[XP] USB uitschakelen, hoe?*

Pagina: 1
Acties:

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-03 22:28

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Topicstarter
Hallo, heb hier een compleet geautomatiseerde RIS server staan, en die doet het echt perfect! Windows wordt geinstalleerd, drivers gaan goed, domein etc ook allemaal, en alle scripts na de installatie werken. Aangezien gebruikers geen gebruik mogen maken van USB sticks etc, wil ik de hele usb disablen. Alleen de remote storage zou ook goed zijn, maar wanneer ik deze service stop, doet alles het nog gewoon. Iemand ideeen? Uitzetten in de bios valt af, aangezien het hier om 200 pc's gaat, die allemaal via WOL gaan installeren. (Biossen staan standaard op boot-from lan)

Ieman idee of dit met een reg tweak kan? En iemand een idee of het volgende te realiseren is in de SIF file :

- C:\ 8192 MB
- D:\ rest, eventueel ongepartitioneert, kan later nog wel met scriptje....

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je niet gewoon de USB controllers uitschakelen in apparaatbeheer?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 12:27:
Kan je niet gewoon de USB controllers uitschakelen in apparaatbeheer?
Dat wil ik dus jah, maar niet handmatig, anders had ik echt wel windows geinstalleerd via de windows cd... We willeng ewoon alles automatiseren, indien dit niet mogelijk is jammer dan, dan maar handmatig maar ik wil dus een oplossing door een service,key of tweak ofzo uit te voeren....

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:37

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

www.grc.com en dan zoeken naar upnp tool....

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
Ga ik even doen :)

toegang tot usbstor.PNF ontzeggen werkt helaas ook niet ;(

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
Progje gedownload, uitgevoerd, disable upnp geklikt, usb stick erin, pop up explorer :(

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
StonedKinG schreef op woensdag 16 november 2005 @ 12:37:
Progje gedownload, uitgevoerd, disable upnp geklikt, usb stick erin, pop up explorer :(
Ogen uitgevreven, ga nu inloggen als local admin.. (Ohwjah, even over eventuele policies die gebruikt kunnen worden : sommige gebruikers moeten als local admin inloggen, omwille van crappy 16 bits programma;s die hier worden gebruikt op het ziekenhuis waar ik stage loop... De meeste pc's is dus geen probleem d.m.v policies...

- edit- Werkt dus ook niet. USB blijft gewoon werken, toch bedankt voor de tip.. iemand meer suggesties?

[ Voor 10% gewijzigd door Wijnbo op 16-11-2005 12:42 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Welke service heb je gestopt?

Heb je deze al gecheckt? http://archives.neohapsis...s/sf/ms/2005-q1/0300.html

Pvouput live

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-03 20:35
Als het alleen maar over windows OS gaat, dan heb je hiervoor speciale google: www.google.com/microsoft :Y)

Daar kwam ik deze tegen. Oplossing maybe :?

Deze kwam ik ook nog tegen. ( lijkt wel allemaal XP gericht ... hoop dat je die machines hebt. Vergat je te vermelden ;) )

PS: Ultieme oplossing is natuurlijk [rml][ XP] Unattended CD Project deel 4[/rml] en dan met nLite of ander tooltje heel dat USB support eruit slopen ... grof, maar het werkt wel :Y)

edit:
@ hieronder:
Dat mijn 2e linkje :Y)
Vreemd dat ik zo goed kan omgaan met MS producten :/
Win eerst een webchallenge vorige week maandag en weet altijd wel een oplossing/workaround te maken voor MS probleempjes ... terwijl ik zie mijn icoon toch niet zo'n MS freak ben :+

offtopic:
Komt mijn marktwaarde alleen maar ten goede :Y)

[ Voor 27% gewijzigd door LinuX-TUX op 16-11-2005 12:59 ]

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 13:44

Metzie

Nyaano !

Als je een active directory omgeving hebt (daar ga ik vanuit met 200 clients) dan kan je via je grouppolicy gewoon de USB support op de clients uitzetten.

Zie dit knowledge base artikel van microsoft: HOWTO: Use Group Policy to disable USB, CD-ROM, Floppy Disk and LS-120 drivers

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat het OS in je topic titel staat - let hier aub ook zelf op :)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:58
Als je lokale admin bent lijkt me mij onmogelijk om een goede beveiliging te maken tegen USB. Ze kunnen tenslotte alles op de lokale pc.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-03 14:31
Alle machines die je binnenkrijgt moet je volgens mij toch vasthouden en plaatsen.. Dan is het toch een kleine moeite om even in de BIOS van de machine de USB-Controller te disablen?

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Bart_NL schreef op woensdag 16 november 2005 @ 15:13:
Alle machines die je binnenkrijgt moet je volgens mij toch vasthouden en plaatsen.. Dan is het toch een kleine moeite om even in de BIOS van de machine de USB-Controller te disablen?
Dat leek mij dus ook? :?

Maar hij geeft in z'n start post aan dat het een bedrijf moet zijn ofzo met een tiental users (ik roep maar wat) dus het lijkt mij dat hij geen zin heeft om dat handmatig te doen (geef hem eens ongelijk!) :D

edit: het zijn dus 200 pc's ! nee daar zou ik ook geen zin in hebben :o

[ Voor 8% gewijzigd door webfreakz.nl op 16-11-2005 15:23 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Bart©
  • Laatst online: 17-03 14:31
Tsja, je kunt het ook zo zien.. Als eenmaal alle machines aangepast zijn is het meeste werk gedaan, dan hoef je alleen de nieuwe aan te passen.. Mooi werkje voor een stagiaire ofzo..

Volgens mij is het aanpassen van de BIOS wel de meest betrouwbare manier moet ik zeggen. Zelfs mensen met een (gedeeltelijk) beheers account kunnen er dan geen gebruik van maken.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-03 16:43
Met policy's kan je een hoop uitschakelen. dit is dan alemaal server gericht... Ook al ben je Local Admin. en kan je dingen aan en uit zetten. zolang je geen administrator ben. zal de server services overrullen.

ff in je policys kijken USB-root uitzetten en testen!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Bart_NL schreef op woensdag 16 november 2005 @ 15:27:
Volgens mij is het aanpassen van de BIOS wel de meest betrouwbare manier moet ik zeggen. Zelfs mensen met een (gedeeltelijk) beheers account kunnen er dan geen gebruik van maken.
Want anders moet je na poweruser/admin weer het local system account de rechten ontzeggen op die bestanden.
Tip stond een tijdje terug in de C'T.

De enige manier is (op diverser basisscholen die ik beheer) om de front USB aansluitingen middels kabel los te halen van het moederbord. Kasten daarna op slot, wachtwoord op bios en in bios disablen.

Scheelt al een hoop, die op rearend laat ik meestal intact :*

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

@Riemer:

Je doet je ondertitel weer eer aan he ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kan je met devcon niet je USB drivers disablen? :)

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik denk dat je het beter met policies kunt regelen. Maak een policy voor niet-USB en eentje voor wel-USB drives als het moet.

Zie hier voor meer info en de juiste .ADM files:
http://www.windowsdevcent...ge-with-group-policy.html

Met een policy kun je ALLEEN USB DRIVES uitschakelen (dus zowel flashcards als portable harddrives) maar de USB controller blijft bruikbaar. Je kunt dan dus zonder problemen USB keyboards, muizen, pda-cradles, lokale printers etc aansluiten, maar een USB drive zal niet te gebruiken zijn. Digitale Cameras kan ook niet meer dan trouwens, want dat is in principe ook een USB Storage Device.

Als extra stap kun je ook vaststellen welke driveletters wel en niet zichtbaar zijn, en deze zo configureren dan ze nooit de driveletters hoger dan D:\ kunnen zien, met uitzondering van de drives die voor het Netwerk nodig zijn. Maar in principe is dat dus niet eens nodig.

Group Policies kun je zowel op Windows 2000, 2003 als op Novell Netware 5, 6 met ZenWorks gebruiken, en ook vast op Linux servers.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1