Laptop vervangen of upgraden?`

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:47
Ik heb momenteel de volgende notebook:

Mobile AMD Athlon XP 2600+
2x256MB SO-DIMM PC2700
60GB 4200RPM harddisk
ATI IGP320M

Echter ik begin me te irriteren aan de slechte performance. Spellen speel ik absoluut niet maar bijv. Photoshop vind ik te traag worden. Het hele systeem voelt ook gewoon traag aan.

Ik zit me nu een beetje te orienteren wat te doen. De huidige notebook verkopen en een nieuwe aan te schaffen, of de huidige te upgraden. Waar ik zelf al aan te denken zat is het volgende:

- Western Digital Scorpio VE
- 2x512MB SO-DIMM geheugen

Echter zal dit wel degelijk uit gaan maken? Ik heb een IGP chipset, die eigenlijk mijn complete systeem verkracht door die integrated graphics.

Wat is jullie advies?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

IGP is op Athlon systemen nog wel te doen, hoewel niet ideaal natuurlijk.
Verder is het zeker aan te raden een snellere HDD erin te vrotten, 4200 rpm is wat aan de trage kant. Verder zou ik zeker je geheugen upgraden, 512MB is nu eenmaal weinig.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De CPU is het enige wat hiervoor echt telt en die voldoet noeg prima. Dus ik zou zeggen dat 1 Gb erbij met misschien een snelle HDD voldoende moet zjn.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik denk dat de harddisk de grootste bottleneck in je systeem is. Vervang deze door een 7200 rpm exemplaar, daar ga je zeker geen spijt van krijgen!!

Het systeem zal dan al een stuk sneller moeten aanvoelen bij het openen en laden van bestanden en applicaties...

Zie je in Taakbeheer dat het geheugen over de 500 MB gaat dan is het ook raadzaam om dat te upgraden.

Voor de rest een prima notebook, dus voer de bovenstaande upgrades uit en het systeem zal een stuk vlotter draaien.

Je kunt natuurlijk ook op softwarematig vlak het eea verbeteren:
1. Schijf defragmenteren en zeker 15% vrije ruimte op laten.
2. Scanne op malware/spyware/virussen met Hitman Pro 2.
3. Met CCleaner de tijdelijke bestanden en het register uitmesten. Vooral de registercleaning haalt veel verloren gegane performance weer terug.

Succes :)

Goud is geen geld

• Spixo
Frank_Knopers schreef op woensdag 16 november 2005 @ 14:27:
Ik denk dat de harddisk de grootste bottleneck in je systeem is. Vervang deze door een 7200 rpm exemplaar, daar ga je zeker geen spijt van krijgen!!

Het systeem zal dan al een stuk sneller moeten aanvoelen bij het openen en laden van bestanden en applicaties...

Zie je in Taakbeheer dat het geheugen over de 500 MB gaat dan is het ook raadzaam om dat te upgraden.

Voor de rest een prima notebook, dus voer de bovenstaande upgrades uit en het systeem zal een stuk vlotter draaien.

3. Met CCleaner de tijdelijke bestanden en het register uitmesten. Vooral de registercleaning haalt veel verloren gegane performance weer terug.

Sowieso heb ik maar 448MB vrij omdat mijn videokaart het 1 en ander wegsnoept. Dat heeft als resultaat dat ik in Windows idle op maar 150MB free memory draai :/

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op woensdag 16 november 2005 @ 14:26:
De CPU is het enige wat hiervoor echt telt en die voldoet noeg prima. Dus ik zou zeggen dat 1 Gb erbij met misschien een snelle HDD voldoende moet zjn.
Maar als je bedenkt dat een nieuwe en snelle laptop HD al gauw 150, tot zelfs 200 euro kost en aan een setje geheugen ook al snel 100 euro moet worden besteed, dan ben je al hard op weg om 1/3 van de prijs van een nieuwe laptop te besteden aan een oude.

Tuurlijk is de snelheid nog prima, maar als je deze laptop rond de 600 euro kunt verkopen heb je weer een nieuwe. En dan heb je een Athlon64, meer geheugenbandbreedte en is alles weer dat tikje nieuwer (Gbit Netwerk)

Dus zet hier eens neer wat voor HD en Geheugen je erin wil prikken, en wat een laptop zou zijn die je zelf zou willen. Dan zie je meteen hoeveel geld je extra moet bijleggen voor een nieuwe.
(Ik ben geen fan van upgraden, voor je het weet zit je weer met andere bottlenecks, zoals resolutie, lichtopbrengst, batterijleven enz)

• Spixo
TheGhostInc schreef op woensdag 16 november 2005 @ 14:35:
[...]

Maar als je bedenkt dat een nieuwe en snelle laptop HD al gauw 150, tot zelfs 200 euro kost en aan een setje geheugen ook al snel 100 euro moet worden besteed, dan ben je al hard op weg om 1/3 van de prijs van een nieuwe laptop te besteden aan een oude.

Tuurlijk is de snelheid nog prima, maar als je deze laptop rond de 600 euro kunt verkopen heb je weer een nieuwe. En dan heb je een Athlon64, meer geheugenbandbreedte en is alles weer dat tikje nieuwer (Gbit Netwerk)

Dus zet hier eens neer wat voor HD en Geheugen je erin wil prikken, en wat een laptop zou zijn die je zelf zou willen. Dan zie je meteen hoeveel geld je extra moet bijleggen voor een nieuwe.
(Ik ben geen fan van upgraden, voor je het weet zit je weer met andere bottlenecks, zoals resolutie, lichtopbrengst, batterijleven enz)
Zat te denken aan het volgende:

* 512MB PC2700 DDR SO-DIMM (Kingston ValueRAM)
* Western Digital Scorpio WD600VE, 60GB (5400rpm, ATA100, 8MB)

Totale kosten zouden zo'n 130 euro zijn (excl. verzending). Dan kom ik op een totaal van 704MB geheugen (256MB + 512MB minus 64MB voor de video).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[...]

Voor 135 euro heb je een nieuwe hdd, voor 100 nieuw geheugen. Voor 700€ kom je nog niet eens in de buurt van een notebook. (als je die nieuw koopt natuurlijk).

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55

ralpje

Deugpopje

Frank_Knopers schreef op woensdag 16 november 2005 @ 14:27:

Of inderdaad gewoon eens een clean install overwegen. Data netjes backuppen op een andere partitie en windows opnieuw installeren. Zeker als windows al geruime tijd gebruikt wordt, wil het de performance nogal eens nadelig beïnvloeden, als is dat in WinXP al een stuk beter dan in bijvoorbeeld Windows 98.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Spixo
ralpje schreef op woensdag 16 november 2005 @ 14:41:
[...]

Of inderdaad gewoon eens een clean install overwegen. Data netjes backuppen op een andere partitie en windows opnieuw installeren. Zeker als windows al geruime tijd gebruikt wordt, wil het de performance nogal eens nadelig beïnvloeden, als is dat in WinXP al een stuk beter dan in bijvoorbeeld Windows 98.
Ik installeer regelmatig het zaakje opnieuw ;)
Terw_Dan schreef op woensdag 16 november 2005 @ 14:41:
[...]

Voor 135 euro heb je een nieuwe hdd, voor 100 nieuw geheugen. Voor 700€ kom je nog niet eens in de buurt van een notebook. (als je die nieuw koopt natuurlijk).
Ik had juist de Western Digital Scorpio op het oog, komt goed uit de testen en kost maar 80 euro voor de 60GB.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:51
[...]

Allemaal wel waar, maar een systeem van 750 E zal niet beter zijn dan zijn huidige laptop. Verder ook als je een nieuwe laptop koopt zal je een snellere schijf willen, dan moet je bij betalen. dus als hij nu een nieuwe schijf koopt en overeen jaar een nieuwe laptop kan hij de schijf gewoon overbouwen.

Ik heb een jaar geleden mijn 4200 rpm 40 GB laptop HD vervangen door een 7200 rpm 60 Gb exemplaar van Hitachi. Dat heeft mij destijds 175 E gekost, ik heb er nog steeds geen spijt van, je laptop wordt hier echt sneller van! (ik heb BTW een p4 2.0 met 448 MB ram) Als je merkt dat je te weinig geheugen hebt, kun je er ook een reepje van 512MB instoppen (Ik weet niet hoeveel je max gebruikt). Als je lemiet niet boven de 700 MB uit komt dan is 768 genoeg (min video geheugen). Als je niet mee hoeft te swappen zal dat een hoop snelheid schelen. Ik denk dat je voor ca. 180-230 Euro ( HD ca. 130 E en geheugen ca. 50 E dacht ik) weer een laptop hebt die goed mee kan komen.

Als je een goeie nieuwe wilt ben je toch al gauw ca. 1400-1500 (je moet er natuurlijk wel op vooruit gaan) kwijt, met een beetje geluk krijg je 600 terug voor je oude, dan kost je dat 800-900 Euro.

Edit: Als je een nieuwe schijf gaat kopen kun je beter 50 E meer uitgeven aan een 7200 RPM exemplaar dan de 80 E voor een 5400 rpm HD. Het heeft op de totaal kosten van je laptop een kleine invloed en toch een relatief grote performance winst.

[ Voor 6% gewijzigd door Nivado op 16-11-2005 14:56 ]

• Spixo
Nivado schreef op woensdag 16 november 2005 @ 14:48:
[...]
Allemaal wel waar, maar een systeem van 750 E zal niet beter zijn dan zijn huidige laptop. Verder ook als je een nieuwe laptop koopt zal je een snellere schijf willen, dan moet je bij betalen. dus als hij nu een nieuwe schijf koopt en overeen jaar een nieuwe laptop kan hij de schijf gewoon overbouwen.

Ik heb een jaar geleden mijn 4200 rpm 40 GB laptop HD vervangen door een 7200 rpm 60 Gb exemplaar van Hitachi. Dat heeft mij destijds 175 E gekost, ik heb er nog steeds geen spijt van, je laptop wordt hier echt sneller van! (ik heb BTW een p4 2.0 met 448 MB ram) Als je merkt dat je te weinig geheugen hebt, kun je er ook een reepje van 512MB instoppen (Ik weet niet hoeveel je max gebruikt). Als je lemiet niet boven de 700 MB uit komt dan is 768 genoeg (min video geheugen). Als je niet mee hoeft te swappen zal dat een hoop snelheid schelen. Ik denk dat je voor ca. 180-230 Euro ( HD ca. 130 E en geheugen ca. 50 E dacht ik) weer een laptop hebt die goed mee kan komen.

Als je een goeie nieuwe wilt ben je toch al gauw ca. 1400-1500 (je moet er natuurlijk wel vooruitgaan) kwijt, met een beetje geluk krijg je 600 terug voor je oude, dan kost je dat 800-900 Euro.
Is een 7200RPM harddisk dan echt zoveel sneller dan bijv. die Scorpio? Eigenlijk zou ik de warmte productie en geluidsproductie binnen de perken willen houden.

Als ik de notebook op schoot heb schroeit me zak namelijk al weg van die processor :/

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:51
Ricardo87 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 14:51:
[...]

Is een 7200RPM harddisk dan echt zoveel sneller dan bijv. die Scorpio? Eigenlijk zou ik de warmte productie en geluidsproductie binnen de perken willen houden.

Als ik de notebook op schoot heb schroeit me zak namelijk al weg van die processor :/
Hij is stiller en koeler dan de 4200 rpm van toshiba die er in zat.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nivado schreef op woensdag 16 november 2005 @ 14:48:
[...]
Ik zat meer rond de 900 euro te denken, dat is wel redelijk de vanaf prijs van een leuke laptop.
[...] Ik denk dat je voor ca. 180-230 Euro ( HD ca. 130 E en geheugen ca. 50 E dacht ik) weer een laptop hebt die goed mee kan komen.
De laagste prijs voor een 7200rpm schijf is 112euro (40GB), en voor een 60GB model is dat al 135 euro excl verzendkosten. Prijzen kun je beter omhoog afronden ;)
150 euro voor alleen je HD ben je al meteen kwijt, wil je er qua snelheid op vooruit gaan, als je ook iets groters wil dan komt de 200 euro hard naderbij.
Als je een goeie nieuwe wilt ben je toch al gauw ca. 1400-1500 (je moet er natuurlijk wel op vooruit gaan) kwijt, met een beetje geluk krijg je 600 terug voor je oude, dan kost je dat 800-900 Euro.
1400-1500 euro?
Misschien handig om dan een paar "kandidaten" te noemen.
Dan kan de TS ook vergelijken of een nieuwe laptop iets bied wat hij nu nog niet heeft. Misschien een Firewire aansluiting, of een groter of kleiner scherm. En dat kan ook wat waard zijn.

En deze HD over een jaar overschroeven naar een nieuwe Laptop? Dat is kapitaalvernietiging, dan kun je beter over 3/4 jaar een nieuwe kopen en nog even doorploeteren met deze. Want die HD die uit je nieuwe laptop komt raak je ook amper meer kwijt.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ecteinascidin schreef op maandag 14 november 2005 @ 11:57:
De belangrijkste performance-reden is hier steeds de Harde Schijf en die kan inderdaad niet snel genoeg zijn. Wat mij echter wel verbaast is dat men steevast 7200 rpm schijven aanbeveelt, want is dat wel zo handig?

Ik heb op de Tweakers.net harde schijven test maar ook de Computer! Techniek test ook regelmatig hardes chijven een onverwachtte tip gezien, namelijk een Western Digital Scipio schijf van 5400 rpm. Qua datadoorvoer is deze niet zo snel als een echte 7200 rpm maar deze hobbelt er hoogstens 10% achteraan. En verder blijkt de schijf veruit de snelste 5400 rpm schijf te zijn, dus IMHO is dit zeker een interesante schijf.
Leuker is het fenomeen lawaai, want waar de 7200 schijven volgens diezelfde C!T ruim 1.2 sone produceren wat voor een HDD best veel lawaai is, zit de Scipio rond de 0.4 sone..... en is daarmee stiekum de stilste schijf van de test.
Als derde punt is de prijs het vermelden waard, want omdat iedereen die 7200 schijven koopt zijn ze erg vaak uitverkocht en ook erg duur, dat terwijl die WD's nog redelijk goed en goedkoop verkrijgbaar zijn.

En ja, ik heb er eentje liggen en inderdaad is hij verdacht stil... stiller dan mijn Hitachie 4200 rpm 60Gb schijf en ook een heel stuk sneller.
En als je een schijf overhoud.... koop een USB kastje van een tientje en dan heb je nog een mooie Backupschijf ook.
Pagina: 1