Windows 98 machine(s) loopt op een willekeurig moment vast

Pagina: 1
Acties:

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Een windows 98 computer van familie van mij heeft het probleem dat hij zomaar ineens vastloopt tijdens gebruik, meestal net na het opstarten. Geen enkele waarschuwing, toetsenbord en muis doen helemaal niets meer.

Het aparte van dit probleem is dat het computer nummer drie is die dit doet. De eerste is een nieuw mainboard ik gekomen, maar ik vraag me af of dat wel het probleem was. Windows is er toen ook opnieuw opgekomen, dus het is niet echt een goede test. Waarom ik denk dat het niet het mainboard was, is omdat ik met Linux live-CD's en diagnose tools met geen mogelijkheid die computer heb kunnen laten crashen. Ik kreeg wel steeds meldingen van "spurious interrupt" in het syslog, maar ik kon zo op internet niet vinden of dat schadelijk was of niet.

Computer nummer 2 die het deed was die van mezelf. Die liep niet alleen in win98 vast, maar ook in Seagate seatools. Het probleem leek te beginnen toen ik "usb mouse support" in de BIOS aan had gezet, en weer te verdwijnen toen ik dat uit had gezet. Tenminste, niet helemaal verdwijnen, omdat in Windows het probleem zich heel af en toe nog voordoet. Ook mijn computer heeft in Linux af en toe van die "spurious interrupts" staan.

En nu dus computer nummer drie. Ik kan op afstand niet kijken in de BIOS naar "usb mouse support", maar ik weet wel dat zij dat zelf niet hebben veranderd. De computer is er dus spontaan mee begonnen.

De computers:

Windows 98 (twee met first edition, andere weet ik zo niet)
CPU: AMD Athlon (een xp 1600+, een 1400+, een onbekende)
geheugen: 640 MB PC133, 256 DDR 266, DDR onbekend
Mainboards: MSI met VIA chips (kt 133a, 2x KT266(a) geloof ik)

Lekke elco's is het niet, omdat ik mijn mainboard voorzien heb van nieuwe.

Als iemand hier meer over weet of ook dit probleem heeft ervaren, ik hoor het graag.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik zou eerst oorzaken gaan uitlsuiten, je hebt wel een idee waar het aan zou kunnen liggen maar nog niet genoeg getest om te kunnen zeggen dat het aan A ligt maar niet precies weet waardoor het probleem optreed.

Daarnaast zou ik eerst 1 computer oplossen, het kunnen namelijk 3 problemen zijn die allemaal je pc laten vastlopen. Zo verlies je het overzicht.

[ Voor 27% gewijzigd door Justice op 15-11-2005 13:22 ]

Human Bobby

• halfgaar
Ik ben al heel erg lang bezig geweest met oorzaken uitsluiten. Hardware eruit trekken, CPU en geheugen vervangen, programma's niet laten opstarten bij booten, etc. Op een bepaald moment dacht ik dat ik het gefixt had met één van die computers, krijg ik meteen een telefoontje toen de computer weer terug was dat hij niet meer werkte. Maar die computer heeft dus een nieuw mainboard, dus daar kan en hoef ik niet mee testen.

Mijn computer heeft het probleem nauwelijks meer, dus daar valt ook weinig mee te testen.

En computer nummer drie heb ik niet hier. En omdat het dus computer nummer drie is, wilde ik eerst even hier vragen of er iets bekends aan de hand is.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 11:33
tja, ik zeg altijd al meteen dat win98 gewoon brak is. zeker de first edition.
waarom draai je eigenlijk geen winxp op die bakken? kan prima.

• RainofDeath
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-05 12:49

RainofDeath

DYUVSDFJ

Welke versie van 98 is het? de eerste wil nog wel is brak zijn.

• J27
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 21:32

J27

sharkzor schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:55:
tja, ik zeg altijd al meteen dat win98 gewoon brak is. zeker de first edition.
waarom draai je eigenlijk geen winxp op die bakken? kan prima.
Inderdaad, w9x crashte bij mij ook altijd een paar keer per dag, het beste kun je overgaan op een windows die gebaseerd is op NT, dus bijvoorbeeld, Windows 2000 of WindowsXP, deze zijn een stuk stabieler (XP crasht echt nooit bij mij).
Zo te zien moet je systeem dit inderdaad wel aankunnen, dat zal je een hoop problemen schelen...

Verwijderd

Ik geef toe dat het een beetje een dooddoener is, maar er zijn hier massa's mensen te vinden die de wereld aan vastlopers, resets, andere vage problemen met 98 hadden en wier computers hartstikke stabiel draaien onder XP.

Ik wil niet in Microsoft-bashing vervallen, maar 98 is gewoon prut, dus als je systeem het aankan is er m.i. geen reden om niet op XP over te stappen. Eventueel kun je nog een multiboot aanhouden als je echt niet zonder 98 kunt.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:55
Hoe zien de condensatoren op het bord er uit ?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:24
mad-dog schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 21:34:
Hoe zien de condensatoren op het bord er uit ?
Idd t eerste waar ik ook aan denk.

TS meld deze echter al vervangen te hebben.

TS: Heb je de bolle, duidelijke defecte vervangen of alle condensatoren? Een lekke condensator op t moederbord is niet altijd duidelijk ontploft, soms alleen een bolling of (nog) niet zichtbaar.

Als je een ESR meter of scoop tot je beschikking hebt kun je ze beter allemaal doormeten/vervangen.

• halfgaar
Ikzelf gebruik win98 omdat ik hem alleen gebruik voor spellen (één keer per maand ofzo), en ik doe graag oudere spellen die vaak niet werken in XP. Voor "normaal" werk gebruik ik Linux, dus ik doe geen moeite om een nieuw windows systeem te hebben. Maar, mijn computer is dus maar héél af en toe dat het gebeurt.

Eén van die andere computers was gekocht met 98, en degene die nu aan de beurt is met fouten heeft eigenlijk niet echt een reden om 98 te hebben. Reïnstall zou een optie zijn, maar ondanks dat win98 slecht is (en ik ben het er mee eens dat win98 slecht is), vind ik niet dat het zomaar mag crashen, na jaren goed gewerkt te hebben. Ik herken crashende en hangende computers door win98 wel, maar als de computer echt zomaar helemaal niets meer doet, zonder waarschuwing, betekent vaak toch dat er iets mis is. Vooral omdat die windows installatie altijd mooi schoon is. Altijd spyware- en virusvrij, mede door firefox en thunderbird (of eigenlijk geen IE en Outlook).

De eclo's van de computer die nu raar doet heb ik voor het laatst een jaar geleden ofzo bekeken, toen hij af en toe niet door zijn POST kwam. Toen zagen ze er nog goed uit. Ik zal dat binnenkort (waarschijnlijk ben ik er morgen) nog eens bekijken.

De elco's op mijn bord heb ik allemaal vervangen, behalve degene waarvan in precies dezelfde vervangers voor kreeg. Het waren allemaal Elco's van Chssi of Chsi of iets dergelijks die lek waren. Maar dus ook degene van dat merk die niet bol/lek waren heb ik vervangen.

De eclo's van de computer waar het mainboard is vervangen zagen er nog prima uit.

Trouwens, ik heb een scope (op het moment niet, maar normaal wel), maar hoe meet je een condensator met een scope? Dat zou ik graag weten, omdat ik geen capaciteits/ESR-meter heb.

Wat ik nog niet gezegd had dat ik had geprobeerd bij de computer die nu een nieuw bord heeft, is FSB en geheugensnelheid/timings verlaagd. Hielp niets.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:24
halfgaar schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 22:51:
...
Trouwens, ik heb een scope (op het moment niet, maar normaal wel), maar hoe meet je een condensator met een scope? Dat zou ik graag weten, omdat ik geen capaciteits/ESR-meter heb.
....
Ik heb zelf ook geen ESR meter.

Op http://www.fullnet.com/u/tomg/esrscope.htm staat een soort van beschrijving hoe je mbv een scoop de eigenschappen van een condensator grotendeels kan testen.

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

Alle 3 de compu's staan op dezelfde locatie?
Misschien is het de locatie / stopcontact o.i.d. nogal vervelend als de stroomvoorziening brak is.

Wat lees je uit aan voltages onder stress programma's?

AdB

• halfgaar
De computers staan op hele andere locaties en de voltages waren normaal. Ik weet de waarden niet meer, maar het leek goed. Maar ja, metingen met software of BIOS is erg onnauwkeurig. Voltmeter of scope heb ik er niet op gehad.

Ondertussen lijkt computer drie weer te werken. Het meest significante wat ik heb gedaan is het modem eruit getrokken. Wie weet was dat het. Bij computer nummer twee leek het weer goed te gaan toen ik de geluidskaart eruit had, maar die ging later toch weer lastig doen.

Na ja goed, ik hoor ze vanzelf weer klagen als het fout gaat. In ieder geval is mijn primaire vraag opzich beantwoord, en dat is of andere mensen met win98 precies hetzelfde hebben gehad. Het lijkt er dus niet op. Verdere diagnostische hulp is dus niet meer nodig (wel gewaardeerd hoor, daar niet van :)).
Pagina: 1