Toon posts:

[WL-300g] Na firmware-update geen internet meer *

Pagina: 1
Acties:

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-02 11:58
Hallo beste mensen,

- samenvatting onderaan -

Ik heb een vraag omtrent mijn Asus WL300g. Integenstelling met de meesten van jullie (wat ik zo lees in deze tread), gebruik ik de WL300g als 'Gateway' ipv Acces Point. Ik heb hem nog geen jaar geleden aangeschaft, omdat ik ging verhuizen en geen zin had in draden te leggen tussen naar mijn pc en die van mijn vriendin. Ik heb net de review gelezen die aan het begin van deze discussie, dat ik misschien beter een andere had kunnen kopen...

Allereerst nog wat contextuele informatie: Ik heb kabel-internet van @Home, met een utp-kabel naar de WL300g. Vandaar is er een draadloze verbinding naar 2 pc's die beide WinXP draaien. Tot vanochtend werkte internet perfect op beide pc's.Verder ben ik een ontzettende noob, maar ik heb geprobeerd me aan de regels van GoT te houden (eerst braaf topic gelezen en zelf gezocht) en ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn.

Maar goed: mijn probleem is als volgt: zowel ik als mijn vriendin gebruiken een VPN-verbinding om in te loggen in het netwerk van onze universiteit (van Twente). Sinds kort lukte het ons niet meer om in te loggen met VPN, telkens kwam er een foutmelding (code:619), wat inhoud dat de router geen of slechts een VPN-verbinding toestaat (vpn pass through). Na een zoektochtje vanmorgen, kwam ik terecht op een forum van www.WL500g.info, waar gesteld werd dat na een firmware upgrade de problemen opgelost zouden moeten zijn. Ik houd niet zo van firmware upgrades, maar ik heb die VPN nodig om op het UT-netwerk te komen...dus ik download de nieuwste firmware van Asus (via de officiële site), wat nummer 1.9.3.6. heeft (ik zie nu ook dat er BETA bij staat).

Ik neem aan dat iedereen al wel weet waar het heen gaat: firmware upgrade gelukt, maar patient overleden zeg maar..Internet hartstikke dood.Nou dacht ik, helder als ik ben, aan mijn eerdere gevecht om internet aan de praat te krijgen toen ik de WL300g had gekocht. Het vereiste nogal wat instellingen die moesten worden ingesteld via de (overigens erg handige) web-interface.Helaas heb ik de meeste handelingen niet opgeschreven, ik had de optie gevonden om de configuratie op te slaan op bestand en ging er vanuit dat dat genoeg zou zijn.

Terzijde, mij was beloofd (door Asus, op de site) dat bij de firmware upgrade de instellingen bewaard zouden blijven. Dat bleek dus helaas niet zo te zijn, ik kon niet eens meer inloggen op de WL300g met 'admin'. Aangezien niets meer werkte (lichte paniek!) heb ik de WL300g gereset.
En heb ik dus geprobeerd om de 'oude' instellingen (de laatste back-up was van 2 november 2005) te laden via de web-interface (System Setup - >Setting Mangement), maar dat werkte helaas niet. Ik kan me voorstellen dat de reden hiervoor is, dat de firmware versies verschillen?

Vervolgens heb ik dus maar een handmatige setup gedaan en de instellingen zo goed als ik ze nog wist ingevuld:
Een SSID ingevuld, handmatig een Channel gekozen (> 6) de Authentification op Open or Shared, met een 128bits webkey, en als extra beveilliging Access Control met mac-adressen ingesteld (op 'Accept' uiteraard).
Ik wist ook nog dat je een truukje moest uithalen met IP's om internet te laten werken: hiervoor heb ik destijds de helpdesk van @home nog gebeld...De router moet de compternaam krijgen die @home heeft gegeven. Verder moet de router een dynamisch IP adres hebben, maar een vaste DNS-server, deze heb ik achterhaald door met een utp kabel aan mijn kabelmodem verbinding te maken, en via 'ipconfig /all' de twee DNS-servers te vinden. In de web-interface heb ik dit ingevuld bij IP config -> WAN & LAN. WAN IP Setting blijft grijs, immers dat levert @home aan mijn routertje. Bij WAN DNS Setting, heb ik de twee dns-servers handmatig ingevuld. En ik heb de WL300g als Hostname mijn @home computernaam gegeven. Tot zo ver wist ik het nog.

Maar, internet werkte nog steeds niet. Verder kijkend bij IP Control (ik vermoed dat hier het probleem ligt), kwam ik bij iets wat 'DHCP Server' heet. Ik heb geen idee wat dit is, maar ik begreep uit de web-interface dat het iets te maken heeft met het toewijzen van IP's aan de pc's die in het netwerk hangen? In ieder geval, ik heb de DHCP server 'enabled', geen Default Gateway ingevuld en een DNS-server ingevuld.

Maar hier houdt mijn kennis op! En internet werkt nog steeds niet via de router (WL300g).Ik zit nu dus via utp-kabel direct aan de kabelmodem te internetten... Wat ook wel vreemd is, is dat ik nu telkens weer een wachtwoord moet opgeven in de web-interface, iets wat ook al eerder was opgemerkt in deze discussie na uitvoeren van een firmware upgrade.
Zijn er meer mensen die de WL300g gebruiken als Gateway? of misschien mij verder kunnen helpen?

Als er gebreken zijn, hoor ik het graag.

Alvast hartelijk bedankt voor het lezen.

Samenvatting:
WL300g als (draadloos) gateway tussen kabelmodem en 2pc's (WinXP), internet via router werkt niet meer sinds firmware upgrade (van factory standaard upgrade naar -> 1.9.3.6.).Internet via @Home, dus router heeft 'Hostname' en twee DNS-servers zijn ingevuld bij IP Config, WAN Connection Type is Automatic IP.

Edit: en ik heb het opgelost: het bleek dat er in win XP vaste IP's waren ingesteld en vaste DNS-servers. Geen idee waarom het eerder wel werkte, maar nu heb ik het rechtgezet. Dus de router (WL300g) staat op automatisch IP verkrijgen, met vaste DNS-server van @home. Mocht iemand zijn hoofdje nog aan het breken zijn over een oplossing voor mij: hartstikke bedankt alvast, maar het is al opgelost. Groeten!
Edit twee (12-11-2005) nope, ik was te voorbarig, internet is nog steeds down via draadloos. Ik heb een reactie geplaatst in het topic Pkopf in "@Home met Linksys WRT54G". :'(

[ Voor 10% gewijzigd door pkopf op 12-11-2005 10:57 ]

wild mutant space hamsters

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een afsplitsing uit een ander topic.

Ik lees dat je bij de DHCP Server settings geen Default Gateway in hebt gesteld. Deze moet je echter wel opgeven, anders kunnen de clients niet internetten.

Om even wat duidelijkheid te scheppen; geef eens een output van ipconfig /all op een van je clients als je die hebt aangesloten op de WL-300g. En stel dus het IP-adres van de WL-300g in als Default Gateway bij DHCP Server settings op je router.

• pkopf
Allereerst bedankt voor je reactie en het verplaatsen naar een nieuw topic!
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 20:28:
Ik lees dat je bij de DHCP Server settings geen Default Gateway in hebt gesteld. Deze moet je echter wel opgeven, anders kunnen de clients niet internetten.
Hier een dump van de DHCP settings, ik heb inderdaad geen default gateway bij de DHCP server ingesteld, dat heb ik al gedaan bij WAN&LAN settings. In het paarse kader in het plaatje van de DHCP settings staat de uitleg van de web-interface over de DNS-server. Hieronder de links:
DHCP settings
WAN&LAN settings
Om even wat duidelijkheid te scheppen; geef eens een output van ipconfig /all op een van je clients als je die hebt aangesloten op de WL-300g. En stel dus het IP-adres van de WL-300g in als Default Gateway bij DHCP Server settings op je router.
Onderaan een dump van de ipconfig /all.
Ja laatste zin begrijp ik denk ik niet helemaal, de WL-300g is ingesteld als home gateway en is daarom zelf (ook) router?
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.j.wevers/ipconfig_all.JPG

• pkopf
Ik heb zojuist gebeld naar de Tech-support van Asus Nederland (sinds kort bestaat dat kennelijk ook, toen ik dit weekend keek zag ik alleen maar de Duitse helpdesk op de site van Asus staan)..
Hoewel officiëel de helpdesk afdeling voor (draadloze)netwerkproducten van Asus nog niet 'online' was, mocht ik de helpdeskmedewerker toch mijn vraag stellen...
Zijn suggestie was het ip dat @home aan mij toewijst wanneer ik direct via utp-kabel verbonden ben aan de modem, in te vullen als statisch ip van de WL-300g (router). Helaas werkte dit niet.
Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd: pc opnieuw opstarten, met kabel verbinding maken met router en IP settings wijzigen, vervolgens pc weer uit zetten, router uitzetten. Router met modem verbinden, router herstarten, wachten tot hij weer online is en dan pas pc weer aan. Resultaat: geen internet.
Wel weer een hoop vreemde resultaten wanneer ik naast alleen het IP, ook subnet en gateway invul (zie de ipconfig /all dump in de vorige post). Op een gegeven moment gaf de router aan een verbinding te hebben, als ik keek naar de Status. Maar wanneer ik vervolgens probeerde internet op te gaan, gebeurde er niets. Ik snap niet goed wat er dan nog fout gaat..

Toen ik weer naar de helpdesk van Asus belde, vertelde een andere helpdeskmedewerker mij dat de netwerking helpdesk niet online was en ik naar Asus Dld moet bellen. Dat heb ik dus gedaan, maar de deugdelijke duitsters hebben een helpdesk die open is van 9 tot 5, en als ze zeggen dat de helpdesk om 17.00 uur sluit, dan sluit die helpdesk ook om 17.00uur. Ik stond om iets over vijf nog in de wacht, te luisteren naar de geweldige wacht-muzak, toen, na 8,34 minuten in de wacht te hebben gestaan plots de verbinding werd verbroken! Mooi zo! Geld over de balk noemen we dat...Terugbellen naar de helpdesk en ik hoorde een nieuw bandje, waarop een (Duitse ) vrouwenstem mij instrueerde dat de helpdesk te bereiken is van 9 tot 5...

Morgen maar weer bellen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is voor jou 'geen internet'? Op het momnet dat de statuspagina van je 300g zegt dat hij een IP-adres verkregen heeft, kun je dan pingen naar bepaalde websites of IP-adressen van websites?

Heb je de juiste @Home instellingen in je router? Hostname/MAC-adres?

• pkopf
Geen internet betekend dat ik ook niet kan pingen. Ik heb het wel geprobeerd, maar dan krijg ik een Timeout-error ofzo.
Zojuist heb ik nog eens geprobeerd online te gaan via de wl-300g. Eerst heb ik (draadloos) verbinding gemaakt met de router, de instellingen gecontroleerd (mac adres was toch niet nodig van @home?) en vervolgens de pc uitgezet, stroom 1 minuut van de modem en router af. Daarna modem opstarten, router opstarten, kabeltje trekken van modem naar router, pc opstarten.
Ik heb vervolgens gewacht, windows (XP) vindt mijn draadloosnetwerk (incl. SSID, Webkey) automatisch en verbindt er mee. Via de device discovery kijk ik of ik mijn router nog zie: en jawel router gevonden als ik echter op 'configure' klik, krijg ik een scherm waarop staat dat de router en mijn pc op een ander subnet zitten, en of ik een handmatig ip wil invoeren. Vreemd dat ik dat voor de reboot van mn pc niet had...
Ik heb een dump gemaakt van de ipconfig /all na deze handelingen:Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.j.wevers/2foud_router_ipconfig.JPG
Wat ik daaruit opmaak, is dat ik (mijn pc dus) een ip heb gekregen van @home. Hej, maar dat moet niet, ik moet een LAN-ip krijgen van mijn router toch?Nu heb ik het WAN-ip gekregen...Maar zo te zien heb ik internet..even testen nee, toch niet..geen ping, geen niets..

Ik wil geen handmatig ip voeren, dat moet de router zelf doen, dus use DHCP aanvinken en verder! Weer heb ik een dump gemaakt: Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.j.wevers/3foud_router_useDHCP_ipconfig.JPG
En nu doet de router wel z'n werk: ik heb een LAN-ip gekregen..Maar, nu heb ik nog steeds geen internet!(Of misschien een betere omschrijving: geen WAN-verbinding?)
Misschien dat dit komt, omdat ik in een keer door ga (te snel). Dus, even de pc rebooten.
Na reboot, als ik naar de web-interface van de router ga om de settings te bekijken krijg ik deze foutmelding te zien: Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.j.wevers/4reboot_lostIP.JPG
Okej, dus de router is het IP kwijt. Dan geef ik hem een statisch IP (tip van Asus helpdesk), dan krijg ik onderstaande gegevens uit de ipconfig /all
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.j.wevers/5staticIP_ipconfig.JPG
De router is onvindbaar met device discovery...en ik heb weer een ip gekregen van de dhcp-server van @home..

Ik maak hieruit op (maar ik ben een leek, dus pas op)dat de dhcp-server van mijn router niet goed werkt? DHCP staat bij alle handelingen die ik hier heb uitgevoerd aan.
Als het gewenst is, kan ik ook nog de ping-resultaten posten, maar dat leek me weinig zinvol.

edit: overigens, ik probeer zo uitgebreid en gedetailleerd mogelijk informatie te verschaffen. Als het té is, laat het dan maar weten.Ik schrijf het op zoals ik het begrijp. Maar misschien is het wel te uitgebreid.

[ Voor 5% gewijzigd door pkopf op 17-11-2005 09:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb je in je 300g ook die CCxxxxxx-naam ingevoerd? Zonder die hostname krijgt je router geen IP-adres van @Home.

Laat in elk geval DHCP eens aanstaan, dan krijg je de juiste settings binnen. Probeer eerst eens zover te komen dat je router (WL-300g) een IP-adres van @Home krijgt en houdt. Daarna kun je naar je clients toe.

• pkopf
Ik heb de CCxxxx naam ingevuld, als Hostname voor de router. Verder staat DHCP aan.

Ik heb vanmiddag weer gebeld naar de helpdesk van Asus (NL), daar kwam het lumineuze idee vandaan om eens de web-key uit te schakelen..vreemd, maar dat is iets wat ik standaard deed na een restart van mn router, Operation mode, ipconfig, wachtwoord wijzigen, SSID wijzigen en web-key aan..

Heb het uitgezet, en vrijwel meteen kreeg de router een IP van @home!!!
Router heeft IP
even ipconfig /all gedaan en een ping om verbinng en name server te testen naar www.google.com:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.j.wevers/routerheeftIP_ipconfig+ping.JPG
werkt! Ook internet doet het nu, ik post dit bericht draadloos!

Ik laat mijn pc nog wel even 'in de meterkast' staan, echt geloven dat het stand houdt doe ik het nog niet. Maar, het begin is er. Jebbe, bedankt voor het meedenken!

Dus: de web-key was de boosdoener...Iemand een idee waarom? Voor de firmware upgrade had ik dezelfde web-key als tweede beveiliging ingesteld, naast mac-adres filtering.

Pagina: 1