook, wordt door een deels-staatsbedrijf gedaan) en dan vind ik dat dit openbare informatie moet zijn en dus vrij beschikbaar.
Ik dacht dat beheer van adressen taak van de gemeenten is (of bedoel je de wat verdergaande informatievergaring zoals bijvoorbeeld het kadaster etc doen?) sorry, 't is natuurlijk een beetje off-topic

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als hij het geld niet wil uitgeven daaraan dan kan je ook een andere oplossing voorstellen: gewoon een kaartje van Nederland met een aantal punten er op die doorlinken naar de informatie over het verkooppunt, dan zie je ook nog eens veel sneller welke verkooppunten er handig gelegen zijn en hoeft de gebruiker niet eerst persoonlijke informatie in te vullen.

Het verkooppunt dat het meest dichtbij je huis ligt is ok niet automatisch altijd het meest handige om heen te gaan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Dutch_guy
De klant gaat al akkoord met de simpele oplossing.

Jammer, die koppeling met de module van postcode.nl leek mij wel leuk om mee te werken. Die laat ook het aantal kilometers naar een verkooppunt zien.

Helaas bleek Euro 750,- per jaar teveel voor een bedrijf met 100 verkooppunten. :? 8)7

Wordt je toch gek van. Men vraagt om dergelijke functionaliteit, je zoekt het allemaal uit en vervolgens mag het eigenlijk niets kosten.

[ Voor 20% gewijzigd door Dutch_guy op 17-11-2005 14:54 ]

Verwijderd

Dutch_guy schreef op donderdag 17 november 2005 @ 14:52:
De klant gaat al akkoord met de simpele oplossing.

Jammer, die koppeling met de module van postcode.nl leek mij wel leuk om mee te werken. Die laat ook het aantal kilometers naar een verkooppunt zien.

Helaas bleek Euro 750,- per jaar teveel voor een bedrijf met 100 verkooppunten. :? 8)7
Jah want men kijkt niet verder dan de neus lang is, en dat noemt men dan managers. Alles moet zo goedkoop mogelijk, en er wordt niet naar de lange termijn gekeken.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 14:54:
[...]

Jah want men kijkt niet verder dan de neus lang is, en dat noemt men dan managers. Alles moet zo goedkoop mogelijk, en er wordt niet naar de lange termijn gekeken.
Ja, natuurlijk. Misschien heeft die manager wel een uitgebreide analyse gemaakt en uiteindelijk is hij tot de conclusie gekomen dat de extra winst per jaar lager is dan 750 Euro.

* sdomburg mompelt iets over aapjes in een boom, waarbij aapjes onder in de boom alleen maar alleen maar assholes zien als ze omhoog kijken...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
sdomburg schreef op donderdag 17 november 2005 @ 15:02:
[...]

Ja, natuurlijk. Misschien heeft die manager wel een uitgebreide analyse gemaakt en uiteindelijk is hij tot de conclusie gekomen dat de extra winst per jaar lager is dan 750 Euro.
Misschien had hij dan eerder moeten analyseren wat het kost als hij een uitgebreide analyse maakt ;)

Verwijderd

Een ding is wat mij betreft duidelijk, dit hoeft natuurlijk geen 750 euro per jaar te gaan kosten. Waarom niet:

- alle verkoopadressen in een database-je zetten
- van alle verkoopadressen de eerste twee cijfers van de postcodes van de omringende gemeenten zoeken en een relatie leggen (in een tabelletje) tussen die cijfers en het verkoopadres.

En voila, je hebt wat je moet hebben. Mensen geven een postcode op, jij zoekt in de relatietabel naar alle verkoopadressen die daar enigzins in de buurt liggen. Teveel werk in jouw ogen (valt overigens mee, zou minder dan een dag nodig hebben) misschien? Stuur dan naar alle verkoopadressen een mailtje met de vraag of ze even de eerste twee cijfers van postcodes die om hun heen liggen willen toesturen of zelfs laten invullen op een simpel webbased formuliertje die de data gelijk in de juiste tabellen propt.

Lijkt me een prima oplossing, toch?! En dat voor een nederlandse prijs :Y)
En niet te vergeten bij dit idee, Google kan je helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 16:31 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 16:28:
Stuur dan naar alle verkoopadressen een mailtje met de vraag of ze even de eerste twee cijfers van postcodes die om hun heen liggen willen toesturen of zelfs laten invullen op een simpel webbased formuliertje die de data gelijk in de juiste tabellen propt.
Met alle respect voor de "doorsnee gebruiker", maar je beseft natuurlijk zelf ook wel dat dit a) niet gaat werken, b) incorrecte data oplevert en c) natuurlijk sport wordt voor iedereen om op zoveel mogelijk plaatsen gevonden te worden... Als je dit aan je eindgebruikers over laat ga je geheid postcodes missen, overlappende postcodes krijgen, incorrecte postcodes enzovoorts.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Dutch_guy
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 16:28:
Een ding is wat mij betreft duidelijk, dit hoeft natuurlijk geen 750 euro per jaar te gaan kosten. Waarom niet:

- alle verkoopadressen in een database-je zetten
- van alle verkoopadressen de eerste twee cijfers van de postcodes van de omringende gemeenten zoeken en een relatie leggen (in een tabelletje) tussen die cijfers en het verkoopadres.

En voila, je hebt wat je moet hebben. Mensen geven een postcode op, jij zoekt in de relatietabel naar alle verkoopadressen die daar enigzins in de buurt liggen. Teveel werk in jouw ogen (valt overigens mee, zou minder dan een dag nodig hebben) misschien? Stuur dan naar alle verkoopadressen een mailtje met de vraag of ze even de eerste twee cijfers van postcodes die om hun heen liggen willen toesturen of zelfs laten invullen op een simpel webbased formuliertje die de data gelijk in de juiste tabellen propt.

Lijkt me een prima oplossing, toch?! En dat voor een nederlandse prijs :Y)
En niet te vergeten bij dit idee, Google kan je helpen.
En voila, dit had ik een paar posts hiervoor al voorgesteld. ;) Alleen laat ik het natuurlijk niet over aan de gebruikers.

Ik laat de resultaten zien aan de hand van de 1e 2 cijfers van de postcode. Dus gebruiker vult in: 1066AB, dan laat ik alle verkooppunten zien die een postcode hebben beginnend met 10.

Pagina: 1