[2003] Windows networking instabiel

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het lijkt erop dat mijn Windows 2003 server af en toe besluit Windows Networking te sluiten voor een seconde of 15. Dat gebeurt ook als er gewoon bestanden van de server op een werkbak geopend zijn. Lullige is dat editors dan gelijk beginnen te klagen dat het bestand niet meer bestaat en mijn total commander begint gelijk dat de drive (doodgewone share eigenlijk) niet meer bestaat. En dat dus 15 seconden lang. Ander netwerkverkeer richting de server gaat nog wel gewoon, dus het is echt Windows Networking dat loopt te bokken.

De server is een Active Directory server, de simpelste opstelling die er maar bestaat. 1 forest, 1 domein, 1 server. verder draait het ding niks speciaals qua netwerk. ook op de werkbakken is niks speciaals, maar dat kan ook niet want een kale Windows 2000 Pro of XP Pro installatie heeft hier al last van. Het is nml erg goed te zien aan het aanmelden. Het wachtwoord "controleren" duurt vlak na opstarten altijd een seconde of 10. Als ik ff wacht met wachtwoord intiepen, dan kan het opeens wel instantly (en nee, dat is niet omdat de PC dan op de achtergrond dingen aan het doen is, hij staat tijdens het wachtwoord "controleren" echt uit z'n neus te eten en op de server te wachten).

Op m'n werk hebben we precies hetzelfde probleem, maar dan met Windows 2000 Server. Ook dezelfde poepsimpele opstelling. Ook hier qua installatie van de server geen gekke of exotische instellingen gedaan. Gewoon Active Directory opzetten, klaar. DNS staat allemaal goed, want dat werkt ook gewoon. Het lijkt puur dat Windows Networking te zijn, en of dat nou gemapte drives zijn of doodgewone shares, ze worden allemaal af en toe verbroken.

Hoe ken dit nou? Het is allemaal zo standaard en out-of-the-box... Please help?

[ Voor 3% gewijzigd door _Thanatos_ op 16-11-2005 23:09 . Reden: typo's ]

日本!🎌

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Thanatos_ schreef op woensdag 16 november 2005 @ 23:07:
Het lijkt erop dat mijn Windows 2003 server af en toe besluit Windows Networking te sluiten voor een seconde of 15.
#define af en toe? na hoeveel tijd?
De server is een Active Directory server, de simpelste opstelling die er maar bestaat. 1 forest, 1 domein, 1 server. verder draait het ding niks speciaals qua netwerk. ook op de werkbakken is niks speciaals, maar dat kan ook niet want een kale Windows 2000 Pro of XP Pro installatie heeft hier al last van. Het is nml erg goed te zien aan het aanmelden. Het wachtwoord "controleren" duurt vlak na opstarten altijd een seconde of 10.
Niet zoals het hoort.
Gooi er eens een sniffert tegenaan? Zou me niet verbazen als je toch een probleem met je DNS config hebt, 10 seconden wachten = 2x de standaard 5 seconden DNS time-out namelijk.
Daarna gooit-ie het over NetBIOS.
Het lijkt puur dat Windows Networking te zijn, en of dat nou gemapte drives zijn of doodgewone shares, ze worden allemaal af en toe verbroken.

Hoe ken dit nou? Het is allemaal zo standaard en out-of-the-box... Please help?
Je bent bekend met het feit dat een default netwerkmapping een auto-disconnect periode heeft van 15 minuten?
Daarna wordt de netwerkverbinding verbroken en zie je het bekende rooie kruisje bij je netwerkdrive staan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
#define af en toe? na hoeveel tijd?
Gewoon soms. Soms gaat het een half uurtje goed, soms gaat het een paar uur goed. Er zijn dagen dat het helemaal niet voorkomt, en er zijn dagen dat ik alleen maar om dit probleem heen moet komen en niet aan normaal werken toekom. Het is te variabel om te kunnen pinpointen na hoeveel tijd het gebeurt. Het gebeurt misschien wel na een bepaalde vaste periode, maar dan moet er iets zijn dat het triggert, en dat begrijp ik dan niet.
Niet zoals het hoort.
Gooi er eens een sniffert tegenaan? Zou me niet verbazen als je toch een probleem met je DNS config hebt, 10 seconden wachten = 2x de standaard 5 seconden DNS time-out namelijk.
Daarna gooit-ie het over NetBIOS.
Ethereal bijvoorbeeld? Gaan we vanavond uitproberen. Kun je ook aangeven waar ik dan op moet filteren/op moet letten?
Je bent bekend met het feit dat een default netwerkmapping een auto-disconnect periode heeft van 15 minuten?
Daarna wordt de netwerkverbinding verbroken en zie je het bekende rooie kruisje bij je netwerkdrive staan.
Ben ik bekend mee, maar ten eerste staan die timeouts al op infinte (op zowel de werkbakken als op de server) en ten tweede gebeurt dit probleem ook met doodgewone shares.

日本!🎌

• BlackLight
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Indien je beide servers volledig gepatcht zijn, moet je eens proberen om patch KB885250 te verwijderen. Die schijnt het sharen nogal te verprutsen.

Dit zou ik wel doen op zowel de servers als de clients.

[ Voor 13% gewijzigd door BlackLight op 17-11-2005 13:05 . Reden: Iets vergeten te typen ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

BlackLight schreef op donderdag 17 november 2005 @ 13:04:
Indien je beide servers volledig gepatcht zijn, moet je eens proberen om patch KB885250 te verwijderen.
Als die servers bij zijn staat daar SP1 op.
Daar zit die bewuste hotfix in verwerkt.
Ga je nu adviseren SP1 te uninstallen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb zojuist es Ethereal erop los gelaten. Onderstaande screenshot is niet van een capture die plaatsvond tijdens een beruchte 20 seconden lockup, maar tijdens een doodnormaal bestandje op een share opslaan. Je ziet dus een heel stel packets die zwart gkleurd zijn in de bovenste helft, en dat zijn allemaal pakketjes zoals de geselecteerde: met een checksum error.

Is dit een probleem? Kan dit de oorzaak van mijn problemen zijn? En eventueel: hoe los ik ze op / waar moet ik zoeken naar een oplossing?

Screenshotje:
http://www.thany.org/screenshots/Screenshot700.png
(1280x1024, daarom dus ff alleen een linkje ernaar)

日本!🎌

Pagina: 1