[iPod-duim] Wat denken jullie ervan?

Pagina: 1
Acties:

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Topicstarter
Ik las net even stukje in de krant (wel van 12november maar vond hier zo gouw niks) waarin stond:

Britse artsen waarschuwen voor iPod-duim
LONDEN - Na de muisarm en de tenniselleboog is er dan nu de iPod-duim. De gebruiker van die populaire mp3-speler bedient het apparaat met een soort wieltje. „Die zeer onnatuurlijke beweging kan het gewricht beschadigen”, aldus een woordvoerder van de Britse vereniging van chiropractors.

De beroepsgroep waarschuwt voor chronische klachten aan duim, polsgewricht en elleboog. Om de schade te beperken zouden gebruikers het apparaat afwisselend met de linker- en rechterhand moeten bedienen.

Ik vind dit persoonlijk beetje ver gedacht en waarom zoals altijd alleen ipod, zullen toch ook wel andere spelers zijn met zoiets :( . En ik heb trouwens tot zover niet echt ergens last van maarja hun zullen het wel weer beter weten :X

zie ook http://pda.tweakers.net/?nieuws/39844

Wat vinden jullie hier nou van :?

[ Voor 10% gewijzigd door blmp op 15-11-2005 19:02 ]

Patient gamer

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32
de iPod is wel DE gadget die zo'n duimwiel heeft, dus ik vind het niet te ver gezocht eigenlijk.. :)

Ik denk alleen wel dat t niet enkel door die iPod komt, maar ook door hun 06, console, computer e.d. :)

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Dat scrollen op die manier is inderdaad wel een iPod iets. Maar hoevaak gebruik je dat nou? Als ik een iPod zou hebben zou ik voornamelijk podcasts (duren lang), albums, of shuffle luisteren. Dan valt het gebruik van het scrolldingetje best mee lijkt me.

/edit:

SMS-en lijkt me schadelijker idd.

[ Voor 10% gewijzigd door Sijmen op 15-11-2005 19:02 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 21:40

Nik

Gewoon de iPod in je ene hand houden, en met je andere hand scrollen (met je wijsvinger zeg maar).

Werkt perfect hoor!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik heb mijn duim al lang geleden ingesleten op de Nintendo SNES. Dus ik zal er geen last van krijgen :).

Macbook Pro

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Volgens mij krijg je een beetje hetzelfde effect als een sms-duim, dus het zou best kunnen volgens mij.

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-02 22:00

shameblaster

BB4E^Cons

proller schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 19:02:
Gewoon de iPod in je ene hand houden, en met je andere hand scrollen (met je wijsvinger zeg maar).

Werkt perfect hoor!
dan zie je er uit als zon 60+ er die een té klein mobieltje heeft :o

Cons:::BB4E

• blmp
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Topicstarter
proller schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 19:02:

Werkt perfect hoor!
ja wel een goeie :D , maar ik vind persoonlijk nog steeds fijner om met 1 hand te draaien, aangezien ik dat opzich fijner vind werken als jou 'theorie' B)

@ shameblaster: _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door blmp op 15-11-2005 19:05 ]

Patient gamer

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Onzin zo'n ipod duim. Je zit toch niet de hele dag op je ipod naar liedjes te zoeken :? Uit eigen ervaring weet ik dat mijn ipod het grootste deel van de tijd in mijn zak zit om muziek af te spelen en dat ik niet als een zombie de hele dag met mijn ipod in mn hand rondloop en liedjes zit te skippen. Een beetje slim persoon maakt een paar goede playlists of zet hem op shuffle om dan de minder leuke liedjes door te spoelen.

Macbook Pro, 640 WD extern

• RoD
  • Niet online

RoD

Clox schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 19:04:
Onzin zo'n ipod duim. Je zit toch niet de hele dag op je ipod naar liedjes te zoeken :? Uit eigen ervaring weet ik dat mijn ipod het grootste deel van de tijd in mijn zak zit om muziek af te spelen en dat ik niet als een zombie de hele dag met mijn ipod in mn hand rondloop en liedjes zit te skippen. Een beetje slim persoon maakt een paar goede playlists of zet hem op shuffle om dan de minder leuke liedjes door te spoelen.
Ik kan het me wel voorstellen, ik heb een hele grote muziekcollectie, en meestal zet ik gewoon een nummer aan en zie ik wel wat ik daarna afspeel. Misschien laat ik em gewoon het volgende nummer kiezen, skip ik em, zet ik het volume hoger/zachter, of ik kies er zelf een uit. Als je dit een paar uur per dag doet dan het wel denk ik.
Blijft veel, maar ik heb wel van die dagen. (die manier van muziek afspelen dan, want ik heb geen iPod :+ )

• FlorisB
  • Laatst online: 14:03
RoD schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 19:24:
[...]

Ik kan het me wel voorstellen, ik heb een hele grote muziekcollectie, en meestal zet ik gewoon een nummer aan en zie ik wel wat ik daarna afspeel. Misschien laat ik em gewoon het volgende nummer kiezen, skip ik em, zet ik het volume hoger/zachter, of ik kies er zelf een uit. Als je dit een paar uur per dag doet dan het wel denk ik.
Blijft veel, maar ik heb wel van die dagen. (die manier van muziek afspelen dan, want ik heb geen iPod :+ )
Ik ben ook zo'n gebruiker, veel muziek (60gb'er zit vol) en veel luisteren. Omdat ik geen zin heb om dat ding telkens uit mn zak te halen heb ik zo'n iPod remote earphones set gekocht, érg fijn. Twas even schrikken, die prijs, maar achteraf zeker geen spijt.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik doe alleen skip nummer....

Maar volgens mij is de overkoepelende oorzaak nog steeds inderdaad de SMS-duim.

Verwijderd

Zoiets bestaat al lang, alleen heet het de Nintendo-duim :Y)

Bestaat sinds de NES al ;)

• RoD
  • Niet online

RoD

FlorisB schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 19:31:
[...]

Ik ben ook zo'n gebruiker, veel muziek (60gb'er zit vol) en veel luisteren. Omdat ik geen zin heb om dat ding telkens uit mn zak te halen heb ik zo'n iPod remote earphones set gekocht, érg fijn. Twas even schrikken, die prijs, maar achteraf zeker geen spijt.
Dat is een manier om het op te lossen natuurlijk, ook nog veel handiger :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 20:27:

Inderdaad, gewoon weer de zoveelste RSI-variant...

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 10:31

Precies, was aantal jaar geleden ook in het nieuws als zgn Nintendo-duim (en ook Britse onderzoekers geloof ik) en paar jaar later kwam er ineens de SMS-duim voor in de plaats en nu dus de iPod-duim.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

mja idd beetje onzin, al zou ik van het clickwheel van de nano wel RSI krijgen; mijn hand is er simpelweg te groot voor.Het fenomeen SMS-duim ken ik echter wel; als ik soms lange SMS-gesprekken heb en ik niet mijn PB bij de hand heb (zodat ik in Addressbook mijn SMS kan typen) dan krijg ik soms zelfs last van een trillende duim... erg vervelend.

gelukkig heb ik vrijwel altijd mijn PB bij de hand ;)

Launching containers into space

Verwijderd

idd, alleen is NES nu niet meer mode, dus moeten ze iets anders verzinnen. Nu is iPod hip, dus dan geven we het daar maar de schuld van. Ik denk niet dat het iets nieuws is, gewoon de oude SMS, NES, en heo het allemaal al heeft geheten duim in een nieuwe mode woord jasje.. :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 00:12:
[...]

idd, alleen is NES nu niet meer mode, dus moeten ze iets anders verzinnen. Nu is iPod hip, dus dan geven we het daar maar de schuld van. Ik denk niet dat het iets nieuws is, gewoon de oude SMS, NES, en heo het allemaal al heeft geheten duim in een nieuwe mode woord jasje.. :)
Het komt niet omdat het hip is, het komt gewoon omdat er nu gebleken is dat je van een iPod ook een sms-duim kunt krijgen. Het wordt dan wel iPod-duim genoemt, maar dat doet niks af aan het feit dat je dus een sms-duim kunt krijgen van een iPod.

Verwijderd

Ik vond het ook al een opvallend bericht. waar ik een paar dingen op zou willen zeggen:
  1. Chiropractors? Was dat niet dat deel van de medische beroepsgroep waar op zijn minst getwijfeld werd aan de medisch wetenschappelijke basis van de behandelmethoden?
  2. RSI, CTS, SMS duim, iPod duim, tuurlijk, het zijn allemaal resultaten van onnatuurlijk gebruik van je lichaam, maar wat is de nieuwswaarde van dit specifieke probleem tegen de achtergrond van de generieke versies hiervan?
  3. Hoeveel effect zou het nou echt hebben, het gebruik van een iPod dial op je duimgesteldheid?
  4. Volgens mij is de impact van iPod's (of meer generiek: MP3 players) mbt gehoorbeschadigingen een stuk interessanter om naar te kijken dan een kleine duim afwijking; sinds de uitvinding van de walkman, vervolgens de discman heeft de MP3 speler duidelijk een nog grotere impact gehad op de hoeveelheid luister-uren van een MP3 speler eigenaar.
  5. Iedere gek gebruikt tegenwoordig de iPod om in het nieuws te komen volgens mij...
  6. shameless: heel goed punt! :)
Dus samengevat: ja, ik denk dat ze een medisch belangrijk probleem aangeboord hebben!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 00:32:
Ik vond het ook al een opvallend bericht. waar ik een paar dingen op zou willen zeggen:

3. Hoeveel effect zou het nou echt hebben, het gebruik van een iPod dial op je duimgesteldheid?
Geen, bij normaal gebruik denk ik niet dat je ook maar het kleinste spoortje van een duimafwijking krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 16-11-2005 00:53 ]

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 17:48
Wishful thinking anyone?
Door in de media aan te kondigen dat je van een iPod een iPod-duim kan krijgen zullen veel mensen hun pijn daar aan toeschrijven, ook al zijn er X aantal andere mogelijke oorzaken.
Ook is het mijn inziens zo dat je om last te kunnen krijgen van een iPod-duim je constant met de clickwheel moet spelen. En dan bedoel ik minuten aan een stuk zoals dat met spelconsoles, computermuizen, en gsm's het geval is.
Veel van de onderzochte gevallen zullen bovendien niet alleen een iPod gebruiken maar ook computers, gsm's, ... en het is dus moeilijk de precieze oorzaak te vinden. Ook al kan de beweging van de clickwheel tegennatuurlijk zijn, Apple heeft er vele jaren research in gestoken om een ergonomisch makkelijke manier te vinden om een iPod te gebruiken. Voor een dokter die geld wil verdienen is het daarentegen wel makkelijk de iPod als oorzaak aan te duiden. Het is dan zogezegd een 'nieuw' fenomeen terwijl het eigenlijk gewoon RSI is.
Gebruik je een iPod op een normale manier dan zal je eerder last krijgen van een computermuis of gsm dan van die iPod.

Verwijderd

Ja, mensen waar gaat het heen met de maatschappij?

Dit zit in de catagorie: "banaan-arm".

Het schijnt namelijk zo te zijn dat mensen die veel bananen eten vaak last van hun vingers en polsel krijgen door de typerende beweging bij het 'openmaken' van een banaan. Vooral apen schijnen hier veel last van te hebben. Een Amerikaan heeft een claim van $1,000,000 ingediend bij Chiquita, hij zou namelijk door het bananenpellen ernstig blijvend letsel hebben opgelopen. "Chiquita zet geen waarschuwing op de bananen", aldus de Amerikaan.

Bron: ANP
Pagina: 1