Netwerkkaart werkt niet in een bepaalde machine

Pagina: 1
Acties:

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sorry voor de vage titel, maar ik even niks beters te bedenken. Dit leek me ook het meest geschikte forum, mocht het toch in NT thuishoren, verplaats het gerust

Ik heb een machine met een Shuttle AK31 mobo (VIA VT8366A Apollo KT266A chipset) met een Athlon XP1700+. Daar zit geen onboard Ethernet op, dus daarom zit er een PCI-NIC in. Deze geeft echter geen link met de switch.

Tsja. Meerdere mogelijkheden. De meest logische is dat de bekabeling niet in orde is. Dit gecheckt met een andere PC, en ja hoor: link. Bekabeling is dus in orde.
Daarna heb ik in de Device Manager gekeken of hij wel goed herkend werd. Alles klopt. De NIC wordt goed herkend en ook evt. drivers staan goed. Bij de netwerkadapters staat hij ook gewoon enabled, ik krijg alleen de mededeling dat de kabel niet is aangesloten.

Daarna heb ik nog drie andere NICs geprobeerd, allemaal met het zelfde probleem: geen link, maar wordt wel goed herkend. Hierna heb ik een NIC uit een andere PC gehaald, waarvan ik 100% zeker weet dat hij goed werkt, en ja hoor, weer hetzelfde verschijnsel. Terug in de originele PC, en daar heeft hij gewoon vrolijk link.

Daarna heb ik het kaartje waarvan ik zeker weet dat hij werkt in alle PCI-sloten gedaan, met allemaal hetzelfde resultaat. Windows ziet ze wel goed, maar link geven ho maar.

Ik betwijfel sterk of dit iets softwarematigs is. Ook tijdens het booten geven de NICs geen link, terwijl dit in de werkende PC wel het geval is.

Wat er dan nog overblijft is een vervelend moederbord of bokkende PCI-sloten.

Heeft iemand nog suggesties van wat ik nog kan proberen?

• jecowo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 23:43
Het enigste wat je nog zou kunnen proberen is je bios te laden met de default settings.
Verder ook geen opties meer.

Incredible

Verwijderd

Proberen IP adres in te geven ?

De naam van je pc hetzelfde als ergens daar in het netwerk ?
wat voor NIC heb je type/merk/ etc

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 10:17 ]

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
jk eens bij het energie beheer van de netwerkkaart (onder apparaatbeheer), er staat vaak een vinkje bij "de computer mag het apparaat uitschakelen om stroom te besparen"

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:23
Als alle netwerkkaarten op die PC niet werken, maar wel op een andere, dan zou ik niet meer kijken of het aan de netwerkkaart ligt. Dat zal niet het probleem zijn.

Lijkt mij dat het meer aan de kabel ligt die erheen loopt. Of anders de aansluiting op de switch.

let the past be the past.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Welke windows staat er op? Ik heb namelijk al eens gehoord dat WinXP home moeilijk kan doen ivm netwerken. WinXP pro zou daar veel beter mee om kunnen.

Draaid op de machine waar het niet werkt toevallig geen WinXP home?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee dingen die gelijk in me opkomen:

- specs van NICs zouden interessant kunnen zijn...
- aarding van de PC nazoeken is ook geen overbodige luxe (zeker als een PC dat wel is en de andere niet kan het dit gedrag verklaren)
kluyze schreef op donderdag 17 november 2005 @ 11:48:
Welke windows staat er op? Ik heb namelijk al eens gehoord dat WinXP home moeilijk kan doen ivm netwerken. WinXP pro zou daar veel beter mee om kunnen.

Draaid op de machine waar het niet werkt toevallig geen WinXP home?
Waar haal je deze "wijsheid" vandaan :?

WinXP Home is niet meer en niet minder dan XP Pro met een paar features uitgeschakeld. Maar die features hebben niets met netwerken zelf te maken |:(

[ Voor 54% gewijzigd door dion_b op 17-11-2005 12:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
WinXP home zou op Me gebaseerd zijn, terwijl de pro op 2000 zou gebaseerd zijn. Leraar van mij vertelde dit, en aangezien deze man nogal wat weet van computers ... ik was er ook niet meteen mee weg maar het zou toch kunnen. Dat verhaal dat home op Me gebaseerd is klopt volgens mij. En Me is ook niet het beste was MS gemaakt heeft. Ik zei er ook bij dat ik het gehoord heb

Het was ook maar een vraag, ik probeerde gewoon mee te brainstormen :Y)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
kluyze schreef op donderdag 17 november 2005 @ 12:45:
WinXP home zou op Me gebaseerd zijn, terwijl de pro op 2000 zou gebaseerd zijn. Leraar van mij vertelde dit, en aangezien deze man nogal wat weet van computers ... ik was er ook niet meteen mee weg maar het zou toch kunnen. Dat verhaal dat home op Me gebaseerd is klopt volgens mij. En Me is ook niet het beste was MS gemaakt heeft. Ik zei er ook bij dat ik het gehoord heb

Ik denk dat je maar het een en ander moet gaan uitzoeken want dit verhaal raakt kant noch wal

Verwijderd

kluyze schreef op donderdag 17 november 2005 @ 12:45:

nouw nee ME is op win98 gebaseerd en winxp (home en pro) op win2000 (NT)
dit weet ik 100% zeker

van de MS site af

With Windows XP Home Edition, Microsoft has merged the best features of its consumer operating systems with the power, security, and reliability of the Windows 2000 engine to create a new friendlier, more dependable operating system.

link hier kijk zelf maar die leraar van je heeft het goed fout

ontopic:
wilco2 zoals je zegt is het niet de kabel en niet de NIC en als die switch wel werkt op andere pc's is het die ook niet (misscien 1port op de switch kapot zou kunnen) dus dan kan je nog een bios update probeeren op je shuttle misschien dat het helpt.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 12:59 ]

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
OK, dan ga ik zoeken naar een BIOS update. Ik had al wat zitten kijken in de BIOS maar ik heb daar geen bizarre dingen gevonden.

Een kabel- of switchprobleem is het zeker niet: dezelfde NIC met dezelfde kabel (en ook op dezelfde poort van de switch) doet het in de andere PC goed.

Precieze specs van de NICs weet ik niet, weet wel dat het één Trust, twee Sitecoms en twee merkloze (Realtek chipset) zijn. Geen high-end spullen dus, maar het feit dat dezelfde NIC wel in de ene PC werkt en niet in de andere is toch wel erg vreemd.

Beide PC's draaien overigens WinXP Pro. Maar, as I said: ik denk niet dat het een software (als in: OS)-probleem is. Bij het booten treedt het verschijnsel namelijk al op.

De aarde zal ik ook nog eens checken. Ik dacht dat beide PC's op een geaard stopcontact zitten, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. Dat ga ik dus ook nog eens bekijken.

In ieder geval bedankt voor de reacties so far :) Ik laat het nog wel weten.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:39

ralpje

Deugpopje

Echt een hele blinde gok, maar misschien dat de voeding van je shuttle niet meer toereikend is om die PCi - nic van stroom te voorzien ofzo?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

't is mischien iets.. ik heb hier een realtek kaartje met de typenummer 8139D. Die versie D kaartjes (C trouwens ook) hebben een iets andere pci standaard nodig dan dat een van mijn mobootjes kan leveren. Dit kan problemen geven. Geen idee of dat hier ook het geval is.. (Heeft iets te maken met het verschil tussen pci2.1 en pci2.2 of sow)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bartgrefte schreef op donderdag 17 november 2005 @ 16:32:
't is mischien iets.. ik heb hier een realtek kaartje met de typenummer 8139D. Die versie D kaartjes (C trouwens ook) hebben een iets andere pci standaard nodig dan dat een van mijn mobootjes kan leveren. Dit kan problemen geven. Geen idee of dat hier ook het geval is.. (Heeft iets te maken met het verschil tussen pci2.1 en pci2.2 of sow)
Klopt als een deur, 8139D heeft alle bugs en eigenaardigheden van de 8139C, maar voegt daaraan toe dat het om een of andere duistere reden PCI 2.2 eist...

Licht offtopic, maar als je hardware vakkundig beledigd wilt zien, moet je eens de comments in de source voor de Linux drivers voor de RTL8139 lezen (met name de oudere, de nieuwere 8139too driver is wat beschaafder). Het ontwerp wordt onder andere "brain dead" genoemd :+

Maar... de PC waar dit niet op werkt heeft een Via KT266A chipset. wilko2 zegt niet welke southbridge eraan hangt, maar alle southbridges van Via sinds de VT82C596B (anno 1998) ondersteunen PCI 2.2 muv de ultra-low end VT8231. Normaal zou een KT266A met VT8233(A) geleverd worden. Dat is hier dus niet het probleem...

Om weer tikje offtopic te gaan, ik snap echt niet waarom mensen die RTL8139 NICs massaal kopen. Voor dezelfde prijs of minder heb je 2e hands goede NICs met garantie die ook gewoon online te bestellen zijn, gevallen met 3Com, Intel en DEC chips. Vaak hogere snelheden, veel lagere CPU usage en werken probleemloos op PCI 2.1 of zelfs (zeker de DEC gevallen) 2.0 8)7
ralpje schreef op donderdag 17 november 2005 @ 16:02:
Echt een hele blinde gok, maar misschien dat de voeding van je shuttle niet meer toereikend is om die PCi - nic van stroom te voorzien ofzo?
Hohoho... kijk eens naar de specs van dat bord - Shuttle is tegenwoordig vooral bekend door de barebones, maar dit is een full-ATX bord (vandaar de 'A' in de naam), met vermoedelijk ook een normale voeding. Bovendien zou op moment dat de voeding de NIC niet kan voeden het zodanig brak zijn dat werkelijk alles de soep in zou lopen, niet alleen netwerk.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1