IDE kabel heeft ook een stroomvoorziening?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:03
Heb hier een oude 486 staan en had daar een mooie Quantum 80 MB schijf voor gevonden. Ik sluit die dus aan maar die schijf hoor ik niet en het lampje waarop het aantal mhz (33) staat knippert even op en blijft daarna ligt branden. Als ik even in de kast kijk dan zie ik dat het 'doorlusstukje' waar het lampje op zit wel vast zit aan de schijf maar niet aan de voeding. Maar het lampje brandde wel. Dat moet dus wel via de IDE kabel gegaan zijn. Hoe is dit in hemelsnaam mogelijk?? De schijf is overigens al minstens zo'n 10 jaar oud maar werkt nog wel!

Als je het niet snapt zeg het dan dan maak ik een tekeningetje :)

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

ik snap het wel, maar ik ben toch benieuwd naar je tekeningetje.. :D

• Lone Gunman
  • Niet online
Zover ik weet levert een 40 pins ide aansluiting geen stroomvoorziening. Zie ook <a target="new" href="http://www.shadownet.com/hwb/co_IdeInternal.html"> deze link </a> voor een pinlayout van ide (40 pins). 44 pins ide (2,5", werd/wordt? gebruik(t) in notebooks ed) levert wel 5 en 12v via de kabel (daar zijn de extra 4 draadjes voor :) )

Zelf denk ik eigenlijk dat je misschien niet helemaal goed gekeken hebt. De led paneltjes met busspeed ed. krijgen meestal stroom direct vanaf de voeding, of via een connector die weer op een van de connectoren op een voeding past. Misschien loopt dit kabeltje onder/achter de schijf langs, waardoor het lijkt dat deze de stroom verzorgt. Meer kan ik er niet over zeggen iig :)

Mzzl, LG

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• Koen_R
  • Laatst online: 10:03
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/k.rotteveel/uitleg.jpg

Het zit toch echt nergens anders aanvast, als ik het tussenstuk waar het lampje los trek van de schijf geeft hij namelijk helemaal geen licht, zet ik hem er weer op dan geeft het ledje wel waar licht.

Verwijderd

Een IDE-kabel voorziet echt niet in de voeding die de HDD nodig heeft om te draaien. Er gaat altijd wel wat stroom doorheen, 'tuurlijk, maar de echte +5V worden verzorgd door de voeding-aansluiting: 4-pins, meestal wittig kleurtje.

• Uitvreter
  • Laatst online: 09:50

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Waarschijnlijk krijgt het ledje z'n stroom via pin 39 van je ide connector. Je IDE controller staat gewoon onder spanning, ook al heb je je disk niet op de voeding aangesloten. Pen 39 wordt even nul volt als de controller actief is, normaal staat er vijf volt op. Normaalgesproken sluit je je HD ledje aan tussen deze lijn en plus vijf volt.
Blijkbaar heb je alles nu zo bedraad dat je MHz indicatie tussen deze lijn en aarde hangt. Die brandt dan normaal behalve als je IDE controller actief is.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Verwijderd

Ligt aan het moederbord en de fabrikant waar ie vandaan komt..

De oude IBM moederborden konden stroom leveren via de kabels.. ik heb me eens te pleuris gezocht naar een stroomaansluiting van een IBM floppydrive.. bleek dat ie zijn stroom door via de floppykabel kreeg aangeleverd...
Pagina: 1