[firefox] firefox berekent borders anders als IE

Pagina: 1
Acties:

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb een probleem met een website die ik aan het maken ben, en het probleem is dat firefox de borders anders rekent. In IE is de website zoals die hoort, maar in ff is het menu te breed, dit is op te lossen door de table breedte op 798px ipv 800px te zetten, maar dan werkt het weer niet in IE.
het gaat om deze site: http://home.planet.nl/~leth0029/site/base.html en deze css: http://home.planet.nl/~leth0029/site/style.css de css en xhtml zijn beide valid. hoe kan ik dit probleem oplossen?

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-04 10:46
Welkom in het box verhaal van w3c en Micrsoft.

Nee ik ga het niet uitleggen, maar een beetje zoekwerk op GOT en google had gemogen.

box-model.

Sorry voor mijn iet wat botte reactie. Maar dit is al heel vaak aan de orde gekomen. probeer het even uit tezoeken.

[ Voor 29% gewijzigd door nsa1984 op 15-11-2005 16:14 . Reden: excuses bot gedrag. ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:45
Zonder even op de details in te gaan, ik snap namelijk zelf ook nooit waarom het zo is, maakt me ook weining uit... :P

Maar als je die "menu" table nou eens 100% maakt ipv 800px? Volgens mij klopt ie dan in beide?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• nsa1984
XanderH schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:16:
Zonder even op de details in te gaan, ik snap namelijk zelf ook nooit waarom het zo is, maakt me ook weining uit... :P

Maar als je die "menu" table nou eens 100% maakt ipv 800px? Volgens mij klopt ie dan in beide?
Helaas niet XanderH

het probleem zit hem in het feit dat w3c steld dat de border, marge en padding buiten de contente blok horen. Microsoft steld dat alles in dat ene content blok hoort.

en kijk eens naar het css ;)

wat zie ik daar helemaal aan de onderkant...
code:
1
2
3
4
5
6
td.content
{
    background-color: #E4E4E4;
    border-right: 1px solid Black;
    border-left: 1px solid Black;
}

border-right 1px en border-left1px.

en wat zegt BlackJack in zijn TS ?
BlackJack schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:09:
dit is op te lossen door de table breedte op 798px ipv 800px te zetten, maar dan werkt het weer niet in IE.
jackpot
hoeveel pixels afwijking?
hoeveel pixel bestaan die borders uit ?

gefeliciteert u mag door voor een koelkast

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

nsa1984 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:22:
[...]
het probleem zit hem in het feit dat w3c steld dat de border, marge en padding buiten de contente blok horen. Microsoft steld dat alles in dat ene content blok hoort.
Ik zou als ik jouw was het verhaal nog een keer opnieuws lezen.

Mooie uitleg

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

http://www.quirksmode.org/css/box.html

de snelste oplossing kan zijn om gewoon mozilla te laten renderen via het border-box-model van MS

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
blaat

[ Voor 98% gewijzigd door lemming_nl op 15-11-2005 16:30 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• nsa1984
disjfa schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:25:
[...]

Ik zou als ik jouw was het verhaal nog een keer opnieuws lezen.

Mooie uitleg
offtopic:
Oke ik was iets te kort door de bocht met dat microsoft alles in de breedte van die box propt. Microsoft houd de margin er dus nog wel netjes buiten maar de rest gaat inderdaad binnen de breedte van het content blok.

(dat was nieuw voor mij)
Waarvoor dank.

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 17:17

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

RM-rf schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:26:

de snelste oplossing kan zijn om gewoon mozilla te laten renderen via het border-box-model van MS
ware het niet dat safari afaik het switchen tussen box-models niet ondersteund.. beter geef je een volledig DTD op en zorg je ervoor dat er geen html comments boven deze DTD staan, zodat ook IE6 aan de hand van het w3c box-model rendert.

Specs | Audioscrobbler

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Eens met Sappie; het is immers niet Firefox die het anders doet, maar juist IE ten opzichte van de rest van de wereld.
Voor IE < 6 kan je overwegen om eea te corrigeren door een extra stylesheet in te laden mbv conditional comments. Nog beter is om boxmodel problemen zoveel mogelijk te voorkomen door geen width/height ism padding en/of borders op hetzelfde element te specificeren.

Intentionally left blank

Verwijderd

RM-rf schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:26:

Een betere oplossing is IE te laten renderen volgens het W3C box-model, dat kan je doen door het volgende boven in de htmlpagina te zetten
code:
1
2
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
(dus boven <html>)

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
In IE werkt het perfect normaal want een margin komt duiten de "box" of div/layer en de padding is binnen die grootte. Nu heeft firefox zoiets van ik vindt dat een border zowel op de margin als padding... dus, wat je dan kan doen is gewoon de height en width property het aantal margin pixels * 2 doen.

Bijv zo:
code:
1
2
3
4
5
margin : 2px;
height  : 18px !important;
height  : 20px;
width  : 18px !important;
width  : 20px;

Dat !important leest alleen FF dan maar en je border zijn in IE en FF weer gelijk. :)

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 09:19:
[...]

Een betere oplossing is IE te laten renderen volgens het W3C box-model, dat kan je doen door het volgende boven in de htmlpagina te zetten
code:
1
2
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
(dus boven <html>)

Om dan meteen XHTML Strict aan te gaan raden is ook weer zoiets (IE kan niet eens overweg met (echt) XHTML). Gewoon een volledige HTML 4.01 Transitional of Strict DTD lijkt me goed genoeg ;)
semicon schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:29:
In IE werkt het perfect normaal want een margin komt duiten de "box" of div/layer en de padding is binnen die grootte. Nu heeft firefox zoiets van ik vindt dat een border zowel op de margin als padding... dus, wat je dan kan doen is gewoon de height en width property het aantal margin pixels * 2 doen.

Bijv zo:
code:
1
2
3
4
5
margin : 2px;
height  : 18px !important;
height  : 20px;
width  : 18px !important;
width  : 20px;

Dat !important leest alleen FF dan maar en je border zijn in IE en FF weer gelijk. :)
vieze hack en zal waarschijnlijk in IE7 fout gaan (omdat de !important bug dan gefixed is).

Intentionally left blank

• Jazzle
  • Niet online
Het is opgelost door de de border van het menuitem helemaal rechts niet op de block-link te zetten, maar op de td. maar het komt er dus op neer dat IE zich gewoon niet aan de w3c regels houdt?

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

BlackJack schreef op woensdag 16 november 2005 @ 15:36:
maar het komt er dus op neer dat IE zich gewoon niet aan de w3c regels houdt?
verbaast je dat? :P

Intentionally left blank

• Jazzle
  • Niet online
eigenlijk niet nee :/ , maar waarom doet microsoft dat?

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-03 11:49

Collaborator

You! Cake or Death?

BlackJack schreef op woensdag 16 november 2005 @ 17:00:
[...]

eigenlijk niet nee :/ , maar waarom doet microsoft dat?
Omdat ze groot genoeg zijn om hun eigen regels te maken.

This space is occupied

Pagina: 1