.pro files maak je aan met "qmake -project" in je source directory. Vervolgens "qmake" en daarna "make".
De .ui file is alleen een XML beschrijving van je UI en is dus geen sourcecode. De uic (User Interface Compiler) maakt van je .ui file een cpp file en de moc (Meta Object Compiler) maakt daar dan een moc_ file bij. Die moc_ files zijn nodig om de signals en slots structuur van Qt te laten werken, maar daar weet ik het fijne niet van. Dat hoeft gelukkig ook niet, want die files worden automatisch gegenereerd en geupdate.
Nadat je "make" hebt gedaan gaat alles aan het werk (de uic, vervolgens de moc en dan g++) en krijg je een executable die dezelfde naam heeft als je source directory.
Kijk die Qt tutorial eens door, als het goed is staan daar ook build instrukties bij, beter dan ik ze zo even kan opschrijven.
Compiling
To compile a C++ application you need to create a makefile. The easiest way to create a makefile for Qt is to use the qmake build tool supplied with Qt. If you've saved main.cpp in its own directory, all you have to do is:
qmake -project
qmake
The first command tells qmake to create a .pro (project) file. The second command tells it to create a (platform-specific) makefile based on the project file. You should now be able to type make (or nmake if you're using Visual Studio) and then run your first Qt application!
Die tutorial gaat niet per-se over de designer, maar vooral over Qt zelf en hoe dat werkt. Die designer is alleen een hulpmiddel voor wanneer je al begrijpt hoe Qt werkt. C++/Qt is geen Visual-Basic achtige taal/omgeving en zonder begrip van de onderliggende structuur zul je met die designer dus niet ver komen.
[
Voor 89% gewijzigd door
Gerco op 25-11-2005 23:22
]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!