Op dit moment ben ik bezig met het implementeren van een SNMP monitoring tool (cacti)voor een netwerk. Ik maak gebruik van Solaris 9.
Om alle servers goed te kunnen monitoren is het noodzakelijk dat er een "cron" aangemaakt wordt wat om de 5-10 minuten een php script aanspreekt.
Ondernomen stappen:
- user aangemaakt (cacti)
- user rechten gegeven op de directory van het uit te voeren script (als test :chmod 777)
- user toegevoegd aan /etc/cron.d/cron.allow)
- gecheckt of hij voorkwam in cron.deny
- PATH variabele toegevoegd aan het .profile van de user zodat de bin PHP overal aangesproken kan worden.
Als ik nu inlog met de betreffende user en daar /etc/cron probeer uit te voeren krijg ik de volgende melding
Ik vraag me af waar ik nog meer rechten moet verlenen aan de user om cron te mogen uitvoeren.
Om alle servers goed te kunnen monitoren is het noodzakelijk dat er een "cron" aangemaakt wordt wat om de 5-10 minuten een php script aanspreekt.
Ondernomen stappen:
- user aangemaakt (cacti)
- user rechten gegeven op de directory van het uit te voeren script (als test :chmod 777)
- user toegevoegd aan /etc/cron.d/cron.allow)
- gecheckt of hij voorkwam in cron.deny
- PATH variabele toegevoegd aan het .profile van de user zodat de bin PHP overal aangesproken kan worden.
Als ik nu inlog met de betreffende user en daar /etc/cron probeer uit te voeren krijg ik de volgende melding
code:
1
2
3
4
5
| # su - cacti $cd /etc $ ./cron ! you are not authorized to use cron. Sorry. Thu Nov 17 10:30:29 2005 ! ******* CRON ABORTED ******** Thu Nov 17 10:30:29 2005 |
Ik vraag me af waar ik nog meer rechten moet verlenen aan de user om cron te mogen uitvoeren.