tv over radio aansluiting?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.775 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117691

Topicstarter
Ik heb een coax kabel naar mijn kamer liggen voor mijn radio. Hij zit ook op de radioaansluiting beneden (dus dat kastje waar tv en radio binnenkomen).

Nu wil ik een tvkaart gaan kopen, en omdat ik geen zin heb om NOG een kabel omhoog te gaan leggen vroeg ik me af of de coaxkabel voor de radio ook de TV signalen doorkrijgt. Dus zeg maar als volgt:

http://img361.imageshack.us/my.php?image=kastje6nh.png

Is dit mogelijk of moet ik dan een aparte kabel omhoog leggen voor het tv signaal?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 117691 op 15-11-2005 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Als de doos onder een lusdoos is kun je hem gewoon in de doos naast de inkomende coax prikken, en boven ook een doosnerzetten. Anders moet de de doos over vervangen voor een lusdoos.

Erg simpel dus :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wat bedoel je met doos? is dat dat vierkantje dat ik daar linksboven heb getekent? en een lusdoos is die splitter? de splitter is een radiosplitter (staat erop).

Ik wil het dus als volgt

coax komt het huis binnen op wel bekende vierkantje met de twee aansluitingen voor TV en Radio.

ik steek een kabel in de Radio aansluiting.

leg de kabel aan naar boven

steek hem in de radio splitter

laat vervolgens de twee coax kabels die uit de splitter komen naar de radio en tvkaart lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Lusdoos is een doos waar zowel een kabel in kan, als weer uit gaat. Ik bedoel dus de kabel die in de doos bevestigt is, dus niet wat je erop steekt.

Doos is idd dat vierkant ding met de twee "ogen".

Wat je dus doet:

- Schroef doos open, en check of het een lusloos (of rijgdoos, whatever je het wil noemen...) is. Dat zie je vanzelf: als er nog een kabel bij kan is het een lusdoos, anders niet. Zoniet, vervangen voor lusdoos, en oude doos ff bewaren!
- Bestaande coax, die je nu gebruikt voor de radio steek in in de lusdoos erbij.
- Op je kamer sluit je dan je oude doos weer aan, of, als de oude doos al goed was voor onder, koopt een einddoos, en sluit die op de coax aan.
- klaar :D

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 15-11-2005 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Bij mij thuis kan ik over beide aansluitingen radio en tv ontvangen. Het maakt voor mij ook niet uit of ik de splitter voor mijn kabelinternet op de TV-uitgang of de radio-uitgang prik, dat werkt allebei. (Behalve dat je natuurlijk een ander stekkertje nodig hebt voor beide uitgangen, de ene male en de andere female.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke, het kan dus niet zoals het daar getekent staat dat ik hem gewoon in dit ding plug:

Afbeeldingslocatie: http://www.discoworld.dk/shop/images/122_131.jpg

en dat ik dan meteen op een van die uiteinden mn tvkaart kan aansluiten? Ik moet dus echt de doos die beneden in de woonkamer zit verwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

deepspace schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:26:
Lusdoos is een doos waar zowel een kabel in kan, als weer uit gaat. Ik bedoel dus de kabel die in de doos bevestigt is, dus niet wat je erop steekt.

Doos is idd dat vierkant ding met de twee "ogen".

Wat je dus doet:

- Schroef doos open, en check of het een lusloos (of rijgdoos, whatever je het wil noemen...) is. Dat zie je vanzelf: als er nog een kabel bij kan is het een lusdoos, anders niet. Zoniet, vervangen voor lusdoos, en oude doos ff bewaren!
- Bestaande coax, die je nu gebruikt voor de radio steek in in de lusdoos erbij.
- Op je kamer sluit je dan je oude doos weer aan, of, als de oude doos al goed was voor onder, koopt een einddoos, en sluit die op de coax aan.
- klaar :D
Afbeeldingslocatie: http://www.kalyx.com/store/images/JVI50CWP30IV.jpg
zoiets, maar dan vierkant en dan met de pluggen naast elkaar... das een lusdoos.
eerst kwam op zoiets hier de coax het huis binnen. nu zit er een splitterbox van essent op, vanwege de kabelmodem.
komt internet, radio en tv uit.
als dat het geval ook is bij jou, moet je dus je TV appart naar aansluiten.
in het eerste geval kan je gewoon je radio en tv op dezelfde kabel doen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mace

Sapere Aude

Je kan gewoon met een splitter zoals jij zegt de boel aansluiten hoor, je moet wel voor je TV kaart even een mannetje mannetje kabel maken, dan is het geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117691 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:32:
oke, het kan dus niet zoals het daar getekent staat dat ik hem gewoon in dit ding plug:

[afbeelding]

en dat ik dan meteen op een van die uiteinden mn tvkaart kan aansluiten? Ik moet dus echt de doos die beneden in de woonkamer zit verwisselen?
Dat hoeft niet nodig te zijn. Als je gewoon zo'n standaard oud type AOP (abonnee-overname-punt) hebt, dan kun je daar al 2 kabels op aansluiten. 1 kabel naar de woonkamer en 1 kabel naar je slaapkamer bijvoorbeeld. Over die kabels loopt dan signaal voor zowel radio als TV en met zo'n splittertje kun je die dan inderdaad allebei aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:47
als jou nou eens dat kapje van de aan sluiting beneden er af haalt zul je zijn dat er maar een kabel in zit die radio en tv aanstuurt (door middel van een radio,tv maker)die zuiverd de tv kanalen en de radio kanalen er apart uit dus dan zou je er boven ookeen aan de kabel moeten doen(bij wanadoo internet zit er al een bijgeleverd)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SPEEDDRAGON schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:40:
als jou nou eens dat kapje van de aan sluiting beneden er af haalt zul je zijn dat er maar een kabel in zit die radio en tv aanstuurt (door middel van een radio,tv maker)die zuiverd de tv kanalen en de radio kanalen er apart uit dus dan zou je er boven ookeen aan de kabel moeten doen(bij wanadoo internet zit er al een bijgeleverd)
:? you lost me....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kk, heb de tv beneden ff op de radiokabel aangesloten. dat werkte wel, alleen er zat ruis door het beeld heen. iemand een manier om dat op te lossen?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 117691 op 15-11-2005 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 10:04
Ik dacht altijd dat zo een radio kabel een andere impedantie dan een tv kabel had? Iets van 50Ohm tov 75Ohm. Misschien dat je daarom zoveel ruis hebt. Anders zul je toch aan een versterker moeten denken...

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mace

Sapere Aude

Biposto schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:48:
Ik dacht altijd dat zo een radio kabel een andere impedantie dan een tv kabel had? Iets van 50Ohm tov 75Ohm. Misschien dat je daarom zoveel ruis hebt. Anders zul je toch aan een versterker moeten denken...
Nee hoor, dat is gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

als je de wand doos (lusdoos, rijgdoos) open maakt, zie je meestal maar 1 kabel binnenkomen.
hierop is het TV en Radio signaal gemixt.
teminste, als je zo'n wanddoos hebt, kan je dan op beide aansluitingen zowel radio als TV ontvangen.
Als je een filterkastje hebt ipv een wanddoos (zoals Essent leverde bij de Com21 kabelmodems, ter vervanging van de wanddoos), is je signaal in 3 gesplitst (tv, radio en internet). in dat geval zal je een 2de kabel moeten trekken voor TV signalen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:54
Ik had in mijn oude huis alleen de kabel in TV aangesloten. Vanaf daar naar de woonkamer en aldaar radio en tv op hetzelfde kabeltje hangen. Dat werkte prima. Probeer dus eens je kabel in die TV aansluiting te doen (ander stekkertje er op schroeven) en luister dan eens of de radiokwaliteit nog goed is. Zo ja: lekker laten zitten.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dreamscape schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:52:
Ik had in mijn oude huis alleen de kabel in TV aangesloten. Vanaf daar naar de woonkamer en aldaar radio en tv op hetzelfde kabeltje hangen. Dat werkte prima. Probeer dus eens je kabel in die TV aansluiting te doen (ander stekkertje er op schroeven) en luister dan eens of de radiokwaliteit nog goed is. Zo ja: lekker laten zitten.
radio signaal is bij beide hetzelfde, even mooi ontvangst.

maar tv werkt op radioaansluiting wel maar met ruis.

als ik een tv signaal versterker op die radiokabel aansluit kan ik dan mn tv signaal versterken? en kan ik die neerzetten tussen de splitter en de tvkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Forget aub die splitter! Die dingen zijn echt ruk en bezorgen je alleen maar hoofdpijn (van het slechte beeld)! Voor een paar euro extra heb je een doos, en het ziet er ook nog eens een keer netter uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:01:
Forget aub die splitter! Die dingen zijn echt ruk en bezorgen je alleen maar hoofdpijn (van het slechte beeld)! Voor een paar euro extra heb je een doos, en het ziet er ook nog eens een keer netter uit!
ook zonder die splitter zit er ruis op de tv als hij op de radio staat aangesloten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Volgens mij heb je ook van die wanddozen, waar één kabel binnenkomt, maar dat er een soort filtertje tussen zit, dus dat die daadwerkelijk iets doet met het signaal, voordat het naar de "TV" of "radio" aansluiting gaat, dat er dus daadwerkelijk een iets ander signaal op de aansluitingen komt.

In principe moet je dus een wanddoos hebben die stomweg twee uitgangen heeft met ongefilterd signaal, zodat zowel de radio als tv frequenties op beide "outputs" staan.

* GaMeOvEr vraagt zich af wat het filtertje doet. Zitten de TV signalen hoger dan de radio signalen of omgedraaid?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wie zegt dan ook dat je die op de radio aansluiting moet doen :?

Gewoon doen wat ik zeg ;) Dat is gewoon zoals het hoort, en niet een of andere hack om twee euro goedkoper uit te zijn.

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/tv.PNG

@Gameover: Radio zit op lagere frequenties. Vermodelijk worden deze voor de radio uigang gefiltert, vandaar ook dat je op je TV via die output slecht beeld krijgt.

[ Voor 39% gewijzigd door voodooless op 15-11-2005 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:28:
Wie zegt dan ook dat je die op de radio aansluiting moet doen :?

Gewoon doen wat ik zeg ;) Dat is gewoon zoals het hoort, en niet een of andere hack om twee euro goedkoper uit te zijn.

@Gameover: Radio zit op lagere frequenties. Vermodelijk worden deze voor de radio uigang gefiltert, vandaar ook dat je op je TV via die output slecht beeld krijgt.
ik ben niet erg technisch en heb geen zin om te gaan schroeven in iets als het ook zonder kan ;) het gaat echt niet over geld ofzo. maar als ik met een tv signaal versterker dezelfde beeldkwaliteit krijg wat is dan het probleem? :) is makelijker voor mij ;)

maar wordt het signaal dan ook echt sterker of heeft het geen effect op de beeldkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 117691 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:33:
Maar als ik met een tv signaal versterker dezelfde beeldkwaliteit krijg wat is dan het probleem? :) is makelijker voor mij ;)
Waarom een versterker als het niet nodig is :? Bovendien kost dat meer moeite dan ff die doos open te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nee, een goede signaalversterker is prijzig (als in, vanaf een euro of 80,- niet die gamma troep) maar zoals al gezegd, de radio uitgang wordt gefilterd, in tegenstelling tot de TV uitgang. Vandaar dat je signaal op die uitgang beroerd is.

Je kunt beter het wanddoosje beneden vervangen voor een ongefilterde variant, dat is vele malen goedkoper en waarschijnlijk nog beter voor je beeldkwaliteit ook. :)

edit:

Damnit deepspace. :P

[ Voor 5% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-11-2005 16:37 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

GaMeOvEr schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:37:
Nee, een goede signaalversterker is prijzig (als in, vanaf een euro of 80,- niet die gamma troep)
Nou, ik heb laatst die gamma Karwei troep getest, en dat werkt toch gewoon echt ;) Maar voor twee aansluitingen heb je dat echt niet nodig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

deepspace schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:39:
[...]

Nou, ik heb laatst die gamma troep getest, en dat werkt toch gewoon echt ;) Maar voor twee aansluitingen heb je dat echt niet nodig hoor.
Meen je dat nou? Misschien hebben ze hun productassortiment aangepast sinds ik er het laatst gekeken heb, maar eerst hadden ze echt alleen maar bagger. :) Ik heb met die dingen eigenlijk nooit een signaal beter kunnen krijgen, hoeveel ik ook zat te schroeven aan de gain en dergelijke.

Maar, inderdaad, nodig is het zeker niet.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-11-2005 16:41 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maakt me niet zo heel veel uit of het nodig is of niet. ;) het enige wat ik wil weten is:

Kan ik met een signaalversterker het gefilterde signaal weer terug roepen zoals het origineel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zucht....

Damn it... Wil je nu graag goed beeld hebben of niet :? Je gaat toch niet eerst je signaal filteren voor radio, en dan er een versterker achter plakken om het weer goed te krijgen voor TV 8)7 . Dat is gewoon idioot, omslachtig, en je verliest er ook nog eens kwaliteit door!

Dus... gewoon zoals ik heb gezegt. Je zult voor boven toch een doos nodig hebben, dus het is ook nog eens een keer de goedkoopste oplossing. Een enkele doos, en je bent klaar. Is ook niet erg technisch of ingewikkeld, gewoon een kwestie van een paar schroefjes en een kabel trimmen.

[ Voor 35% gewijzigd door voodooless op 15-11-2005 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja, maar dat betekent dus dat ik beneden in de woonkamer moet gaan lopen schroeven in een doos toch?

een signaalversterker er boven op pleuren is simpeler als ik daardoor weer dezelfde beeld kwaliteit krijg (of blijft die ruis erin dan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 117691 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 17:14:
maakt me niet zo heel veel uit of het nodig is of niet. ;) het enige wat ik wil weten is:

Kan ik met een signaalversterker het gefilterde signaal weer terug roepen zoals het origineel was.
Nee. :P bepaalde informatie wordt gefilterd, dus gaat verloren. Iets wat verloren is, kun je niet "terugversterken". Je kunt alleen, dat wat nog over is, versterken. Maar je versterkt ook de ruis mee. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 117691 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 17:25:
ja, maar dat betekent dus dat ik beneden in de woonkamer moet gaan lopen schroeven in een doos toch?
Klopt, je moet waarempel twee schroefjes losdraaien... Drama zeg :X
een signaalversterker er boven op pleuren is simpeler als ik daardoor weer dezelfde beeld kwaliteit krijg (of blijft die ruis erin dan?)
Krijg je dus niet, zeker niet voor zenders met wat hogere frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Als je nu het uiteinde van de kabel, welke nu in de radio-uitgang zit (beneden in de doos), veranderd. En je prikt de kabel daarna in de tv-uigang... Dan ben je volgens mij klaar...
althans, de radiosignalen zijn toch niet wegefilterd van de tv-uigang?

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ejorne schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 17:35:
Als je nu het uiteinde van de kabel, welke nu in de radio-uitgang zit (beneden in de doos), veranderd. En je prikt de kabel daarna in de tv-uigang... Dan ben je volgens mij klaar...
althans, de radiosignalen zijn toch niet wegefilterd van de tv-uigang?
Nope, zit alleen een frupje (weerstandje volgens mij) op de radio aansluiting, niet op de TV aansluiting. :)

Punt is alleen, dat er in die doos maar één kabel gaat, die schroef je vast, en dan gaat de splitsing van de kabel naar de TV en de Radio uitgang gewoon met stukjes koper in het doosje, niet met daadwerkelijke stukjes kabels. Je moet dus gewoon de kabel die in de doos komt aftakken en naar boven leggen, middels de al eerder genoemde lusdoos. :)

Of een ongefilterde doos erin schroeven, met twee gelijke uitgangen erop, kun je je kabel er zo inprikken.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm, en hoe heet zo'n ongefilterde doos in de winkel? denk niet dat er ongefilterde doos op de verpakking staat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-05 23:44

Quintus

Eg wel! Dus....

Niet schroeven?

TV/splitter beneden op de tv uitgang, daar je coax naar boven op aansluiten en de tv van beneden
Boven een R/TV splitter op het uiteinde van je kabel en daar radio en tvkaart op aansluiten
Kwaliteit wordt waarschijnlijk iets minder maar dat is bij TV kaarten meestal al het geval.

Wel schroeven?

Lusdoos halen en beneden de doos vervangen. De groene CAI kabel van buiten en de coax kabel naar boven er op aansluiten en dan boven de oude doos van beneden aansluiten waar je de TVkaart en radio op aansluit.

Bij de doos die je haalt in de winkel zit vast wel een handleiding voor montage.
Coax kabel dat in de scherpe bochten ligt <90 graden zorgt ook voor ruis.
Voor erg grote afstanden tussen doos in de huiskamer en je eigen kamer >10 meter heb je zeer waarschijnlijk wel een versterker nodig.

Unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm, ik denk dat ik dan toch maar voor een ongefilterde doos ga.

BSD 4-18 ANTENNEDOOS CH

Aansluitingdemp. TV 18 dB
Doorgangsdemping 1,0 - 1,3 dB
Ontkoppeling intern > 40 dB
Tussen twee contactdozen > 40 dB

De breedbandondersteuning van deze contactdozen zorgen voor probleemloze TV- en radio-ontvangst aan alle uitgangen. Geschikt voor retourkanaal, dus ook voor de toekomst. 4 - 30 / 4 - 65 MHz.
BSD-4 serie

Is deze daarvoor geschikt?

[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 117691 op 15-11-2005 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Prima, die zet je onder neer, en die je onder eraf haalt, zet je boven neer. Kabeltjes aansluiten, en klaar! Gewoon zoals op mijn tekening :)

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 15-11-2005 18:57 ]

Pagina: 1