Brandgevaar pc.

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 08:03
Ik heb een vraagje over de gevolgen van een kortsluiting / defect electronica onderdeel in mijn pc.
Al sinds enkele jaren heb ik een servertje draaien in de vorm van een gewone pc met een stalen behuizing.
Deze staat op de zolder, op een betonnen vloer met als enige 'brandbare verbinding' met de rest van het huis de voedings- en netwerkkabel.

Nu vraag ik me eigenlijk af wat er gebeurt als er een onderdeel kort zou sluiten ?
Gaat de boel dan smeulen of vliegt ie in de fik ?

Maar nog belangrijker:
Stopt een eventuele brand in de kast, of gaat ook mijn voedingskabel en netwerkkabel in de fik, waardoor uiteindelijk mijn hele huis afbrandt ?

Karsten

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wil je je pc in de fik krijgen moet je toch wel je best doen denk ik. Alle redelijk moderne voedingen schakelen zichzelf uit bij kortsluiting. Ik zou niet weten wat je nog meer in de fik zou kunnen krijgen. Als je echt pech hebt zou het misschien best kunnen dat ie in de fik vliegt maar het lijkt mij niet echt plausibel. Heb al een paar keer kortsluiting gehad in mijn pc en er kwam niet eens een vonk. Brandende kabels zou ik niet weten eigenlijk. Test het eens uit :) neem een oude kabel en steek 'm in de fik.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:26
PC's vlammen niet zo snel hoor. Als er iets te warm wordt brand alles gewoon door, maar dat is gewoon een smeltingsproces..

Anoniem: 133567

Als het goed is wordt door de kortsluiting de stroomgroep uitgeschakeld (bij geaard stopcontact). Veel stank en misschien een beetje rook. Echt brand weet ik niet. Misschien als er veel stof in je kast zit.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mace

Sapere Aude

Hiervoor hebben ze stoppen uitgevonden, een voeding is zelf ook beveiligd tegen kortsluiting, hij zal gewoon uitvallen (is me wel ee keer gebeurd). Trouwens, het voltage in de pc is dusdanig laag (maximaal 12 volt) dat er weinig kan gebeuren.

Ook denk ik niet dat een netwerkkabel/stroomkabel als lont gaat functioneren, dat spul is er op gemaakt om niet zo goed te branden. Ikzelf heb meerdere snoeren (steeds van hetzelfde strijkijzer :P) waar dikke vonken uit zijn geslagen, en geen een is verder dan een halve centimeter verbrand.

Maak je maar geen zorgen

edit:
Anoniem: 133567 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 07:59:
Als het goed is wordt door de kortsluiting de stroomgroep uitgeschakeld (bij geaard stopcontact). Veel stank en misschien een beetje rook. Echt brand weet ik niet. Misschien als er veel stof in je kast zit.
Ook wel bij ongeaarde stopcontacten hoor, alhoewel geaard wel beter is.

[ Voor 28% gewijzigd door mace op 17-11-2005 08:01 ]

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-03 08:00

Sir_G-nius

- - -

Zo'n kabel gaat vooral smeulen dan... Je heb dan kans als er veel stof in je kast rond dwarrelt dat dat het brandje kan aansteken.
Maar net zo als hier boven de kans in klein dat je pc (server) in brand vliegt. En de kans is nog kleiner daat het via de netwerk kabel naar een andere verdieping gaat. Dan zal eerder je dak in brand vliegen, want ik neem aan dat daar wel wat hout in zit. ;)
Als je zorg dat alle stekkers goed aan gedrukt zitten, is de kans heel klein dat er iets gaat branden. Je ziet wel eens zwarte stekkers, maar dat komt meestal omdat ze er niet goed inzaten, waardoor er de hele tijd vinkjes overspringen waar dan weer de connector zwart van wordt.
Daarom heb ik bij voorbaat al zwarte connectors genomen. :Y)

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 08:47

gakkethijs

niks

Over het algemeen gaat vuur niet omlaag ieder geval niet vanzelf. Brand door het gat van een lan kabel lijkt mij waarschijnlijk. Vuur zal dan eerder het dak aantasten.

Anoniem: 17912

smeulen doet het zowieso maar er is altijd kans dat er wel een brandje komt dit vanwege stof in je pc
door de kast word het niet automatisch gedoofd (gezien je plastic aan de voorkant en de dvd speler front etc)
verder kan er dus kortsluiting door komen waardoor het kan overslaan

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ben getuige geweest van een brand die door kortsluiting in een pc is ontstaan. Het ging weliswaar om een pc die ergens beneden stond en onder een houten bureau.

Situatie: veel stof in de kast, 2 daaiende fans die de pc in en vuurkorf deden veranderen (want een beetje pc van een tweaker heeft natuurlijk goede aiflow).. en voila kiet in de fik

De situatie die jij beschrijfd van je server op een betonnen vloer lijkt me niet veel kwaad te kunnen. Alleen als deze op niet te grote afstand staat van een houten voorwerp/dak... dan zou ik voor zichtig zijn.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat de onderdelen in een PC niet zo snel in brand kunnen schieten. Printplaten zijn uitgerust met (giftige) brandvertragers zodat ze bij het geval van een kortsluiting niet snel in brand schieten. Ik denk dat het vooral gebeurd bij stoffige computers zoals hierboven al gezegd. Ik denk dat het risico miniem is.

• kranendonk58
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 15:50
Anders moet je hier eens even kijken.
Het gaat om de Firebuster heb deze namelijk zelf ook in mijn servertje zitten. ;)
Tis gewoon prefentief en voor een paar euro heb je in ieder geval een veiligheid ingebouwd, mocht er wat voordoen.

• Smooth2K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04-2006

Smooth2K

Waarom moet alles zo moeilijk

Kijk eens naar je voeding.
Is het een wazig merk of is het een veilige voeding met de nodige keurmerken.
CE is heeft niet met veiligheid te maken, maar brands zoals UL doen een goede keuring.
Als het goed is wordt door de kortsluiting de stroomgroep uitgeschakeld (bij geaard stopcontact).
Voordat die 16a zekering eruit klapt kan er erg veel mis gaan hoor
En de aardig heeft er absoluut niets mee te maken
Trouwens, het voltage in de pc is dusdanig laag (maximaal 12 volt) dat er weinig kan gebeuren.
Wat een onzin. 12 volt is veilig voor aanraking etc (geen schok) maar als je voldoende vermogen wegstookt kan je 5 volt of minder van je bedrading een hele mooie gloeidraad maken.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 16:42

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Een PC heeft niet veel brand gevaar dit zit hem in de geschakelde voeding
en de lage spanning waarop de rest van het systeem werkt.
geschakelde voeding kan exploderen maar daarna houdt het echt in 1 keer op. geen fik of zo. mischien in 1 keer een goeie kort sluiting maar dat lost je stop op in 1 seconde.

Daarbij is brand gevaar door kortsluiting een media verhaal. (net zo als hackers inbreken op computers)

je leest het vaak in de krant brand in tv koelkast door kort sluiting. maar dat komt door vuil vet dat door een stoom lekkage belast wordt en gaat fikken vet brand prima. Dit is geen kortsluiting. anders slaat je stop door.

het lage voltage van je systeem voorkomt dit.

TV's gaan het best de fik in. maar daar staat ook 1000Volt of zo (ook maar een gok)

>.< >.< >.< >.<

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 22:20

Vizorium-5

Framerate = Life

En wat je ook nog zou kunnen doen, is een brandmelder in je kast modden :p

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:03
Een PC kan wel in de fik vliegen. Een vriend van mij is dat overkomen (gelukkig net voor hij naar bed ging.
De brand is ontstaan in een inverter van een CCFL (waarschijnlijk kortsluiting dus) en vervolgens stonden al vrij snel de Akasa geluidsdempende matten in de hens.
Een emmer water erover gooien was het beste wat hij op dat moment wist te doen.
Ik vroeg hem nog of hij de term 'processor inbranden' misschien verkeerd begrepen had :+

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 08:03
kranendonk58 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 08:43:
Anders moet je hier eens even kijken.
Het gaat om de Firebuster heb deze namelijk zelf ook in mijn servertje zitten. ;)
Tis gewoon prefentief en voor een paar euro heb je in ieder geval een veiligheid ingebouwd, mocht er wat voordoen.
Firebuster..dat is niet verkeerd.
Welk type heb je precies gebruikt voor je servertje ?

Karsten

• kranendonk58
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 15:50
SLedder schreef op donderdag 17 november 2005 @ 09:35:
[...]

Firebuster..dat is niet verkeerd.
Welk type heb je precies gebruikt voor je servertje ?
Ik heb gewoon Firebuster type 1 genomen, m'n case is namelijk niet zo heel erg groot.
Heb hem boven in de kast geplakt en het koort dat erbij zit heb ik om de voedings kabel die naar je mobo gaat gewikkeld, stel dat er daar brand/sluiting onstaat springt die ook aan. ;)

• ppl
  • Niet online

ppl

Eergisteravond was het programma "Nederland in bedrijf" op RTL5.
Dit keer was het thema "brandweer".

Men liet heel wat aspecten zien waarbij uiteraard de hoofdtaak van de brandweer werd besproken: brandpreventie (jaja, preventie, dus niet het blussen!).
Hadden ze een product zoals de genoemde Firebuster welke wordt gedemonstreerd in een pc kast :)

Er zit een vaste stof in die wordt omgezet naar gas zodra het met warmte in aanraking komt. Je stopt het in de pc kast zodat je de brand bij de bron aanpakt. Het is dan ook bedoeld om de grote brandschade die ontstaat bij het blussen (met name als je poeder gebruikt binnenshuis) te voorkomen door alleen de bron te blussen.
In principe is de brand binnen een seconde of 3 tot 10 volledig geblust.
Het bedrijf wat haar product demonstreerde heet FirePro.

Zie de site: Nederland in bedrijf
Het gaat om aflevering 7 trouwens.

Op www.firepro.nl staan onder "demo" een aantal filmpjes waaronder die van een beeldscherm en patchkast waar het brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
Wat doet die Firepro juist een gas lossen?

Is dan de rest van de pc ook naar de vaantjes? zoals hdd, mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 18:50
mistercash schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 14:02:
Wat doet die Firepro juist een gas lossen?

Is dan de rest van de pc ook naar de vaantjes? zoals hdd, mobo
Het lijkt me dat dat gas gewoon CO2 is zodat het vuurtje 'stikt' zou geen kwaad kunnen voor mobo of hd of wat dan ook (levende organismen wel :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

maddog_rvo schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 16:14:
[...]

Het lijkt me dat dat gas gewoon CO2 is zodat het vuurtje 'stikt' zou geen kwaad kunnen voor mobo of hd of wat dan ook (levende organismen wel :P)
Hun blusstof is een vaste stof dat omgezet wordt in een gas met blussende werking wanneer het blootgesteld wordt aan een bepaalde temperatuur. Dat gas schijnt niet verstikkend te werken en dat was ook te zien bij demonstratie in dat programma van RTL 5 (Danny Rook en een man van Firepro bleven in dezelfde ruimte staan terwijl die blusser aan het blussen was en ze gingen niet van hun stokkie).
CO2 is niet beschikbaar in vaste vorm, alleen als gas. Het werkt doordat het -78 graden celsius is en zwaarder dan lucht. Het verdrijft de lucht en daarmee ook de zuurstof plus dat het een beetje koelt.
Om die 2 redenen (CO2 is geen vaste stof en werkt verstikkend) kan het dus niet om CO2 gaan ;)

De blussende werking van de blusser van Firepro werkt niet op basis van verstikking of koeling, maar gaat een reactie aan met de brandhaard en neutraliseert de boel dus eigenlijk.

Het zou geen kwaad kunnen als je die site even leest en wat meer informatie op zoekt van diverse blusstoffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ppl schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 17:51:
[...]Het werkt doordat het -78 graden celsius is.
Voel ik hier een nieuw vorm van overklok koelstof ? :+
Pagina: 1