Ik heb al redelijk wat threads en websites doorgespit over dit topic op zoek naar hardware en informatie maar wellicht dat er nog wat mensen met goede tips of gedachten komen 
waarom
Ik wil mijn huidige (meterkast) PIII linux server gaan vervangen voor een Mini-ITX servertje omdat mijn huidige hardware aan het overlijden is. De reden dat ik naar mini-itx over wil gaan stappen is met name de formfactor, energie verbruik, acceptabele prestaties en x86 compatibiliteit. Daarnaast vind ik het een leuk knutselproject...
wat moet hij kunnen doen/zijn?
-firewall / masquerading / NAT (iptables) / DHCP etc
-fileserver (samba)
-mailserver (sendmail/procmail/courier imap(s)/spamassassin/clamav/fetchmail/etc)
-webserver (apache/php5.x/openssl/etc)
-Wireless Access Point
-ftp server
-database server (MySQL en PostgreSQL)
-mailing lists (mlmmj)
-torrentflux kunnen draaien (=diverse python threads)
-optioneel wat dedicated games kunnen serveren (zoals ut2004, CoD, etc)
(en bij dit alles uiteraard nog genoeg performance overhouden om pieken op te vangen en niet op 100% CPU bezig zijn)
minimale systeem requirements
-Performance wise moet hij er (zo veel mogelijk) op vooruit gaan (nu PIII 463,919Mhz; 924,05 bogomips)
-Dual LAN 10/100 (1 naar mijn ADSL bridge, 1 naar mijn interne LAN)
-Weinig stroomverbruik (mijn PIII trekt momenteel flink wat)
-Hoge LAN traffic mag niet of nauwelijks cpu resources verbruiken
-veel schijruimte (en dus liefst 2 IDE aansluitingen opdat 4 devices mogelijk zijn)
-uitstekende (Gentoo) Linux support
-VIA CPU (dus geen Pentium M) ivm laag stroomverbruik
-audio uit
-Het liefst zo stil mogelijk maar actieve koeling is in principe geen bezwaar
-bij voorkeur externe voeding
-512 MB geheugen
optionele systeem requirements
-SATA
-RAID 0,1
-HostAP (802.11g 54Mbit -kan dat al? of kan alleen nog 11b?-) access point (cardbus?)
-10/100/1000 LAN ipv 10/100
-pcmcia ivm WLAN (PIII is nu ook 802.11b access point via hostap)
-CF support (bij voorkeur bootable)
-(slimline?) CD (en/of) DVD speler
-Bluetooth module
Hebben jullie een idee welk boardje / hardware het best bij deze specificaties past? Er zijn gewoon Via Epia boardjes met dual lan onboard; maar ik ben een beetje bang dat deze veel van de CPU vragen. Heeft iemand hier ervaring mee? Een andere optie zou kunnen zijn bijvoorbeeld een enkel LAN boardje te nemen die connect naar mijn ADSL bridge (ik heb 2048/1024 adsl dus die zal het niet zwaar krijgen) en bijvoorbeeld een 3COM pci voor intern LAN te gebruiken. LAN traffic moet dus niet de performance van de linux server omver trekken. Voor de rest moet ie vooral goed diverse daemons kunnen draaien (bv. mogelijkheid tot: dedicated game servers, mt-daapd, darwin streaming server, etc) en goed Linux supporten. Het mag wat kosten, maar moet ook weer geen bankrekening plunder project gaan worden
Alle tips, ideeen, ervaringen (!) zijn welkom!
Thanks
waarom
Ik wil mijn huidige (meterkast) PIII linux server gaan vervangen voor een Mini-ITX servertje omdat mijn huidige hardware aan het overlijden is. De reden dat ik naar mini-itx over wil gaan stappen is met name de formfactor, energie verbruik, acceptabele prestaties en x86 compatibiliteit. Daarnaast vind ik het een leuk knutselproject...
wat moet hij kunnen doen/zijn?
-firewall / masquerading / NAT (iptables) / DHCP etc
-fileserver (samba)
-mailserver (sendmail/procmail/courier imap(s)/spamassassin/clamav/fetchmail/etc)
-webserver (apache/php5.x/openssl/etc)
-Wireless Access Point
-ftp server
-database server (MySQL en PostgreSQL)
-mailing lists (mlmmj)
-torrentflux kunnen draaien (=diverse python threads)
-optioneel wat dedicated games kunnen serveren (zoals ut2004, CoD, etc)
(en bij dit alles uiteraard nog genoeg performance overhouden om pieken op te vangen en niet op 100% CPU bezig zijn)
minimale systeem requirements
-Performance wise moet hij er (zo veel mogelijk) op vooruit gaan (nu PIII 463,919Mhz; 924,05 bogomips)
-Dual LAN 10/100 (1 naar mijn ADSL bridge, 1 naar mijn interne LAN)
-Weinig stroomverbruik (mijn PIII trekt momenteel flink wat)
-Hoge LAN traffic mag niet of nauwelijks cpu resources verbruiken
-veel schijruimte (en dus liefst 2 IDE aansluitingen opdat 4 devices mogelijk zijn)
-uitstekende (Gentoo) Linux support
-VIA CPU (dus geen Pentium M) ivm laag stroomverbruik
-audio uit
-Het liefst zo stil mogelijk maar actieve koeling is in principe geen bezwaar
-bij voorkeur externe voeding
-512 MB geheugen
optionele systeem requirements
-SATA
-RAID 0,1
-HostAP (802.11g 54Mbit -kan dat al? of kan alleen nog 11b?-) access point (cardbus?)
-10/100/1000 LAN ipv 10/100
-pcmcia ivm WLAN (PIII is nu ook 802.11b access point via hostap)
-CF support (bij voorkeur bootable)
-(slimline?) CD (en/of) DVD speler
-Bluetooth module
Hebben jullie een idee welk boardje / hardware het best bij deze specificaties past? Er zijn gewoon Via Epia boardjes met dual lan onboard; maar ik ben een beetje bang dat deze veel van de CPU vragen. Heeft iemand hier ervaring mee? Een andere optie zou kunnen zijn bijvoorbeeld een enkel LAN boardje te nemen die connect naar mijn ADSL bridge (ik heb 2048/1024 adsl dus die zal het niet zwaar krijgen) en bijvoorbeeld een 3COM pci voor intern LAN te gebruiken. LAN traffic moet dus niet de performance van de linux server omver trekken. Voor de rest moet ie vooral goed diverse daemons kunnen draaien (bv. mogelijkheid tot: dedicated game servers, mt-daapd, darwin streaming server, etc) en goed Linux supporten. Het mag wat kosten, maar moet ook weer geen bankrekening plunder project gaan worden
Alle tips, ideeen, ervaringen (!) zijn welkom!
Thanks
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 13:35 ]