Toon posts:

Allround Mini-itx based dedicated linux server

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al redelijk wat threads en websites doorgespit over dit topic op zoek naar hardware en informatie maar wellicht dat er nog wat mensen met goede tips of gedachten komen :)

waarom
Ik wil mijn huidige (meterkast) PIII linux server gaan vervangen voor een Mini-ITX servertje omdat mijn huidige hardware aan het overlijden is. De reden dat ik naar mini-itx over wil gaan stappen is met name de formfactor, energie verbruik, acceptabele prestaties en x86 compatibiliteit. Daarnaast vind ik het een leuk knutselproject... :)

wat moet hij kunnen doen/zijn?
-firewall / masquerading / NAT (iptables) / DHCP etc
-fileserver (samba)
-mailserver (sendmail/procmail/courier imap(s)/spamassassin/clamav/fetchmail/etc)
-webserver (apache/php5.x/openssl/etc)
-Wireless Access Point
-ftp server
-database server (MySQL en PostgreSQL)
-mailing lists (mlmmj)
-torrentflux kunnen draaien (=diverse python threads) ;)
-optioneel wat dedicated games kunnen serveren (zoals ut2004, CoD, etc)
(en bij dit alles uiteraard nog genoeg performance overhouden om pieken op te vangen en niet op 100% CPU bezig zijn)

minimale systeem requirements
-Performance wise moet hij er (zo veel mogelijk) op vooruit gaan (nu PIII 463,919Mhz; 924,05 bogomips)
-Dual LAN 10/100 (1 naar mijn ADSL bridge, 1 naar mijn interne LAN)
-Weinig stroomverbruik (mijn PIII trekt momenteel flink wat)
-Hoge LAN traffic mag niet of nauwelijks cpu resources verbruiken
-veel schijruimte (en dus liefst 2 IDE aansluitingen opdat 4 devices mogelijk zijn)
-uitstekende (Gentoo) Linux support
-VIA CPU (dus geen Pentium M) ivm laag stroomverbruik
-audio uit
-Het liefst zo stil mogelijk maar actieve koeling is in principe geen bezwaar
-bij voorkeur externe voeding
-512 MB geheugen

optionele systeem requirements
-SATA
-RAID 0,1
-HostAP (802.11g 54Mbit -kan dat al? of kan alleen nog 11b?-) access point (cardbus?)
-10/100/1000 LAN ipv 10/100
-pcmcia ivm WLAN (PIII is nu ook 802.11b access point via hostap)
-CF support (bij voorkeur bootable)
-(slimline?) CD (en/of) DVD speler
-Bluetooth module

Hebben jullie een idee welk boardje / hardware het best bij deze specificaties past? Er zijn gewoon Via Epia boardjes met dual lan onboard; maar ik ben een beetje bang dat deze veel van de CPU vragen. Heeft iemand hier ervaring mee? Een andere optie zou kunnen zijn bijvoorbeeld een enkel LAN boardje te nemen die connect naar mijn ADSL bridge (ik heb 2048/1024 adsl dus die zal het niet zwaar krijgen) en bijvoorbeeld een 3COM pci voor intern LAN te gebruiken. LAN traffic moet dus niet de performance van de linux server omver trekken. Voor de rest moet ie vooral goed diverse daemons kunnen draaien (bv. mogelijkheid tot: dedicated game servers, mt-daapd, darwin streaming server, etc) en goed Linux supporten. Het mag wat kosten, maar moet ook weer geen bankrekening plunder project gaan worden ;)

Alle tips, ideeen, ervaringen (!) zijn welkom!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 13:35 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:29

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Een VIA chippie (zeker de wat snellere) kunnen best wel wat hebben, kijk maar wat je PIII nu vooruit trekt. Hou echter wel in gedachten dat een gameserver voor een paar mensen toch waarschijnlijk wel ietsje te zwaar zal worden, als je beide lan kaartjes ook nog eens dichttrekt met wat transfers of iets dergelijks :)

Als je gaat voor energiezuinigheid zou je eens kunnen kijken naar een ASUS P4P800 met CT479 adapter, en dan een Celeron-M processortje erop. Vrij goedkoop en redelijk energiezuinig, omdat 't een mobile CPU is. Wil je echt zuinig kun je ook voor een Pentium M gaan, maar die zijn wat prijzig zo los.

Voordeel is dat je dan over een full ATX bord beschikt, dus vrije keuze qua insteekkaarten. Je kunt natuurlijk ook een Asus m-ATX bordje zoeken als de formfactor je echt boeit.

Hier stond een dode link.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-12 09:34
Ik denk dat je epia het niet eens redt tegenover de p3. Qua performance iig.

Verwijderd

Topicstarter
strandbal schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:30:
Een VIA chippie (zeker de wat snellere) kunnen best wel wat hebben, kijk maar wat je PIII nu vooruit trekt. Hou echter wel in gedachten dat een gameserver voor een paar mensen toch waarschijnlijk wel ietsje te zwaar zal worden, als je beide lan kaartjes ook nog eens dichttrekt met wat transfers of iets dergelijks :)
...
Ja precies, ik ben ook een beetje bang dat die onboard nic('s) een beetje te veel van de CPU zullen gaan vragen; maar dat hou je ook bij onboard nic op elk ander moederboardje. Een andere optie zou bijvoorbeeld een dual lan kaartje van 3com oid in een pci riserboardje te zetten. Enige nadeel is dan weer volgens mij dat dan de pci snelheid wordt gedeeld. Nog een andere optie zou dan kunnen zijn de onboard nic te gebruiken voor de internet verbinding (die momenteel max 2Mbit down is) dus dat zal niet zo veel resources vergen van de CPU, en voor het interne LAN een 3COM nic in een pci-riser kaartje te stoppen...

Ik heb trouwens op de P3 tegelijkertijd dedicated cod, mohaa, UT2003 en Sof2 en dat trok hij makkelijk qua performance. In feite hoeft ie natuurlijk ook niet heel veel zwaars te doen, alleen wat data heen en weer gooien naar clients :)
jantje112 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:33:
Ik denk dat je epia het niet eens redt tegenover de p3. Qua performance iig.
Nou ja, die PIII rapporteert 924,05 bogomips terwijl ik hier een post van iemand lees met een Via Epia MII 1200 waarbij zijn kernel 2378,65 bogomips rapporteert. Dat is vrij hoog want de meeste posts tonen een 1600 bogomips (voor de via epia C3, zie hier). Dat is toch een aanzienlijk verschil, ook al zegt bogomips ook niet alles :)

Uit de bogomips-howto:
Centaur VIA Sam2/600 1196.03 Brent W. York <bwyork@_comcast.net>
Centaur VIA III/700 1399.19 Rudy Ketterer <ideur@_yahoo.com>
Centaur VIA Sam2/735 1461.45 Jim Jozwiak <av832@_lafn.org>
Centaur VIA Sam2/735 1468.00 Francisco Romo <fcoromo@_opensys.com.mx>
Centaur VIA Exra/900 1789.13 Duke Robillard <duke@_dummy-io.com>
Centaur VIA Ezra/930 1861.22 Marc van Lieshout <marc@_lithia.nl>
Centaur VIA C5P/1200 2383.87 Christian Lederer <mail@_cpu-museum.de>
Leuke site trouwens: http://epialinux.org/

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 08:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er komen niet veel reacties binnen, zijn er niet genoeg mensen bezig met dergelijke projectjes? ;) Ik ben uiteraard verder aan het zoeken geweest en heb het idee het volgende te gaan bestellen:

Afbeeldingslocatie: http://www.noduck.nl/stanet/new/shop/images/991.jpg
EUR 220,08 - Via Epia SP 13000

Afbeeldingslocatie: http://www.noduck.nl/stanet/new/shop/images/0207018.jpg
EUR 13,27 - 1-to2 PCI riser Card

EUR 60,95 - Corsair 512MB DDR400

Afbeeldingslocatie: http://www.noduck.nl/stanet/new/shop/images/0427003.jpg
EUR 49,99 - MiniITX 60 Watt powerset

totaal: 344,29

Wat nog niet in het lijstje staat is een pci->pcmcia kaartje (die wil ik nog hebben ivm wifi functionaliteit) en een paar stevige harddisks (2 of 3 stuks; normaal formaat IDE) ivm schijfruimte (die hangen nu in mijn huidige linux server). Nog een belangrijk onderdeel uit uiteraard de behuizing; maar ik wil eerst kijken hoeveel ruimte ik nodig heb (schijven, etc) voordat ik ga beslissen welke casing ik nodig heb :) En misschien ga ik wel besluiten zelf iets te klussen.

Iemand ideeen / suggesties?

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-12 16:49

killercow

eth0

Ik draat op mijn epias best leuke software, eentje draait er win2k server, met teamspeak en FlightSim server (+ bult php scripts, mysql db, ftp server) en heeft daar geen problemen mee.

Dat is een 800mhz epia 1, met 265mb mem,

De andere is een 1200mhz MII geloof ik, meer een embedded bordje, en met eigenlijk alleen maar lage aansluitingen (wel fanless), deze draait Knoppmyth, met mplayer op 800x600. Ook hier draait een apache server met mysql etc bij, enige probleem is het decrypten van echt zware media (wmp9/10) files die ik niet hardware matig gecrunshed krijg.

Verder erg leuke machines,

De voednig die jij gekozen hebt werkt ook erg goed, en wordt niet warm (alleen de trafo een beetje)

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
mooizo ;) Ik heb het net besteld.. ik ben benieuwd; leuk speelgoed ;) Wat heb jij voor casing gebruikt?

• killercow

killercow

eth0

ik heb voor de 800mhz een supermicro kastje (lekker klein (en met voeding ook goedkoop voor een rackmount), a 35cm diep oid)

Voor de 1200 heb ik nog geen kast, maar dat wordt denk ik een zelfbouw kastje.

openkat.nl al gezien?

• schuit24
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-12 07:33
Kijk dit zou ik nou ook wel willen, zou je misschien iets meer inzicht in je linux distibutie kunnen geven. Ook de compatibiliteit met het mobo en de eventuele PCMCIA converter to. Linux.

Ik ben nog een newbe in linux en ik ben druk bezig met linux voor dummies B)
Ik zat zelf, voor ongeveer de zelfde functie's te kijken naar een asus AP die ook FTP server is.
Toen dacht ik ik ben toch niet dom, ik moet toch ook linux kunnen leren. Dus ik ben nu druk bezig. Maar zuo je mij misschien een beetje kunnen helpen? Uitleg ed.
Kunnen we het topic nog een behoorlijke schop geven.

Ik ben hardware technisch goed onderlegt, alleen kennis van linux is 5%.

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 15:24

hellbringer

Weeeeeeee!

Je hebt toch ook dual VIA bordjes? nieuws: Nieuw VIA Epia-bord introduceert dual cpu en Gb-Ethernet

De vraag is of die dingen verkrijgbaar zijn, maar het bestaat wel

• killercow

killercow

eth0

aquaplex, ik gebruik zelf meestal gentoo omdat ik dan alles lekker in de hand heb,

Voor de 1200 gebruik ik Knoppmyth (google maar ff), omdat ik dan een gedeelte van de drivers met betrekking tot hardware matige mpeg decompressie niet hoef te doen.

verder heeft bijna elke distro (en zowiezo elke normale kernel) support voor bijna elk denkbare via epia chipset.

Voor meer linux info -> zie Nos, daar loopt een mooi draadje voor dat soort vragen.

Die dual dingen zullen vast wel te krijgen zijn, mijn 1200 is ook een embedded versie (passief gekoeld, geen normaal ram, maar laptop geheugen, en bijna geen normale aansluitingen) deze was ook binnen 3 dagen leverbaar.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
hellbringer schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:06:
Je hebt toch ook dual VIA bordjes? nieuws: Nieuw VIA Epia-bord introduceert dual cpu en Gb-Ethernet

De vraag is of die dingen verkrijgbaar zijn, maar het bestaat wel
Klopt, leuk speelgoed maar voor de bijna 500 euro die dat bordje moet kosten kan je een heel leuk compleet systeempje bouwen met de SP 13000 :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aquaplex schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:04:
Kijk dit zou ik nou ook wel willen, zou je misschien iets meer inzicht in je linux distibutie kunnen geven. Ook de compatibiliteit met het mobo en de eventuele PCMCIA converter to. Linux.

Ik ben nog een newbe in linux en ik ben druk bezig met linux voor dummies B)
Ik zat zelf, voor ongeveer de zelfde functie's te kijken naar een asus AP die ook FTP server is.
Toen dacht ik ik ben toch niet dom, ik moet toch ook linux kunnen leren. Dus ik ben nu druk bezig. Maar zuo je mij misschien een beetje kunnen helpen? Uitleg ed.
Kunnen we het topic nog een behoorlijke schop geven.

Ik ben hardware technisch goed onderlegt, alleen kennis van linux is 5%.
Ik gebruik de laatste tijd eigenlijk bijna altijd Gentoo (een distributie waarbij je alles van source compileert), maar heb hiervoor ook binary distributies gebruikt als mandrake en debian. Ik vind het zelf erg prettig dat Gentoo vrij up-to-date is (in tegenstelling tot debian, tenzij je testing gaat draaien) en je, zoals killercow al schrijft, veel in de hand hebt.

Epia support is er genoeg; zie bijvoorbeeld Epialinux,Epia Wiki of de moederboard download pagina's.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 14:12 ]

• vanaalten
  • Laatst online: 18:57
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:07:
[...]Ik gebruik de laatste tijd eigenlijk bijna altijd Gentoo (een distributie waarbij je alles van source compileert), maar heb hiervoor ook binary distributies gebruikt als mandrake en debian. Ik vind het zelf erg prettig dat Gentoo vrij up-to-date is (in tegenstelling tot debian, tenzij je testing gaat draaien) en je, zoals killercow al schrijft, veel in de hand hebt.
Op mijn Epia-server (M10000) draai ik Debian Sarge (stable), sinds dat 'ie stable is. Voor een server hoef je denk ik niet speciaal het nieuwste van het nieuwste er op te hebben, je wil liever de boel stabiel houden zodat je bij een update niet het gevaar loopt dat je op onhandige momenten moet proberen de boel weer werkend te krijgen. En ik heb niet te klagen: mail/IMAP, webserver, Samba, downloadserver... zo stabiel als dat ik maar zou wensen.

(niet dat ik bedoel te zeggen dat Gentoo niet stabiel zou zijn, maar dit meer ter verdediging van Debian, dat volgens mij voor een server meer dan goed genoeg is!)
Epia support is er genoeg; zie bijvoorbeeld Epialinux,Epia Wiki of de moederboard download pagina's.
Die eerste twee URLs zijn aanraders, die laatste... BIOS updates en diverse windows drivers - ik dacht dat we het over een Linux server hadden? :?

• schuit24
  • Laatst online: 04-12 07:33
killercow schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:27:
aquaplex, ik gebruik zelf meestal gentoo omdat ik dan alles lekker in de hand heb,

Voor de 1200 gebruik ik Knoppmyth (google maar ff), omdat ik dan een gedeelte van de drivers met betrekking tot hardware matige mpeg decompressie niet hoef te doen.

verder heeft bijna elke distro (en zowiezo elke normale kernel) support voor bijna elk denkbare via epia chipset.

Voor meer linux info -> zie Nos, daar loopt een mooi draadje voor dat soort vragen.

Die dual dingen zullen vast wel te krijgen zijn, mijn 1200 is ook een embedded versie (passief gekoeld, geen normaal ram, maar laptop geheugen, en bijna geen normale aansluitingen) deze was ook binnen 3 dagen leverbaar.
Bedankt voor je -jullie- reactie,

Ik heb mij voorgenomen om eerst een simpel PIII compaqje te gebruiken en rustig op te bouwen (PIII, 700Mhz, 256, DVD, 10GB 1xNIC 'komt dan nog 1 NIC bij).Voordat ik te hard van stapel loop. Eerst maar eens zorgen dat ik NAT en een degelijke firewall aan de praat krijg. Dan kan ik er altijd een file/alles- server van maken.
Als jullie nog nuttige tips hebben, ik blijf dit draadje volgen.

ps; Bedank, ik heb tijdens mijn college's even FAQje gelezen over wel OS nu juist is. Is me helaas niet helemaal duidelijk geworden. Maar ik ga denk eens beginnen om met knoppix een router idee aan de praat te krijgen.

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12 10:08

lampie1979

Hoepla!

Ik heb een 750mhz athlon draaien met clarkconnect 3.2. Gebaseerd op redhat Fedoracore. Bevalt mij erg goed :) (als nOOb linux gebrukker)

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Verwijderd

Topicstarter
killercow schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 00:42:
...
De voednig die jij gekozen hebt werkt ook erg goed, en wordt niet warm (alleen de trafo een beetje)
Nou, ik heb de boel binnen gekregen maar ik ben alleen de hele tijd bezig om de boel aan de praat te krijgen. Mijn Epia SP 13000 in combinatie met de Morex 60W power supply wil maar niet aangaan. Om te kijken wat nou de oorzaak kan zijn heb ik het boardje aan de powersupply van mijn desktop pc aangesloten en dan start ie gewoon op. Het lijkt er dus op dat de voeding niet helemaal lekker werkt. Als ik de voeding daarentegen op mijn desktop pc aansluit dan gaat die wel aan, al zit er een soort hapering in (het is een P2800, met radeon 9700 pro, die vragen misschien te veel stroom van de voeding?).

Het lijkt er dus op dat zowel het boardje als de voeding werken maar niet in combinatie met elkaar; iemand een idee?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had contact gehad met Morex (www.morex.com.tw) en die schreven dat een SP 13000 minimaal 80W nodig heeft om aan te kunnen gaan. Gelukkig stuurde mijn leverancier een 80W voeding op, heel netjes :)

Ik ben zojuist klaar met de gentoo installatie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
processor       : 0
vendor_id       : CentaurHauls
cpu family      : 6
model           : 9
model name      : VIA Nehemiah
stepping        : 8
cpu MHz         : 1333.724
cache size      : 64 KB
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 1
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr cx8 sep mtrr pge cmov pat mmx fxsr sse rng rng_en ace ace_en
bogomips        : 2672.57

Dat is toch wel een stukje meer dan mijn oude PIII met slechts 924,05 bogomips :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:48:
[...]

Nou, ik heb de boel binnen gekregen maar ik ben alleen de hele tijd bezig om de boel aan de praat te krijgen. Mijn Epia SP 13000 in combinatie met de Morex 60W power supply wil maar niet aangaan. Om te kijken wat nou de oorzaak kan zijn heb ik het boardje aan de powersupply van mijn desktop pc aangesloten en dan start ie gewoon op. Het lijkt er dus op dat de voeding niet helemaal lekker werkt. Als ik de voeding daarentegen op mijn desktop pc aansluit dan gaat die wel aan, al zit er een soort hapering in (het is een P2800, met radeon 9700 pro, die vragen misschien te veel stroom van de voeding?).

Het lijkt er dus op dat zowel het boardje als de voeding werken maar niet in combinatie met elkaar; iemand een idee?
Is het al gelukt? wil ook zon soort systeempje gaan bouwen.. met dezelfde doellen(onee iets minder) alleen vraag me af wat jou ervaring is

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-12 08:25
ik zou je aanraden om niet alleen bij VIA cpu's te gaan klijken , maar ook bij geode cpu's en compatible socket A moederborden , mits deze op de juiste spanninig lopen , verbruiken ze minder dan de VIA , zijn ze goedkoper , en vooral , veel , veel sneller ....

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1