Toon posts:

DISK BOOT ERROR * Processor te heet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
sinds enige weken slaat mijn Windows vast, reboot automatisch en vervolgens komt direct de melding DISK BOOT ERROR op het scherm. De PC start dan niet verder meer op, tenzij ik de stroom eraf haal en enige tijd erna de stroom erweer opzet.

Naarmate dit probleem vaker (en sneller na opstarten) gebeurde heb ik op Google op deze foutmelding gezocht en kwam vaak oorzaak Hardwareprobleem tegen.

Dus ik afgelopen zondag de kast eens opengehaald om te kijken of er soms een kabel los zat. Dat bleek niet zo te zijn, echter van het bevestigings-mechanisme voor de Processor-koeler op het moederbord blijkt een stukje afgebroken te zijn. Hierdoor zit de Processor-koeler (koelblok en daarboven een Fan) niet meer goed vast (het koelblok zou niet goed tegen de processor aan kunnen zitten, is moeilijk te zien).

Dit zou de oorzaak kunnen zijn, de Processor wordt te heet en de PC reboot om te voorkomen dat de temperatuur té hoog oploopt...

Of weet iemand misschien een andere oorzaak?

Verder vraag ik me nog af of de Processor niet te heet is geworden, er zit namelijk een zwarte vlek op, zou trouwens ook van de koelpasta kunnen zijn (heb hier geen ervaring mee).

Alvast bedankt!

PC config:
Mainboard: Asus P4B533
Processor: P4 2.4 Ghz
Mem: 512 MB
Windows XP nl prof edtion SP2

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-04 19:12

RicX

Het leven is geen ponypark

Misschien een tip: haal eens de koeler met fan van de proc af en wrijf de processor met iets van wasbenzine ofzo schoon... Dit alleen maar doen als je zeker weet dat je niks van prints ofzo raakt... Anders moet je het met een vochtig doekje doen en goed laten drogen. Hierna naar je computerboer gaan en koelpasta kopen... Koeler opnieuw erop en kijken of hij het nog steeds doet...

PS: Als je na het schoonmaken van de proc nog steeds de zwarte vlek ziet... is het denkelijk al te laat....

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
als die zwarte vlek van verbrandde koelpasta is denk ik dat het al te laat is , want ik heb nog nooit koelpasta zwart kunne nverbranden , en ik heb er al serieus wat op losgelaten , misschien zal ik ook eens een test doen of koelpasta rond de 300-400 graden zwart verbrand ....

Out of the box? What box? There is no box.

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05 22:03
Als je even de search op GoT gebruikt met disk boot error dn zul je zien dat er al heel veel topics over zijn. In de meeste gevallen is het een teken van een slechte HDD. Ik heb dit probleem ook gehad met een 4 jaar oude 40Gb schijf. Nadat ik op een nieuwe 160Gb schijf windows had geinstalleerd heb ik nergens meer last van gehad.

Macbook Pro, 640 WD extern

Verwijderd

Ik heb ook wel eens Disk boot errors gehad en wat ik dan deed was ide-kabel vervangen of iets dergelijks. En als dat niet ging installeerde ik windows opnieuw en dat ging meestal wel goed ;)
Heb je eventueel een foto van je CPU als ik vragen mag?

Verwijderd

vreemde redenering van jezelf. Als je CPU ERROR zou zien zou je dan je harddisc verdenken ?

Verwijderd

Ik zie dat het een P4 is, die heeft toch een thermische beveiliging die "eruitklapt'', hij kan dan pas weer werken als hij afgekoeld is. Dat verklaard misschien wel dat je een tijdje moet wachten totdat hij weer aan kan. Als het goed is kan dus die cpu niet kapot zijn. Dat de koeler er niet goed op zit moet natuurlijk wel vervangen worden. Die zwarte plek, dat is misschien wel stof op de koelpasta, maar verbrandt weet ik niet. De beveiliging gaat aan bij 145C dacht ik zo uit men hoofd.

Ik gok ook op de HDD.

EDIT:
135C dus.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 21:53 ]

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
tip.
kijk eens met een temperatuur monitor progsel hoe heet die word.
en als boven gezegd is,lijkt mij een hdd probleem :)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 18:03:
Verder vraag ik me nog af of de Processor niet te heet is geworden, er zit namelijk een zwarte vlek op, zou trouwens ook van de koelpasta kunnen zijn (heb hier geen ervaring mee).
Dat betekent dus dat je je cooler verwijderd hebt en daarna geen nieuwe pasta gebruikt hebt ?
Daarmee is de werking van je pasta dus nu 0 geworden en het kan zelfs zijn dat er helemaal geen afdoende contact is met de heatsink..
beter ff schoonmaken en nieuwe pasta gebruiken.

overigens waren er idd van die zwarte pasta "sheets" gebruikt o.a. in medion pc's

aceton ( wel heel voorzichtig mee zijn ) werkt het beste voor het verwijderen van de zwarte pasta.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Had idd al op deze foutmelding gezocht en zat daarom in eerste instantie aan de IDE kabel en/of HDD te denken. Heb toen een progje van Western Digital erop los gelaten maar die vond geen problemen/ bad sectors. Nadat problemen erger werden kast opengehaald en kwam toen koeler probleem tegen.

Zal trouwens nog proberen een foto van de processor toe te voegen.
(hoop dat ie nog niet overleden is!)

Enfin, ga eind deze week naar de zaak waar ik de PC gekocht heb, koeler bevestiging op moederbord schijnt eenvoudig vervangen te kunnen worden (en valt nog onder de garantie :) Hoop dat ze me dan ff met schoonmaken van processor/ koelblok en aanbrengen nieuwe koelpasta kunnen helpen.

Zal jullie suggestie van HDD probleem daar ook nog eens opperen.

Als de problemen aanhouden nadat koeler/ processor weer ok, dan wil ik op de HCC dagen voor een nieuwe schijf gaan. Iemand een suggestie voor een betrouwbare HDD? (80-160 GB)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 10:55 ]

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 10:51:
Als de problemen aanhouden nadat koeler/ processor weer ok, dan wil ik op de HCC dagen voor een nieuwe schijf gaan. Iemand een suggestie voor een betrouwbare HDD? (80-160 GB)
Western Digital of Samsung (relatief onbekend op de harde schijven markt, maar goede producten).

Ik heb een SAN van 10 TB, had eerst (in de kleine vorm) maxtor diamond max 9 200 GB schijven, maar nadat er binnen een jaar 4 uitgeklapt waren (wel via RMA vervangen), ben ik langzaam overgegaan naar WD en Samsung. Nu 2 jaar verder heb ik nog geen enkel probleem met deze schijven gehad, wel zijn er nog 7 maxtors ermee uitgescheden.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
Ok, Western Digital en Samsung dus. Bedankt Nitroglycerine.
Trouwens, heb momenteel al een WD schijf... misschien een maandag morgen model:-(

Enfin, hierbij nog 2 foto's van de Processor en Koelblok.
Kan iemand zeggen of dit er slecht uitziet, of dat het meevalt?

http://pg.photos.yahoo.co...fa6&.dnm=5981.jpg&.src=ph
http://pg.photos.yahoo.co...fa6&.dnm=efe3.jpg&.src=ph
Pagina: 1