Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
De situatie is als volgt:

Ik zit nu in het laatste jaar van een MBO opleiding voor ICT-beheer, niveau 4.

Enkele klasgenoten zijn van plan om HBO te gaan doen. Nu wil ik dit ook, en heb wel degelijk de capaciteiten. Het voltooien van de opleiding moet geen probleem gaan vormen.

Ik heb echter het probleem dat ik nog geen zicht heb op de kosten. Op een open dag op de HHS werd ons verteld dat je met collegegeld en materiaalkosten op € 2000 per jaar moet rekenen.

Ik heb een bijbaan in een supermarkt, hiermee kan ik dit bedrag nèt opzij zetten per jaar.

Het probleem is dat ik wel van een biertje houd en eigenlijk ook nog wel een keer m'n rijbewijs wil halen de komende 3 jaar. En op kamers, want thuis wonen heb ik nu ook wel een beetje gezien.

De laatste drie punten passen helaas slecht in mijn bestedingsplan. Ik heb nu twee opties:

• Een lening nemen bij de IBG
• Een jaar fulltime werken bij de supermarkt waar ik nu werk, om zodoende ~10.000-12.000 euro te verdienen, waarmee ik een aardig buffertje heb om op kamers te leven en ook wel m'n rijbewijs kan halen.

Financiering van familie o.i.d. is niet mogelijk.

Wie heeft ervaring/advies te delen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:40

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Aanvullende beurs is zo aangevraagd bij IBG. Als je daar nog niet genoeg aan hebt is lenen bij IBG heel voordelig.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

Ben ik het mee eens. Bovendien is 10.000 Euro op voor je er erg in hebt. :P

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

CodeCaster schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:48:
• Een jaar fulltime werken bij de supermarkt waar ik nu werk, om zodoende ~10.000-12.000 euro te verdienen, waarmee ik een aardig buffertje heb om op kamers te leven en ook wel m'n rijbewijs kan halen.
1. hoe wil je dat verdienen in een supermarkt
2. Hoe wil je dat in je zak houden. Een jaar geheel niets uitgeven :?

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Robin
  • Niet online
Het is in de regel niet zo dat je het schoolgeld in één keer moet ophoesten, veel scholen bieden de mogelijkheid om dat over tien maanden verspreid te betalen. Dan ben je ongeveer tweehonder euro per maand kwijt. Maar dan heb je nog geen boeken, materiaal en andere kosten zoals kopietjes en dergelijke. Als je achttien jaar of ouder bent dan kan je bij de IB Groep studiiefinanciering aanvragen, die dan naar gelang de soort studiefinanciering en je prestaties op school wordt omgezet in een gift. DE IB Groep heeft diverse financieringsmogelijkheden, waaronder de basisbeurs, aanvullende beurs en prestatiebeurs. Daarnaast kan je tegen een lagere rente dan bij een bank een lening afsluiten, die binnen tien jaar na beëindiging van de studie terugbetaald moet worden.

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 23:43
Op kamers gaan wonen en aanvullende beurs aanvragen.
Krijg je plots een stuk meer Stufi !

/dev/null

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
disjfa schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:53:
[...]

1. hoe wil je dat verdienen in een supermarkt
2. Hoe wil je dat in je zak houden. Een jaar geheel niets uitgeven :?
1. 6,30 per uur.
2. Moeilijk, maar mss geef ik 200-300 per maand uit.

@Robin
Weet ik, maar zo'n vetpot is die studiefinanciering niet.

@Vriesdude
Mijn studiefinanciering gaat met 200 euro omhoog als ik uitwonend word. Daar red ik geen kamer + eten van.

[ Voor 24% gewijzigd door CodeCaster op 15-11-2005 16:01 ]

Verwijderd

werken of leren?

zelfde??

• Erazzzer
  • Laatst online: 03:40

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Om even iets vollediger te zijn op mijn post. Ik doe zelf nu ook een HBO opleiding na mijn MBO. School betaal je gewoon per maand, dat komt bij mij neer op 140 in de maand (10 maanden lang). Dat waren tot nu toe nog mijn enige kosten omdat ik de boeken die ik nodig heb gewoon in de schoolbieb gehuurd heb :+
Maar als je boeken wilt kopen is wel even slikken, maar meer dan 400 per jaar hoeft hetniet te kosten. Verder zijn op iedere school wel enkele plaatsen bekend waar ze 2e hands boeken verkopen. Met andere woorden, met StuFi heb je meer dan genoeg om je school te betalen

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 20:40

Garyu

WW

Als je meer dan 10.000 euro verdient dan heb je geen recht meer op studiefinanciering. Denk daar ook even over na :). Maarja, dat is alleen als je fulltime werkt, dus dan krijg je zowiezo geen stufi.

Maar goed, het beleid in NL is erop gericht dat mensen juist gaan lenen en niet gaan werken, om daardoor veel tijd aan de studie te kunnen besteden, snel afstuderen en een goede baan vinden. Met die goede baan heb je dan in no-time je schuld afbetaald. En je hebt nog eens relaxter gestudeerd ook nog.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Nee hoor, dat gaat over doorleren of gaan werken.

Moeilijk hè, lezen.

@Rest:
Hm... het lijkt erop dat ik niet moet werken, maar lenen. i.i.g alvast bedankt voor de tips!

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-11 09:07
Je wilt een fulltime baan combineren met een fulltime studie? Ik denk niet dat dat uberhaupt mogelijk is.
Mij lijkt het beste gewoon aanvullende stufie en wat erbij lenen, niet zeveren en nog een paar jaar thuis blijven wonen en een beetje indammen qua uitgavepatroon. Dan is die studie geen probleem en heb je later ook niet bijster veel schuld. Dus kun je later meer uitgeven en hoef je nu ook niet extreem te beknibbelen (wat je zeker moet als je op kamers gaat, extra geld klinkt leuk maar je hebt onherroepelijk meer kosten!)

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Verwijderd

CodeCaster schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:03:
[...]

Nee hoor, dat gaat over doorleren of gaan werken.

Moeilijk hè, lezen.

@Rest:
Hm... het lijkt erop dat ik niet moet werken, maar lenen. i.i.g alvast bedankt voor de tips!
8)7

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Nee, ik wilde er een jaar gewoon tussenuit, om het geld voor de school te verdienen. Maar met een aanvullende beurs en evt. lenen kan ik het wel betalen, blijkbaar ;)

• Robin
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:57:
@Robin
Weet ik, maar zo'n vetpot is die studiefinanciering niet.
De schookosten kan je er wel mee betalen, dat heb ik althans wel gedaan. Ik kreeg netzoveel studiefinanciering om de schoolkosten te betalen, dat ik het aan het einde van de maand een paar euro overhield. De rest wat ik nodig had moest voor gewerkt worden. Niet de slimste oplossing, maar wel de beste als je wilt lenen of zekerheid wilt hebben dat de schoolkosten elke maand betaald kunnen worden. De studiefinanciering is er om je te helpen bij de schoolkosten, niet om alle kosten op zicht te nemen. In Nederland moet je helaas geld hebben om te studeren, niet de mogelijkheid krijgen om te studeren zoals in Duitsland.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Nou, ik krijg nu nog geen 60 euro per maand, daarmee krijg ik geen 950 euro schoolgeld en 200 euro boeken voor een jaar MBO bij elkaar. Maar goed, ik ben niet te lui om te werken, dus tot en met dit jaar ging het best ;) Keertje niet op vakantie...

Maar dat is op het HBO dus beter geregeld?

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Wat dacht je van studiefinanciering met aanvullende beurs, eventueel een bescheiden maandelijkse lening en een bijbaan?
Met aanvullende beurs en een lening kom je uit op maximaal €780 per maand. Als dat te weinig is, zoek je een baantje voor een paar uur per week, zodat je een bestedingsruimte van zo'n €1000 hebt.
Ik heb dat ook altijd gedaan. Soms verdiende ik in een maand genoeg, en dan zette ik de lening even stop. Maar die lening is echt geen schande, het is een zinvolle investering in je toekomst.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:12
Hey dat was mijn topic naam :9 op een letter na maar dat was waarschijnlijk ook je opzet :P
je kunt toch zoiezo een aanvullende studiebeurs krijgen en uitwonend scheelt je ook een hoop geld. anders eens contact opnemen met ib-groep hoeveel je krijgt als je uitwonend zou zijn en op de hbo krijg je trouwens standaard al meer studie financiering.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Als je zegt "financiering van familie is niet mogelijk", dan krijg je dus aanvullende beurs, die ongeveer €150 per maand bovenop je basisbeurs is. Heb je dat al aangevraagd?
Als je ouders genoeg verdienen, zijn ze verplicht om bij te dragen aan je studie. Dat kun je eventueel zelfs via de rechter afdwingen.
Nu is dat niet de leukste manier om met je familie om te gaan uiteraard, maar datzelfde kan gezegd worden van ouders die genoeg verdienen en niets bijdragen aan de studie van hun kind.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

CodeCaster schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:07:
Nee, ik wilde er een jaar gewoon tussenuit, om het geld voor de school te verdienen. Maar met een aanvullende beurs en evt. lenen kan ik het wel betalen, blijkbaar ;)
Een jaar ertussen uit is niet zo handig. Daarna pak je je studie niet meer op. Ik heb al zat vrienden die misstap zien maken. Je moet echt zwaar zelfdiscipline hebben om dat op te redden.

Er zijn legio topics over wat je per dag/per week/per maand kwijt bent aan levensonderhoud op kamers. De bedragen die ik daar voorbij heb zien komen zijn in mijn ogen prima te doen met stufi + bijbaantje bij supermarkt ofzo.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 20:40

Garyu

WW

Canaria schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:14:
Wat dacht je van studiefinanciering met aanvullende beurs, eventueel een bescheiden maandelijkse lening en een bijbaan?
Met aanvullende beurs en een lening kom je uit op maximaal €780 per maand. Als dat te weinig is, zoek je een baantje voor een paar uur per week, zodat je een bestedingsruimte van zo'n €1000 hebt.
Ik heb dat ook altijd gedaan. Soms verdiende ik in een maand genoeg, en dan zette ik de lening even stop. Maar die lening is echt geen schande, het is een zinvolle investering in je toekomst.
Als je niet kan leven van 780 euro per maand dan doe je volgens mij echt wat fout :?. Je hebt dan na je studie wel een aardige schuld liggen, want ruim 500 per maand tikt toch best wel aan.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Canaria schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:17:
Als je zegt "financiering van familie is niet mogelijk", dan krijg je dus aanvullende beurs, die ongeveer €150 per maand bovenop je basisbeurs is. Heb je dat al aangevraagd?
Als je ouders genoeg verdienen, zijn ze verplicht om bij te dragen aan je studie. Dat kun je eventueel zelfs via de rechter afdwingen.
Nu is dat niet de leukste manier om met je familie om te gaan uiteraard, maar datzelfde kan gezegd worden van ouders die genoeg verdienen en niets bijdragen aan de studie van hun kind.
Mijn ouders verdienen bij elkaar net teveel voor aanvullende beurs dacht ik (moet het nog steeds eens opnieuw laten uitrekenen), maar we hebben thuis nóg 3 kinderen waarvan 2 op middelbare school, dus er is niet bepaald geld over voor een HBO-klantje (die al een opleiding heeft), en ik vind dat ze daarin gelijk hebben. Ik ben nl. gewoon oud genoeg en in staat om te gaan werken, ik wil alleen nog doorleren.

Even berekend op de site (weet inkomen ouders niet uit m'n hoofd)
Maandbedragen sept t/m dec 2005

basisbedrag
prestatiebeurs € 76
aanvullende
prestatiebeurs € 186
--------
totaal prestatiebeurs € 262
gewone lening € 0
--------
totaal € 262
Dit is dus voor thuiswonend en zonder lening.

Als hier nog 300-400 salaris per maand bij komt, is het best te doen!

Maar die prestatiebeurs ofzo hoef je niet terug te betalen als je je opleiding afmaakt toch?

Of is een prestatiebeurs alleen voor de uni? Al die termen ook op die site :+

Ik zoek nog even verder.

/schaam voor slechte voorbereiding...

[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 15-11-2005 16:38 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Prestatiebeurs is ook @ HBO. Als jij je punten niet haalt wordt het lening, haal je alles netjes wordt het een gift. :Y)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Ok, dat had ik nu ook al gevonden :) ho = hoger onderwijs, = HBO en universiteit.

Maar voor uitwonend is de maximale beurs (excl. lening) ongeveer 500 euro, als ik dáár nog een bijbaan naast kan houden tegen m'n huidige salaris (supermarkt heeft ook vestigingen in Leiden, waar ik wss heen ga voor HBO) dan moet ik aardig rond komen!

offtopic:
Als ik eerder op de site had gekeken had ik dit topic niet hoeven openen :Y)

Oh jawel, heb advies gehad van /\ freakstar dat een jaar er tussenuit meestal funest is ;)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

vriesdude schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:56:
Op kamers gaan wonen en aanvullende beurs aanvragen.
Krijg je plots een stuk meer Stufi !
idd ik krijg 430 per maand en daarvan zou ik op zich wel rond kunnen komen, als ik niet uitga en een beetje zuinig leef. Maar in mijn geval betalen m'n ouders ook nog eens 300E per maand aan studiekosten/huur etc. (dus heb ik geld zat om 3x per week te stappen enz) En als je HBO doet moet een lening ook niet zo'n probleem zijn, als je je studie hebt afgerond kun je die zo terugbetalen! T'is vrij normaal dat je een lening hebt als student (in mijn omgeving dan tenminste en ik zit niet eens bij Vindicat ;)).

Overigens zijn er veel betere banen beschikbaar dan supermarkt medewerker, bij een call center verdien je veel meer.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 15-11-2005 16:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• XTerm
  • Laatst online: 10-06 17:45
Pas op met informatica opleidingen op de HHS, wat ik er gezien heb is huilen met de pet op. Een beetje zonde om daar 2000 euro/jaar voor weg te gooien.

Verder studeren is een prachtig idee, maar pas op met de HHS. (Belg speaking die er een jaartje heeft gezeten, niet voor informatica/regulier maar een speciale afdeling daar)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Ja, heb stage gelopen bij een callcenter, als je niet genoeg scoort lig je er zó uit. En ik ben niet zo'n overtuigend typetje ;)

Edit:

HHS zijn we alleen heen geweest voor een impressie, ikzelf was niet echt onder de indruk van de opleidingen. Niet echt van plan daarheen te gaan.

Meer richting Hogeschool Leiden dus.

[ Voor 45% gewijzigd door CodeCaster op 15-11-2005 16:58 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Overigens zijn je ouders verplicht om tot je 21e de studie te betalen als ze niet onder een bepaalde grens zitten, als ze het weigeren kun je dus een aanvullende beurs aanvragen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Ik ben 21 als ik met de opleiding begin (september o.i.d.) dus die vlieger gaat niet op ;)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Even titel gewijzigd om verwarring met "Werken of leren?" te voorkomen ;)

Inhoudelijk: lekker lenen, kost geen drol en zodra je werkt merk je geen bal van die 45 euro die het je per maand kost om terug te betalen. En kun je nu met een gerust hart en voldoende aandacht je studie doen en bovendien een hoop bier zuipen van wat je nog bijverdient :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door curry684 op 15-11-2005 17:08 ]

Professionele website nodig?

• Han
  • Niet online

Han

Gewoon en werken en een lening voor je studie. Waarom? Dan bras je het geld voor je studie er niet doorheen voor zaken als uitgaan en wonen. Het geld van de lening enkel en alleen in je studie stoppen en de rest van je geld die je door het werken verdient kun je van leven.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
@Han, ik was sowieso van plan die bijbaan ernaast te houden, om de studieschuld zo klein mogelijk te houden.

De vraag in dit topic was dan ook of ik er een jaar tussenuit moest om een buffer te verdienen, maar dat is niet nodig, zoals gebleken is.

Verwijderd

Zet als eerste het idee over boord dat het hebben van een studieschuld iets negatiefs is. Bekijk wat je nodig hebt (denkt te hebben) en kijk daarna hoe je dat financieel kan onderbouwen. Bekijk het realistisch: hard werken kan je leuk vinden, maar 7 dagen in de week bezig zijn met studie en werk trek je niet vier jaar lang. Dan kan je beter lenen en tijd hebben voor vrienden/ een vriendin /etc. Imo.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 10:29

tweakerbee

dus..?

Kun je niet met je MBO diploma een iets beter betaalde baan (parttime) gaan zoeken? Als je een tientje per uur kunt gaan verdienen schiet dat ook al aardig op.

You can't have everything. Where would you put it?

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-11 21:57
Robin schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:09:
[...]De studiefinanciering is er om je te helpen bij de schoolkosten, niet om alle kosten op zicht te nemen. In Nederland moet je helaas geld hebben om te studeren, niet de mogelijkheid krijgen om te studeren zoals in Duitsland.
Klinkklare onzin. Studiefinanciering bestaat om de kosten voor levensonderhoud en studie te dekken. De overheid wil dat jij je tijd besteed aan studeren, niet aan werken teneinde de studie zo snel mogelijk af te ronden.

Basisbeurs (250) + aanvullende beurs/ouders (225) + lening (260) komt voor een uitwonende rond de €750,-.
Daarvan betaal je je studie (200), huur (220), verzekeringen (50), voedsel (200), kleding (50). Hou je nog wat over voor kleine zaken.

Natuurlijk heb je in de zomermaanden geen studiedruk en kan je wat bijverdienen voor vakantie/bier/etc. Tevens kan je door in het weekend een dagje te werken zo 200 in de maand bijbeunen. Als je doodop bent na een week 40 uur studeren doe je dat niet, heb je alleen geen geld om uit te gaan.

Ik vraag me echt af waar jij het idee vandaan haalt dat €750,- alleen je studiekosten kan dekken. Natuurlijk is de ene studie wat duurder dan de andere maar wat jij zegt slaat nergens op. Het gras is bij de buurman altijd groener. Inderdaad moet je in Nederland geld hebben om te studeren. Zolang je je studie echter normaal doet krijg je dat geld van de overheid. Het is waar dat je een deel daarvan later terugbetaalt, wat best redelijk is. Maar dat geld hoef je vantevoren niet te hebben...

voor de TS:
een jaar tussendoor werken zou ik alleen doen als het relevante werkervaring voor later is of iets bijdraagt aan je persoonlijke ontwikkeling/ontplooiing. Een jaar vakkenvullen verdient veel te weinig in vergelijking met de investering in een lening. Na vijf jaar heb je misschien 20% rente betaald over je geleende geld, als je met HBO diploma niet 20% meer weet te verdienen dan in de supermarkt doe je sowieso iets fout ;) Plus dat als je vooruit kijkt naar het eind van je carriere je een jaartje meer werkt voor je met pensioen gaat. Als je alles goed doet verdien je dat laatste jaar een veelvoud van dat tussenjaartje :o Dat wil je toch niet mislopen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door straat op 18-11-2005 07:43 ]

Pagina: 1