[XP] met NTFS alleen alleen-lezen toegang,bestand al gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:11
Ik heb mijn dataschijf vorige week vervangen door een nieuwere en grotere (180GB naar 250GB). Mijn vorige schijf had ik met fat32 geformatteerd. Deze schijf heb ik met NTFS geformatteerd, omdat ik er ook DVD-films ed op wil zetten. Ik heb de inhoud van de eerste schijf gewoon met windows naar de 2de gekopieerd.

Nu krijg ik alleen met een aantal bestanden dat ik ze niet mag verwijderen en office bestanden (een excelsheet) mag ik alleen nog als alleen-lezen openen. Ik krijg van windows te horen dat de bestanden al in gebruik zijn (dus niet beveiligd, oid, maar in gebruik/geopend door anderen).

Nu weet ik zeker dat dat niet het geval is, dus het zal vast ergens anders aan liggen. Maar nu weet ik niet hoe ik dit kan oplossen, ik heb namelijk niet zoveel ervaring met NTFS en de extra mogelijkheden en beveiligingen die dat bestandssysteem biedt.

Enig idee hoe ik windows nou zo gek kan krijgen dat ik weer gewoon baas wordt over mijn eigen bestandjes? :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je krijgt op die nieuwe schijf dus dat de bestanden in use zijn? Kijk dan eens met SysInternals' (www.sysinternals.com) process explorer naar welk process de file in use heeft ("Find handle" kan je hiervoor gebruiken)? :)

• Raymond
Gelukkig had ik dat progje al, dus dat hoefde ik alleen maar op te starten.

Ik heb dat "find handle" geprobeerd. Nu krijg ik een heel overzicht met bestanden (je moest een zoeksleutel opgeven).
Hoe kan ik nou zien welk proces een bestand dat in dat overzicht staat in gebruik heeft?

oww, ik zie het al: Als ik een proces aanklik, kan ik onder in het scherm zien wat er allemaal bij hoort.

Momentje, ik moet ze ff afzoeken :)

[ Voor 23% gewijzigd door Raymond op 15-11-2005 20:28 ]

• Raymond
owkee, de bestanden staan allemaal onder het kopje "system". Nu kan je system "uitklappen" en dan staat daaronder "smss", wat je ook weer kan uitklappen. Maar daar kom ik die bestanden dus nergens meer tegen, het is dus puur het kopje system waar ze onder vallen.

Je kan met proces explorer de handle "closen", is dat verstandig om te doen?
(een aantal bestanden staan er ook dubbel, of 3-dubbel in, is dat normaal?)

• elevator
  • Niet online

elevator

De bestanden staan onder 'System' ?
Dat is vreemd - wat voor bestanden zijn het die je probeert te wissen?

Heb je toevallig iets van een indexatie tool (Google/Windows desktop search, bv.) lopen? :)

[ Voor 31% gewijzigd door elevator op 15-11-2005 20:35 ]

• Raymond
Een xls bestand en de rest zijn avi's.

Ik ben verder wezen bladeren: het zijn alleen bestanden in één specifieke subdirectory. Die schijf heeft een aantal rootdirs en ik heb dus dit probleem met de bestanden in één van die directories. En die dir heeft zelf ook een aantal subdirs, maar de bestanden in die subdirs geven geen problemen.

• Raymond
Ik heb niet zo'n tool lopen en ik heb het ook na een reboot.

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Enig idee hoe ik windows nou zo gek kan krijgen dat ik weer gewoon baas wordt over mijn eigen bestandjes?
Take ownership ?
Maar daar kom ik die bestanden dus nergens meer tegen.
Heb je "Verborgen bestanden en mappen weergeven" aanstaan ?
Je kan met proces explorer de handle "closen", is dat verstandig om te doen?
(een aantal bestanden staan er ook dubbel, of 3-dubbel in, is dat normaal?)
Doe maar niet, denk niet nofi dat je weet hoe je een rpc-shutdown afbreekt :)

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Raymond
Al geprobeerd, werkt niet (ik was btw ook al owner)
Heb je "Verborgen bestanden en mappen weergeven" aanstaan ?
Ik had het over het programma proces-explorer (dus niet de windows explorer)
Doe maar niet, denk niet nofi dat je weet hoe je een rpc-shutdown afbreekt :)
Ik heb toch niks open staan, dus dan reboot ik gewoon een keer :)

edit: ik heb nu van één bestand "close handle" gedaan (moest 4x, omdat elk bestand er 4x tussenstaat). Daarna kon ik hem gewoon wissen.

Ik ga nu eens rebooten en dan kijken of het system proces nog steeds al die bestanden opent. (en om te zien hoe vaak hij dat doet)

owkee, da's cool: Ik had eerst nog ff goed gechecked of alles wat ik hierboven heb gezegd klopte en dat was het geval: Ik mocht geen enkel bestand uit die dir verwijderen/overschrijven. Ook was het zo dat elke keer als ik van één van die bestanden de properties opvroeg, het beeld even op zwart ging en ik dat "dingdong" foutmeldingspiepje van windows hoorde.
Ik heb nu gereboot en nu blijft het system proces overal vanaf en de properties opvragen gaat nu ook een stuk sneller.

Blijkbaar was het dus voldoende om het system-proces bij één bestand op zijn vingers te tikken, want hij blijft nu van de rest af :)

[ Voor 61% gewijzigd door Raymond op 15-11-2005 20:55 ]

• Raymond
En nu heeft dat system proces weer elk bestand in die directory gelocked!

Ik snap er niks van :?

Het is dus alleen in die ene directory, nergens anders op mijn systeem

• Raymond
owkee, weer een stapje verder: die dir wordt geshared. Als er iemand op die dir inlogt, blijven alle bestanden "gelocked", ook al zijn die bestanden niet geopend en ook al is de andere pc alweer uitgelogd.

Da's toch raar, ofnie?

• elevator
  • Niet online

elevator

Dat is inderdaad wel gek - weet je zeker dat die SMB sessie weg is (dat kan je controleren met fsmgmt.msc) :)

• Raymond
Daarmee had ik het idd al gechecked.

Het blijkt dat rebooten wanneer de andere pc is uitgelogd ook de "lock" opheft. Wat ik zo vreemd vind, is dat alle bestanden in die dir worden gelocked, niet alleen de bestanden die daadwerkelijk worden geopend.

Ik had dat getest door met die andere pc naar een dir te bladeren en één avi even te openen. Daarna weer teruggebladerd naar een andere dir. Toen op deze pc gekeken welke bestanden gelocked werden en dat bleken alle bestanden in die dir te zijn, ook al had ik op die andere pc het explorer venster alweer gesloten en ook met mediaspeler een ander bestand geopend.

• elevator
  • Niet online

elevator

Windows zal vermoedelijk proberen thumbs te maken van die avi's en ze 'vergeten' te unlocken ofzo.

De vraag is natuurlijk waarom files gelocked mogen worden op een read-only share maar ik kan me vaag herinneren dat dat issue al eens eerder als security risk is aangemerkt :)

• Raymond
Wel een vervelend trekje van NTFS dan (met fat32 had ik nergens last van).

Naja, ik weet nu iig hoe ik het kan omzeilen :)

• elevator
  • Niet online

elevator

Files exclusief locken is niet echt een feature van NTFS hoor (veel applicaties zouden breken als het niet in FAT zou zitten) - dus ik gok dat het eerder een andere combinatie van factoren is :)

• Raymond
NTFS heeft wel meer features mbt rechten ed. Ik heb wel alle shares opnieuw moeten configgen toen ik die schijf heb geïnstalleerd. Mischien dat ik daar iets mee fout heb gedaan.
Pagina: 1