Performance verschil nForce4 Ultra en nForce4 4X MCPs

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• Lucaz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 13:12

Lucaz

Ondertiteling

Topicstarter
Aangezien ik het niet duidelijk op deze en andere sites kan vinden.....

Is er Performance verschil tussen deze 2 chipsets??

Is het verschil van de HyperTransport 2000 MHz(Ultra) en 1600 MHz(4X MCPs) merkbaar met bijvoorbeeld een Athlon 64 3500+??

Is er met de Ultra beter te overclocken dan met de 4X MCPs ??

Zijn er andere dingen belangrijk??

[ Voor 8% gewijzigd door Lucaz op 15-11-2005 16:58 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Performanceverschil is in de praktijk nihil. Dit door o.a. het component dat voorheen nog onderscheidend vermogen mee gaf verhuisd is van chipset naar de processor; de geheugencontroller.

Overclocken is meer afhankelijk van het moederbord zélf, dus welke onderdelen en specificaties de fabrikant het bord heeft meegegeven.

Verder heeft de Ultra een ietwat modernere SATA controller dan de non-Ultra (3Gb/s vs. 1,5Gb/s), maar dat verschil is ook niet echt wereldschokkend qua prestaties, en da's een understatement. Imo kun je beter naar sec het bord kijken dan je blind staren op de chipset, want naast de eerder genoemde componenten is een BIOS ook wel relevant als je wilt overclocken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Lucaz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 13:12

Lucaz

Ondertiteling

Topicstarter
Ok want ik wou eerst de Gigabyte GA-K8N Ultra-9 gaan halen maar deze heeft een levertijd van 3 weken.
Wel is er nog een Gigabyte GA-K8NMF op voorraad.

Nu zijn de enige grote verschillen die ik kan vinden de chipset (ultra en 4X MCPs) SATA2 support (gebruik ik niet) en HyperTransport (2000 MHz en 1600 MHz)
En een aantal kleine dingen zoals het aantal pci sloten en usb poorten en het formaat van het moederbord.

Nu is de vraag kan ik net zo goed de GA-K8NMF gaan halen of kan ik beter op de GA-K8N Ultra-9 wachten.
Het gaat me ook om het feit dat deze beide bordjes geen active koeler erop hebben zitten, omdat ik graag een stil systeem wil.

Gigabyte GA-K8N Ultra-9
Chipset: nVidia nForce4 Ultra
HyperTransport: 2000 MHz
http://tw.giga-byte.com/M...ucts_GA-K8N%20Ultra-9.htm

Gigabyte GA-K8NMF
Chipset: nVidia nForce4 4X MCPs
HyperTransport: 1600 MHz
http://tw.giga-byte.com/M...ucts_GA-K8N%20Ultra-9.htm

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En dan nog is de performence verschil maar een paar %, of nog minder.

Tweak!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Ik zou de nieuwste nemen, dus met de Ultra chipset. Eigenlijk begrijp ik dat dit hele topic bestaat omdat je moet wachten op de GA-K8N Ultra. Wel, dat mag toch geen reden zijn? Er zijn genoeg leveranciers, er zijn genoeg andere merken met borden die soortgelijke specs hebben en je zou natuurlijk gewoon kunnen wachten (maar daar hebben wij natuurlijk geen zicht op).

Anyway, je eigenlijke vraag is beantwoord en nu wordt het meer een 'Wat moet ik nemen?' vraag en dat afgezet tegen de tijd (moet ik wachten ja of nee?). Ik denk dat je dit nu prima zelfkunt beantwoorden. Alle reacties die je nu zou kunnen verwachten zullen je daar echt niet bij helpen. Vandaar het slot op dit topic. Succes :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Dit topic is gesloten.