Toon posts:

[Debian] Courier haalt mails niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds jaar en dag een Debian server (testing) met daarop Postfix + MySQL + Courier + Amavis + SASL
Gisteren heeft mijn collega serverbeheerder een dist-upgrade uitgevoerd en sindsdien kan er niemand nog in z'n mailbox. Mails worden nog wel verwerkt en ook versturen via authenticated SMTP werkt nog.

Bij het inloggen van een mailuser verschijnt het volgende in de logs:
code:
1
2
3
imaplogin: authdaemon: starting client module
imaplogin: authdaemon: ACCEPT, username user@domain.be
imaplogin: LOGIN, user=user@domain.be, ip=[::ffff:ip], protocol=IMAP

en bij het uitloggen:
code:
1
imaplogin: DISCONNECTED, user=user@domain.be, ip=[::ffff:127.0.0.1], headers=0, body=0, time=189

Zoals je kan zien wordt er niks opgehaald (terwijl er wel degelijk iets in zit).

Squirrelmail is iets vrijgeviger met errors, die zegt het volgende:
code:
1
2
3
ERROR:
ERROR: Connection dropped by IMAP server.
Query: SELECT "INBOX"

In de serverlogs is er echter geen enkele error te vinden die gegenereerd wordt bij het ophalen van de mails.
Deze configuratie heeft zijn dienst al geruime tijd bewezen en er is recent niks aan de configs gewijzigd.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Heb je er ook rekening mee gehouden dat een nieuwe versie van de software andere configuratiebestanden vereist?

Begin voorlopig eventjes met het loggen wat zwaarder uit te voeren, debugging eventjes helemaal op max zetten en kijken of er dan welk nuttige info uit komt :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
Wolfboy schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:51:
Heb je er ook rekening mee gehouden dat een nieuwe versie van de software andere configuratiebestanden vereist?
Nee. Is dat zo dan?
Begin voorlopig eventjes met het loggen wat zwaarder uit te voeren, debugging eventjes helemaal op max zetten en kijken of er dan welk nuttige info uit komt :)
Wel, ik zou niet direct weten waar ik nog extra debugging kan enablen.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dat is niet altijd het geval nee, maar het is zeker niet onwaarschijnlijk dat er bij een nieuwe versie van het programma opeens ook een ander/aangepast configuratiebestand nodig is.
Wel, ik zou niet direct weten waar ik nog extra debugging kan enablen.
Voor courier kan het helpen /etc/courier/authlib/authdaemonrc aan te passen, daar zitten wel wat debug mogelijkheden in.
En anders gewoon wat andere config bestanden bekijken (/etc/courier......)

Verwijderd

Topicstarter
Wolfboy schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 11:06:
[...]
Voor courier kan het helpen /etc/courier/authlib/authdaemonrc aan te passen, daar zitten wel wat debug mogelijkheden in.
En anders gewoon wat andere config bestanden bekijken (/etc/courier......)
Ik heb al iets meer:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
authdaemond.mysql: received auth request, service=imap, authtype=login
authdaemond.mysql: authcustom: trying this module
authdaemond.mysql: authcustom: nothing implemented in do_auth_custom()
authdaemond.mysql: authcustom: REJECT - try next module
authdaemond.mysql: authcram: trying this module
authdaemond.mysql: cram: only supports authtype=cram-*
authdaemond.mysql: authcram: REJECT - try next module
authdaemond.mysql: authuserdb: trying this module
authdaemond.mysql: userdb: unable to stat /etc/courier/userdb.dat: No such file or directory
authdaemond.mysql: userdb: looking up 'user@domain.be'
authdaemond.mysql: authuserdb: REJECT - try next module
authdaemond.mysql: Unknown module 'authldap' skipped
authdaemond.mysql: authmysql: trying this module
authdaemond.mysql: SQL query: SELECT alias, crypt, "", id, id, home, maildir, "", name, "" FROM aliases WHERE alias = "user@domain.be"
authdaemond.mysql: password matches successfully
authdaemond.mysql: authmysql: sysusername=<null>, sysuserid=2026, sysgroupid=2026, homedir=/, address=user@domain.be, fullname=user@domain.be, maildir=/var/imap/users/user@domain.be/, quota=<null>, options=<null>
authdaemond.mysql: authmysql: clearpasswd=<null>, passwd=<passwd>
authdaemond.mysql: authmysql: ACCEPT, username user@domain.be
imaplogin: authdaemon: ACCEPT, username user@domain.be
imaplogin: LOGIN, user=user@domain.be, ip=[::ffff:127.0.0.1], protocol=IMAP

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Zo te zien lukt het inloggen wel (al zou ik authmysql gewoon als eerste/enige optie doen aangezien de andere types waarschijnlijk niet gebruikt worden)

Het inloggen gaat dus duidelijk wel helemaal goed, dus moet er ergens bij het ophalen van de mail wat verkeerd zitten.
Nu zal je dus bij het imap gedeelte moeten kijken of alles goed werkt, kijk eventjes of je daar iets van log/debug kan vinden.
De bestanden kan je vinden door een commando als dit: grep -ir debug /etc/courier/
/etc/courier vervangen door de map waar je in wil zoeken en debug door het woord waar je naar wil zoeken (ik verwacht dat je het met log of debug wel moet kunnen vinden)

Verwijderd

Topicstarter
Wolfboy schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:14:
Zo te zien lukt het inloggen wel (al zou ik authmysql gewoon als eerste/enige optie doen aangezien de andere types waarschijnlijk niet gebruikt worden)

Het inloggen gaat dus duidelijk wel helemaal goed, dus moet er ergens bij het ophalen van de mail wat verkeerd zitten.
Nu zal je dus bij het imap gedeelte moeten kijken of alles goed werkt, kijk eventjes of je daar iets van log/debug kan vinden.
De bestanden kan je vinden door een commando als dit: grep -ir debug /etc/courier/
/etc/courier vervangen door de map waar je in wil zoeken en debug door het woord waar je naar wil zoeken (ik verwacht dat je het met log of debug wel moet kunnen vinden)
Voorlopig krijg ik niets meer van bruikbare imap debug in mijn logs.

Verwijderd

Topicstarter
Debug via telnet levert het volgende op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
* OK [CAPABILITY IMAP4rev1 UIDPLUS CHILDREN NAMESPACE THREAD=ORDEREDSUBJECT THREAD=REFERENCES SORT QUOTA IDLE ACL ACL2=UNION STARTTLS] Courier-IMAP ready. Copyright 1998-2004 Double Precision, Inc.  See COPYING for distribution information.
a login user@domain.be password
a OK LOGIN Ok.
a examine inbox
* FLAGS ($Forwarded NotJunk Forwarded \Draft \Answered \Flagged \Deleted \Seen \Recent)
* OK [PERMANENTFLAGS ()] No permanent flags permitted
* 1985 EXISTS
* 1 RECENT
* OK [UIDVALIDITY 1057508743] Ok
* OK [MYRIGHTS "acdilrsw"] ACL
a OK [READ-ONLY] Ok
a logout
* BYE Courier-IMAP server shutting down
a OK LOGOUT completed

"a examine inbox" duurt wel een tijdje, maar voor de rest zie ik hier toch geen fouten...
Pagina: 1