Toon posts:

Hou lucht zichtbaar maken in ps

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Met de vakantie heb ik een foto gemaakt van onderander paleis noordeinde. Nu is deze foto mooi gelukt vind ik. Aleen als je nu naar de lucht kijkt zie je 1 groot wit vlak. Dus nu mijn vraag kan ik ook met photoshop de lucht zichtbaar maken ? dus dat je dan de wolken en blauw ziet ? zie foto

Afbeeldingslocatie: http://img469.imageshack.us/img469/2463/noordeindecopy2dy.jpg

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee.

Wat je wel kunt doen is een foto van de lucht maken en dkie er boven plakken. Maar gezien de belichting van de rest van de foto gaat dat een erg onnatuurlijk gezicht geven.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je zou de lucht kunnen selecteren en daaruit naar voren halen wat erin zit (als er wat in zit). Je zou er ook de lucht van een goede foto kunnen in plakken. Beter was geweest, als er wolken waren met blauwe lucht, om de foto te nemen met bracketing.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Er was origineel geen blauwe lucht maar bewolking, als ik 't zo zie. Je ziet bijvoorbeeld de hele foto egaal belicht zijn, en geen harde schaduwen zoals die door de zon veroorzaakt zouden worden. Dat wijst op een volledig bewolkte dag.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu wolken erop geplakt aleen dat geeft geen natuurlijk gezicht

Afbeeldingslocatie: http://img466.imageshack.us/img466/9499/noordeindewolken7we.jpg

@ CyBeR

Nope het was 30 graden en volop zon :)

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ik zou doen wat twixx zegt, namelijk de selectie (lucht) gewoon zo veel meer contrast en minder brightness geven dat de wolken vanzelf een beetje zichtbaar worden

edit:
mm even geprobeerd, en er zit idd echt geen lucht boven :X
dan is lucht opplakken idd de enige oplossing

[ Voor 27% gewijzigd door BasieP op 15-11-2005 12:40 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Xtuv
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:30:
Nope het was 30 graden en volop zon :)
Grapjas..
Wat CyBeR zegt over het licht klopt helemaal. De uitgebeten lucht, het lage contrast en de schaduwen op de grond wijzen op een suffe grijze lucht..
Dus ze zon zal wel ff net achter een heeeele dikke vette wolk hebben gezeten..

• Xtuv
  • Nu online
BasieP schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:38:
ik zou doen wat twixx zegt, namelijk de selectie (lucht) gewoon zo veel meer contrast en minder brightness geven dat de wolken vanzelf een beetje zichtbaar worden
Nou, succes. Ooit van clipping gehoord? :)
Daar zie je hier een mooi voorbeeld van. Dit is wit, daar zit echt geen detail meer in. Ja, ok, of je moet een RAW file hebben, en die dan 4 stops gaan onderbelichten, dan krijg je misschien nog een beetje ranzige kleurtjes eruit..

Verwijderd

Topicstarter
BasieP schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:38:

edit:
mm even geprobeerd, en er zit idd echt geen lucht boven :X
dan is lucht opplakken idd de enige oplossing
Heb het geprobeerd aleen krijg er niks uit :( dat wordt dus wolken plakken :)

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-01 11:25
In photoshop CS2 zit een optie met shadow/highlight en daarmee zou het makkelijk op te lossen moeten zijn.....

• djexplo
  • Laatst online: 21-12-2025
Waarom maak je er niet zo iets van: (Dat is veel realistischer dan die blauw witte lucht)
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.kroon/noordeind.png

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dennis013 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:45:
In photoshop CS2 zit een optie met shadow/highlight en daarmee zou het makkelijk op te lossen moeten zijn.....
Vergeet het. Een uitgebeten lucht haal je met niks terug. Dat heeft ook niks te maken met Photoshop of wat dan ook, maar simpelweg met het feit dat het dynamisch bereik van een sensor niet oneindig is.

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
probeer is de foto wat meer contrast te geven of minder brightness etc.. En dan vervolgens wat minder extreme blauwe lucht erin te plakken, en of met wolken erbij.
Dan ziet het er wat natuurlijker uit.

>PC specs<

Verwijderd

Topicstarter
@ djexplo: Ziet er inderdaad veel beter uit :)

Ik ben wat ana het knutsellen en ik zie wel hou het wordt :)

• Zoefff
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

Foto's als deze zijn toch al wel redelijk veel langsgekomen. Over het algemeen is de regel dat je onderbelichte delen vaak nog redelijk kan redden, wanneer een foto overbelicht is heb je gewoon geen data meer om nog wat mee te doen.

Daarnaast krijg ik ook een mooie "bandwidth exeeded" foutmelding, samen met bovenstaande reden een goed excuus voor een slotje... ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.