[Ubuntu 5.10] 'Control'-toets werkt niet (laptop)?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ik heb op mijn laptop, een HP Omnibook xt6200, Ubuntu 5.10 geïnstalleerd. Het werkt op zich best goed, behalve dat mijn toetsenbord voor problemen zorgt. Ik kan namelijk de Control keys niet gebruiken waardoor toetsencombinaties als Ctrl+C, Ctrl+V en Ctrl+A, die ik toch veel gebruik, niet willen werken. Dit alles onder gnome dus.

Als keyboard layout heb ik "Generic 105-key (intl) PC" gekozen aangezien mijn notebook niet in het rijtje voorkomt. Ook met de andere generieke layouts (101-key, 102-key intl. en 104-key) werkt het niet.

De keyboard controller van dit notebook is blijkbaar de "National PC87570 (with 4 user-programmable One-Touch buttons)", dit maak ik op uit deze pagina.

Iemand die mij kan helpen ervoor te zorgen dat mijn Control toetsen gaan werken?

Voor alle duidelijkheid: Het is geen hardwarematig probleem, als ik in Windows XP start dan werkt alles wel gewoon zoals het hoort.

Edit: oeps, kan een modje een titelfix vor me doen? Er had iets moeten staan als:
"[Ubuntu 5.10] Control toets werkt niet"

[ Voor 8% gewijzigd door Stamgastje op 16-11-2005 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je deze vraag al gepost op www.ubuntuforums.org? ik gebruik ubuntu breezy zelf ook maar niet op een laptop, ik vind dat ze een uitstekende forum hebben met mensen die redelijk snel antwoord geven op de vragen en anders hebben ze hele goeie guides waar je meestal alles zelf vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:22
Probeer eens je keyboard instellingen op U.S. International te zetten. Dat is namelijk in Nederland het meest voorkomend. Misschien dat dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
Het is nu verholpen na een hoop geprobeerd te hebben. Ik heb uitendelijk in de file /etc/X11/xorg.conf een of ander vreemd layout ingesteld i.p.v. "pc105", de X omgeving opnieuw gestart en toen gaf gnome de opmerking dat de keyboard layouts van gnome en van xorg niet overeenkwamen en welke hij nu moest kiezen. Toen ik daar gnome koos, werkte het weer en stond er in mijn xorg.conf file weer gewoon:

Option "XkbModel" "pc105"

net als voorheen, maar het werkte nu wel. Hoe het nu precies komt dat het nu wel werkt, weet ik echter niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Stamgastje op 16-11-2005 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
Het probleem keert soms terug. Na rebooten doet hij het meestal weer even... iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?

(Nogmaals: het is geen hardwarematig probleem, onder Windows XP werkt de toets perfect.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Niet dta jij er iets aan hebt, maar ik had een soortgelijk probleem met Breezy en mijn laptop. Bij mij deed alleen spatie het niet, ook best irritant... In mijn /var/log/messages zie ik vaak deze meldingen staan:
code:
1
2
Nov 22 21:35:53 localhost kernel: [4296052.969000] atkbd.c: Unknown key released (translated set 2, code 0xaa on isa0060/serio0).
Nov 22 21:35:53 localhost kernel: [4296052.969000] atkbd.c: Use 'setkeycodes e02a <keycode>' to make it known.

Hierover zijn wel een paar threads te vinden bij Ubuntu, maar geen oplossing. Het probleem verdwijnt wanneer ik een paar keer een andere toetsenbord lay-out seleteer via Systeem->Voorkeuren->Toetsenbord (via 'tail -f' zie ik dat spatie ook vaak niet werkt zonder dat er iets in de log verschijnt).

Gelukkig werkt suspend-to-disk nu, en blijft mijn spatie-probleem weg na een resume, dus ik suspend nu gewoon altijd naar disk 8)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn DELETE-toets wou nooit werken onder ubuntu (tenzij ik de toetsenbordinstellingen veranderde en vervolgens terugzette naar Belgisch, elke keer ik opstartte).
Blijkbaar had ik via systeem->voorkeuren->sneltoetsen die toets in gebruik om een programma te besturen (via ALT-DELETE).
Sinds ik die sneltoets heb uitgezet, werkt alles :).
Pagina: 1