[DSL] Noise margin: Wat zijn acceptabele cijfers?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.057 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-06 23:14
Ik had laatst een man van de KPN storingsdienst aan de lijn die mijn lijn had doorgemeten omdat er regelmatig storingen hier voorkomen bij ons thuis, de lijn bleek in zeer goede conditie te zijn. Dus (zoals in veel gevallen) ligt het dus aan de bekabeling thuis..

Nu heb ik vandaag bij gamma een zooitje nieuwe telefoonkabels aangeschaft, maar m'n margin daalt opnieuw weer naar een dieptepunt (volgens mij dus)
code:
1
2
3
4
5
Operation Data / Defect Indication:

Operation Data    Upstream    Downstream
Noise Margin       19 dB             17 dB
Attenuation          23 dB             26 dB

De man van KPN vertelde me dat hoe lager de cijfers hoe slechter.
Maar hoe laag is laag? en wanneer is het bar slecht?
Ik heb overgens vanaf de wandafname punt een kabel van 5 meter, splitter, 10 meter naar de modem..

Het enige wat niet gewijzigd is, is de splitter die dus waarschijnlijk nu de boosdoener is?

Mijn hoofdvraag iig is dus, wat zijn acceptabele cijfers voor de Noise Margin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:15

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ok, ik met mijn brakke (dronken) kop reageer ff.

dB is een logharitmische schaal. Elke 3 dB betekent een versterking (of verzwakking) van een factor 2.

17 dB is dus grofweg 18 dB is dus 2^6=64 dus een factor 64 versterking. Ik meen me ook nog te herinneren dat 6 dB een miniumwaarde is, dus i.m.h..o zit je ok. Nu kijken of ik gecorrigeerd word door nuchtere mensen.

Om dus op jouw vraag terug te komen, 6 dB wordt als drempelwaarde gezien (dacht ik) voor adsl.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 23:36
volgens mij is het des te hoger des te slechter hoor.

bij 50db+ heb je bij mijn weten dus bijna geen kabel signaal meer.

SNR Margin 9.5 8.0 dB
Line Attenuation 14.9 9.0 dB

zie her mijn waardes waarmee ik 8064/1024 intrain via adsl

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134215

hoe lager de waarde hoe slecher de verbinding

noise margin is je adsl signaal ten opzichte van de ruis

Alles onder de 6 wordt kritiek

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 134215 op 15-11-2005 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-06 20:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij moet er in het geval van een kabelmodem de kabels tussen het punt waar je kabel aansluiting binnen komt en de splitter zo kort mogelijk gehouden worden het liefst de standaard mee geleverde kabels gebruiken. Dit geldt ook weer voor de afstand tussen de splitter en het kabelmodem. Vanaf het kabelmodem ga je dan weer met CAT5 (Ethernet) kabel naar je computer of router. Tussen het kabelmodem en de computer of router mag maximaal 100 meter zitten, dat is de specificatie van CAT5 (Ethernet) bekabeling.

De afstanden die jij tussen de wandaansluiting/splitter (5 meter) en splitter/kabelmodem (10 meter) hebt, lijken mij te lang. Als ik mij de beschrijvingen van @home goed kan herinneren staat daarin vermeld dat deze astanden niet zo heel groot mogen zijn. Ik weet niet of iemand dit kan bevestigen?
Ik heb namelijk zelf ADSL, maar in het verleden heb ik wel het één en ander voor anderen mogen aanleggen.

P.s. Hierbij ga ik er vanuit dat je geen USB modem hebt.

edit: O_o stom inderdaad KPN.... dûh... dit is natuurlijk geen kabel. Maar dan nog gaat mijn verhaal redelijk op volgens mij. De kabels tussen binnenkomend aansluiting en je ADSL "modem" moet je volgens mij zo kort mogelijk houden.

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 17-11-2005 00:28 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
Vergeten bij te zeggen, dit is ADSL.
Had voorheen een USB modem die inpresiepe goed werkte, maar ik heb destijds een ADSL(2)(+) modem/router gekocht omdat deze wat makkelijker te configgen zijn..
Het word hier erg lastig om de modem nog dichterbij het wandcontact te krijgen, ik zal eens proberen of dit de situatie verbeterd (dan ook met telefoon eraf, maybe is die wel brak..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 12:15
Sparhawk schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 23:53:

Om dus op jouw vraag terug te komen, 6 dB wordt als drempelwaarde gezien (dacht ik) voor adsl.
Klopt.

6dB SNR is eigenlijk minimaal en eigenlijk wil je 6 a 9dB over houden. Als een lijn zakt <6dB (door verstoring op je lijn) zie je vaak dat de hoeveelheid errors enorm oploopt wat dan uiteindelijk een hersync van je DSL lijn veroorzaakt vanzelf.

Je zal zien dat bij een lijn die wide-open staat de SNR altijd laag is omdat de lijn immers altijd maximaal loopt. Heb je een prima koperlijn met een 1500/256 verbinding is je SNR heel ruim omdat je maar weinig gebruikt van wat er beschikbaar is.

Qua attenuation is 0dB optimaal (geen demping) en bij 65dB houdt het wel zo'n beetje op en heb je geen DSL verbinding meer. Deze is afhankelijk van lijnlengte, lijnkwaliteit en je eigen kunten in het 'doe-het-zelf' gebied (verleng snoeren en slechte verbindingen).

Je kan testen zonder splitter als je daar aan twijfeld gewoon. En als je SNR schommelt moet je eens testen wat er gebeurt als je naar je telefoonlijn belt met een mobieltje. Stort hij dan helemaal in zit er een toestel foutief aangesloten of je splitter is echt brak (999 van de 1000 keer is het foutief aangesloten). Toestel, antwoordapparaat, alarminstallatie (komt te-vaak voor!) voor de splitter aangesloten op de lijn etc zie je dan.

Testen is makkelijk: Haal alles los op je splitter en kijk of er nog iets op de telefoonlijn aangesloten een kiestoon bezit. Zou niet meer moeten zijn dan immers.

[ Voor 40% gewijzigd door bjck op 16-11-2005 00:07 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134215

jou noise margin is echt netjes hoor, daar zal het niet aan liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Laatst online: 19-06 23:36
als het een analoge lijn is test het eens zonder splitter dus direct met een korte kabel je modem op de binnenkomende lijn zetten.

kijk dan nog eens of je problemen hebt let wel dat je telefonie natuurlijk op dat moment ook weggevallen is.

en weet je zeker dat waar het modem nu zit het eerst binnenkomende punt is?

bijv bij ons zit het eerste punt op de eerste verdieping. op de begane grond zit er een afsplitsing daarvan en het modem moet dan natuurlijk boven geplaatst worden om problemen te voorkomen.

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97653

Ik zit het probleem dat mijn line telkens wegvalt.(om de 10 tot 40 minuten, en ik draai een game server dus dat maakt het extra hinderlijk)
De line sync is die dan ook kwijt.
Dit zijn mijn waardes:

{Administrator}[adsl]=>info
Modemstate : up
Operation Mode : G.992.5 Annex A
Channel Mode : fast
Number of resets : 157

Vendor Local Remote
Country : 0f b5
Vendor : TMMB BDCM
VendorSpecific : 0000 6110
StandardRevisionNr : 00 02

Downstream Upstream
Margin [dB] : 7.0 11.0
Attenuation [dB] : 23.0 10.5
OutputPower [dBm] : 14.0 12.0

Intrinsic/Actual Bandwidth %
Upstream : 87
Downstream : 78

Available Bandwidth Cells/s Kbit/s
Downstream : 24148 10239
Upstream : 2408 1021

Transfer statistics
Errors
Received FEC : 0
Received CRC : 449
Received HEC : 135
Transmitted FEC : 0
Transmitted CRC : 588
Transmitted HEC : 5544

Near end failures since reset
Loss of frame: 0 failures
Loss of signal: 0 failures
Loss of power: 0 failures
Errored seconds: 32577 seconds
Near end failures last 15 minutes
Loss of frame: 0 seconds
Loss of signal: 0 seconds
Loss of power: 0 seconds
Errored seconds: 21 seconds
Near end failures current day
Errored seconds: 5765 seconds
Near end failures previous day
Errored seconds: 6349 seconds

Ook de line sync waardes zijn niet wat het moeten zijn:

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 1.021 / 10.239

Ik heb een 10 bij 1 Mbit ADSL2+ verbinding.(Netwerk van BBned)
Er zit geen splitter op de lijn, modem is een speedtouch 716.

Kan iemand mij helpen word er stapel gek van.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 97653 op 16-11-2005 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Uhm, je ISP denk ik? Dat kan echt 1001 redenen hebben immers. Begin bij je eigen aansluiting, ander modem testen en weet je zeker dat alle kinderziektes d'r uit zijn uit ADSL2+ via BBned en je modem? Toestel of iets voor je splitter aangesloten veroorzaakt ook dezelfde klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-06 22:18

tweakerbee

dus..?

Probeer hem eens met een kabel van 1m aan te sluiten op je ISRA punt. En uiteraard mag er niks bij/voor zitten, maar das logisch.

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
tweakerbee schreef op woensdag 16 november 2005 @ 00:59:
Probeer hem eens met een kabel van 1m aan te sluiten op je ISRA punt. En uiteraard mag er niks bij/voor zitten, maar das logisch.
'Logisch' is wel storings oorzaak nummer 1 bij analoge lijnen met linesharing.....

En vooral de alarminstallatie scoort daar heel hoog in waar de lijn eerst doorheen gaat en dan pas naar de splitter, tja. Handleiding lezen is vaak niet het leukste om te doen blijkbaar. En boos de helpdesk bellen is dan een veel betere optie om je bloeddruk binnen de perken te houden :+

[ Voor 31% gewijzigd door bjck op 16-11-2005 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97653

Er zit niets voor 100 % zeker, anders probeer ik die copperjet een tijdje inplaats van de speedtouch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
De telefoon geeft storing heb ik 't idee, als ik in de huidige situatie de telefoon eruit trek heb ik 20dB, doe ik hem er weer in dan heb ik 15dB. Zo ff kijken wat er gebeurd als ik met een korte kabel zonder plitter aan de wandafnamecontactpunt(ofzo?:P) zit..

[ Voor 4% gewijzigd door blup op 16-11-2005 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:30

DDX

is het nou echt zo dat laag slecht is ?
ik heb hier :

Downstream Upstream
Margin [dB] : 9 6
Attenuation [dB] : 9 7

nooit last van storingen oid

en ik haal 8000/992
en ik zit op paar 200meter oid van de centrale

[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 16-11-2005 20:36 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
Vreemd dat mn verbinding dan vaak weg flikkert bij 16, het zou toch niet zijn dan mijn router/modem al ZO snel op zn bek gaat als er wat connecties gemaakt worden?? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
Direct op 't contact geeft ook 20/20.. dus toch mn modem vrees ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
@DDX

Je hebt een lage SNR omdat je een wide-open lijn hebt. Je lijn gebruikt alle mogelijke frequenties volledig en dus is je SNR altijd het minimum omdat je lijn volledige snelheid loopt. Zou je downgraden zie je de SNR ook omhoog gaan.

@blub

Ruis op je telefoon geeft aan dat die verkeerd is aangesloten of je splitter niet inorde is. En als je telefoon lostrekt en je SNR wordt beduidend beter klopt het ook niet.

Ook hier, haal splitter los (telefoon/phone) en bel je eigen KPN nummer met je mobiel. Rinkelt er nog een toestel is het niet goed, die heb je immers losgemaakt met je splitterkabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
bjck schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:50:
@blub

Ruis op je telefoon geeft aan dat die verkeerd is aangesloten of je splitter niet inorde is. En als je telefoon lostrekt en je SNR wordt beduidend beter klopt het ook niet.

Ook hier, haal splitter los (telefoon/phone) en bel je eigen KPN nummer met je mobiel. Rinkelt er nog een toestel is het niet goed, die heb je immers losgemaakt met je splitterkabeltje.
Je 2e stukje begrijp ik niet helemaal..
We hebben gewoon 1 telefoon in huis, als ik die lostrek is hij ook gewoon los en zal hij echt niet zomaar overgaan.

Ik vrees 't ergste en heb ik gewoon een mega brakke adslmodem/router die al heel snel op zn muiltje gaat als er een paar mensen tegelijk online zijn! :(

Dan na te gaan dat deze modem/router ook op ADSL2+ moet kunnen werken.. Nou, ik vraag me af hoe lang die dat uithoudt.. :/

tis overgens een SMC Networks SMC7904BRA ADSL/ADSL2/ADSL2+ Modem/Router in 1.

[edit]
Als ik me telefoon eruit trek en me zelf bel, gaat me mobiel wel gewoon over.. Geen ingesprektoon ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door blup op 16-11-2005 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142050

ik heb de laatste week ook last van package lost(2%) heb veel geprobeert maar
het lijkt ook een Noise Margin probleem te zij ik heb een Speedtouch home modem
die al 6+ jaar prima werkt
Noise Margin : 5 dB
Line attenuation : 31 dB
Output Power : 19 dBm

maar het helpt niet om de telefoon lijn korter te maaken heeft iemand
nog een idee of zaal ik de helpdesken gaan bellen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
blup schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:59:
[...]

We hebben gewoon 1 telefoon in huis, als ik die lostrek is hij ook gewoon los en zal hij echt niet zomaar overgaan.

Ik vrees 't ergste en heb ik gewoon een mega brakke adslmodem/router die al heel snel op zn muiltje gaat als er een paar mensen tegelijk online zijn! :(

Dan na te gaan dat deze modem/router ook op ADSL2+ moet kunnen werken.. Nou, ik vraag me af hoe lang die dat uithoudt.. :/

Al kan een modem volgens de fabrikant op ADSL200+ draaien, zegt nog niet dat het goed werkt.
[edit]
Als ik me telefoon eruit trek en me zelf bel, gaat me mobiel wel gewoon over.. Geen ingesprektoon ofzo.
Klopt. Analoge lijn gaat ook over als er niets aan hangt. Je hebt je toestel uit je splitter gehaald waarschijnlijk gewoon. Als je maar 1 toestel in huis hebt en die zit op je splitter aangesloten is het prima inorde.
Anoniem: 142050 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 21:26:
ik heb de laatste week ook last van package lost(2%) heb veel geprobeert maar
het lijkt ook een Noise Margin probleem te zij ik heb een Speedtouch home modem
die al 6+ jaar prima werkt
Line attenuation : 31 dB

maar het helpt niet om de telefoon lijn korter te maaken heeft iemand
nog een idee of zaal ik de helpdesken gaan bellen :|
Heb je ook packetloss als je naar je modem zelf pingt? Misschien moet je dan even je PC een vast IP geven in dezelfde reeks bijvoorbeeld: 10.0.0.150/255.255.255.0 (rest boeit niet) en pingen naar 10.0.0.138 (speedtouch).

Als je daar al loss hebt zit het niet bij je DSL aansluiting immers.

En 6 jaar is wel heel oud. Dat iets 'altijd goed gewerkt heeft' zegt ook eigenlijk helemaal niets als je er goed overna denkt.

[ Voor 4% gewijzigd door bjck op 16-11-2005 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Heb dat ding gehad bij een klant. Vreselijk apparaat. Crashde om de 6 uur ongeveer. Was ook echt gewoon niet meer te pingen :X

Durf te wedden dat jij dat ook niet meer kan. Omruilen dat ding voor een ander modem.
Mijn waardes:

code:
1
2
3
      Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 18.5  
      Attenuation (dB) up/down = 20.5 / 38.0  
      Noise Margin (dB) up/down = 6.0 / 8.0

En nergens last van... (@6mbit)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 00:46
Wat ik veel tegen kom bij het installeren van DSL producten is corrosie op de bekabeling en/of WCD van de ISRA punten.

[lesje DSL aansluiten B) ] Haal de twee draadjes even los (als je een oud ISRA punt hebt) om te kijken of ze nog glimmen. Als dit niet het geval is haal je de zwarte of groene aanslag weg met een mesje. Daarna is het belangrijk dat de verbinding tussen die twee glimmende koperdraadjes en het snoertje naar de splitter/modem zo goed mogelijk is. Dus niet terugstoppen in een zwart/groen WCDtje o.i.d. 8)7 Er zijn zelfs mensen die ze vast zolderen. Prima oplossing. Een RJ11 op die kabel knijpen geeft ook een goede verbinding maar is vaak lastig omdat de KPN draadjes net iets te dik zijn voor de meeste stekkertjes.

Tussen een ISRA punt en het DSL modem mag (incl splitter) niet meer dan 150cm telefoonsnoer gebruikt worden. Als het ECHT niet aders kan gebruik dan NOOIT telefoonsnoer tussen je ISRA en splitter/modem maar uitsluitend UTP kabel en dan nog het liefst shielded UTP. [/lesje DSL aansluiten B) ]

En dan nu iets heel anders. Aard de KPN bekabeling NOOIT maar dan ook NOOIT NIET!!!
De kabels zijn in de meeste gevallen al geaard dus is dat niet nodig. Als je de kabel wel aard op wat voor manier dan ook gaan er spanningen lopen tussen de twee aardingspunten wat resulteert in een onstabiele lijn en onverklaarbare klachten. Zo kan je een prima SN/R hebben met maximale training van het modem die er dan toch om de haverklap uit knalt.

• bjck
Note #1: Pak uit een UTP kabel altijd een aderpaar die twisted is, dus bijvoorbeeld: blauw & blauw-wit.

• Murtceps
  • Laatst online: 23-03-2024
Is telefoonkabel niet twisted dan?
En als je een RJ11 aansluit welke puntjes moet je de kabel dan op aansluiten?

[ Voor 3% gewijzigd door Murtceps op 17-11-2005 10:48 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

trankilo schreef op donderdag 17 november 2005 @ 00:14:
Tussen een ISRA punt en het DSL modem mag (incl splitter) niet meer dan 150cm telefoonsnoer gebruikt worden. Als het ECHT niet aders kan gebruik dan NOOIT telefoonsnoer tussen je ISRA en splitter/modem maar uitsluitend UTP kabel en dan nog het liefst shielded UTP. [/lesje DSL aansluiten B) ]
:) "shieled UTP " --> Shielded Unshielded Twisted pair. (jij drinkt je koffie ook metzonder suiker? ) :z

Maar gebruik alleen Shielded Twisted Pair (STP) als je dit goed kunt aarden, aan 1 kant, anders maak je het wellicht alleen beroerder omdat de kabel dan juist als antennte gaat werken.

my 2 cents.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:55
Ik ben ook zeer benieuwd naar het feit of mijn modem een goeie verbinding heeft.
Gegevens uit mijn router:

DSL Status: UP
DSL Modulation Mode: GDMT
DSL Path Mode: FAST
Downstream Rate: 6144 Kbps
Upstream Rate: 768 Kbps
Downstream Margin: 12 db
Upstream Margin: 7 db
Downstream Line Attenuation: 27
Upstream Line Attenuation: 12

Ik heb af en toe last van een trage verbinding, maar ik ben er niet zeker van of het door de verbinding zelf komt. Er loopt vanaf de meterkast +/- 10 Meter kabel naar de modem (CAT 5, waarvan 1 pair voor het ADSL singaal en 1 pair voor een Telefoonsingaal. Tevens loopt er over ongeveer 5 Meter afstand een shielded RTV kabel langs.

/dev/null

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 19:55

BHQ

Err, je gebruikt 4 aders :? Tenzij je splitter in de meterkast ligt en je een of ander vage oplossing hebt om je tel. aan te sluiten.. doorgaans heb je dr -echt- maar 2 nodig en dat zijn de 2 middelsten. áls je dan UTP gebruikt gebruik dan ook de goede kleurtjes..

• vriesdude
Yapser schreef op donderdag 17 november 2005 @ 16:43:
Err, je gebruikt 4 aders :? Tenzij je splitter in de meterkast ligt en je een of ander vage oplossing hebt om je tel. aan te sluiten.. doorgaans heb je dr -echt- maar 2 nodig en dat zijn de 2 middelsten. áls je dan UTP gebruikt gebruik dan ook de goede kleurtjes..
Ik gebruik idd 4 aders. 2 voor naar me router en 2 die naar een telefoon gaan. En wat zijn "de goede kleurtjes" ?? ik heb voor me adsl singaal groen/groen wit en voor me telefoon singaal oranje/oranje wit

De oranje kabeltjes komen dus NIET bij de router uit, de groene niet bij de Telefoon, in de meterkast worden de singalen gesplit door de splitter en vervolgens naar de juiste ruimte gestuurd via 1 kabel (te weinig ruimte voor 2)...

/dev/null

• bjck
Dat zijn de goede combinaties inderdaad. Je moet voor 1 verbinding dus een aderpaar gebruiken zoals je nu doet. Dus blauw & blauw-wit of natuurlijk zoals jij oranje & oranje wit.

• vriesdude
Zou de TV kabel een storend effect kunnen hebben (het betreft wel zo'n PLUS kabel, die veel minder singaalverlies hebben en veel last hebben van invloed van buiten af).

/dev/null

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 19:55

BHQ

Hangt er vanaf hoe ver er vanaf. Hoeft niet persee te storen natuurlijk :)

hoi Marco :W

• vriesdude
Yapser schreef op donderdag 17 november 2005 @ 18:15:
Hangt er vanaf hoe ver er vanaf. Hoeft niet persee te storen natuurlijk :)

hoi Marco :W
ehh, door het zelfde kabelbuisje, over een afstand van 1 meter, en op +/- 10 cm afstand over een afstand van +/- 4 meter.

* vriesdude groet Yasp terug

[ Voor 13% gewijzigd door vriesdude op 17-11-2005 18:40 ]

/dev/null

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dubbelgevouwen stukje schuurpapier. Veel minder kans op beschadiging, en nog vingerveilig ook. Gewoon korrel 200 of fijner.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23

MeNTaL_TO

The future is not set

Operational data report
-----------------------
Downstream

Attainable line rate : 7388 kbit/sec
Attainable Atm rate : 6976 kbit/sec
Used line rate : 7388 kbit/sec
Fast used Atm rate : 6976 kbit/sec
Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 100
Line attenuation : 34 dB
Is de noise margin het enige waar je op moet letten?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Anoniem: 119335

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1020 Kb
DownStream 16812 Kb
Afname Dichtbij : 23.0 (dB)
Ver weg : 7.0 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 7 (dB)
Ver weg : 11 (dB)
HEC-teller 16914
Firmware 0xe200314
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 1546
ES-teller van 1 dag 0

Dit allemaal is met een wanadoo family lijn.
Telefoon is niet aangesloten op de LB.
Is dit wel gezond,ook veel CRC-fouten?

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
[...]

[edit]
Met dat type modem heb ik nog niet eens goede ervaringen met ADSL 1 :r
Is er al nieuwe firmware uit ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Anoniem: 119335 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 21:45:
Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1020 Kb
DownStream 16812 Kb
Afname Dichtbij : 23.0 (dB)
Ver weg : 7.0 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 7 (dB)
Ver weg : 11 (dB)
HEC-teller 16914
Firmware 0xe200314
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 1546
ES-teller van 1 dag 0

Dit allemaal is met een wanadoo family lijn.
Telefoon is niet aangesloten op de LB.
Is dit wel gezond,ook veel CRC-fouten?
Heb je altijd met een wide-open verbinding. Je verbinding haalt het maximale uit jouw telefoonlijn omdat hij niet gelimiteerd wordt door je ISP. Hierdoor krijg je wat errors altijd. Zijn het er te-veel per tijdseenheid gaat je lijn vanzelf onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaagmans
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 17:28
[Noob mode]
Hoe kan ik dit meten met mijn Ericsson HM121DI USB modem voor mijn ISDN/ADSL verbinding?
* Zaagmans heeft last van regelmatig 's avonds opnieuw trainen van de modem.
[/Noob mode]

- Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mijn copperjet 816-2p heeft de volgende waardes, maar ik haal geen 10mbit...
download zit max rond de 740kb/s, upload is wel goed, 105kb/s
iemand enig idee waar dit aan kan liggen? (storing is al gemeld bij bbned ;) )

Tx Bit Rate 993200
Rx Bit Rate 10237300
Rx Attn DR 23135800

Local SNR Margin 25.5 dB
Local Line Attn 8.5 dB
Local Tx Power 6.3 dB
Remote Line Attn 3.0 dB
Remote SNR Margin 5.5 dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:02

fjs

PSN: ftltc

Voor de afstand naar de centrale wordt vaak gekeken naar de Line attenuation. Is dit de upload of download Line attenuation?

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 08:30
Dit staat er nu in mijn router:

DSL Status: UP
DSL Modulation Mode: GDMT
DSL Path Mode: FAST
Downstream Rate: 7296 Kbps
Upstream Rate: 1024 Kbps
Downstream Margin: 8 db
Upstream Margin: 8 db
Downstream Line Attenuation: 26
Upstream Line Attenuation: 15
Downstream Transmit Power: 0
Upstream Transmit Power: 0

(Ik heb 2 dagen geleden een upgrade aangevraagd naar ADSL 8mbit (12 dus binnenkort) maar ga nog wel met 330kb/sec
Ik heb ISDN en tussen de splitter en het modem zit ongeveer 20meter kabel denk ik incl 2 koppelstukjes ertussen O-)

Enige kans dat ik met deze specificaties wel de "volle" 12mbit kan benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Conan schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:24:

Downstream Rate: 7296 Kbps
Upstream Rate: 1024 Kbps

Enige kans dat ik met deze specificaties wel de "volle" 12mbit kan benutten?
Nee. Je zult gewoon op 7296/1024 blijven zitten. Zorg dat je die 20 meter kabel kwijtraakt, en zet je modem dus direct bij het ISRA. Van ISRA naar splitter en van splitter naar modem moet zo kort mogelijk zijn. 2 keer 20 cm is een leuk streven. De rest kun je zonder problemen langer maken. (De U-bus naar de NT1 mag kilometers lang zijn, en ethernet kun je 108 meter lang maken..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Kan best dat hier 12Mbps uit gaat komen, maar dan heb je een ADSL2+ geschikt modem nodig en jou centrale moet door KPN al wel ADSL2+ geschikt gemaakt zijn. Ze doen nog niet alle 1300 centrales voor het einde van dit jaar. Tot die tijd zal je dus op deze snelheid blijven steken dan, ook met een ADSL2+ geschikte speedtouch.

Kabel inderdaad kwijt zien te raken, zeker met die koppelstukken ertussen. En als je persé die 20m ertussen wilt hebben zorg dan voor een goede kabel met een massieve koperen kern en waar rood & blauw (of bij UTP blauw & blauw-wit) twisted zijn (om elkaar gedraaid zitten).

Mooiste is gewoon netwerk kabel trekken en je modem + splitter bij ISRA plaatsen.

offtopic:
Hmm, zitten we op oude reactie te antwoorden. Maar info is vrij algemeen.

[ Voor 7% gewijzigd door bjck op 04-12-2005 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03 16:30
Is er een vaste verhouding waaraan je Signal to noise ration kan vertalen naar max lijn capaciteit ?

Bijvoorbeeld, ik heb nu de volgend waarden : (3072/1024)

relative capacity occupation: 0%
noise margin downstream: 15 db
output power upstream: 11 db
attenuation downstream: 48 db

Kan je nu zeggen dat per Megabit je omhoog gaat er x DB af gaat ?
En hoe zit het met deze waarden en voorspelling snelheid bij een adsl2+ verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03 16:30
Een misschien wel handige link :
http://212.23.23.177/calc.htm

Adsl 1 line speed calculator deze is echt bedoelt voor Adsl1.

Hoe zit het met voorspellingen m.b.t je huidige noise margin en ADSL 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:02
Ik heb op dit moment een Versatel ADSL Plus lijn (2048/512) en meestal heb ik een Signal-to-Noise Ratio van ongeveer 7.5dB en de Loop Attenuation van 53dB. Ik weet dat dit niet echt geweldig is, ik heb tijden ook nog 20m telefoonkabel tussen mijn splitter en modem gehad, waardoor de lijn heel instabiel was. Nu gaat het echter wel redelijk, het modem staat ongeveer 20cm van de spliter, ik haal alleen nooit de 512Kbit up, hoogstens 312KBit. Ik zit 4400 meter van de centrale, vandaar.

Nu heb ik afgelopen week een migratie naar SurfSnelAdsl2+ aangevraagd, die actieaanbieding voor 10Mbit. Nu had ik zelf vantevoren ook al wel bedacht dat ik die 10Mbit nooit zou gaan halen en dat zeiden ze ook bij de aanvraag en of ik ook akkoord ging met 8Mbit. Dat vond ik wel prima, ik betwijfel of ik die 8Mbit ooit zal halen, maar ik wilde gewoon een andere ISP en een snellere lijn dan ik nu heb.
Heeft iemand een idee van hoe snel mijn nieuwe abo zal worden aan de hand van deze gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
De afstand van je splitter naar modem is niet alleen van belang. Net zo belangrijk is de afstand van je splitter naar je hoofdaansluitpunt (ISRA).

Misschien komt er niet meer uit dan 2048Kbps. De SNR zit al rond de 7.5dB immers bij deze snelheid nu en die lijnlengte klopt wel aardig bij 53dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springs99
  • Laatst online: 19-02-2023

Springs99

Blasphemy

Ik heb ook een SMC7904BRA. Ik heb gemerkt dat mijn verbinding om de haverklap eventjes uitvalt en na 15 sec het weer doet. Nou heb ik een constante ping aangelaten naar een buiten IP en ook direct naar mijn modem. Ik ben erachter gekomen dat mijn modem ook eventjes wegvalt. Als ik dan inlog op de modem nadat de verbinding is weggevallen, merk ik ook dat de tijd/datum wat aangegeven staat voor gebeurtenissen in de log, is gereset naar 00:00 01/01/2003.

heb die modem net nieuw gehaald bij Mycom, dus het lijkt me heel sterk dat die kapot is.

Iemand anders met dit modem ook een soortgelijk probleem? Ik heb trouwens Tiscali 6mbit.

hier de lijn gegevens:

Noise Margin Attenuation
upstream: 9 dB 30 dB
downstream: 0 dB 40 dB

Hier een voorbeeld van de situatie wanneer mijn verbinding even wegvalt. Dit is een ping naar mijn modem op dat moment:

Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time<1ms TTL=64
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

[ Voor 25% gewijzigd door Springs99 op 14-04-2006 23:11 ]

Let them fight the good fight, I'll fight the war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Je verliest zo te zien de verbinding tussen je PC en je modem/router al hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

En dat is een teken van:

1: foute instellingen van de netwerk-kaart (halfduplex/fullduplex fout)
2: beschadigde ethernetkabel (of fout geknepen)
3: defecte netwerkkaart

Even de instellingen nakijken en testen met een andere PC of laptop, als je dat kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springs99
  • Laatst online: 19-02-2023

Springs99

Blasphemy

nope, het lag niet aan een lokaal probleem.
Ik ben inmidels verhuisd, en hier precies dezelfde setup, maar het gebeurt hier niet meer.

Blijkbaar ging er wat fout in de modem op het moment dat de intenretverbinding wegviel. Andere verklaring heb ik er niet voor.

Let them fight the good fight, I'll fight the war.

Pagina: 1