Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Belastingaftrek voor studiekosten MCP/MCAD/MCSD?

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik doe in mijn vrije tijd, dus naast mijn werk, het MCSD traject. De boeken en de examens betaal ik zelf uit eigen zak. De boeken koop ik bij Computer collectief, waarvan ik accept giro's krijg. De examens betaal ik online met creditcard, via www.vue.com.

Nu heb ik de volgende vragen:
- Kan ik de gemaakte kosten van de belasting aftrekken?
- Om kosten af te trekken, moet je de bonnen opsturen aan de belastingdienst. Hoe moet ik dat doen in het geval van de creditcard (VISA) betalingen? Moet ik dan een hardcopy van mijn examenafspraakbevestiging opsturen of juist het VISA afschrift waarop staat dat ik het heb betaald?
- Kan je het geld direct terugkrijgen via een (eenmalige?) voorlopige teruggaaf, of moet je dit bij de aangifte doen?

Er zijn vast mensen met ervaring op dit gebied hier ;)

Alvast dank!

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28
Als particulier lijkt het me dat je alleen maar aannemelijk hoeft te maken dat je de kosten hebt gemaakt in relatie tot een studie, maar er kan vast iemand uitleggen of er enige vormvereisten zijn aan het bewijs daarvoor.

Een vraag die ik hierbij nog zou hebben is of in het buitenland gemaakte kosten ook aftrekbaar kunnen zijn? Voor de PC prive regeling was het bijvoorbeeld officieel zo dat het spul via een Nederlandse leverancier geleverd moest zijn. Ik zie dat vue.com buitenlands is dus dat is wellicht nog van invloed?

• Lethalis
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 16 november 2005 @ 16:12:
Een vraag die ik hierbij nog zou hebben is of in het buitenland gemaakte kosten ook aftrekbaar kunnen zijn? Voor de PC prive regeling was het bijvoorbeeld officieel zo dat het spul via een Nederlandse leverancier geleverd moest zijn. Ik zie dat vue.com buitenlands is dus dat is wellicht nog van invloed?
Dat is inderdaad een interessante vraag. Mocht dit inderdaad het geval zijn, kan iemand me dan een Nederlands bedrijf aanraden dat mij de mogelijkheid biedt om MCP examens te reserveren zonder dat ik een hele cursus bij hun moet volgen?

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 00:21

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Lethalis schreef op woensdag 16 november 2005 @ 17:06:
[...]

Dat is inderdaad een interessante vraag. Mocht dit inderdaad het geval zijn, kan iemand me dan een Nederlands bedrijf aanraden dat mij de mogelijkheid biedt om MCP examens te reserveren zonder dat ik een hele cursus bij hun moet volgen?
Dat kan ook gewoon bij Azlan in Amsterdam.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lethalis schreef op woensdag 16 november 2005 @ 17:06:
[...]

VOlgens mij kan het bij EXIN ook gewoon, moet je ff op hun site kijken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Je kunt ze gewoon opgeven als bijzondere kosten :)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je doet de aangifte in principe 1x per jaar en dat is dus het moment dat je je opleidingskosten terugvraagt.

Overigens hoef je alleen maar bonnen op te sturen als de belasting dat vraagt hoor.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG -> WI

• Lethalis
  • Niet online
Bij Azlan zie ik inderdaad dat ze een aanvraagformulier hebben dat ik kan opsturen.
Op de Exin site kan ik niks vinden over Microsoft examens.

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

- Je kunt het geld ook bij een voorlopige teruggave terugvragen
- het hoeft geen Nederlandse opleiding te zijn, de studie moet alleen gericht zijn op je werk of toekomstige werk. Gezien het feit dat ook een opleiding tot heks als studiekosten wordt gezien denk ik niet dat je hier een probleem hebt.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• Lethalis
  • Niet online
HenkieNL schreef op woensdag 16 november 2005 @ 17:43:
- het hoeft geen Nederlandse opleiding te zijn, de studie moet alleen gericht zijn op je werk of toekomstige werk. Gezien het feit dat ook een opleiding tot heks als studiekosten wordt gezien denk ik niet dat je hier een probleem hebt.
En als het nou zo mocht zijn dat ze de bonnen willen zien, hoe moet ik dat dan regelen met die creditcard betalingen?

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Lethalis schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:54:
[...]

En als het nou zo mocht zijn dat ze de bonnen willen zien, hoe moet ik dat dan regelen met die creditcard betalingen?
Je krijgt daar toch afschriften van :?
HenkieNL schreef op woensdag 16 november 2005 @ 17:43:
Da's wat anders dan wat TS vraagt ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 22:21
Lethalis schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:54:
[...]

Je kunt toch met je afschriften aantonen dat je betaald hebt ? 't Is heel éénvoudig: alle opleidingskosten die jij maakt, reis- & verblijfskosten uitgezonderd zijn, na aftrek van een drempel van 500 euro, aftrekbaar in het jaar dat ze betaald zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

BtM909 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 21:25:

Da's wat anders dan wat TS vraagt ;)
Wat vraagt ie hier dan?
- Kan je het geld direct terugkrijgen via een (eenmalige?) voorlopige teruggaaf, of moet je dit bij de aangifte doen?

[ Voor 4% gewijzigd door HenkieNL op 16-11-2005 22:00 ]

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• Lethalis
  • Niet online
BtM909 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 21:25:
[...]

Je krijgt daar toch afschriften van :?
Ja, maar op de visa afschriften staat vaak niet meer op waar het om gaat. Alleen maar: "bedankt voor de betaling van bedrag x", of "er staat nog een bedrag van x open".

• Jopster
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48

Jopster

trotse papa x4

Lethalis schreef op woensdag 16 november 2005 @ 17:32:
Bij Azlan zie ik inderdaad dat ze een aanvraagformulier hebben dat ik kan opsturen.
Op de Exin site kan ik niks vinden over Microsoft examens.
Ik ben ook bezig in mijn vrije tijd en ik vraag via Prometric de examens aan. Is ook nog eens 40 euro goedkoper dan als je het direct via Azlan reserveert. Tevens kun je hier ook makkelijk je kortingsvoucher doorgeven die je bij je boeken krijgt. In ieder geval zat die bij mij bij 70-270. Resultaat: examen 119 euro. Ook de boeken via ComCol gekocht trouwens. :)

Je krijgt hiervan gewoon een bevestiging, dus voor het geval dat je iets moet overhandigen heb je samen met een betalingsbewijs genoeg bewijs om te geven.

GoT-Papa clublid

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Lethalis schreef op donderdag 17 november 2005 @ 09:32:
[...]

Ja, maar op de visa afschriften staat vaak niet meer op waar het om gaat. Alleen maar: "bedankt voor de betaling van bedrag x", of "er staat nog een bedrag van x open".
Bel ze anders gewoon even op? 0800-0543, is ook nog gratis.

Al vermoed ik dat je met een uitdraai van je bestellingsgegevens + een c.c. afschrift wel genoeg zijn.

Maarweet je zeker dat je bij je c.c. maatschappij geen gespecificeerde rekening kan krijgen?

• Lethalis
  • Niet online
Jopster schreef op donderdag 17 november 2005 @ 10:19:
[...]
Je krijgt hiervan gewoon een bevestiging, dus voor het geval dat je iets moet overhandigen heb je samen met een betalingsbewijs genoeg bewijs om te geven.
Ik krijg ook altijd een e-mailbevestiging van mijn examenreservering met het bedrag er op. Dus dit is genoeg als bewijs?

Zelf ben ik iets van 166 euro kwijt per examen en tussen de 30 en 60 euro voor de boeken per module. Ik vind vooral de Exam Cram series goed, lekker goedkoop en staat ook alles in, inclusief proefexamens :)

Dan nog is het niet verkeerd om het terug te krijgen van de belasting ;)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 22:21
Lethalis schreef op donderdag 17 november 2005 @ 10:42:
[...]

Ik krijg ook altijd een e-mailbevestiging van mijn examenreservering met het bedrag er op. Dus dit is genoeg als bewijs?
Ja.
Zelf ben ik iets van 166 euro kwijt per examen en tussen de 30 en 60 euro voor de boeken per module. Ik vind vooral de Exam Cram series goed, lekker goedkoop en staat ook alles in, inclusief proefexamens :)

Dan nog is het niet verkeerd om het terug te krijgen van de belasting ;)
Je krijgt het niet terug, het levert je alleen korting op je aanslag IB op :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

Lethalis schreef op donderdag 17 november 2005 @ 10:42:
[...]
Dat hebben de Microsoft Press boeken ook, maar dan zit er ook nog een kortingsvoucher van 15% bij. :) Rond de 50 euro per boek trouwens. Maar ach... Meerdere wegen leiden naar MCSE. :)

De examens die je bij Azlan zelf ziet zijn nog ex. btw. Vergeet dat niet. :)

GoT-Papa clublid

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

HenkieNL schreef op woensdag 16 november 2005 @ 22:00:
[...]

Wat vraagt ie hier dan?

[...]
Waar denk je dat direct en eenmalig op slaan? ;)

TS hoopt dat hij direct na het betalen van z'n examen(s), het geld (eenmalig) kan terugvorderen en dat kan dus niet. Het is dan simpelweg wachten begin volgend jaar en bij je jaarlijkse aangifte de opleidingskosten opgeven.

• Lethalis
  • Niet online
Jopster schreef op donderdag 17 november 2005 @ 11:11:
[...]

Dat hebben de Microsoft Press boeken ook, maar dan zit er ook nog een kortingsvoucher van 15% bij. :) Rond de 50 euro per boek trouwens. Maar ach... Meerdere wegen leiden naar MCSE. :)

De examens die je bij Azlan zelf ziet zijn nog ex. btw. Vergeet dat niet. :)
Ja, ik denk dat ik dan ook maar bij mijn huidige methode blijf. VUE is 140 euro ex. BTW, die 166 is al incl. BTW. De exam cram boekjes kosten rond de 26 euro :)

Maar ja, ik richt me op MCSD.. niet op MCSE :) Zit een behoorlijk verschil tussen :)

• Lethalis
  • Niet online
BtM909 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 11:19:
[...]

Waar denk je dat direct en eenmalig op slaan? ;)

TS hoopt dat hij direct na het betalen van z'n examen(s), het geld (eenmalig) kan terugvorderen en dat kan dus niet. Het is dan simpelweg wachten begin volgend jaar en bij je jaarlijkse aangifte de opleidingskosten opgeven.
Mwoah, het is meer nieuwsgierigheid :) Toen ik eraan begon ging ik er eigenlijk van uit dat ik niks van het geld terug zou zien, dus alles wat ik terug kan krijgen is mooi meegenomen :) Een collega maakte mij hierop attend, vandaar dat ik er meer over wil weten.

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

Lethalis schreef op donderdag 17 november 2005 @ 11:21:
Ja, ik denk dat ik dan ook maar bij mijn huidige methode blijf. VUE is 140 euro ex. BTW, die 166 is al incl. BTW. De exam cram boekjes kosten rond de 26 euro :)
Wat je aan boeken uitspaart, betaal je weer aan je examen. Bij mij is het andersom. Komt allemaal op hetzelfde neer, alleen direct boeken bij Azlan kost je aanzienlijk meer geld. :)
Maar ja, ik richt me op MCSD.. niet op MCSE :) Zit een behoorlijk verschil tussen :)
True, ik zat weer eens te lezen met mijn neus. :)

Overigens zal ik de belastingdienst ook lekker gaan lastigvallen met mijn studiekosten. Hoe meer aftrek, hoe beter natuurlijk. :)

GoT-Papa clublid

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Jopster schreef op donderdag 17 november 2005 @ 12:25:

Overigens zal ik de belastingdienst ook lekker gaan lastigvallen met mijn studiekosten. Hoe meer aftrek, hoe beter natuurlijk. :)
Met een beetje mazzel krijg je nog wat terug van de belastingdienst he :)

Elect a clown, expect a circus.

Pagina: 1