USB->Surround geeft alleen Stereo

Pagina: 1
Acties:

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb vandaag een m-audio sonica theater gekocht voor mijn 12" Powerbook (op 1 na nieuwste, dus combo/60GB). Deze sluit ik aan op mijn Logitech Z-5500 (5.1). Deze set werkt gegarandeerd, want ook mijn desktop is digitaal aangesloten en daarmee kan ik wel alles naar behoren afspelen.

Probleem: Er komt geen surround geluid uit mijn SPDIF.
Vanwege het testen heb ik de analoge uitgangen ook aangesloten op mijn set samen met de digitale.
De set geeft aan wat voor signaal er binnenkomt op digitale ingangen. Wat dus steeds Stereo is. :/

Er zitten op de sonica 4 analoge outputs (7.1, ik gebruik er 3 voor 5.1) en 1 digitale (coaxiaal).
Ik heb de drivers op de meegeleverde CD geprobeert (is een beta) en de laatste (1.6) van de m-audio website geprobeert.

Ik heb in het sonica theater configuratie paneel de set 'Digital' gekozen. plaatje
Bij 'Audio MIDI Setup' zou ik het aantal speakers in moeten stellen, maar ik heb daar 2 keuzes. 2ch-16bit en Encoded Digital Audio. plaatje
Uiteraard moet het die laatste zijn, maar dan kan ik niet meer voor de Sonica kiezen als uitgangsapparaat en álleen maar de onboard speakers. Hij staat in het lijstje maar zodra ik die aanklik dan komt er dit te staan.
Ook komt er alleen maar stereo uit, ook uit de analoge uitgangen.

Als ik dan probeer in het sonica configpanel '5.1 surround' instel dan staat er bij 'Audio MIDI Setup' alleen maar 6ch-16bit. Hiermee heb ik wel surround via de analoge uitgangen (incl veel ruis?) maar de digitale geeft nog altijd maar stereo.
En het gaat mij juist om de digitale uitgang want ik wil DTS streams kunnen decoden. De Sonica kan dat alleen maar doorgeven en niet decoden volgens de specificaties. Maar dat is ook precies wat ik wil, want mijn logitech-set kan DTS decoden.

Hopelijk kan er iemand wijs maken van mijn verhaal/probleem. :P

edit:
Ik test trouwens met een DVD in zowel VLC als DVD Player. Zowel met Dolby Surround 5.1 en DTS. En voor simpel stereo geluid gebruik ik iTunes

[ Voor 9% gewijzigd door Oxi op 15-11-2005 20:56 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:23

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Wat kun je bij die knop 'Configure Speakers' allemaal instellen?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Oxi
Hertog schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 21:10:
Wat kun je bij die knop 'Configure Speakers' allemaal instellen?
Als ik bij Sonica controlpanel 'Digital' instel dan kan ik daar alleen maar Stereo kiezen en als ik '5.1 Surround' instel kan ik alleen maar 5.1 kiezen. Dit laatste werkt dus ook door surround over de analoge uitgangen te sturen maar nog steeds niet over de digitale.

[ Voor 28% gewijzigd door Oxi op 15-11-2005 21:18 ]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:23

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Oxi schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 21:18:
[...]

Als ik bij Sonica controlpanel 'Digital' instel dan kan ik daar alleen maar Stereo kiezen en als ik '5.1 Surround' instel kan ik alleen maar 5.1 kiezen. Dit laatste werkt dus ook door surround over de analoge uitgangen te sturen maar nog steeds niet over de digitale.
Nuttige knop dus :)

Zoals je zelf al aangeeft wil je gewoon een 'passthrough', Als de specificaties aangeven dat het moet kunnen, misschien geeft de handleiding dan aan hoe je het in moet stellen? En anders kun je altijd een mailtje naar de support desk proberen te sturen. Misschien heb je het wel gewoon goed gedaan en heb je gewoon een defect product?

Overigens, dat een digitaal signaal van een DVD inlezen en rechtstreeks naar een versterker doorsturen niet zo triviaal is als je zou denken ben ik ook al achter: [rml][ MCE 2005] Geen digitaal 5.1 geluid bij DVD's[/rml]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je in je software ook aangezet dat je de S/PDIF aansluiting wilt gebruiken. Ik weet niet of dat helpt, maar zie hier onder windows wel dat zowel vlc als PowerDVD daar een apparte modus voor hebben. Wellicht decode je dvd afspeelsoftware dusnu wel gewoon de DD of DTS en gaat er daardoor iets mis?

Verder zit er in de software van mijn philips usb soundcard eeen knopje AC3-Passthrough en als jou speakerset in staat is om DD of DTS te decoden, dan lijkt me dat jij dus ook zoiets zou moeten fixen. Wellicht dat je kaart dat wel kan, maar het wat minder triviaal is aangegeven in de software.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Oxi
Het werkt! Afbeeldingslocatie: http://pics.oceserver.nl/oxi/cheer.gif Afbeeldingslocatie: http://pics.oceserver.nl/oxi/cheer.gif Afbeeldingslocatie: http://pics.oceserver.nl/oxi/cheer.gif

Voor de search zal ik even de instellingen geven:
In 'M-Audio Sonica Theatre' (configpanel) staat het op 'Digital'.
In 'Audio MIDI Setup' wisselt het vanzelf bij wisseling van de stream. Bij DTS/DD springt hij op 'Enhanced Digital Audio' en bij iets anders (iTunes bijv.) weer op 6ch-16bit.

Wat Orion84 zei klopt verder wel. In tegenstelling tot wat ik met google vond (VLC kan het wel, DVD Player niet) werkt VLC níet omdat, het simpelweg niet in de mac versie zit. :/ (wel de menu-optie maar volgens een paar fora en de changelog werkt het nog niet). :?

DVD Player moet inderdaad ingesteld worden naar het goede output apparaat. Vreemd genoeg was dat het eerste wat ik zocht tijdens het uitzoeken en kon het niet vinden. Maar nu zag ik die ineens staan. (Het is namelijk disabled als er een DVD draait).

• MacQ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Hi Oxi,

ik zit met hetzelfde (PoBo 15/1,5) en wil 5.1 geluid produceren. Die Sonica heb jij werkend gekregen, op de website van M-Audio staat hij echter niet meer in het assortiment. Kun je me wellicht iets vertellen over waar je hem hebt gekocht, en wat de prijs is?
Thnx alvast!
MacQ

edit MacQ:
Vraag vervalt. Voor degenen die met een search hier komen: Het apparaatje kost €99 (02/2006 aanbieding €89) bij www.m-audioshop.nl

[ Voor 24% gewijzigd door MacQ op 14-02-2006 08:43 ]

MacQ

Pagina: 1