[XP] ingewikkeld boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:53
Ik heb juist een nieuwe hd gekocht, want de oude begon rare geluiden te maken (6 jaar oud), op deze oude hd stonden 3 partities (met linux partitie maker gedaan):
c: met windows etc erop (ntfs)
een linux partitie (fat)
en een gesharede partitie voor zowel windows als linux (fat32)

dus ik was van plan een image te maken met norton ghost, dus ik maak partitie in windows van de c: schijf, vervolgens heb ik nieuwe hd erin gestoken en daarop een nieuwe partitie aangemaakt ntfs ook en daarop de image gezet, tot nu toe alles ok, vervolgens tracht ik te booten maar hij herkent deze hd niet als bootable, dus nog eens naar bios setup gegaan en gecheckt: de hd is master en heeft boot prioritie, dus daar lijkt me alles ok.
Het probleem is denk ik, dat ik op oude hd eerst win xp had geinstalleerd en vervolgens linux, en ik weet dat linux een eigen bootmanager heeft en/of de orginele boot aanpast zodat je dual boot hebt. Dus ik denk dat ik in mijn genomen image niet windows als bootable heeft zonder die linux boot manager en daarom die windows niet wilt booten, mijn vraag is nu: hoe maak ik die windows partitie bootable? ik heb geen linux hier bij de hand om ook te installeren, dus die optie valt weg (ook zoveel downloaden met belgische datalimiet zie ik niet zitten) ik heb ook windows xp laten booten en proberen via een restore van win xp, maar dit is een console, en zoveel weet ik er nu ook niet van, en windows volledig herinstalleren gaat ook niet, want dat is juist de reden waarom ik image genomen heb.

Iedereen alvast dank bij voorbaat

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-03 08:38
Herkent de pc de hd wel?
Want als die hem wel herkent zou ik zeggen doe de windows cd erin en dan vraagt die (als je dat ingestelt heb)
''Wilt u van de cd opstarten druk op een toets om verder te gaan'' ofziets.
En dan kun je windwows toch instaleeren?
En dan in windows nortonghost instaleeren.
En via nortonghost dan de image terug zetten

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Opstarten van XP cd-rom, optie 'Windows Installatie Repareren' en dan 'fixmbr' intypen? :?

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:53
willyfreak schreef op woensdag 16 november 2005 @ 19:18:
Herkent de pc de hd wel?
Want als die hem wel herkent zou ik zeggen doe de windows cd erin en dan vraagt die (als je dat ingestelt heb)
''Wilt u van de cd opstarten druk op een toets om verder te gaan'' ofziets.
En dan kun je windwows toch instaleeren?
En dan in windows nortonghost instaleeren.
En via nortonghost dan de image terug zetten
de pc lijkt me de hd te herkenne, in bios zie ik hem, via partition magic cd te booten kan ik eraan, dus dat lijkt me niet het probleem
maar als ik windows herinstalleer en dan doe zoals jij zegt, en dan reboot, gaat die toch weer dezelfde fout geven niet?

en @antonie
heb dit juist geprobeerd, dit heeft ook niet gewerkt, maar het kan wel zoals jij zegt iets met de masterbootrecord te maken hebben, enige manier om die te editen/bekijken?

edit heb het opgelost gekregen, grote fout van mij, ik had men windows image op een logische partitie gezet ipv een primaire :$ dat oplossen en de fixmbr heeft het werkende gekregen, dank u beide voor de hulp en sorry voor de newbie fout

[ Voor 13% gewijzigd door scatman op 16-11-2005 20:28 ]

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:21
Je moet dmv van een partitioneerprogramma of ouderwets met fdisk nog wel even aangeven dat je nieuwe schijf "active" moet zijn. Anders kun je er m.i. niet van booten. Daar heeft je boot-volgorde in de bios verder geen invloed op.

Edit Zie nu pas dat je et al had opgelost. Maaruh, XP kun je ook gewoon op een logische partitie installeren hoor. Dus daar lag het probleem niet denk ik

[ Voor 29% gewijzigd door Master FX op 17-11-2005 08:28 . Reden: update ]

Stay safe