Windows XP op RAID installeren zonder zorgen...

Pagina: 1
Acties:

• LittleWan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 16:54
beste,

Ik heb mij een tweede Western Digital 36Gb 10.000rpm Raptor besteld.
Nu ben ik van plan om er zo 2 in raid0 te plaatsen om mijn Windows XP op te installeren. Mijn moederbord is een Asus P4P800 welke een in de southbridge een ICH5 controller zitten heeft. Deze controller beshikt over hardware Firmware ondersteuning voor raid 0 en 1.

Omdat ik hier geen ervaring mee heb zou ik eerst een paar dingen willen vragen, kwestie voor geen verassingen te staan tijdens de installatie.
Is er iemand die mij stap voor stap kan uitleggen hoe ik Windows XP installeer op zo een array?
Ik heb al veel gelezen over de beruchte F6 toets tijdens de installatie, maar ik heb geen diskettedrive en zeker geen diskette bij mijn moederbord geleverd.

Voor jullie beginnen met RTFM en UTFS wil ik toch even zeggen dat ik op dit forum en google veel topics vind over het niet gaan van installaties of zo, maar nergens vind ik duidelijk wat ik moet doen om dit alles toe een goed einde te bregen.

alvast bedankt

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

Verwijderd

Het is heel simpel, installeer windows als normaal.. En tijdens het opstarten druk je op F6, duw de diskette met de Raid 0 driver er in. (Driver vind je op de cd van je moederbord) En dan gaan met die banaan. Ik denk niet dat het zonder diskette gaat lukken. Of je moet de driver al op de Windows CD branden.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03 21:37

_Ernst_

Mark It Zero!

Allereerst moet je die 2 raptors in een raid0 array plaatsen zodat ze als 1 hd worden gezien door windows. Hoe dit moet zal gewoon in het boekje van je moederbord staan, waarschijnlijk eerst raid enablen in je bios, en dan een array aanmaken.

Als je eenmaal een array hebt kun je daar windows opzetten. Als je het helemaal zonder floppydrive wil doen zul je je windows xp cd moeten slipstreamen zodat de drivers er in gebakken zitten, anders even tijdenlijk een floppy drive aan je pc hangen.
De raid en sata drivers kun je downloaden van de asus site of van je mobo cd-rom afhalen, en dan op floppy zetten.
Dan booten van cdrom en op f6 rammen, zodat daarna je drivers worden geladen :)

Last.fm

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:05
Als je beide SATA disks aan de betreffende controller hebt hangen, kun je tijdens het POST scherm op Ctrl-i (volgens mij) drukken en dan kom je in de bios van de raid controller, nu kun je voor raid 0 kiezen en instellen.
Daarna booten van de windows cd en inderdaad op F6 drukken. Dan moet je wel een diskette station hebben. De betreffende raid drivers zijn op de ASUS cd te vinden, er is een makedisk utility.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:17
Ikzelf ben ook al een beetje aan het rondkijken hoe dit precies ijn zijn werk gaat, heb namelijk dezelfde plannen.

Waarmo moet je voor de Windows installatie een driver-disk inladen? Wnidows heeft toch niets te maken met hoe de schijven worden benaderd? Je southbridge verzorgt toch de communicatie tussen Windows en de RAID-array? Of is dat alleen het geval bij pure hardware-raidcontrollers?