Toon posts:

OS On-Demand, De genadeslag van MS op Apple?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag las ik over de onderzoeken die Microsoft doet op een mogelijke Windows On-Demand.
Als! dit echt uitgeveord zou worden, zou dit dan de genadeslag op Apple zijn?

Toen ik MS zijn mogelijke plan las, dacht ik mooi, waarschijnlijk komt Apple dan met een soortgelijke dienst. Ik ben persoonlijk best wel een voorstander van een webbased OS. Wat ik me echter niet meteen realiseerde is dat Apple het vooral van de Hardware moet hebben, en niet zozeer van het Mac OS besturingssysteem.

Als Windows een webbased OS zou lanceren zal dit OS waarschijnlijk op elke PC op de wereld toegankelijk zijn. Dat is zoals jullie weten nou juist de kracht van webbased apps. Als Apple zijn Mac OS ook webbased toegankelijk zal maken, zal dit ook op elke computer (ook PC dus) beschikbaar moeten zijn. Als dat niet gebeurd, valt het hele concept van webbased voor Mac OS meteen weg.

Neem bijv iets heel simpels, ICQ. Zoals de meeste tweakers wel weten was de contactlijst van ICQ lokaal op de pc opgeslagen. Bij MSN Messenger was deze lijst opgeslagen op de servers van MSN/Microsoft. Zowat iedereen prefereerde de online manier. Ook Hotmail is zo populair geworden. De meeste mensen vinden het erg handig als ze op vakantie hun vertrouwde omgeving kunnen gebruiken.

Stel dat Microsoft zijn plannen doorzet, waar ik opzich best in geloof ondanks dat er nog niks zeker is, dan zal Apple dat uiteindelijk ook moeten. Echter kun je er vanuit gaan dat de webbased Mac OS nog steeds alleen op Apple hardware zal draaien. Ik ben bang dat Mac OS nooit zal aanslaan. Apple probeert dankzij het enorme succes van de iPod reeksen gebruikers naar zich toe te winnen. Ik denk dat een platform dat echt overal toegankelijk is, veel populairder wordt dan een systeem wat alleen op een schaarse hardware combinatie draait. We weten namelijk allemaal dat Apple's veel en veel schaarser te vinden zijn, dan PC's die overal op de wereld, op elke hoek van de straat te vinden zijn.

Misschien is mijn visie wel verkeerd, maar hoe zien jullie deze ontwikkelingen?

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Zo lang de infrastructuur nog veel te wensen over laat, zou ik niet overstappen op een webbased OS systeem. Ik bedoel, ik moet online kunnen zijn, altijd. Ook mobiel (daar is m'n Pocket Internet Totaal toch nog iets te traag voor).

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

in je verhaal vergeet je dat apple op DIT moment meer verdiend aan hardware dan aan software, maar dat kan natuurlijk veranderen, mocht het os on demand concept aanslaan. Dan zou apple er zelfs voor kunnen kiesen om het op alle hardware te laten draaien.

Persoonlijk zit ik absoluut niet te wachten op een web based os, internet is er op dit moment te traag voor en als je dan eens een dagje geen internet hebt kun je nergens meer bij... zowizo lijkt het me eng om alles bij ms, of wel ander groot bedrijf dan ook alles neer te zetten, kom dan als klein consumentje maar weer eens je gelijk halen, als er iets fout gegaan is....

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Om een web based os te kunnen gebruiken moet je een verbinding hebben met het web, dus op zn minst enige netwerkconnectiviteit, en bij gevolg dus al een PC met een OS dat in staat is om die netwerkconnectiviteit te geven.

Office on demand, dat is iets anders, ik zie dit zelfs positief, voor andere OS'es want nu kan ik bij wijze van spreken met elk OS excel gaan gebruiken van op het web. MS heeft dit jaren terug reeds aangekondigd als DE nieuwe optie in hun .net strategie, ik ben blij dat ze met live dit eindelijk werkelijk gaan maken....

Zou ik het gaan gebruiken? tja... ik zou nooit persoonlijke data op servers van externe partijen achterlaten, je hebt immers geen controle over hetgeen er gebeurd, en ze zullen zich vast extreem goed indekken tegen verantwoordelijkheid bij verlies of diefstal...

Los van dit alles kan dit ntuurlijk al jaren met citrix :p

You don't need eyes to see, you need vision

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:28

breinonline

Are you afraid to be known?

De halve wereld heeft nog geen internet, hoe moeten die aan de slag? Als je offline wilt werken? Met gevoelinge bedrijfsinformatie? Voor een aantal applicaties is het best te doen, maar het OS zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Wat betreft je MSN, in Nederland is het heel populair, in het buitenland zijn ze nog altijd niet de grootste. Het concept slaat dus niet overal aan. Bovendien ken ik veel mensen die een ander programma dan het logge messenger van MS zelf gebruiken. Ook die keus kan komen te vervallen als alles web-based wordt. De vraag is of de consument dat wel wil.

Mocht het gebeuren heeft Apple twee keuze's: of meegaan of de consument een andere keuze bieden. De consument zal dan bepalen wie wint. Persoonlijk zie ik ook niets in een webbased OS, dus ik weet wel waar ik voor ga.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Er zijn zo van die ideeën van Microsoft waarvan je mag hopen dat ze nooit uitkomen of aanslaan.
Tweakers.net: 'Microsoft overweegt adwareversies software en Windows'

En ik vermoed niet een webbased OS binnen een paar jaar erg groot zal worden. En er zal altijd een markt blijven bestaan voor een besturingssysteem zoals we dat nu kennen. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:01
ik zie mezelf voorlopig nog niet via een online OS/programma foto's bewerken of posters van enkele honderden mb's maken.

maak je niet ongerust. Als een web-based OS ooit zou komen duurt dat nog wel even en zal er heus concurrentie zijn. Van Apple, Google of van wie dan ook.

ik zie een online OS ook niet zo snel de nieuwste videokaart van 400 euro in een pimpy SLI opstelling aansturen. De patserige gamers zullen altijd een OS nodig hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door 1Mark op 15-11-2005 23:26 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb nog nooit een origineel idee van Microsoft echt zien aanslaan, dus zal deze ook wel loslopen.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik denk niet dat het zo veel zou uitmaken voor het marktaandeel voor beiden. De mensen die kiezen voor MS doen dat in de regel omdat hun buurman het ook gebruikt. De mensen die kiezen voor Mac doen dat omdat er voor hun voordelen aanzitten of om OS X.

Nederland is qua gemiddelde bandbreedte erg ver. USA komt daar gemiddeld lang niet aan. Het zijn soms wel grappige concepten die de revue passeren maar in dit geval wel behoorlijk lange termijn.

Overigens vind ik het prima dat mijn contactlijst van MSN online staat, valt in de categorie niet boeiend. Maar een OS wat online draait daar zou ik persoonlijk wel moeite mee hebben.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik dat trouwens zien, zo'n online OS? Boot het direct na de bios via het netwerk, of echt in een browser, zodat je eigenlijk met 2 OS-en werkt?

Verwijderd

En hoe moet het met alle, al dan niet antieke, hardware die je aan je computer gekoppeld wil hebben? Scanners, camera's, printers, zip- mo- jazdrives, tv- en ander exotische kaarten etc. etc. Ik denk niet dat het erg realistisch is om na elke reboot via internet alle drivers te laden.

Ik erger me nu al dat het (her)opstarten 30 sec duurt...

• Q
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Luister, als je voor 300 euro een pc hebt en voo 600 een pc laptop, waarom zou dit dan ooit aanslaan?

Dit idee is al jaren en jaren oud en geen hond wil dit. (Famous last words).

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 16-11-2005 00:03 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Volgens mij heeft de TS wat zaken door elkaar gehaald bij het lezen van het artikel over adware Windows :)

MS wil on-demand applicaties als Office gaan maken.
MS _overweegt_ de opties om Windows en een aantal apps als adware versie uit te brengen... Niets web-based dus...

Liege, liege, liegebeest!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-02 20:39

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Volgens mij schat je de potentie van apple verkeerd in. Ik ben zelf een windows gebruiker :X maar wat ik knap vind aan apple is dat ze niche markten hebben weten te creëren waar niemand dacht dat ze konden bestaan. Zo loopt 90% van de grafische vormgevers met apple producten. Daarnaast hebben ze zichzelf weten neer te zetten als een merk wat niet alleen hardware verkoopt maar juist ook hardware voor mensen die van wat stijl houden en ook bereid zijn om hier extra geld uit te geven. De kracht van apple ligt volgens mij dan ook niet zo zeer in de producten die ze nu op de markt hebben maar meer in de strategie en de visie erachter.

Het voordeel van een dergelijke competentie is dat het niet zoveel uitmaakt wat de markt en de hele wereld om je heen doet. Je speelt er namelijk altijd net iets sneller op in dan de concurrentie en kan net iets sneller niche markten vinden dan de concurrentie. Ik weet niet waar apple mee bezig is op de lange termijn, maar misschien vinden ze wel een totaal ander product dan webbased OS/office.

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Lt. Marx schreef op woensdag 16 november 2005 @ 10:12:
Volgens mij schat je de potentie van apple verkeerd in. Ik ben zelf een windows gebruiker :X maar wat ik knap vind aan apple is dat ze niche markten hebben weten te creëren waar niemand dacht dat ze konden bestaan. Zo loopt 90% van de grafische vormgevers met apple producten. Daarnaast hebben ze zichzelf weten neer te zetten als een merk wat niet alleen hardware verkoopt maar juist ook hardware voor mensen die van wat stijl houden en ook bereid zijn om hier extra geld uit te geven. De kracht van apple ligt volgens mij dan ook niet zo zeer in de producten die ze nu op de markt hebben maar meer in de strategie en de visie erachter.

Het voordeel van een dergelijke competentie is dat het niet zoveel uitmaakt wat de markt en de hele wereld om je heen doet. Je speelt er namelijk altijd net iets sneller op in dan de concurrentie en kan net iets sneller niche markten vinden dan de concurrentie. Ik weet niet waar apple mee bezig is op de lange termijn, maar misschien vinden ze wel een totaal ander product dan webbased OS/office.
Precies, een deel van redenen waarom men Apple koopt (ik althans :P), is dat je een bepaalde stijl wilt/kunt uitdragen, net als je dat met kleding en auto's kunt doen.

En een webbased OS... mja ik zie het niet aanslaan, zeker niet als het eigenlijk helemaal niet webbased is maar gewoon een adware versie :P

• Nitai
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

mwah, ik heb geen Powerbook omdat ik een bepaalde stijl wil uitdragen. MacOSX is gewoon de reden waarom ik een Powerbook heb. Om mee te werken namelijk.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 08:22

Superflip

*pwiet*

En wat is .mac dan met online bookmarks etc...

Toch een stapje voor op MS ;)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-02 20:52

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Nitai schreef op woensdag 16 november 2005 @ 21:05:
mwah, ik heb geen Powerbook omdat ik een bepaalde stijl wil uitdragen. MacOSX is gewoon de reden waarom ik een Powerbook heb. Om mee te werken namelijk.
Inderdaad, dat het er leuk uitziet is een leuk extraatje maar wat mij betreft geen selling-point. De doelgroep van Apple is wat aan het veranderen nu ze een technisch goed, gebruiksvriendelijk Unix OS hebben, vroeger was de Mac voornamelijk populair bij 'creatieve' mensen, tegenwoordig zijn ook de echte techneuten erg gecharmeerd van de Mac.

[ Voor 26% gewijzigd door Aaargh! op 17-11-2005 11:18 ]

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 22:15:
Vandaag las ik over de onderzoeken die Microsoft doet op een mogelijke Windows On-Demand.
Als! dit echt uitgeveord zou worden, zou dit dan de genadeslag op Apple zijn?

Toen ik MS zijn mogelijke plan las, dacht ik mooi, waarschijnlijk komt Apple dan met een soortgelijke dienst. Ik ben persoonlijk best wel een voorstander van een webbased OS. Wat ik me echter niet meteen realiseerde is dat Apple het vooral van de Hardware moet hebben, en niet zozeer van het Mac OS besturingssysteem.

Als Windows een webbased OS zou lanceren zal dit OS waarschijnlijk op elke PC op de wereld toegankelijk zijn. Dat is zoals jullie weten nou juist de kracht van webbased apps. Als Apple zijn Mac OS ook webbased toegankelijk zal maken, zal dit ook op elke computer (ook PC dus) beschikbaar moeten zijn. Als dat niet gebeurd, valt het hele concept van webbased voor Mac OS meteen weg.

Neem bijv iets heel simpels, ICQ. Zoals de meeste tweakers wel weten was de contactlijst van ICQ lokaal op de pc opgeslagen. Bij MSN Messenger was deze lijst opgeslagen op de servers van MSN/Microsoft. Zowat iedereen prefereerde de online manier. Ook Hotmail is zo populair geworden. De meeste mensen vinden het erg handig als ze op vakantie hun vertrouwde omgeving kunnen gebruiken.

Stel dat Microsoft zijn plannen doorzet, waar ik opzich best in geloof ondanks dat er nog niks zeker is, dan zal Apple dat uiteindelijk ook moeten. Echter kun je er vanuit gaan dat de webbased Mac OS nog steeds alleen op Apple hardware zal draaien. Ik ben bang dat Mac OS nooit zal aanslaan. Apple probeert dankzij het enorme succes van de iPod reeksen gebruikers naar zich toe te winnen. Ik denk dat een platform dat echt overal toegankelijk is, veel populairder wordt dan een systeem wat alleen op een schaarse hardware combinatie draait. We weten namelijk allemaal dat Apple's veel en veel schaarser te vinden zijn, dan PC's die overal op de wereld, op elke hoek van de straat te vinden zijn.

Misschien is mijn visie wel verkeerd, maar hoe zien jullie deze ontwikkelingen?
Het gaat niet zozeer om de techniek dat Apple gebruikers Mac OS gebruiken. Zeg nu zelf, als je Windows online zou willen gebruiken zal je nu gebruiken wat er het dichst bij in de buurt komt: Windows zelf. Een Apple gebruiker blijft bij Apple omwille Mac OS, omdat het beter is dan Windows (in elk geval voor de (echte) Apple gebruiker).

Pas als de nieuwe Windows, even de gewone terughalend, echt functioneler is dan mac OSX zullen mensen terug stappen naar het PC-gebeuren. Maar een online editie van een besturingssysteem, en Windows in het bijzonder, zal twee dingen vragen: vertrouwen in een nog kwetsbaarder systeem en een permanente internetverbinding (en dat hebben veel mensen niet).

Volgens mij zijn trouwens de meeste Apple computers die nu verkocht worden een laptop-versie (Powerbook en iBook). Met zo'n internet OS kan je er dus in de trein geen flikker mee. Het klinkt leuk, maar net als Gates visie op iedereen die een MediaCenter in zn huiskamer wil: het loopt zo'n vaart niet. Apple hoeft nergens bang voor te zijn.
Pagina: 1