Toon posts:

9800xt ventilator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mischien dat iemand hier mij kan helpen.

Heb een Ati 9800xt videokaart waarbij het ventilatorje dat op de kaart zelf zit heel erg moeilijk draait. Bij het opstarten van de pc dan hoor ik hem met veel moeite opstarten. Hij wordt ook best warm die kaart dus volgens mij is dat ventilatorje kapot. Weet iemand waar ik hem zou kunnen laten reparen? (hij valt niet meer in garantie). Mischien het ventilatorje zelf kopen en zelf erop zetten. Iemand die weet waar ik dit kan kopen?

Bedankt alvast,

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-07 14:10
Stel dát je hem zou kunnen laten repareren kun je beter een zalman VF700 of een Silencer erop zetten, ben je waarschijnlijk voordeliger uit en het koelt véél beter! :)

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Dit is echt gewoon voorbij gekomen en is makkelijk op internet te vinden. Zoek eens op google; 9800xt cooler.

1e hit is een goed begin ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Herby op 16-11-2005 12:59 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
ah kijk, bedankt voor je info

weet je toevallig of dat makelijk in mekaar te zetten is?

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 17:02
hangt ervanaf wat je makkelijk noemt
kijk als iemand nou zijn 10e kaartje van van een koeler voorziet zou die het zeker makkelijk vinden
als je het voor de 1e x doet is het wel even rommelen en passen dnek ik

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Heb zelf een 9800Pro/256Mb en ben ook van plan de koeler eraf te gooien.. Mijne doet het nog wel goed maar maakt de meeste herrie van alle fans in m'n kast. Ik denk dat ik voor een Arctic Silencer ga.
offtopic:
al is het me nog steeds niet duidelijk welke ik moet hebben want op de site hebben ze het alleen over een 9800XT en de 9800 Pro/256Mb wordt nergens genoemd

[ Voor 20% gewijzigd door Bart© op 16-11-2005 13:50 ]

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Bart_NL schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:49:
Heb zelf een 9800Pro/256Mb en ben ook van plan de koeler eraf te gooien.. Mijne doet het nog wel goed maar maakt de meeste herrie van alle fans in m'n kast. Ik denk dat ik voor een Arctic Silencer ga.
offtopic:
al is het me nog steeds niet duidelijk welke ik moet hebben want op de site hebben ze het alleen over een 9800XT en de 9800 Pro/256Mb wordt nergens genoemd
gebruik de nieuwe van Zalman de V700 of zo iets. deze past echt op bijna alle kaarten. zeker de 9800 serie. als er iets in de weg zit buig of knip je desnoods gewoon een paar van de vinnen af en het past perfect. als je 10 vinnen eraf haal dan scheelt het maar een paar graden. heb er zelf ook ervaring mee.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Bart©
Mento schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:54:
gebruik de nieuwe van Zalman de V700 of zo iets. deze past echt op bijna alle kaarten. zeker de 9800 serie. als er iets in de weg zit buig of knip je desnoods gewoon een paar van de vinnen af en het past perfect. als je 10 vinnen eraf haal dan scheelt het maar een paar graden. heb er zelf ook ervaring mee.
Ik dacht dat de Arctic Silencers makkelijker te monteren waren, goedkoper, en ook lekker stil zijn??
Heb de V700 eens bekeken maar ik vind het een beetje groot ding, of lijkt dat maar?

[ Voor 8% gewijzigd door Bart© op 16-11-2005 14:13 ]

• Ruben [NL]
Moah lijkt groot maar valt eigenlijk nog wel mee als je m gewend bent ;)

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik heb een 80D passief koelblok erop gezet met een optionele ventilator (op 5v) bovenop. Je hoort er niets van, en de kaart blijft goed koel (temp koelelement bij veel 3D werk slechts 38 graden bij een systeem temperatuur van 22 graden).

Het plaatsen van een nieuw koelelement is voor een gemiddelde tweaker goed te doen. Ben je niet bang van wat geknutsel, dan moet je hier gewoon mee aan de gang gaan.

Hier kon uw advertentie staan

• Bart©
Het monteren van een koeler heb ik nog nooit gedaan. Ik maak me meer zorgen over het verwijderen van de standaard koeler? hoe pak je dat aan?

• Ruben [NL]
Bart_NL schreef op woensdag 16 november 2005 @ 14:45:
Het monteren van een koeler heb ik nog nooit gedaan. Ik maak me meer zorgen over het verwijderen van de standaard koeler? hoe pak je dat aan?
Vanuit de achterkant 2 pinnetje erdoor drukken en klaar is kees ;)

• Herby

Herby

Stalknecht

Niet om het een of ander. Maar zoek nou eerst eens een koeler die je bevalt (kun je niet kiezen geef dan de modellen waar je tussen twijfeld en waarom). En ga daar dan eens de handleiding van lezen want die zit er niet voor niets bij ;)

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Een koeler verwijderen of erop zetten is echt een eitje, OOK als je het nog nooit gedaan hebt. Als je gewoon een beetje uitkijkt en voorzichtig bent is het geen probleem.

Je kunt het beste nu een "super" koeler kopen, zodat als je overstapt naar een nieuwe systeem/videokaart je de koeler mee kunt nemen. De Zalman V700 is volgens mij nu de beste (nieuwste) zalman en kan zeker tot en met de x850 serie, maar volgens mij zelfs t/m de x1800 serie. Ik denk dat je daar wel even zoet mee bent, tenzij je 1 keer in de 10 jaar een pc koopt :P Dan zul je over een jaartje of 6 (hoe oud is de 9800?) een nieuwe koeler moeten kopen ;) Maar zie het maar als een investering, een zeer kleine investering (25 euro) die lang mee gaat :)

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Stappenplan voor vervanging videokaart-koeler

1. Orienteer je op de mogelijke koelers
2. Maak een keuze en schaf de koeler aan (eventueel een tube koelpasta; meestal zit dit bij de koeler)
3. Lees de handleiding voor het monteren van de nieuwe koeler.
4. Leg de volgende onderdelen klaar: klein platbek tangetje, wasbenzine om koelpasta schoon te maken, keukenpapier, stuk schuim (bijvoorbeeld dat schuim waar een moederbord op geplaatst is als ie nog in de doos ligt) of een andere vlakke, zachte, niet geleidende ondergrond, stukje karton/stevig papier met een recht uiteinde, schroevendraaier
5. Leg de 9800 met de ventilator naar beneden op de ondergrond.
6. Pak de tang en knijp voorzichtig op de 2 kleine plasticken pinnetjes die aan de achterkant van de kaart naar boven steken (Let op, je kunt nu NIET meer terug)
7. Draai de 9800 om, en neem de koeler eruit
8. Bevochtig een stuk keukenpapier met wat wasbenzine, en poets de oude koelpasta er vanaf
9. Laat de GPU drogen
10. Lees nogmaals de handleiding voor het monteren van de nieuwe koeler
11. Leg de onderdelen van de nieuwe koeler uit
12. Monteer eventueel de koeler-bracket waarmee je de koeler aan de grafische kaart kunt monteren. Let op, dit is afhankelijk van de koeler die je hebt gekozen.
13. Pak de koelpasta en druk een klein erwtje aan koelpasta op het midden van de GPU.
14. Pak het stukje karton/papier en smeer de pasta gelijkmatig uit over de GPU. Pak eventueel als je klaar bent een groter stuk stevig papier en haal die rechtop staand over de GPU heen, om zo overtollige pasta weg te halen.
15. Ruim eventueel gemorste koelpasta op
16. Monteer nu de nieuwe koeler
17. Plaats de grafische kaart terug en kijk of hij het nog doet.

Een paar opmerkingen/tips:
a. Als je de koeler van de kaart afhaalt kun je niet meer terug. Ook is op dat moment eventuele garantie verlopen (niet dat die in jouw geval nog van toepassing was).
b. Hou de kaart ENKEL aan de randen van het PCB vast. Niet aan een onderdeel aan de voor of achterkant van de kaart. Je loopt namelijk de kans dat je de kaart beschadigd
c. Als je een passieve koeler kiest, neem dan ook koelelementjes voor het geheugen (Zallman heeft die bijvoorbeeld in het assortiment), anders wordt het geheugen te warm en zal je je kaart beschadigen
d. Indien je een passief koelelement kiest, kijk dan naar de luchtstroom. Om goed te kunnen koelen dient er een toevoer-luchtstroom aan de onderkant (als de kaart in het slot zit, dus de kant waar de oude koeler zat) aanwezig te zijn. Zo niet, dan wordt de kaart gloeiend heet en beschadig je hem op die manier
e. Heb je nog steeds vragen/moeilijkheden, dan zou je een kennis die wat meer ervaring met dit soort werkzaamheden heeft kunnen vragen of hij het voor een kleine vergoeding voor je wilt doen.

Hier kon uw advertentie staan

• Bart©
HerbyNL schreef op donderdag 17 november 2005 @ 12:37:
Niet om het een of ander. Maar zoek nou eerst eens een koeler die je bevalt (kun je niet kiezen geef dan de modellen waar je tussen twijfeld en waarom). En ga daar dan eens de handleiding van lezen want die zit er niet voor niets bij ;)
Ik zit met hetzelfde als de TS dus bij deze de keuze waar ik voor sta. Ik wil er wel even bij vermelden dat ik een ATI Radeon 9800 Pro heb met 256Mb geheugen. Ik ben NIET van plan om mijn kaart over te clocken, het gaat mij puur om een zo min mogelijke geluidsproductie..

- Zalman V700-Cu
Heb al een CPU-koeler en voeding van Zalman en die bevallen erg goed en zijn goed
stil. Het lijkt mij alleen een beetje grote koeler voor mijn kaart die toch niet overclocked
gaat worden.
- Arctic Cooling ATI Silencer
Heb er al wat goede dingen over gelezen maar kan op de website niet vinden welke
voor mijn kaart is. Bij de Silencer 2 staat de ATI 9600XT en bij de Silencer 3 (Rev.2)
staat de 9800XT, maar dus nergens een 9800Pro/256Mb.

Heb nog een onduidelijkheidje, de Zalman produceert tussen 18,5 en 28,5dB aan geluid. De Silencer produceert 0,5 sone.. Maar hoeveel sone is 1 DB of andersom.

Zijn er nog experts die mij kunnen helpen bij deze keuze? (of misschien een heel andere optie hebben)

[ Voor 12% gewijzigd door Bart© op 17-11-2005 16:03 ]

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Op mijn 9800pro (128mb) zit een ati silencer 1, ben er zelf erg tevreden over!
Ik weet alleen niet of deze ook geschikt is voor de 256mb versie, misschien kan je even mailen naar artic cooling? Maar persoonlijk zou ik als geld geen rol speelt toch voor de zalman gaan.
En wat maakt het uit als je niet gaat overclocken? een koele kaart is niks mis mee toch?
Zelf vind ik de zalman ook mooier! (weet niet of je window hebt?)

Signature

• Herby

Herby

Stalknecht

Bart_NL schreef op donderdag 17 november 2005 @ 14:22:
Heb nog een onduidelijkheidje, de Zalman produceert tussen 18,5 en 28,5dB aan geluid. De Silencer produceert 0,5 sone.. Maar hoeveel sone is 1 DB of andersom.
The sone is derived from psychophysical measurements which involved volunteers adjusting sounds until they judge them to be twice as loud. This allows one to relate perceived loudness to phons. A sone is defined to be equal to 40 phons. Experimentally it was found that a 10 dB increase in sound level corresponds approximately to a perceived doubling of loudness. So that approximation is used in the definition of the phon: 0.5 sone = 30 phon, 1 sone = 40 phon, 2 sone = 50 phon, 4 sone = 60 phon, etc.

Wouldn't it be great to be able to convert from dB (which can be measured by an instrument) to sones (which approximate loudness as perceived by people)? This is usually done using tables that you can find in acoustics handbooks. However, if you don't mind a rather crude approximation, you can say that the A weighting curve approximates the human frequency response at low to moderate sound levels, so dBA is very roughly the same as phons. Then use the logarithmic relation between sones and phons described above.
Komt dus grofweg neer op 30 dBA. Bron

[ Voor 7% gewijzigd door Herby op 17-11-2005 16:48 ]

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-08 11:48

Griffin

Is mythical

Nitroglycerine schreef op donderdag 17 november 2005 @ 13:51:

2. Maak een keuze en schaf de koeler aan (eventueel een tube koelpasta; meestal zit dit bij de koeler)
3. Lees de handleiding voor het monteren van de nieuwe koeler.
4. Leg de volgende onderdelen klaar: klein platbek tangetje, wasbenzine om koelpasta schoon te maken, keukenpapier, stuk schuim (bijvoorbeeld dat schuim waar een moederbord op geplaatst is als ie nog in de doos ligt) of een andere vlakke, zachte, niet geleidende ondergrond, stukje karton/stevig papier met een recht uiteinde, schroevendraaier
5. Leg de 9800 met de ventilator naar beneden op de ondergrond.
6. Pak de tang en knijp voorzichtig op de 2 kleine plasticken pinnetjes die aan de achterkant van de kaart naar boven steken (Let op, je kunt nu NIET meer terug)
8. Bevochtig een stuk keukenpapier met wat wasbenzine, en poets de oude koelpasta er vanaf
9. Laat de GPU drogen
12. Monteer eventueel de koeler-bracket waarmee je de koeler aan de grafische kaart kunt monteren. Let op, dit is afhankelijk van de koeler die je hebt gekozen.
13. Pak de koelpasta en druk een klein erwtje aan koelpasta op het midden van de GPU.
14. Pak het stukje karton/papier en smeer de pasta gelijkmatig uit over de GPU. Pak eventueel als je klaar bent een groter stuk stevig papier en haal die rechtop staand over de GPU heen, om zo overtollige pasta weg te halen.

a. Als je de koeler van de kaart afhaalt kun je niet meer terug. Ook is op dat moment eventuele garantie verlopen (niet dat die in jouw geval nog van toepassing was).
b. Hou de kaart ENKEL aan de randen van het PCB vast. Niet aan een onderdeel aan de voor of achterkant van de kaart. Je loopt namelijk de kans dat je de kaart beschadigd
c. Als je een passieve koeler kiest, neem dan ook koelelementjes voor het geheugen (Zallman heeft die bijvoorbeeld in het assortiment), anders wordt het geheugen te warm en zal je je kaart beschadigen
d. Indien je een passief koelelement kiest, kijk dan naar de luchtstroom. Om goed te kunnen koelen dient er een toevoer-luchtstroom aan de onderkant (als de kaart in het slot zit, dus de kant waar de oude koeler zat) aanwezig te zijn. Zo niet, dan wordt de kaart gloeiend heet en beschadig je hem op die manier
e. Heb je nog steeds vragen/moeilijkheden, dan zou je een kennis die wat meer ervaring met dit soort werkzaamheden heeft kunnen vragen of hij het voor een kleine vergoeding voor je wilt doen.
even hier een addon op te zetten.
Bij mij was er bij de fabriek de cooler met adhesive (oid) vastgezet.
dan plakt ie en krijg je de koeler niet makkelijk los, dus ik heb de föhn gepak en de cooler verwarmd, dan trek je de cooler er zo af. maar let wel het is erg warm, en doe dit voorzichtig.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
De Zalman V700-Cu is wel een beetje overkill als je een vervanging voor je GPU-koeler zoekt enkel om de reden dat de originele kapot is. Echt heel gemakkelijk is hij niet te installeren, net als de passieve Zalman koelers. Ik zou eerder voor een Arctic Silencer gaan.

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-07 10:15
Aham brahmasmi schreef op donderdag 17 november 2005 @ 17:05:
De Zalman V700-Cu is wel een beetje overkill als je een vervanging voor je GPU-koeler zoekt enkel om de reden dat de originele kapot is. Echt heel gemakkelijk is hij niet te installeren, net als de passieve Zalman koelers. Ik zou eerder voor een Arctic Silencer gaan.
Hoezo niet makkelijk :|

Dat ding zat er in een half uurtje max al op, echt heel simpel hoor :O

Ik ruik een fanboy ;)

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik denk dat het stappenplan zwaar overdreven is... Edit:
Nitroglycerine schreef op donderdag 17 november 2005 @ 13:51:

Is natuurlijk wel nodig, maar dat spreekt voor zich...
3. Lees de handleiding voor het monteren van de nieuwe koeler. Met een beetje technisch inzicht spreekt alles voor zich, als je een pc in elkaar kunt zetten, kun je zeker een koeler knutsellen.
5. Leg de 9800 met de ventilator naar beneden op de ondergrond. kan ook op je broek/bureau.
6. Pak de tang en knijp voorzichtig op de 2 kleine plasticken pinnetjes die aan de achterkant van de kaart naar boven steken (Let op, je kunt nu NIET meer terug) Koeler kan er weer terug op hoor...
9. Laat de GPU drogen
14. Pak het stukje karton/papier en smeer de pasta gelijkmatig uit over de GPU. Pak eventueel als je klaar bent een groter stuk stevig papier en haal die rechtop staand over de GPU heen, om zo overtollige pasta weg te halen. Kan ook met je vinger -> nooit problemen mee gehad.

a. Als je de koeler van de kaart afhaalt kun je niet meer terug. Ook is op dat moment eventuele garantie verlopen (niet dat die in jouw geval nog van toepassing was). Garantie verlopen, maar je kunt nog wel terug... Heb regelmatig koelers eraf gehaald en terug geplaatst... Pas geleden nog met mijn nieuwe x850pro -> geen probleem.
b. Hou de kaart ENKEL aan de randen van het PCB vast. Niet aan een onderdeel aan de voor of achterkant van de kaart. Je loopt namelijk de kans dat je de kaart beschadigd Ik pak een kaart zoals hij het makkelijkste is. Misschien onbewust aan de randen, maar soms ligt hij vlak in mijn hand...c. Als je een passieve koeler kiest, neem dan ook koelelementjes voor het geheugen (Zallman heeft die bijvoorbeeld in het assortiment), anders wordt het geheugen te warm en zal je je kaart beschadigen
Alles wat ik heb aangepast is uit eigen ervaring en niet maar 1 keer gedaan. Alles op minsten 3 kaarten gedaan met een totaal van 10+ "operaties".

Het "originele" stappenplan is het beste, dat geef ik toe, maar het is niet nodig en zwaar overdreven. Eigenlijk zou dit genoeg zijn: "Doe voorzichtig!" :)

* Als je dit nog nooit hebt gedaan en nog nooit met electronica (in pc of cd-speler/iets anders) hebt gespeeld, pak dan het originele stappenplan. Heb je wel ervaring met electronica, dan denk ik dat je wel weet hoe je ermee om moet gaan. PC(-componenten) kunnen meer hebben dan veel mensen denken... Vooral qua hygiene, zoals die koelpasta en statische ondergronden...

• Bart©
In mijn geval is de koeler niet kapot, dat was bij de TS. Bij mij maakt ie gewoon teveel geluid imo.
Installatie ziet er vrij simpel uit volgens dit --> http://www.zalman.co.kr/upload/product/VF700.swf

• Aham brahmasmi
Mja, misschien was het meer de herinnering van de ZM80C-HP dan. Dat was op zicht best een rotklusje, eerst alle onderdelen in elkaar zetten en dan alles nog insmeren met koelprut voor je de heatpipe erop zet. Gewoon niet echt straightforward.

@Hellolo: Maar ik heb dus twee ZM80C-HP's en de V700-Cu dus hoe kan ik een Arctic Silencer (waar ik er geen van heb) fanboy zijn? :P

Verwijderd

Ik ben ook van plan een VF700 te kopen, maar dan voor mijn 9800Pro. Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen de Cu en de AlCu versie. De Cu koelt beter maar de AlCu is lichter (en iets goedkoper). Merk je wat van die gewichts/temperatuur verschil? En is die Zalman er ooit bij iemand al eraf gevallen? :X

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 17:43:
Ik ben ook van plan een VF700 te kopen, maar dan voor mijn 9800Pro. Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen de Cu en de AlCu versie. De Cu koelt beter maar de AlCu is lichter (en iets goedkoper). Merk je wat van die gewichts/temperatuur verschil? En is die Zalman er ooit bij iemand al eraf gevallen? :X
Ik ben voor de Cu gegaan (voor dezelfde kaart) maar had net zo goed een AlCu kunnen nemen. Alleen als je behoorlijk ver wilt overklokken is de Cu een stukje beter.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Helemaal met je eens, kijk eens puur naar de prijs. Want waarom extreme koeling voor een dergelijke kaart. Supergeweldige prestaties krijg je toch alleen met de nieuwste gpu's.

Kortom, als de Zalman niet veel duurder is zou je het kunnen afwegen. Anders neem een Arctic Silencer, die zijn goed en goedkoop, ik ben er zeer tevreden over. En oja, die Arctic Silencers voeren de warmte naar buiten> gevolg is een koelere kast.
Pagina: 1