Toon posts:

Externe HD kapot na schok? :(

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Lo,

Ik was iets aan het overzetten naar m'n externe (2,5" laptop-) HD...
Ineens valt ie van m'n bureau en bengelt ie aan het kabeltje, interne was hij losgekomen van de behuizing.

Ik probeer hem terug aan te sluiten maar hij is dood :(

iemand enig idee wat hier nog mee aan te vangen valt? er stond rdl wat belangrijke data op..

Thx in advance,

chaos

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
kan het niet gewoon een kabelbreuk zijn? of dat het intern is losgeschoten?

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Had je er zelf al aan gedacht om hem met een andere kabel te testen of in een andere bracket te doen?

offtopic:
Laat het groeten en je naam onder je postings aub achterwege. We zien je nickname immers al

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
offtopic: blij dat je het zegt & zal erop letten, mijn fout. :)

ik ga als ik thuis kom een andere externe HD eens proberen in die case te steken, zodat ik zeker ben dat het niet aan de case / kabel ligt.

Indien het wel de HD is wat kan ik dan nog doen?
Kan ik hem laten herstellen om de data terug te krijgen?

Iemand vertelt me net om hem in de diepvries te leggen voor een uurtje...

alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 10:39:

Daarna op de tafel leggen en flink gaan meppen er op zal ook helpen :+

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 10:39:
offtopic: blij dat je het zegt & zal erop letten, mijn fout. :)

ik ga als ik thuis kom een andere externe HD eens proberen in die case te steken, zodat ik zeker ben dat het niet aan de case / kabel ligt.

Indien het wel de HD is wat kan ik dan nog doen?
Kan ik hem laten herstellen om de data terug te krijgen?

Dat diepvries verhaal lijkt mij weinig te helpen, waarom zou je in vredesnaam een schijf in je diepvries leggen? Je hebt alleen maar grote kans op condens vorming als je hem weer aansluit en de schijf opwarmt, met condensvorming heb je kans op kortsluiting. Als er echt zeer belangrijke data op die schijf stond/staat zijn er wel bedrijfen die data van gecrashde schijfen (deels) kunnen terug halen. Ik waarschuw wel dit is zeer prijzig. Kijk de FAQ eens door volgens mij staat daar nog wel wat meer info. hierover.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 17-11-2005 10:52 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51

BCC

_Dune_ schreef op donderdag 17 november 2005 @ 10:43:
[...]
Dat diepvries verhaal lijkt mij weinig te helpen, waarom zou je in vredesnaam een schijf in je diepvries leggen? Je hebt alleen maar grote kans op condens vorming als je hem weer aansluit en de schijf opwarmt, met condensvorming heb je kans op kortsluiting.
Door de kou krimpt de printplaat waardoor breuken in de banen op de printplaat weer tegen elkaar gedrukt worden.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
dan zou je alleen de printplaat moeten vervangene eh , en als je harde schijf grote schokken heeft gekregen zijn je koppen (waarschijnlijk) gecrashed het zou me verbazen dat door een grote schok alleen de printplaat breekt, dat zou naar mijn mening alleen kunnen worden veroorzaakt door een grote plaatselijke druk op de printplaat, en als je geluk hebt is er alleen een kabelbreuk dus ik zou als ik jou was die kabels maar eens leuk doormeten met een multimetertje ....

als die harde schijf is blijven bengelen na een val van 30 cm zou de kans heel groot zijn dat je schijf het nog doet maar je kabel rot is, probeer eens een andere ...

[ Voor 74% gewijzigd door successor op 17-11-2005 11:04 . Reden: bijgekomen info ]

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
het was een val van 30 cm waarna hij blijft hangen aan z'n kabeltje (beeld je een aula in waar je aan zo'n klapbord zit & het valt van het bord :p ). Geen schok met de grond dus, alleen de schok die hij krijgt doordat hij aan het kabeltje vasthangt & tegengehouden wordt

dus ik heb geen idee hoe erg het zou zijn (ik gok niet zooo erg..)

k, bedankt, zal het vanmiddag weten of het die kabel is (hoewel ik net met een andere kabel reeds geprobeerd heb :s )

alvast bedankt!

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 11:13 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
2bmws schreef op donderdag 17 november 2005 @ 10:20:
kan het niet gewoon een kabelbreuk zijn? of dat het intern is losgeschoten?
Dat lijkt mij inderdaad het meest realistische, zo'n 2.5 inch schijfje kan echt wel tegen een val van 30cm. Ze zijn bestand tegen een val van meerder G's terwijl de schijf draait, en hij werd afgeremd door de kabel zelf dus het aantal G's tijdens de val zullen niet zo hoog zijn geweest.
B.v. deze seagate 2.5 inch schijf kan 250G hebben tijdens draaien (Dit is een stuk hoger dan wat een 3.5 inch harddisk kan hebben)

Het beste kan hij dus gewoon een 2.5 naar 3.5 converter halen en dan zijn schijfje rechtstreeks aan sluiten op zijn desktopcomputer. Dat heeft als voordeel dat je dan geen last hebt van een mogelijke kabel breuk in de usb doos, en gelijk in de bios kan zien of hij electronisch gezien nog werkt. En daarnaast beschikking heeft over veel meer recovery programma's

[ Voor 18% gewijzigd door djexplo op 17-11-2005 11:37 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
k, bedankt, zal het vanmiddag weten of het die kabel is (hoewel ik net met een andere kabel reeds geprobeerd heb :s )
Het hoeft geen kabel breuk in de usb kabel te zijn. Het kan ook een kabel breuk van de ide-kabel (of andere kabel) in de 2.5inch behuizing zijn...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
jullie geven me hoop.. _/-\o_

ik zal het vanmiddag updaten met het resultaat.

Enorm bedankt voor de hulp so far, ik apprecieer het enorm!

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09-2025
Ik heb zelf ook eens een keer zoiets meegemaakt.

Zelfde geval, ook een externe 2,5" schijf. Na 1x getransporteert te hebben was ie kaduk. En niet eens gevallen ofzo. Erg jammer.
Ook alles geprobeerd zoals direct aansluiten in een laptop, mocht niet baten. Ik denk dat de koppen vast zaten in hun parkeerstand. Zo klonk het in iedergeval.
Gelijk een tip dus, Als je een constante tik hoort, zou het kunnen dat de koppen niet op de schijven kunnen komen.

Ik doe het nu maar met een Maxtor One-Touch II

Verwijderd

Topicstarter
ik hoor helemaal geen tik meer, hij start helemaal niet op :) (so far so good ;) )

• Heuving
  • Laatst online: 10-09-2025
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 11:23:
ik hoor helemaal geen tik meer, hij start helemaal niet op :) (so far so good ;) )
Dan kan je denk ik wel een probleem op de schijven/koppen kunnen uitsluiten. Da's positief :)

Natuurlijk kan het zijn dat als de schijf bezig was met een schijf/lees aktie er een contact is geweest tussen de plaat en kop, dat kan een beschadiging opleveren.
IBM heeft daarvoor het impact huppeldepup systeem uitgevonden dat de schijf meteen in de parkeer modus zet. Maarja, ik dwaal af ;)

In iedergeval succes en laat maar weten of je je data nog hebt :) :Y)

• -Turbotetter-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01 20:20
haha, had vandaag precies hetzelfde met (intern dan wel) samsung schijfje..
draaide nier meer, deed nix meer. naja ik d8 "die is dood :?"

Ik beetje etteren, ik til de schijf aan achterakant 1cm op en laat hem vallen, (ff schokkie ofzo 8)7 )
En hij doet het weer :*) scheelt weer nieuw schijfie van 160gb

(weet neit of je er wat aan hebt maar toch....)

[ Voor 3% gewijzigd door -Turbotetter- op 17-11-2005 12:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben thuis, heb de HD vanuit m'n MP3 speler even vervangen door diegene die ik kapot is...

en het geeft geen kik, niets, helemaal niets, geen spinbeweging, geen geluid, noppes :(

straks eens een tikje op geven, maar kvind het echt raar..

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een andere 2.5" HD gevonden die ik kon proberen met m'n externe case en die doet het wel..

ik ben nu 100% zeker dat de HD de oorzaak is van het probleem.

Mijn probleem is nu dat hij ABSOLUUT geen teken van leven geeft :'(

Verwijderd

Topicstarter
piept *help*

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_Dune_ schreef op donderdag 17 november 2005 @ 10:43:
[...]

Dat diepvries verhaal lijkt mij weinig te helpen, waarom zou je in vredesnaam een schijf in je diepvries leggen? Je hebt alleen maar grote kans op condens vorming als je hem weer aansluit en de schijf opwarmt, met condensvorming heb je kans op kortsluiting. Als er echt zeer belangrijke data op die schijf stond/staat zijn er wel bedrijfen die data van gecrashde schijfen (deels) kunnen terug halen. Ik waarschuw wel dit is zeer prijzig. Kijk de FAQ eens door volgens mij staat daar nog wel wat meer info. hierover.
Als een hdd echt niet meer goed werkt en wil opspinnen is de diepvries methode een prima manier om die zooi te recoveren. Zo heb ik ooit eens 30GB van een 40GB schijf af kunnen halen (semi-belangrijke data).

Verwijderd

Topicstarter
iemand vertelde me dit gewoon in een plastiek zakje te steken, 12 u te laten liggen & dan te proberen.

Dit kan het zeker niet 'nog' erger maken hé? :p

alvast bedankt voor je nuttige reactie!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 13:26:
iemand vertelde me dit gewoon in een plastiek zakje te steken, 12 u te laten liggen & dan te proberen.

Dit kan het zeker niet 'nog' erger maken hé? :p

alvast bedankt voor je nuttige reactie!
http://faq.tweakers.net/om/hdd_invriezen/

lees dit eens door, op deze manier heb ik het gedaan en dat werkte prima :)

Verwijderd

Topicstarter
Was het bij jou ook dat er absoluut geen teken (echt zo dood als iets) van leven in kreeg?

ik heb hem gisteren 12 u in de vriezer gelegd, zonder enig resultaat...

Ik vermoed dat het een 'stroomtoevoer' is die kapot zou kunnen zijn.

Ondertussen ga ik hem eens een volledige week in de vriezer leggen, maar ik denk/weet niet of dat veel zal uitmaken.

Bedankt voor je reactie & die review!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 16:21

tweakerbee

dus..?

Klinkt alsof de schijf gewoon geen stroom krijgt, maak anders 'es een macro hi-res foto van de printplaat van je schijfje.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
komen er vanavond aan.

Alvast bedankt voor je hulp!

(ik hoop dat ik nu met in te vriezen het niet erger heb gemaakt :/ )

Verwijderd

Topicstarter
de foto's zijn hier te zien:
http://users.pandora.be/chaoske/hdd1.jpg
http://users.pandora.be/chaoske/hdd2.jpg
http://users.pandora.be/chaoske/hdd3.jpg

alle foto's
http://users.pandora.be/chaoske/hdd.rar (ook onderkant/zijkant enz)

deze zijn rap genomen met een gsm, als ze scherper moeten komen ze er direct aan!

Bedankt om even te kijken!

Verwijderd

Topicstarter
iemand vertelt me dit:

Je kan dit echt enkel maar testen met zo'n tussenstuk naar een full 3,5 inch P-ata schijf.
Ik heb geen zo'n tussenstukken meer. Misschien dat je er vind op e-bay.

ik vind daar totnogtoe niet veel over..
iemand een idee waar je dat kan krijgen?

thx..

Verwijderd

Topicstarter
subtiele hopeloze kick :X

• Arunia
  • Laatst online: 22:14
Ik kan je hier niet echt mee helpen, maar op de vorige pagina vroeg er iemand om
een macro shot van je printplaat.
Ik heb voor zover geen macro shot gezien in bovenstaande foto's.
Een macro shot is een ingezoomde (met macro stand op camera als deze er op zit)
foto van de printplaat waarbij de banen goed te zien zijn. Daarbij moet het niet wazig
worden, maar scherp blijven.

Naar mijn idee, zou er iets in de aansluiting kapot getrokken kunnen zijn.
Maar dat zit dan meer in de hardeschijf zelf.
Pagina: 1