Toon posts:

Koeling gehele systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na veel zoeken heb ik nog geen direct "goed" antwoord kunnen vinden op mijn vraag:

Ik heb een medion XL8080 met een Pentium4 3ghz processor, MSI MS-7012 moederbord en een
Seagate ST3160021A 160gb 7200tpm harde schijf. Dit zit allemaal opgepropt in de wel bekende kleine aldi medion kast.
Mijn probleem is de temperatuur: Ik bekijk met everest de temperaturen en die zijn vooral na games mijn inziens behoorlijkhoog. De harde schijf gaat richting de 50 graden en mijn moederbord zit ook in die buurt. De cpu temp kan ik nergens vinden.
Enige ventilatie is de ventilator op de processor en op de videokaart. Echter is er weinig tot geen mogelijkheid om de warme lucht af te voeren. Kap open zorgt voor een iets lagere temperatuur.
Wat zijn de "stille" mogelijkheden om de temperatuur te laten zakken (er vanuit gaande dat ze te hoog zijn)
Welke verschillende ventilatoren zijn er en hoe kan/moet je deze aansluiten?

Foto's met ideeen zijn welkom :*)

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Een paar goede en stille fans (bijv papst kopen) en alles komt goed. De aansluitingen spreken voorzich. meestal molex of zo'n kleine 3 pins geval op het moederbord.

Macbook Pro, 640 WD extern

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

Je kunt met een dremel een gat maken ter grote van een CD, en daar een leuke 120mm fan in stoppen.

Als dat jou te ver gaat kun je er ook een bij de PCI sloten naar binnen laten blazen (80mm)

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
idd dat werkt op je videokaart. Maar je hebt dus helemaal geen fans behalve vid en cpu? :S?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bolis schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 20:13:
idd dat werkt op je videokaart. Maar je hebt dus helemaal geen fans behalve vid en cpu? :S?
En een 120mm fan in de voeding, maar die doet niet veel. Deze kast heeft ook geen mogelijkheden tot het plaatsen van een casefan. Wat ik heb gedaan om de temperatuur van de harde schijf onder controle te houden is een 80mm fan te plaatsen onder het HDD rack en op 7V te laten lopen. Nu wordt de schijf nooit warmer dan 42°C en gewoonlijk blijft hij onder de 38°C.

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 16:16

Iavak

no savegame

Of alles overzetten naar een nieuw behuizing..... :)

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-02 15:33
dat zou ik ook aanraden ja, die medion kasten zijn verre van ideaal.

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik had zelf een eventuele oplossing bedacht.
Een "casefan" (is dat nu aan of afzuig?) onderin de pc, deze iets schuin zetten zodat hij de harde schijf koelt en tevens het moederbord wat meeneemt (en eventueel de videokaart).
Dat achterin de kast een gat boren en een "casefan" :P plaatsen welk de warme lucht wegblaast.
Hierdoor wordt volgens mij de doorstroming behoorlijk bevordert. Ook kan ik het pci slot onder de videokaart openmaken (achterin de kast dus) waardoor deze ook zijn warme makkelijker kwijt kan)
Als extra kan ik die brede witte kabels vervangen door gewikkelde kabels.

Ik ben alleen wat bang voor de geluidsoverlast die al die ventilatoren veroorzaken.
Zijn er ook verstelbare fans? qua toerental. en kan je deze gewoon op de voeding aansluiten?

Met welk programma zou ik mijn cpu temperatuur kunnen bekijken? Everest pakt hem niet. Zit er standaard een sensor op een processor?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik denk dat als je een fan installeert voor de afvoer van warme lucht en dan een fan onder je HDD hangt dat de temperaturen al drastisch zullen dalen. Het grote probleem van de kast is, naast het feit dat hij veel te klein is, dat er geen afvoer van de warme lucht voorzien is.

Om de ventilators stil te houden kan je ze op 7V laten draaien of op 5V. Hoe je dit moet doen is heel goed te vinden hier op GoT :)

Speedfan pakt bij mij de sensors wel. Alleen Temp1 (CPU) en HD0 (HDD) lijken mij relevant. De anderen geven bij mij vreemde waarden. Ook wordt de snelheid van de CPU fan uitgelezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Admiral Freebee op 15-11-2005 21:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb van een oud moederbord een cpu fan gevonden en die onderin mijn pc gemonteert, iets wat gericht op de harde schijf. Die blijft nu onder de 30 graden :). Verder heb ik alle ide kabels etc netjes aan de kant geplakt waardoor de doorstroming beter wordt, en de koelelementen ontstoft.
Alleen wordt mijn moederbord-cpu wel nog steeds warmer (na een spel met name). hij zat net op de 51 graden en daalt nu weer richting de 40.
Zou dat kunnen komen omdat de `warme` lucht die de extra fan nu wegblaast van mijn harde schijf naar mijn moederbord gaat? Die lucht wordt mijn inziens verwijdert door de voedingsunit.

Verwijderd

Ik ken het probleem,
had deze kast ook, pc sloeg bij lang gamen gewoon af van de hitte, wat ik gedaan heb is alles overgebouwd in een thermaltake tsunami dream case...:D ( en morgen gaat alles weer terug naar de oude kast en die gaat dan naar me zusje. nieuw setupje binne :D )

• WingsOfFury
  • Laatst online: 16-10-2018
Admiral Freebee schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 21:01:
Ik denk dat als je een fan installeert voor de afvoer van warme lucht en dan een fan onder je HDD hangt dat de temperaturen al drastisch zullen dalen. Het grote probleem van de kast is, naast het feit dat hij veel te klein is, dat er geen afvoer van de warme lucht voorzien is.
Normaal gesproken voeren de casefans KOUDE lucht aan. Een pc kast is NOOIT lucht dicht, dus die warme lucht word vanzelf weg gefilterd.

Als ik mijn 3 casefans eraf haal word mijn CPU +17 graden, videokaart +5 (idle! koeler blaast harder, zelf ingesteld daarom maar +5) en mobo +7 (hdd meet ik niet), en al deze casefans blazen naar binnen :)

Die Tsunami kast is een goede keus, maar wil je net iets minder uitgeven, ga dan voor de Thermaltake Soprano, die heb ik ook :D

Wil je geen nieuwe kast, dan zul je echt moeten boren...

[ Voor 6% gewijzigd door WingsOfFury op 17-11-2005 01:57 ]

Verwijderd

Bolis schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 20:13:
En dat moet gewoon werken hoor :Y)

Je kan kijken voor een kast die niet de nodige dremelwerk nodig heeft, om er extra fans in te plaatsen.

bij bijv deze shop kan je voldoende cases vinden :)

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe die ventilator van medion werkt/moet werken?
Volgens mij blaast die fan die op de cpu zit de lucht via een koker naar buiten. Maar moet een cpu fan niet de "buitenlucht" door de koelribben heen blazen?

• Death Dealer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-12-2022
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:55:
Ik ken het probleem,
had deze kast ook, pc sloeg bij lang gamen gewoon af van de hitte, wat ik gedaan heb is alles overgebouwd in een thermaltake tsunami dream case...:D ( en morgen gaat alles weer terug naar de oude kast en die gaat dan naar me zusje. nieuw setupje binne :D )
Ik heb net hetzelfde gedaan _/-\o_ Maar ja van die aldi pc blijft op dit moment nog enkel de graka over :+

DFI Lanparty UT NF4 ultra-d - athlon64 3700+ San Diego - 2 x 512mb twinmos speedpremium DDR443 PC3500 - Sapphire Radeon X800GTO² @ X850XT - Tagan U-01 480W

• Admiral Freebee
  • Niet online
WingsOfFury schreef op donderdag 17 november 2005 @ 01:56:
[...]

Normaal gesproken voeren de casefans KOUDE lucht aan. Een pc kast is NOOIT lucht dicht, dus die warme lucht word vanzelf weg gefilterd.

Als ik mijn 3 casefans eraf haal word mijn CPU +17 graden, videokaart +5 (idle! koeler blaast harder, zelf ingesteld daarom maar +5) en mobo +7 (hdd meet ik niet), en al deze casefans blazen naar binnen :)

Die Tsunami kast is een goede keus, maar wil je net iets minder uitgeven, ga dan voor de Thermaltake Soprano, die heb ik ook :D

Wil je geen nieuwe kast, dan zul je echt moeten boren...
Als een casefan warme lucht afvoert dan zal er zoiezo ook koele lucht binnenkomen door spleten en gaten. Andersom werkt het dus ook ;) In ieder geval, als ik een PC bouw en er is maar één plaats voor een casefan (bijvoorbeeld in een Aopen QF50A kast) dan zal ik die als outtake laten dienen zodat de warme lucht van de CPU en de grafische kaart zo snel mogelijk wegkan in plaats van te blijven hangen.

Normaalgezien moet de CPU fan in de Medion 8080XL lucht blazen door de koelribben. Sommige fans zijn echter in de fabriek verkeerd gemonteerd en trekken de lucht weg van het koelblok. Dit is echter een veel minder efficiënte methode.

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 16:16

Iavak

no savegame

Admiral Freebee schreef op zondag 20 november 2005 @ 00:18:
[...]
Sommige fans zijn echter in de fabriek verkeerd gemonteerd en trekken de lucht weg van het koelblok.
Da's dan ook dom........ Dat kan gewoon fatal zijn voor sommige CPU's :|

• Admiral Freebee
  • Niet online
Iavak schreef op zondag 20 november 2005 @ 00:35:
[...]

Da's dan ook dom........ Dat kan gewoon fatal zijn voor sommige CPU's :|
Bwoh, het is gebleken dat de temperatuur hoog lag en de fan heel vaak veel sneller begon te blazen. Daardoor zijn de meeste gebruikers wel op de hoogte dat er iets mis is (ook de minder technisch aangelegden) en bellen ze met Medion.

Stuk gaat de CPU er niet zo snel van want P4's throttelen als ze te warm worden :)

[ Voor 11% gewijzigd door Admiral Freebee op 20-11-2005 00:43 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
je kan ofwel een dremel nemen en ;

vanboven een 80 mm of 92 mm fan die niet dikker is dan 15mm ofzo nemen en daarvoor vanboven (tussen de voeding en cd-drives , eigelijjk er net boven ) een fan plaatsen , met het nodige werk om een gat in de bovenkant van je kast te slijpen en de mogelijkheid dat jij je gatantie kwijt bent

ofwel vanachter (alweer met de dremel ) een 60mm fan plaatsen, meer plaats is er niet , tenzij je je scart aansluitingen wil opofferen, dan gaat er naar mijn mening een 80 mm fan in ...

zonder dremel heb je niet veel andere keus, je kan alleen zoals je nu bezig bent verder doen je kast laten zoals ie is , zoals vele andere mensen zoals jou doen, zelfs ik

ofwel kan je een nieuwe kast gaan kopen , maar koop er dan wel een met plaats voor grote fans vanachter twee maal 80 of 92 mm ofwel eenmaal 120mm ....

je gaat dan wel een andere processorkoeler moeten kopen , of een gat in je nieuwe case slijpen voor de bestaande processor en fanduct (ofwel zorgen dat je een kast hebt met een opening (een gat dus) vooe je huidige processorkoeler ...

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
Net even de medion helpdesk gebeld.
Het klopt inderdaad dat de fan lucht weghaald bij je koelelement.
De temperaturen mogen max worden: CPU 84 graden en het moederbord 68 graden.

Daar zit ik gelukkig nog behoorlijk onder. Vrij weinig aan de hand dus volgens hen.
Ik vindt die temperaturen echter behoorlijk hoog.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:13:
Net even de medion helpdesk gebeld.
Het klopt inderdaad dat de fan lucht weghaald bij je koelelement.
De temperaturen mogen max worden: CPU 84 graden en het moederbord 68 graden.

Daar zit ik gelukkig nog behoorlijk onder. Vrij weinig aan de hand dus volgens hen.
Ik vindt die temperaturen echter behoorlijk hoog.
Het klopt niet dat de fan lucht wegblaast van het koelelement. Dit is een productiefout en staat op meerdere fora beschreven als een probleem met de 8080XL. Enkele fans zijn verkeerd gemonteerd waardoor ze lucht wegzuigen van het koelelement ipv lucht er over te blazen (zoals meestal gedaan wordt). Hierdoor is de koeling inefficiënt.

Daarbij meen ik me te herrineren dat de thermal protection van een P4 vroeger dan 84°C in werking treedt. Bij 84°C gaat hij misschien kapot maar hij begint wel vroeger dan 84°C minder te presteren (om nog maar te zwijgen over de fan die meer herrie gaat maken).

Verwijderd

Topicstarter
Raar dat ze bij de helpdesk dat niet aangeven :?.
Maar hoe voert hij de warme lucht dan nu af? Het lijkt me dat nu de lucht in de kast behoorlijk warm gaat worden. Wat de hardeschijftemperatuur ook weer op laat lopen.
Pagina: 1