Toon posts:

[Citrix MPS 4.0] Novell I-print printers aanbieden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een schets van onze citrixomgeving.

We hebben 15 Citrix Metaframe Presentation Servers. Op deze server staat de Novell Client 4.91 SP 1 geïnstalleerd.

Als een gebruiker een Citrix published application opstart wordt hij gevalideerd door de NDS en krijgt een Zenworks policy. Deze policy gebruikt DLU (Dynamic Local User), zodat er niet om een windows gebruikersnaam en wachtwoord wordt gevraagd.

Dit werkt allemaal naar behoren.
Het enige probleem dat overblijft is het printverhaal. We maken in Novell gebruik van I-Print. Helaas kun je I-printers alleen aan policies koppelen en niet aan groepen. Een Novell gebruiker kun je maar koppelen aan 1 Zen-policy dus hiermee kunnen we I-print printers niet distribueren.

We hebben het al geprobeerd via een tool genaamd Centralis Printhere. Dit werkt op zich prima alleen kun je de I-print printers niet aan NDS-groepen koppelen. En dat is wat we willen.

Samenvattend willen we dus:

Inloggen met een NDS gebruiker op de citrix omgeving. Vervolgens I-print printers distribueren op een of andere manier. Wie o wie heeft een citrixomgeving gekoppeld aan een Novell omgeving en een goede oplossing voor printen bedacht.

trouwens, client printing is geen opties voor ons, omdat gebruik gaan maken van thin-clients op korte termijn.

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Je zou kunnen overwegen om voor de TS omgeving NDPS te gebruiken

Verwijderd

We gaan het hier niet over licenties sturen en cracks hebben. Replies verwijderd, gaarne normaal doorgaan.

Verwijderd

Topicstarter
NDPS zouden we kunnen gebruiken. Maar hoe zouden we dat dan moeten koppelen aan gebruikers? Via login scripts? Ik vraag me dan wel of of deze printers dan user afhankelijk zijn. Met andere woorden. Als een gebruiker in citrix inlogt en wat wil afdrukken, ziet hij dan alle printers die op de citrix server geïnstalleerd zijn?

Kun je dit op een of andere manier nog afschermen.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

welk OS draaien je citrix servers op of stel ik hier een erg domme vraag. (tis nog vroeg) Je kunt printers volgens mij niet hidden maken voor users wel kun je de icoontjes etc uit control panel enzo verwijderen dat ze niet naar andere printers kunnen browsen.

Verwijderd

Topicstarter
De citrix servers draaien windows 2k3 SP 1. Hierop staat dan weer MetaFrame Presentation Server 4 op geïnstalleerd.

We hebben net NDPS printing geïnstalleerd op 1 citrix server en wat lopen testen, maar vaak verschijnen de NDPS printers niet eens.

Hopelijk heeft iemand nog goede tips!

• Abom
  • Laatst online: 20-02 18:06
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar wij gebruiken PowerFuse om onze Citrix omgevingen te configureren. Volgens mij ondersteunen ze ook NDS.

Kijk eens op www.respowerfuse.com probleem is, het is niet goedkoop.

Verwijderd

Topicstarter
Leuke tip. Ik ga eens even kijken of we er wat aan hebben. Geld speelt hier geen rol :P

• mutsje
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

powerfuse is stukken goedkoper dan citrix ;)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, het probleem is nog steeds niet opgelost. Powerfuse moet je idd de hoofdprijs voor betalen...

wie o wie kan mij helpen..

• valkhyr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-02 17:05
gebruiken jullie ook zenworks applicaties? je kunt dan eventueel forced run de printer installeren en associeeren aan groepen of containers.

Hier vind je meer info over installatie van iprint printer d.m.v. een zenworks application:
http://www.novell.com/coolsolutions/trench/478.html

[ Voor 50% gewijzigd door valkhyr op 22-11-2005 09:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goeie tip! Ik ga het eens testen. Theoretisch zou het kunnen. Nadeel is wel dat ik heel wat applicaties moet aanmaken, maar dat moet dan misschien maar. Verder moet ik natuurlijk wel de nalexpld.exe laten draaien op citrix.

Thanks, ik ga het proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Okay dit werkt!

Maar....

Ik wil nu de NAL Eplorer (nalexpld) starten via een published application. Dit werkt op een of andere manier NIET. Het proces wordt gewoon niet gestart. Maak ik van de applicatie een desktop application, dan start hij de NAL wel en worden de printers gedistribueerd.

Ik start de NAL explorer in het login script van novell..

Iemand nog een idee?

• Jiboom
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-01 15:39
Ken je de Citrix Integration Methodology Design Guidelines? Bekijk vooral de Brainshare 2005 PDF die daar genoemd wordt. Daar staan nuttige tips in. Ik weet niet welke versie van ZENworks je gebruikt, maar versie 4 wordt niet ondersteunt (en heeft issues) in de combinatie Windows Server 2003 met Citrix.

Verwijderd

Topicstarter
We gebruiken Zenworks 6.5. Servers staan op Netware 6.5 met SP 4a.
Ik zal brainshare pdf je is eens bekijken.

Het probleem is nu dus echt bijna opgelost...

Bijna..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor het aanleveren van alle tips. We hebben het probleem opgelost!

we starten iprntcmd.exe vanuit een nds applicatie om de i-printers te distribueren. deze applicatie koppelen we aan groepen waar de gebruikers in zitten die bepaalde printers moeten krijgen.
Vanuit het novell login script wordt de nal gestart met nalwin.exe : /H zodat deze hidden meeloopt. De nal distribueert de printers en voila. Problem solved. Enig probleempje was daarna dat na het afsluiten van de published application de citrix sessie niet sluit. Dit is verholpen door een regkey aan te passen;

hkey_local_machine\system\currentcontrolset\control\citrix\wfshell\twilogoffchecksysmodules en daarin de nalwin.exe en nalagent.exe te zetten.

Het werkt nu dus! _/-\o_
Pagina: 1