[DNS / MAIL] Zijn CNAMEs not done? (+ mailprobleem)

Pagina: 1
Acties:

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:42
Ey,

Om m'n leven wat gemakkelijker te maken (dacht ik) wilde ik vóór een verhuizing (waarbij de IP-adressen van een aantal servers zouden veranderen) wilde ik een aantal domeinen naar één CNAME laten wijzen, waarna ik die hostname (met zeer korte ttl) zou kunnen veranderen en in één klap alle domeinen naar een ander IP zouden wijzen.

Hierbij heb ik ook de root van de domeinnaam zelf, example.com via een CNAME naar deze server verwezen:
code:
1
2
example.com.                3600    IN      CNAME   server1.anderdomein.com.
server1.anderdomein.com.    300     IN      A       123.123.123.123

Is dit überhaupt RFC-compliant wat ik hier doe?

Anyway, het leek allemaal goed te gaan en werkt in de praktijk bij het bezoeken van websites ook prima, maar! Ineens bleek dat mail van XS4all niet meer aankwam op deze domeinen! Na onderzoek van de logfiles bleek dat hij alle mail ineens niet meer naar user@example.com, maar naar user@server1.anderdomein.com probeerde te sturen! Bij alle domeinen gebeurt dit en vooralsnog lijkt alleen XS4all er 'last' van te hebben.

Na wat onderzoek ben ik er in ieder geval wel achter dat Bind geen CNAMEs toelaat in de root van een domein. Andere nameservers doen dat wel.

Wie zit er hier fout? Ik? XS4all? Of beiden? :+

-edit-
Ben er reeds achter dat ik in ieder geval fout zat: een CNAME mag niet samen met een andere entry bestaan op één punt. Je kunt bijv. ook geen round-robin DNS bouwen waarin je A en CNAME mixt. PowerDNS pikte dit blijkbaar wel, niet zo fijn :P Voor de rest blijft het vreemd dat de mailserver van XS4all uit zichzelf adressen wijzigt :{

[ Voor 15% gewijzigd door Sorcerer8472 op 17-11-2005 11:36 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025

Profidiam

Ellenface

FYI een MX record met daarin een CNAME is ook not done, ik weet wel dat het hier niet echt over gaat, maar gewoon for the record.

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

• Sorcerer8472
Profidiam schreef op donderdag 17 november 2005 @ 17:45:
FYI een MX record met daarin een CNAME is ook not done, ik weet wel dat het hier niet echt over gaat, maar gewoon for the record.
Persoonlijk vind ik CNAMEs ook not done in de meeste gevallen, het is gewoon een extra nameserverquery die eigenlijk onnodig is. Lang leve regexjes (plain bind) of update-queries (powerdns e.d.)!

In ieder geval is het probleem nu opgelost door het terugveranderen van de records. Weer een leer voor de volgende keer.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 09:42:
Hierbij heb ik ook de root van de domeinnaam zelf, example.com via een CNAME naar deze server verwezen:
code:
1
example.com.                3600    IN      CNAME   server1.anderdomein.com.
Dit mag je gewoon doen in de zonefile van example.com
code:
1
server1.anderdomein.com.    300     IN      A       123.123.123.123
Dit kan je doen, mag niet, en zal ook verder geen positief effect hebben.
Hosts binnen anderdomein.com zal je echt ergens ander moeten definieren. De dns-server van example.com is immers niet authoritive voor anderdomein.com

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 18:08:
[...]

Persoonlijk vind ik CNAMEs ook not done in de meeste gevallen, het is gewoon een extra nameserverquery die eigenlijk onnodig is. Lang leve regexjes (plain bind) of update-queries (powerdns e.d.)!

In ieder geval is het probleem nu opgelost door het terugveranderen van de records. Weer een leer voor de volgende keer.
Ligt eraan op welke manier je het gebruikt natuurlijk....

• Sorcerer8472
little_soundman schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 02:34:
[...]

Dit mag je gewoon doen in de zonefile van example.com
Nou, dat schijnt dus niet te mogen omdat er dan bijv. geen MX en NS-records meer zouden mogen bestaan. BIND ontkent daar dan het bestaan van, is mij verteld.
Dit kan je doen, mag niet, en zal ook verder geen positief effect hebben.
Hosts binnen anderdomein.com zal je echt ergens ander moeten definieren. De dns-server van example.com is immers niet authoritive voor anderdomein.com
Dit staat dan ook in de zonefile van anderdomein.com beschreven ;)

Pagina: 1