Toon posts:

Rechten niet meegekopieerd met cp -R ??

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb als root een home-dir gekopieerd naar een andere partitie met
[code]
cd /home
cp -R * /mnt/newhome
umount /home
umount /mnt/newhome
mount <nieuwe_homepartitie> /home
[code]

maar tot mijn schrik zag ik dat de ownerflag van alles op "root" stond, en de schrijfrechten stonden uit voor alles behalve de root. Ik dacht dat cp standaard alle attributen meekopieert of iig deze ?

Heb ik iets verkeerd gedaan of... hoe kan zoiets ? Ik moest bijvoorbeeld hierna met de hand alle files van de users (ok het zijn er maar 2) opnieuw chownen en chmodden:

code:
1
2
chown -R <user> <userdir>
chmod -R u+rwx <user> <userdir>

Maar bijvoorbeeld /home/httpd/html. Daar stonden dingen in als een fotogallery (phpscript "gallery"). Ik weet zo niet meer hoe die rechten ook alweer stonden. Ik heb nu maar chmod a+rwx gedaan daar, niet echt veilig maarja er was ook geen gebruiker httpd ofzo...

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
man cp

-p flag zoek je

iRacing Profiel

Verwijderd

Daarom had je ook gewoon eerst "man cp" moeten doen.

Om ook de rechten mee te nemen is er de -p optie, in jouw geval dus cp -pR. :)
Ook handig om te gebruiken is -x, dan weet je zeker dat cp niet overspringt naar andere filesystems.

Verwijderd

Topicstarter
Daarom had je ook gewoon eerst "man cp" moeten doen.
Ja dat had ik al eens eerder gedaan. Daar staat bij mij:
code:
1
2
3
4
5
-p     same as --preserve=mode,ownership,timestamps

--preserve[=ATTR_LIST]
              preserve the specified attributes (default: mode,ownership,time-
              stamps), if possible additional attributes: links, all

dus standaard horen de ownership en mode wel meegekopieerd te worden... ik snap daarom ook niet waarom dat niet gebeurde. De nieuwe home-partitie is, net als de vorige, ook gewoon een ext3 partitie overigens.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 22:31:
dus standaard horen de ownership en mode wel meegekopieerd te worden... ik snap daarom ook niet waarom dat niet gebeurde.
Nee hoor, de optie --preserve=[...] is niet standaard. Voor de rest: Kopieer het gewoon met cp -pR... :)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
de -p staat dan voor preserve, en je moet de atributen nog opgeven, misschien? en waar staat die R die je zou moeten gebruiken dan nu voor ?

• MrBarBarian
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 22:31:
[...]

Ja dat had ik al eens eerder gedaan. Daar staat bij mij:
code:
1
2
3
4
5
-p     same as --preserve=mode,ownership,timestamps

--preserve[=ATTR_LIST]
              preserve the specified attributes (default: mode,ownership,time-
              stamps), if possible additional attributes: links, all

dus standaard horen de ownership en mode wel meegekopieerd te worden... ik snap daarom ook niet waarom dat niet gebeurde. De nieuwe home-partitie is, net als de vorige, ook gewoon een ext3 partitie overigens.
Goed lezen. Als je -p meegeeft, wordt standaard mode,ownership,time-stamps meegenomen. Als het mogelijk is worden ook de links meegenomen

Zonder -p copieer je dus alleen de file, zonder attributen.

-R = recursive

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Goed lezen. Als je -p meegeeft, wordt standaard mode,ownership,time-stamps meegenomen. Als het mogelijk is worden ook de links meegenomen
Ahja. Idd fout gelezen/begrepen, ik dacht dat -p zelf default was, en dat je -p op kon geven met andere attributen als je dat zou willen.

Ik zie trouwens dat apache met user "nobody" schijnt te werken... heb de mode attributen op 755 gezet nu. dus alleen write rechten voor user "nobody".

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:57
Voor zulke dingen zou ik trouwens cp -a gebruiken. Dat is het hetzelfde als -dpR en houdt symlinks intact, rechten blijven behouden en subdirectories worden ook gekopieerd :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• MrBarBarian
Ik zou het execute-bitje maar weghalen.. Apache moet de files kunnen lezen, dat is genoeg.. Het execute-bitje vormt in dit geval een aardig potentieel security-gat

iRacing Profiel

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Japie_17 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 22:59:
Voor zulke dingen zou ik trouwens cp -a gebruiken. Dat is het hetzelfde als -dpR en houdt symlinks intact, rechten blijven behouden en subdirectories worden ook gekopieerd :).
Lekker POSIX compliant ook die switch ;)
Het zit er nou eenmaal in, dus ik gebruik het ook vrolijk op linux systemen. Niet dat het ooit op BSD systemen gaat werken die naar 100% POSIX compliance streven.
Pagina: 1