Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 17:11

--HYPER--392

Powered by Fiat

Topicstarter
ik zit nu in de volgden situatie:

werk inmiddels meer dan 5 jaar bij een firma,en maak daar al 5 jaar lang structureel 43 uur per week.
ik heb zelf een 40 uur contract,die 3 extra uren per week werk ik puur voor het extra zakcentje.En omdat er in het verleden nog wel eens een personeelstekort was.

nu wordt er een nieuw persoon aangenomen voor 40 uur op de afdeling en mag ik geen overuren meer maken. maar ik ben inmiddels wel gewend geraakt aan dat extra zakcentje.

Waar heb ik recht op? mag ik eisen dat ik weer 43 uur ga werken ipv teruggezet worden na 40 uur?

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Je hebt geen poot om op te staan, vrees ik.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 20:07
Is er jou gevraagd om structureel meer dan 40 uur te draaien.. zonee, en is het je eigen insteek geweest dan ben ik bang dat je er niet tegen in kunt gaan ("wel eens een personeelstekort" is niet structureel ben ik bang)

[ Voor 18% gewijzigd door Krypt op 16-11-2005 12:27 ]

Pvouput live

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-11 16:30

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Je hebt in principe een contract voor 40 uur, dus denk niet echt dat je er wat van kan zeggen..

• --HYPER--392

--HYPER--392

Powered by Fiat

Topicstarter
dat dacht ik zelf ook dat ik geen poot heb om op te staan.

maar ik zat me te bedenken.

door die overuren verdiende ik structureel meer per maand, en dat mogen ze dan toch niet zomaar korten?

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 18:06

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

De amerikanen - weet even geen beter voorbeeld - kennen de term "accustom to"
"gewend geraakt aan"
Ik weet niet over het Nederlandse recht dit ook kent.
Voor dit zou ik toch even praten met je rechtsbijstand of FNV bondgenoten.

Als een loonsverhoging niet een passende oplossing?

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:19
--HYPER-- schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:15:
dat dacht ik zelf ook dat ik geen poot heb om op te staan.

maar ik zat me te bedenken.

door die overuren verdiende ik structureel meer per maand, en dat mogen ze dan toch niet zomaar korten?
Wat korten ze in? Jij moet je vanaf nu houden aan je contract en 40u werken, het zou toch maar te gek voor woorden zijn dat een werkgever je meer moet blijven betalen omdat jij meer dan 40u wilt werken maar niet meer mag van hen.

Ik mag bv. op mijn bedrijf nooit overuren maken tenzij met schriftelijke goedkeuring, dus wees blij dat je al die jaren een extra centje hebt kunnen verdienen :)

editje:
weeraanmelden schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:19:
De amerikanen - weet even geen beter voorbeeld - kennen de term "accustom to"
"gewend geraakt aan"
Ik weet niet over het Nederlandse recht dit ook kent.
Voor dit zou ik toch even praten met je rechtsbijstand of FNV bondgenoten.

Als een loonsverhoging niet een passende oplossing?
Hier in Belgie is het zo dat als mijn werkgever mij meer uitbetaald voor 3 maanden(achter elkaar), dat het dan zo is dat ze dit niet meer mogen afhouden. Dus dat is wat jij zegt. Maar dit is wel voor dezelfde omstandigheden. Dus ik verdien bv 3000 met 40u werken, ik wordt ineens 3500/maand betaald en 3 maanden achter elkaar, dan zou ik dit moeten blijven behouden. Maar als ik 3 maanden 3500/maand verdien omdat ik 43u werk ... dat is volgens mij iets anders

[ Voor 39% gewijzigd door DaRKie op 16-11-2005 13:25 ]

• Gulf_5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10-2024

Gulf_5

Lucht-v/w-aardig

www.rechtswinkel.nl

hier kun je gratis advies inwinnen. (heb niet gekeken of er een foonnummer bijstaat...)
bellen met de rechtswinkel is ook gratis.

maar ben inderdaad bang dat je weinig kans maakt... ik werk contractueel 24 uur per week, maar mijn chef is gehouden aan zijn budget, dus mag me niet meer dan 24 uur per week uitbetalen, als ik overuren wil maken mag dat, maar is voor mn eigen rekening.

succes iig !

iets met foto's...

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:52
Ook ik heb geen direct antwoord maar misschien een situatieschets die hier vergelijkbaar is.
In mijn supermarktcarriere (jaja) tijdens school en studie heb ik jaren achtereen gewerkt in een supermarkt. Hier was het gebruikelijk dat alle part-time medewerkers een 0-uren contract hadden. in mijn situatie was het echter zo dat ik bv structureel op zaterdag werkte voor een periode van grofweg 6 jaar. Ondanks dat je weliswaar een 0-uren contract heb meen ik dat de wet/cao (twijfel even) ervan uitgaat dat wanneer je meer dan drie maanden (extra) werkzaamheden structureel verricht op vastgestelde dagen/tijden er geen contract meer nodig zou zijn om dit tot de vaste werktijden te rekenen. Deze werkzaamheden vallen impliciet dan alsnog onder jouw recht (en plicht!) en kunnen je niet zomaar ontnomen worden. Minimaal is overleg verplicht oid.

In het geval van TS zou dat dus betekenen dat die drie uur/weer voor hem zouden zijn en niet voor de nieuwe kracht. Ik heb geen bronnen om mee te schermen dus dat zou je even ergens op moeten zoeken ( ik deed dat altijd bij mijn collega die MER en later Recht studeerde).

Iig is overleggen met je meerdere het beste, zorg er ook voor d at het in gezonde verstandshouding gebeurd want daar heb je alleen maar profijt van.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
toeter schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:32:
In het geval van TS zou dat dus betekenen dat die drie uur/weer voor hem zouden zijn en niet voor de nieuwe kracht. Ik heb geen bronnen om mee te schermen dus dat zou je even ergens op moeten zoeken ( ik deed dat altijd bij mijn collega die MER en later Recht studeerde).
Volgens mij gaat die vlieger niet op; er is namelijk een groot verschil tussen een 0-uren-contract en een 40-uren-contract.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

@ Toeter: Dat geld alleen als je een 0-uren contract of een oproep kracht contract (geen goed nederlands but you get my point :+ ) hebt. Zo kun ja na 3 maanden oproepkracht (mits je altijd op bv de donderdag en zaterdag hebt gewerkt) voor de verzekering op parttime worden gezet, waardoor je weer het ziekenfonds in kan. Dit geld niet voor een vast aantal uren contract, want dan heb je die 'privileges' al. Dus ik vrees dat de TS weinig kans maakt.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

bij mijn vorige werk kreeg je toeslag als je onregelmatig draaide. Als je uit de onregelmatigheid gehaald werd door je manager. Dus niet vrijwillig iets anders ging doen was daar afbouw regeling voor.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Je werkgever is gewoon al een aantal jaren in overtreding geweest :o
Overuren zijn nl een manier om tijdelijke werkvermeerdering op te vangen, niet om een langdurig tekort recht te trekken.
Dat hij de situatie nu geregulariseerd heeft zou je goed moeten vinden :) Eindleijk worden je rechten (maximale arbeidsduur anyone?) geëerbiedigd!
Volgens mij heeft je werkgever gelijk trouwens: je kost hem al 5 jaar meer dan bedoelt. Nu heeft hij ervoor gezorgd dat da niet meer hoeft, dus moet je dat ook niet meer doen. Dit wel doen (stug 3 uur extra per week werken)is dus ongewenst: je zou je werk binnen die 40u gedaan moeten krijgen (je hebt immers versterking gekregen)!
Een overuur is een gunst die de werkgever vraagt van de werknemer, niet andersom ;)
De vergoeding voor die gunst is dan wel mooi, maar andersom werkt het niet :)

[ Voor 6% gewijzigd door the_stickie op 16-11-2005 13:44 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Atlas schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:35:
@ Toeter: Dat geld alleen als je een 0-uren contract of een oproep kracht contract hebt.
Welnee, de regering is *iets* slimmer dan dat. Anders had inmiddels iedereen een 1-uren contract.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Structureel overwerken is inderdaad niet toegestaan. Het kan enkel voor een korte periode worden verzocht (werknemer hoeft niet accoord te gaan). Wanneer iemand er voor kiest toch structureel over te werken en de werkgever hiermee stilletjes accoord gaat dan heb je mazzel. Echter is het geen verworven recht en kan er dus ook niet bij stopzetting nergens op terug worden gevallen.

Je werkgever heeft de extra kosten van jouw overwerk voor lief genomen. Nu zij iemand fulltime hebben aangenomen vervalt het extra werk die jij in je overuren deed, dat is sowieso een reden om jouw overwerk stop te zetten. Financieel gezien is het ook begrijpelijk, de extra kosten van een extra full-time medewerker worden deel betaald uit de besparing van uitbetalign van jouw overuren.

Heb je dus ergens recht op? Neen. Alles wat boven de maximale wettelijke CAO uren valt heeft geen bestaansrecht en kan dus ook niet als een verworven recht worden beschouwt. Je mag simpelweg niet meer dan 40 uur per week werken. Indien je een bijvoorbeeld contract had voor 30 uur per week en je zou voor een langere tijd op verzoek van je werkgever bijvoorbeeld 36 uur werken dan zou je eventueel voor een afbouwregeling in aanmerking komen. Maar zoiets is zeer moeilijk te regelen en zal in veel gevallen de betrekking werknemer werkgever schaden.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

The_Stickie schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:42:
Je werkgever is gewoon al een aantal jaren in overtreding geweest :o
[..]
Da's natuurlijk erg hoog gegrepen vind je niet ?

Ga eens kijken in de transport, 40 urige contracten, maar meestal gewoon 12-13 uur ipv 8 hoor.
Denk je nu echt dat dit een overtreding zou zijn? Nee hoor.

De extra 3 uurtjes die de TS per week als 'extra zakcentje' uit te geven heeft, was dus ook extra.

Heb zelf een maand of 5 in de ziektewet gelopen, en dan mis je echt die uren wel, en dat waren meestal wel meer uren ook. (6-12 uur per week), dus weet wat het is.

Maar de TS heeft gewoon vette pech, of hij moet iets gaan zoeken buiten die 40 uur, de zondag telegraaf bezorgen? :p

Ey!! Macarena \o/

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 13:46

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

De TS heeft inderdaad niets om zich mee te verweren. Overuren kun je niet opeisen, daarom heten het overuren. Ze mogen je niet zomaar korten op contracturen, maar dat geldt niet voor de uren die de TS extra werkt. Sorry.

Offtopic:
MSalters schreef op zondag 20 november 2005 @ 22:39:
[...]

Welnee, de regering is *iets* slimmer dan dat. Anders had inmiddels iedereen een 1-uren contract.
Errm, nee.

0-urencontracten mogen in principe niet, maar als je kunt kiezen tussen 0-uren en geen contract is de keuze niet moeilijk. Dus 0-uren contracten mogen niet, maar zijn ze er wel.

Een muis maakt nog geen piepshow

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

pietvanvliet schreef op maandag 21 november 2005 @ 01:59:
De TS heeft inderdaad niets om zich mee te verweren. Overuren kun je niet opeisen, daarom heten het overuren. Ze mogen je niet zomaar korten op contracturen, maar dat geldt niet voor de uren die de TS extra werkt. Sorry.

Offtopic:

[...]

Errm, nee.

0-urencontracten mogen in principe niet, maar als je kunt kiezen tussen 0-uren en geen contract is de keuze niet moeilijk. Dus 0-uren contracten mogen niet, maar zijn ze er wel.
Voor zover ik weet zijn contracten op "oproep" basis (oftwel 0-uren contract) zeer wel mogelijk. Lees bijvoorbeeld de CAO van de taxibranch maar eens.

Daarnaast is het ook wel degelijk zo dat als je structureel meer werkt dan wat in je contract staat, je een zeker "recht" op die uren opbouwd. Echter in dit geval zou het argument van "CAO staat niet meer dan 40u toe" wel eens op kunnen gaan. Tenzij er geen CAO is natuurlijk.

Kortom, TS moet of met meer details komen of even bellen met vakbondachtig iets.

Great minds think alike!

• --HYPER--392

--HYPER--392