Tijd loopt te snel

Pagina: 1
Acties:

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Op mijn Acer Aspire 3020 heb ik nu ArchLinux draaien en het werkt prima op één vervelend dingetje na. De tijd loopt onder Linux twee maal zo snel als normaal. Het is blijkbaar, met name in WOS, een vaker voorkomend probleem, maar ik kom er niet uit.

Ik las in een ander topic dat het gebruik van een andere kernel hem er vanaf hielp. Vannochtend ben ik over gegaan op kernel 2.6.14.2 (ipv 2.6.13.4) uit de Arch repository, maar ik blijf hetzelfde probleem houden.
Opvallend is dat onder een andere OS, zoals Windows XP, wel alles goed gaat en ik helemaal geen last heb van te snel lopende tijd.

Als er iemand is die nog een andere mogelijke oplossing weet of in ieder geval een zetje in de juiste richting zou kunnen geven, dan zou dat erg prettig zijn!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:48

Blaasvis

Cidora \o/

probeer eens te gaan werken met ntp.... deze houd de tijd synchroon met een/meedere internet server's
ook dat zit gewoon in archlinux ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 19:25

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

je zou kunnen kijken naar het aantal hertz waarop je pc loopt.

Je kunt nl. kiezen uit 100, 250 en 1000 en daar kan dit probleem ook door veroozaakt worden.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
Ik zal het je nog waziger vertellen, mijn huisgenoot had een computer waarbij dit alleen gebeurde op het moment dat je OpenGL-applicaties draaide (onder Linux, niet onder Windows). Dus dan vliegt de tijd echt als je even een spelletje zit te spelen!

Blaasvis: ja, maar dat is niet echt een oplossing als de tijd gewoon 2x te hard loopt. imdos heeft het denk ik over een of andere teller in de linux kernel, het aantal herz waarop je PC loopt is hopelijk wel meer dan 100, 250 of 1000 namelijk - misschien kun je iets duidelijker maken wat je bedoelt?

Wat dacht je van deze: Fixing the Fast DVD Clock on Acer Laptop / Linux:

Probeer eens bij het opstarten de kernel-parameter 'noapictimer' op te geven. Lost dit het probleem op?

[ Voor 17% gewijzigd door Wilke op 16-11-2005 11:17 ]

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:48

Blaasvis

Cidora \o/

Misschien dat hij hier ook nog wat aan heeft :

http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?t=15107

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Mac_Cain13
Wilke schreef op woensdag 16 november 2005 @ 11:14:
Ik zal het je nog waziger vertellen, mijn huisgenoot had een computer waarbij dit alleen gebeurde op het moment dat je OpenGL-applicaties draaide (onder Linux, niet onder Windows). Dus dan vliegt de tijd echt als je even een spelletje zit te spelen!
Haha, schrik je dan even als je nog even een potje Quake speelt voor je naar je werk moet. ;)
Blaasvis: ja, maar dat is niet echt een oplossing als de tijd gewoon 2x te hard loopt.
Het probleem met ntpd is dat die er na enige tijd ook mee stopt, omdat de tijd dan teveel afwijkt. De TS uit het topic wat ik aanhaalde in mijn topic start heeft hetzelfde probleem met ntp. In ieder geval bedenkt voor het meedenken.
imdos heeft het denk ik over een of andere teller in de linux kernel, het aantal herz waarop je PC loopt is hopelijk wel meer dan 100, 250 of 1000 namelijk - misschien kun je iets duidelijker maken wat je bedoelt?
Ik heb eerlijk gezegt geen idee waarover imdos het hier heeft, wat extra uitleg zou hier inderdaad niet vervelend zijn.
Wat dacht je van deze: Fixing the Fast DVD Clock on Acer Laptop / Linux:
Probeer eens bij het opstarten de kernel-parameter 'noapictimer' op te geven. Lost dit het probleem op?
Verrek, de persoon van die site heeft exact dezelfde problemen als ik heb. Het afspelen van een film, dus DVDs en gewone MPEGs op mijn harde schijf, loopt net als de klok te snel. Zijn ' noapictime'-oplossing werkt voor mij ook perfect!

Hartelijk dank voor het meedenken allemaal! Ik hoef me niet meer te haasten als ik met Linux werk. :)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Mac_Cain13 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 11:53:

Ik heb eerlijk gezegt geen idee waarover imdos het hier heeft, wat extra uitleg zou hier inderdaad niet vervelend zijn.
Dit misschien?
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Mac_Cain13
Ah okay, een gevalletje van utfs dus. ;)
Maar het is me nu in iedergeval nu ook duidelijk wat dat inhoud. Zo te lezen kan het me ook nog eens wat accutijd schelen.

Verwijderd

je kan de tickles aanpassen op de linux bak die zorgt er nu voor dat de tijd te snel gaat.
maar alle pc's laten de tijd nooit helemaal goed lopen
Pagina: 1