kan ik 133Mhz RAM in mijn moederbord prikken?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• milouny
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:20
Mijn systeem crasht constant en ik heb alles geprobeert behalve m'n RAM te vervangen. Ik heb nu 32MB SIMM en ik wil het vervangen met DIMM, om te kijken of het dan beter gaat.
Ik heb een TX-Pro II V3.2 moederbord (snap ik zelf ook niks van) en ik kan nergens in het boekje vinden wat voor ram erin moet. Ik heb 2 DIMM-slots maar ik weet niet welke snelheid erin moet, en ik weet ook niet of de fabrikant een website heeft met beetje ondersteuning.
Als ik met de jumpers op moederbord 3.3V instel en ik prik bijv. 133Mhz ram erin terwijl mijn moederbord maar 66 of 100 aankan, kan ik dan iets mollen?

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Waarschijnlijk gaat het niet werken, ik heb een tijd geleden ook geprobeerd ergens een DIMM in te bouwen i.p.v. een SIMM (inderdaad, mobo had beide sloten), maar dat ging niet werken. Zelfs niet met 66 MHz geheugen, dus ik twijfel of het bij jou wel gaat werken. Hij zag wel een deel van het geheugen, slechts 16 mb van de 64 die er op het reepje zat.

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

een moederbord die SIM en DIMM tegenljik steunt, volgens mij kan dit niet. En het kan geen kwaad als je sneller geheugen in zet dan je moederbrod aankan, want die S/D IMMetjes gaan vanzelf trage lopen.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• milouny
hoewel er 2 pagina's in dat boekje staan over hoe ik SIMM en DIMM kan combineren, heb ik begrepen dat ik het niet tegelijk kan gebruiken. maar mijn vraag is dus: gaan die DIMM's werken als ze te snel zijn voor het moederbord en de SIMM's met pensioen zijn? FrankGuthrie zegt van wel, maar het kan nooit stuk?
Remy, wat bedoel je? SIMM en DIMM tegelijk? of niet? 16/64? WTF?

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 20:54

Majestic

Neerlandici.

Het is idd of sim of dimm.
Heb het zelf ook weleens geprobeerd op een oud ASUS bord. Ging niet fijn.

Gewoon dimm gebruiken. Dimm past zich volgens mij gewoon aan aan het bord.
Dus als het bord niet hoger als 100 wil en je stopt er 133 in dan zal het gewoon op 100 draaien.

Correct me if i'm wrong...

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

Verwijderd

Of je beiden tegelijk kunt gebruiken betwijfel ik, maar je kunt in ieder geval zonder enig probleem snelle DIMM's (133 Mhz) op een mobo prikken dat slechts 66 MHz aankan. 'k Heb zelf een 133 MHz DIMM op m'n BX mobo, 100 MHz, lopen.

• me1299
  • Laatst online: 18:22

me1299

$ondertitel

Precies, samenwerken kan nooit!

Dat zou anders vet instabiel worden..

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• milouny
ok, bedankt jongens
moet ik maar 's proberen dan...

Verwijderd

133 of 100 Mhz dimms werken niet of toch bijna niet op tx moederborden
Voor een tx-moederbord moet je (als ik mij nog goed herinner) Edo Dimms van 60 ns
hebben

Maat ja ik kan ook de plank verkeerd slaan , t'is al lang geleden dat ik daar nog iets mee gedaan heb

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Niet werken??? bij mij wel hoor!

57 mb totaal..

1 keer dimm 32 mb pc100
2 keer 8 mb EDO ram
2 keer 4 mb EDO ram

Dat alles met en P233 @ 266! (75 fsb)
Werkte perfect!

Sorry, ik weet niet meer welk merk het mobo was :( Ik heb die pc nml pas verkocht

Dus het kan wel! (ik heb dan zeker heel veel geluk gehad)

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• IceStorm
  • Laatst online: 16:17

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Dimm en Simm mengen kan wel alleen is echt een kwestie van geluk hebben ;) Tijdens een lan-party heeft een vriend van me ook wel eens een weekend met 32 Simm en 32 dimm gespeelt.. werkte best...
Ik heb ooit ook geprobeerd up te graden van simm naar dimm. Alleen van al mijn dimm reepjes herkende ie een kwart ;)... Op 1 reepje van 32 mb na.. maar dat was te weinig dus die ligt hier nu stof te happen... ;)

Verwijderd

Vaak vallen de SIMM-banken samen met 1 DIMM-bank. Dus dan moet je die ene DIMM-bank niet tegelijk gebruiken met SIMMs, anders ontvangen ze elkaars signalen....
(Dan dus de andere DIMM-bank gebruiken, staat meestal wel in het manual). En soms moet je de timing van het geheugen in het bios aanpassen, omdat de auto-detect bij het gelijktijdig gebruiken van verschillende typen geheugen vaak niet goed werkt.

In principe kun je een 100 of 133MHz DIMM gewoon op 66MHz gebruiken, geen probleem. Let inderdaad wel op het VOLTAGE!
En vaak moet er in de bios e.e.a. anders ingesteld worden.

Meestal werkt het wel, heel soms is een DIMM toevallig niet compatible met een bepaald mobo (of omgekeerd?), maar da's een kwestie van proberen he.
Het handigst is het, als je gewoon even een DIMMetje van iemand leent om te testen. Zolang het voltage maar goed is en de DIMM ook inderdaad in het voetje past (de keepjes in de DIMM geven een bepaald type aan, en die moeten wel passen op de DIMM-socket!)
Pagina: 1