Toon posts:

AMD X2 - na koude boot nog maar 1 core ipv 2*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onderstaand systeem:

CoolerMaster RC-530 Centurion530, Zw, NoPSU
MSI K8N SLI Platinum, S939, nForce4U, ATX
AMD Athlon 64 X2 4200+, 2.2Ghz, 1Mb, S-939, Box
Maxtor DiamondMax 10, 300Gb, 7200rpm,16Mb SATA150
NEC 3.5" Floppy Diskdrive 1.44Mb Zwart
Sapphire X850 Pro 256Mb, DVI, ViVo, PCI-E
Kingston Dual-Channel 2x1Gb Kit, 2x512Mb, PC3200
NEC ND-3540 Dual Layer 16x DVD+/-R(W) Zwart, bulk
QTechnology voeding, LowNoise 400W, ATX2.0, Blue

Ik draai Windows XP pro.

Het probleem is dat ik telkens wanneer het systeem uitgestaan heeft draai op 1 core volgens CPUZ en hardware overzicht in windows [het verschil is ook merkbaar]

Heeft iemand dit ook voor handen gehad of weet iemand hoe dit op te lossen: ook de bios is al ge update.

Alvast bedankt

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Het probleem is dat ik telkens wanneer het systeem uitgestaan heeft draai op 1 core volgens CPUZ en hardware overzicht in windows [het verschil is ook merkbaar]
Dus na een 'koude' start, dan start ie ook maar 1 core op? Je zin is een beetje vaag namelijk...

Heb je die 12V stekker(vierkant) aangesloten naast je socket?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

"AMD X2 probleem" zegt natuurlijk helemaal niets over wat je nou wilt weten, dus die topic titel pas ik even aan. Probeer aub ook zelf op dit soort zaken te letten - zo moeilijk is het niet om iets omschrijvender te werken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat ik niet helemaal duidelijk ben.
Het gaat erom dat windows xp de cpu niet goed herkend.
Telkens als ik de drivers opnieuw installeer dan heb ik 2 cpus, na een koude start weer 1.

Ik weet ook niet of dit aan windows ligt of aan mijn systeem zelf.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:10
uhm, is je bios wel compliant met x2 processoren (wsl wel maar toch maar even checken)..
  • Bios reset gedaan ?
  • Windows opnieuw geinstalleerd?
  • Chipset drivers geuninstald, reboot -> herinstall geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
gideon82 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 00:06:
uhm, is je bios wel compliant met x2 processoren (wsl wel maar toch maar even checken)..
  • Bios reset gedaan ?
  • Windows opnieuw geinstalleerd?
  • Chipset drivers geuninstald, reboot -> herinstall geprobeerd?
Al het bovenstaande gedaan.
Daarna werkt het goed, tot een koude start...

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 00:41:
[...]

Al het bovenstaande gedaan.
Daarna werkt het goed, tot een koude start...
Bios van 2005-6-2 of nieuwer?

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Topicstarter
Bios inderdaad de laatste.

Ik heb alles geprobeerd en als ik in het bios Optimized settigs uitzet gaat het goed ?!?!?!
Dus laat ik het maar zo.

Bedankt voor de hulp

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Tis je voeding... QTec is een enorm baggermerk en het is nog een wonder dat je pc het uberhaupt doet. Maar echt, vervang alsjeblieft die voeding door een merk-voeding (check OH), want dit is echt enorme rotzooi. Tis niet voor niets zo goedkoop :X. Als je voeding het ooit begeeft (en dat zal ie zeker, omdat ie te zwaar wordt belast), gaat je hele pc mee met een beetje pech. Die dingen zijn levensgevaarlijk en onstabiel, dus koop een andere!

Verwijderd

Topicstarter
Domme vraag maar wat is OH?
En is QTechnology = geen Qtec?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 08:59 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit is dus een typisch hardware matig probleem - ik verplaats je topic eventjes naar een forum waar ze niet bang zijn een schroevendraaier vast te pakken ;)

Windows Operating Systems >> Processors, Mobo's & Geheugen

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 11:10

NBK

Weercam-Avatar

OH = Overige Hardware

Verder lijkt dit probleem echt in de bios te zitten. Ik raad je aan om eens op het support forum van MSI rond te kijken, zeker gezien de laatste bios'en van MSI best gammel zijn. Ze moesten in een heel korte periode met heel veel updates uitkomen door de introductie van de AMD64 X2 en daarbij hebben ze volgens mij een paar steekjes laten vallen...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

The__Virus schreef op woensdag 16 november 2005 @ 08:06:
Tis je voeding... QTec is een enorm baggermerk en het is nog een wonder dat je pc het uberhaupt doet. Maar echt, vervang alsjeblieft die voeding door een merk-voeding (check OH), want dit is echt enorme rotzooi. Tis niet voor niets zo goedkoop :X. Als je voeding het ooit begeeft (en dat zal ie zeker, omdat ie te zwaar wordt belast), gaat je hele pc mee met een beetje pech. Die dingen zijn levensgevaarlijk en onstabiel, dus koop een andere!
Waar zie je Q-Tec staan ? ;)
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 08:55:
Domme vraag maar wat is OH?
En is QTechnology = geen Qtec?
OH = Overige Hardware
Dit topic bevind zich nu in PMG, ofwel Processors, Mobo's & Geheugen :)

Heb je de AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor Driver geïnstalleerd ?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gezegt werkt het nu ik "optimized settings" heb gedisabled.
Ik schrok alleen nog van de Qtec voeding waarschuwing.

Ik heb nu al een paar uur de pc aan en uit gedaan en het blijft werken.
Ik zal zeker op het supportforum van MSI gaan kijken en schaam mij dat ik daar zelf niet aan gedacht heb: GOT is daarentegen een gemakkelijkere oplossing :)

• mrFoce
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 11:11:
Zoals gezegt werkt het nu ik "optimized settings" heb gedisabled.
Ik schrok alleen nog van de Qtec voeding waarschuwing.

Ik heb nu al een paar uur de pc aan en uit gedaan en het blijft werken.
Ik zal zeker op het supportforum van MSI gaan kijken en schaam mij dat ik daar zelf niet aan gedacht heb: GOT is daarentegen een gemakkelijkere oplossing :)
heb een jaar lang Q-tec voeding gedraaid, nooit echt problemen mee gehad. Die Q-tec waarschuwing geld meer voor Voedingen van voor 2004/2005..

heb met onderstaande hardware toch maar gekozen voor een OCZ, maar opzich had ik mijn Q-tec 550 erin kunnen laten zitten. Dus als het werkt en je spanningslijnen zijn stabiel, waarom overstappen ?

Verwijderd

qtec is iets anders dan Qtechnology, de psu van Gobbler is ook acive pfc met alles erop en eraan (2x12V, temp. control etc). Qtec is nou niet echt kwaliteit (levert dezelfde psu's als Sweex).

• mrFoce
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 12:09:
qtec is iets anders dan Qtechnology, de psu van Gobbler is ook acive pfc met alles erop en eraan (2x12V, temp. control etc). Qtec is nou niet echt kwaliteit (levert dezelfde psu's als Sweex).
dat is wat iedereen zegt. Maar bewijs erbij d.m.v professionele tests hebben ze meestal niet.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gideon82 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 12:10:
[...]

dat is wat iedereen zegt. Maar bewijs erbij d.m.v professionele tests hebben ze meestal niet.
Mjah, zijn ervaringen niet belangrijker? Er lopen hele topics over qtec voedingen...

Maar daar gaat het niet over, want het is een Qtechnlology voeding...

Verwijderd

Je kan je bios best optimizen maar niet via Auto optimize moet je eens handmatig wat opties instellen kijken wanneer het wel en niet mag.

zou ook even een mailtje sturen naar MSI hierover en over je probleem , misschien dat in de volgende bios update dat probleem verdwenen is. Voordat andere mensen dit ook hebben :P Als het al in de software zit en niet toevallig een fout in jou bios is.

Verwijderd

Ik heb zelf ook een MSI bordje. Met optimised settings (auto) loopt bij mij ook meteen alles vast. Na eens wat rondgekeken te hebben bleek het niet aan te raden om deze option te gebruiken. Denk dat het een MSI kwaaltje betreft. Als je proc wel draait als je alles zelf instelt is er toch niets meer aan de hand? Draai al 2 jaar zo :)

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
gideon82 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 12:10:
[...]

feit blijft dat qtec meuk is maar dat buitenbeschouwing gelaten is 400watt aan de kleine kant voor een dual core 4200 en een 850 vidcardje..

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IRCfreAk schreef op donderdag 17 november 2005 @ 09:53:
[...]

feit blijft dat qtec meuk is maar dat buitenbeschouwing gelaten is 400watt aan de kleine kant voor een dual core 4200 en een 850 vidcardje..
Das dus onzin... Een goede 400 watter is in dat geval genoeg... Mits je geen vette raid array van 8 schijven hebt draaien...

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik bij MSI de vraag wilde neerleggen, kreeg ik onderstaande te lezen:

Is de BIOS voorzien van de juiste instellingen?
In de BIOS zitten over het algemeen twee opties:
1. "High Performance" of &quotDefault Settings&quot.
en
2. "Default Settings" of &quotFail Safe Defaults&quot.
De optie voor "BIOS Defaults" levert vaak de beste prestatie/stabiliteit resultaten op. Gebruikt u "High Performance Defaults" aleen als u zeker weet dat de onderdelen in uw systeem hiervoor geschikt zijn!?

Het lijkt erop dat het probleem bekend is en dat ik misschien toch niet de juiste onderdelen heb in mijn pc.
Ik heb de vraag alsnog ingedient.

Verwijderd

ou even afwachten dan denk ik tot msi je een reactie geeft ben benieuw wat ze te zeggen hebben
Pagina: 1