Toon posts:

[Hosting] Eigen hostbedrjif beginnen

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Samen met een kameraad lopen wij al enige tijd rond met het plan om een hosting bedrijf op te zetten. Na enig onderzoek kwamen wij tot de conclusie dat het lidmaatschap van de SIDN nogal uit de pan reist.

Hebben jullie ervaring met doorstuur services e.d? Of weten jullie misschien een andere oplossing om SIDN te "omzeilen"?

Uiteraard is het een mogelijkheid om gewoon geen .nl domeinen beschikbaar te stellen voor de klant, maar dit is toch ook niet de bedoeling...

Alvast bedankt.

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dan zou je iets moeten doen met resellers ofzo.

maare de hosting markt is nu toch wel erg verzadigd..

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

De hosting markt geeft je qua concurrentie niet echt een grote inkomstenbron als je het mij vraagt. Maargoed, of je een contract met het SIDN aangaat hangt van je aantal klanten af. Als je dat er niet uitkrijgt, kan je inderdaad gaan resellen.

Kijk eens op www.webhosters.nl, zoek een betrouwbare uit en stuur ze eens een mail of je geen reseller kan worden? Scheelt een hoop gedoe.

En een ding kan ik je wel vertellen: probeer te concurreren op product of op service. Op prijs valt er namelijk niet veel te concurreren. (Die virtual server hosts kunnen volgens mij hun stroomrekening nauwelijks betalen van wat hun inkomsten :P)

• eMKa
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je kan natuurlijk eerst een reseller pakket nemen bij een hostingbedrijf voordat je op jezelf gaat. Dan heb je niet te maken met groot inkopen.

Intel Core i7 950 - Asus Sabertooth X58 - Asus GTX690 - BenQ XL2420T | Wallpapers | Flash Games

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 15:31
@bpm: bij gebrek aan een e-mailadres in je profiel maar op deze manier: ik heb een mogelijke oplossing voor je, maar die kan ik hier niet posten omdat dat puur reclame is. Als je me een e-mail stuurt (zie profiel) dan kan ik je antwoorden!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, misschien is reseller dan idd een oplossing, maar eeh.. hier weet ik vrij weinig van.

Stel, we worden reseller, wat hebben wij daar dan aan? Als de hoster 12,95 per jaar voor een domein vraagt, zouden wij 15,00 moeten vragen? Dat is dus ook niet de bedoeling, het lijkt me dat je dan alleen maar een slechte naam opbouwt......

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:07

Jimbolino

troep.com

daarom moet je ook een registrar zoeken die domeinnamen voor 6 euro p/s verkoopt...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 09:55:
Goed, misschien is reseller dan idd een oplossing, maar eeh.. hier weet ik vrij weinig van.

Stel, we worden reseller, wat hebben wij daar dan aan? Als de hoster 12,95 per jaar voor een domein vraagt, zouden wij 15,00 moeten vragen? Dat is dus ook niet de bedoeling, het lijkt me dat je dan alleen maar een slechte naam opbouwt......
Want? Zoveel bedrijven doen aan reselling van domains via transip/andere bedrijven.
Dat het beter en netter is om het zelf via SIDN te regelen is waar, maar als dat financiëel niet haalbaar is dan is het een goeie optie. :)
Het is ook maar net afhankelijk van hoeveel domains jij denkt te gaan leveren, als dit niet interessant is regel je het gewoon via een ander. :)
Overigens is € 12,50 p/j vrij veel voor een .nl.

[ Voor 13% gewijzigd door r0b op 15-11-2005 10:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik had idd ook al iets over transip gelezen....

Dit zou dan idd een leuke oplossing zijn, maar hoe kun je dit het beste aanpakken?

Ik schets ff een situatie:

Klant bezoekt ons en wil een domein + hostingpakket.

Wij zetten het domein van de klant op onze naam bij TransIP, verwijzen het naar onze server, wij tevreden, klant tevreden??

• r0b

r0b

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:05:
Ik had idd ook al iets over transip gelezen....

Dit zou dan idd een leuke oplossing zijn, maar hoe kun je dit het beste aanpakken?

Ik schets ff een situatie:

Klant bezoekt ons en wil een domein + hostingpakket.

Wij zetten het domein van de klant op onze naam bij TransIP, verwijzen het naar onze server, wij tevreden, klant tevreden??
- Klant besteld domein + hostingpakket
- Jullie stellen hostingpakket in
- Jullie bestellen het domein bij <insert bedrijf> en zetten dat of op eigen naam van de klant, of op naam van jezelf (eerste is netter)
- Verwijs het naar jullie nameservers

et voila. :)
één probleem is echter dat de klant zelf zijn DNS instellingen niet kan bewerken voor dit domein, en dit zal dus via jullie moeten lopen.

edit:
Niet ter zake doende info. :)

[ Voor 4% gewijzigd door r0b op 15-11-2005 10:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok... bedankt voor jullie goede reacties.

Toch heb ik nog 1 vraag....

Bij veel hosters kun je wel een domein registeren en de DNS zelf beheren, maar e-mail valt hier vaak buiten. Is hier nog 1 of andere oplossing voor?

• sjroorda
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:16:
ok... bedankt voor jullie goede reacties.

Toch heb ik nog 1 vraag....

Bij veel hosters kun je wel een domein registeren en de DNS zelf beheren, maar e-mail valt hier vaak buiten. Is hier nog 1 of andere oplossing voor?
E-mail handel je op je server af. Heeft de domainregistrar dus niets mee te maken (op een DNS-setting na dan)!

• r0b

r0b

Excusez, foutje van mijn kant. Ik mixte eigen nameservers met die van de domainboer gebruiken. Zodra je eigen nameservers gebruikt is dit gewoon mogelijk. :)

• sjroorda
r0b schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:09:

één probleem is echter dat de klant zelf zijn DNS instellingen niet kan bewerken voor dit domein, en dit zal dus via jullie moeten lopen.
En zelfs dát kan je nog transparant maken.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 17:05

jep

Als je de kosten van SIDN lidmaatschap te hoog vind, is het dan wel slim om uberhaupt te beginnen? Het is maar net wat je wilt, maar als je zelf eigenlijk niets te bieden hebt (behalve een 06 nummet voor support) dan zullen er niet veel mensen voor je bedrijfje kiezen denk ik. Het kost nou eenmaal een bak met geld om op dit moment goed te starten.

Tip: Richt je niet op low-budget, die markt is véél te vol en er is geen cent meer te verdienen. Als ik je een tip mag geven zou ik gaan voor kwaliteit, ookal moet je daarvoor in eerste instantie even in de buidel graaien. :)

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
jep schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:24:
Als je de kosten van SIDN lidmaatschap te hoog vind, is het dan wel slim om uberhaupt te beginnen? Het is maar net wat je wilt, maar als je zelf eigenlijk niets te bieden hebt (behalve een 06 nummet voor support) dan zullen er niet veel mensen voor je bedrijfje kiezen denk ik. Het kost nou eenmaal een bak met geld om op dit moment goed te starten.

Tip: Richt je niet op low-budget, die markt is véél te vol en er is geen cent meer te verdienen. Als ik je een tip mag geven zou ik gaan voor kwaliteit, ookal moet je daarvoor in eerste instantie even in de buidel graaien. :)

Succes!
Waarom zou het niet slim zijn om te beginnen? We moeten nou eenmaal klein beginnen, en dan is 150 euro per kwartaal te veel geld. Een mooie manier om te beginnen is zoals eerder aangegeven, een andere provider je domein laten registreren, lijkt me prima zo....

• sjroorda
jep schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:24:
Als je de kosten van SIDN lidmaatschap te hoog vind, is het dan wel slim om uberhaupt te beginnen?
Dit is onzin: er zijn, zoals in bijna elke post hierboven genoemd, legio domeinproviders die puur domeinen aanbieden, en je zelf het nameserverbeheer laten doen. SIDN-lidmaatschap is pas nuttig als je meer dan x domeinen hebt (en x kan hier in de honderden lopen). En dan? Dan heb je 1 lidmaatschap. com- en net-domeinen, om maar iets te noemen, daarvoor wordt je toch ook geen ICANN-accredited?
Waar je kosten aan maakt zijn voornamelijk serverhuur of co-location, en dat moet met een paar tientjes in de maand opgelost kunnen zijn. Domeinen kosten geen drol: een paar euro per stuk per jaar.

Mijn advies is gewoon klein beginnen, bij vrienden en bekenden; via-via wat 'echtere' partijen aan de haak slaan, en als de ervaringen eenmaal positief zijn (want hosting is niet alleen maar server eenmalig instellen en achterover gaan leunen terwijl het geld binnenstroomt!), kan je andere klanten gaan zoeken.

Ik denk dat in dit topic voldoende informatie staat om een heel eind mee te kunnen komen. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor alle nuttige info!!!

En idd, een dedicated server hebbie al geregeld voor 35 euri p/m......

• jep

jep

Ik zeg niet dat 't niet kan, ik zeg dat ik 't anders zou aanpakken. Ik zie mezelf nog geen domeinnamen voor klanten registreren bij TransIP namens mijn bedrijf voor een derde bedrijf. Tevens moet (bijv. transip) dan op 't registratiecontract vermeld staan, dat maakt het er niet bepaald professioneler op allemaal.

Maar, dat hangt er helemaal vanaf hoe je e.e.a wilt aanpakken.

• sjroorda
jep schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:47:
Ik zeg niet dat 't niet kan, ik zeg dat ik 't anders zou aanpakken. Ik zie mezelf nog geen domeinnamen voor klanten registreren bij TransIP namens mijn bedrijf voor een derde bedrijf. Tevens moet (bijv. transip) dan op 't registratiecontract vermeld staan, dat maakt het er niet bepaald professioneler op allemaal.

Maar, dat hangt er helemaal vanaf hoe je e.e.a wilt aanpakken.
En ook dit klopt niet. Om te beginnen bij het registratiecontract: hier staat niets op genoemd van de SIDN-deelnemer (registrar). En al zou het zo zijn, wat dan nog? Niemand die dat contract ziet behalve jij, de registrar en SIDN.
Registratiecontract ('t zou kunnen zijn dat je hem moet opslaan en dan pas openen, ik kreeg hier bij het direct openen een bericht dat er een error in het PDF-document zou zitten).

De enige plek waar de registrar genoemd wordt, is in de whois-informatie. En ja, er zullen zeker mensen/bedrijven zijn die daarover vallen. Maar ik heb even wat geprobeerd:

dell.nl --> SERVER NATION
fok.nl --> Provider.nl
big-brother.nl --> Redbee
talpa.nl --> SERVER NATION
tweakers.net --> Network Solutions

Je ziet: men maalt er niet om, de leek weet niet beter dan dat de website gewoon in te tikken en op te vragen is. En daarbij zal bpm niet direct de grotere bedrijven als klant krijgen...

• jep

jep

sjroorda schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 11:13:
[...]

En ook dit klopt niet. Om te beginnen bij het registratiecontract: hier staat niets op genoemd van de SIDN-deelnemer (registrar). En al zou het zo zijn, wat dan nog? Niemand die dat contract ziet behalve jij, de registrar en SIDN.
Registratiecontract ('t zou kunnen zijn dat je hem moet opslaan en dan pas openen, ik kreeg hier bij het direct openen een bericht dat er een error in het PDF-document zou zitten).
Jij gaat alle domeinen van je klanten op jou naam zetten? Dat zou ik niet doen. :) Bovendien is dat (formeel gezien) niet de bedoeling of zelfs niet toegestaan.
De enige plek waar de registrar genoemd wordt, is in de whois-informatie. En ja, er zullen zeker mensen/bedrijven zijn die daarover vallen. Maar ik heb even wat geprobeerd:

dell.nl --> SERVER NATION
fok.nl --> Provider.nl
big-brother.nl --> Redbee
talpa.nl --> SERVER NATION
tweakers.net --> Network Solutions
Volgens mij is geen van de boven genoemde bedrijven een hosting bedrijf :? :) We hebben het hier over een hosting bedrijf, niet over een eindgebruiker. :)

• sjroorda
jep schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 11:30:
Jij gaat alle domeinen van je klanten op jou naam zetten? Dat zou ik niet doen. :) Bovendien is dat (formeel gezien) niet de bedoeling of zelfs niet toegestaan.
Mja, waarom niet? Je hebt drie contacten: de eigenaar van het domein, het administratief contact en het technisch contact. Al deze partijen hebben een andere verantwoordelijkheid (en kunnen dezelfde persoon zijn). Als jij transparant domeinregistratie aanbiedt, is er geen enkele reden om jouzelf als domeinprovider als 1 van deze contacten op te geven: je hebt er gewoon niets mee van doen, je registreert alleen maar.
Volgens mij is geen van de boven genoemde bedrijven een hosting bedrijf :? :) We hebben het hier over een hosting bedrijf, niet over een eindgebruiker. :)
Ik denk dat met mijn bovenstaande antwoord ook deze vraag beantwoord is :).

Maar misschien moeten we deze discussie maar laten doodbloeden: het gaat veel te ver van de doelstelling van de topicstarter vandaan, die gewoon simpel wat kleine hostingdiensten aan wil bieden.

Verwijderd

Topicstarter
Het maakt mij allemaal niet zoveel uit op wiens naam het komt... Ik denk dat de rekening voor het domein bij ons terecht moet komen, dus zal het domein ook op onze naam staan....

Waar maak je je ook druk om? Als wij een domein registreren en doorverhuren is er toch niets aan de hand?

Verwijderd

ghehe, doodsimpel,
omdat het niet bepaald klinkt als een professionele boel,
het er dan ook niet uit ziet als een professionele boel,
en als je 150 euro extra per kwartaal = 50 euro per maand al te veel vind om te beginnen,
dan ben je zo'n kwestbaar bedrijfje dat bij de eerste de beste tegenslag om zeep is geholpen.
Kortom ik zou er nog geen seconde aan denken om bij jou een domein te regelen, ook al zou het me 10 euro per maand schelen. Als je zo gaat beginnen, dan zullen hoogstwaarschijnlijk alleen bekenden van je uit respect uit steun bij jou een domein regelen. En wat levert het op?? Oke, een klein beetje extra zakgeld dat je in een weekend zo hebt opgezopen. En dat beetje geld moet jij dan al die moeite voor gaan doen, zoals klantencontact, administratie, configuratie van servers, belasting, kvk, cbr, buma/stemra. al die zaken die op je afkomen. Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar ik denk dat het je nog meer oplevert als je in je vrije uren bij de supermarkt achter de kassa gaat zitten.

just my point, doe ermee wat je wilt.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Nog algemener: Schrijf eerst eens een fatsoenlijk business plan en ga daarna pas in op de details en implementatie. Op die manier heb je in ieder geval een beeld van de kansen en profitability van je project.

• sjroorda
Misschien kan de topicstarter eerst even uitleggen wat precies zijn idee is? Vrienden, of bedrijven, leuk voor erbij of primaire inkomstenbron, ...? Dan kunnen wij wat inhoudelijker reageren :).

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb zelf een bijna 2 jaar samen met een vriend een hostings-bedrijf gehad, waar ik de meeste inkomen had uit klanten van een amerikaans design/builder-bedrijfje. Ik had een "dedicated" server bij een bedrijf in america and een wholeseller account bij godaddy (geen .nl domeinen).

Maar uiteindelijk kost het je teveel tijd in vergelijking tot je inkomsten en de markt is het laatste jaar behoorlijk verzadigd, overal vind je wel een "bedrijf" die hosting voor enkele euro's per maand aanbied.

In het begin lijkt het allemaal grandioos, leuk en fijn om te doen, na 2 jaar ben je het echt zat :P

edit: daarbij waren mijn inkomsten mbt het design/coding toch een stuk hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 15-11-2005 12:07 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
sjroorda schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 11:58:
Misschien kan de topicstarter eerst even uitleggen wat precies zijn idee is? Vrienden, of bedrijven, leuk voor erbij of primaire inkomstenbron, ...? Dan kunnen wij wat inhoudelijker reageren :).
Uiteraard geen primaire inkomstenbron, dus gewoon parttime ondernemen zoals ik nu ook al doe. Zaken als KvK e.d heb ik dus allemaal geregeld. Mijn bedoeling is dus als volgt:

Hostingbedrijf wordt dochteronderneming van mijn huidige IT bedrijf. We willen het gewoon proberen, wie niet waagt wie niet wint......

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:58

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:30:
[...]

Waarom zou het niet slim zijn om te beginnen? We moeten nou eenmaal klein beginnen, en dan is 150 euro per kwartaal te veel geld. Een mooie manier om te beginnen is zoals eerder aangegeven, een andere provider je domein laten registreren, lijkt me prima zo....
Kom kom, jep bedoelt het allemaal goed :)

Je moet vantevoren goed nadenken over wat de kracht is van jouw bedrijf. Waarom kiest een klant voor jou en niet voor de concurrent? Wat maakt jou beter en hoe vind de klant jou überhaupt?
Als je zo even een paar uurtjes gaat brainstormen zie je al snel dat budget van de budget onder de budgetproviders niet aantrekkelijk is.

Waarom niet?
- je moet veel klanten hebben, marges zijn immers klein
- meer klanten is ook meer omzet, maar ook meer geld naar de klantenservice
- je moet je onderscheiden tov de concurrentie, is ook vaak niet goedkoop
- concurrentie bestaat uit tienduizenden scholieren & studenten die nog goedkoper willen zijn dan jij
- bereken écht goed wat je marge is op verkoop-inkoop. Wat daar van overblijft, kan jij daar van leven?
- let op de uitgaven in het begin maar bespaar niet op je core-business. Een dedicated server van 35 euro heeft ook de kwaliteit en 'power' van een server van 35 euro.
- Is je server offline, dan ben je helemaal afhankelijk van je dedicated serverboer. Zorgt die dat de server binnen een uur weer draait? Of mag je wachten tot de volgende werkdag na schooltijd? En hoe zullen je klanten reageren? 200 klanten die meer dan 24 uur offline zijn, zullen niet vrolijk aan de telefoon hangen ;)
- verdiep je op technisch vlak goed in de materie. Serieus. Zonder die kennis is je bedrijf nog voor de jaarwisseling weer uitgeschreven
- ga in het begin niet investeren in zaken die niet je corebusiness zijn. Ben jij een hoster? Mooi, laat die domeinen maar door een ander bedrijf regelen en neem reseller account voor domeinnamen. Scheelt je in het begin een hoop en als budgetprovider zonder budget zowat de enige keus. Keuze uit www.unitedregister.nl, www.zorin.nl, www.transip.nl, www.openprovider.nl, etc etc. Let op: zorg dat alles geautomatiseerd werkt. Wachten op support bij domeinregistratie wil je niet, je wilt op een knop drukken waarne je domein geregistreerd is
- Waar leef jij van? Wie betaald jou eten? Ga je echt door met de budgetprovider, reken dan alvast uit dat je de komende 3 jaar er geld in moet stoppen en niks uit zal kunnen halen.
- Wil je kwaliteit, dan moet je investeren.

Foute keuzes:
- dedicated servers van 35 euro van een bedrijf waarvan de eigenaar nog op de basisschool danwel 3e klas middelbare school zit
- vage bedrijven "die je wel iets kunnen regelen", zorg dat je geheel zelfstandig kan werken
- besparen op je servers/support

Succes :)

[ Voor 3% gewijzigd door Stewie! op 15-11-2005 12:18 ]

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Verwijderd

idd, volgens mij denkt TS er veel te makkelijk over wat er allemaal bij komt kijken.

ga eens bij een hosting provider werken ofzo, leer je heel veel van.

Verwijderd

Topicstarter
DaMorpheus schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:16:
[...]

:
- dedicated servers van 35 euro van een bedrijf waarvan de eigenaar nog op de basisschool danwel 3e klas middelbare school zit
- vage bedrijven "die je wel iets kunnen regelen", zorg dat je geheel zelfstandig kan werken
Heel leuk dat je met ons meedenkt, maar hoe kom jij aan deze wijsheid?

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:26:
[...]

Het zijn tips. Hoe jij ermee omgaat en wat je ermee doet, dat moet je helemaal zelf weten :)

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn geen tips, dit is negatief praten over een bedrijf :P

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Hosting zal een heel klein stuk van het verhaal kunnen zijn.
Ik zou het anders aanpakken.
Zorg eerst eens dat je wat klanten hebt waarvoor je bijvoorbeeld de website bouwt en onderhoudt en deze onderbrengt bij een hostingprovider.
Hiermee heb je een bepaalde inkomstenbron.
Wanneer je een X aantal klanten hebt opgebouwd zou je deze kunnen benaderen voor een eigen hostingpakket.
Je regelt de verhuizing van het domein naar jouw servers en het draait.
Zomaar een paar servers in de lucht gooien met de mededeling dat jij het zoveelste hostingbedrijf bent zal niet gaan werken.

Eerst zorgen dat je voldoende klanten hebt om het betaalbaar te krijgen en voldoende winst kan gaan maken en vervolgens kijken wat het kost om dit op eigen systemen te hosten.
Een neem van mij aan die systemen en de juiste kennis van de besturingssystemen is ook geen makkie om te beheren.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Topicstarter
Edwin van Cleef schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:35:
Eerst zorgen dat je voldoende klanten hebt om het betaalbaar te krijgen en voldoende winst kan gaan maken en vervolgens kijken wat het kost om dit op eigen systemen te hosten.
Een neem van mij aan die systemen en de juiste kennis van de besturingssystemen is ook geen makkie om te beheren
Opzich heb je wel gelijk, maar hoe zou ik mijn klanten moeten werven? Schreeuwen dat ik bij voldoende animo een hostingbedrijf opzet?

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Als je al hosting gaat doen, doe het dan in een niche markt, 15 euro pj php/mysql accounts valt geen lol aan te behalen, zelfde geld beetje voor gameservers, is alleen interessant als je gelijk bulk kan neerrammen en gunstig datatarief hebt.

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 17:22
Mijn advies;

Bespaar niet op de primaire dingen, zorg ervoor dat je een DNS fallback locatie hebt, zorg voor mail fallback. Weet wat je doet...

Mijn bedrijf heeft er erg veel problemen mee gehad toen resellersrs.nl klapte, ineens waren er +/- 40 domeinnamen die daar nog stonden die per direct verkast moesten worden. Bij gebrek aan SIDN abonnement is dit naar Prenames verkast. Inmiddels hebben we wel een eigen SIDN abonnement, en draait alles vrolijk via de SIDN. Maar vertrouw me, het is een zwart gat voor geld geweest.

Zorg voor een goede dienstverlening, plan alles, denk alles uit, voor je ook maar gaat beginnen. Lees veel informatie over servers en software, probeer een goede markt te vinden en je daar op te richten.

Als laatste praktisch advies, begin ergens met een reseller account, bied gewoon hosting aan, laat het groeien, en spreek af dat je verplaatst kan worden naar een dedicated server bij ditzelfde bedrijf. Dit hebben wij met een paar klanten geregeld, en met slechts 30 minuten downtime hebben we dit kunnen realiseren. (Dit had 10 minuten kunnen zijn, als er op dat moment geen problemen waren met de backup importer van Direct Admin.)

Plan alles; begin niet zomaar 'Ik wil een hosting bedrijf beginnen omdat ons wel leuk lijkt :*) ', maar doe een onderzoekje, ga eens praten met verschillende providers voor servers en ruimte. Praat over de mogelijkheden. En zorg ervoor dat je weet wat je doet. Niets is vervelender dan een probleem moeten oplossen waarvan je niet weet wat het betekend of hoe het werkt.

Dus begin er niet aan voor je weet hoe je bijv een MySQL database server moet optimaliseren, hoe je handmatig vhosts in apache gooit, hoe je een DNS systeem kan controleren/opzetten, en hoe je bijv facturen gaat maken. Sla daarnaast in godsnaam alles op in een CRM :).
Volg daarnaast het advies eens op van die gast op TV ( :r ), en ga inderdaad eens langs de KvK.

SIDN is inderdaad niet het goedkoopste, maar als ik het me goed herinner heb je het er al uit als je 150 domeinen per jaar hebt lopen (à E 15,- ex btw).

Dus als ik aan jou vraag; welk control panel ga je gebruiken, kan je dit uitleggen, met een behoorlijke beargumentatie. Als ik je vraag hoe je de facturatie en boekhouding gaat regelen kan je hier in ieder geval iets over zeggen (misschien kent iemand hier het mp3'tje nog van dat hosting 'bedrijf' dat factuur en vacature niet uit elkaar kende)... :X

Maar goed, ik wil je in ieder geval succes wensen, en hoop daarnaast dat je geen klanten van ons gaat overnemen 8)7

edit: kan een mod misschien even die typo in het subject fixen ? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Icheb op 15-11-2005 14:05 ]

sebsoft.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:36:
[...]

Opzich heb je wel gelijk, maar hoe zou ik mijn klanten moeten werven? Schreeuwen dat ik bij voldoende animo een hostingbedrijf opzet?
waarom ga je dan überhaupt een bedrijf beginnen, als je niet eens een idee hebt om aan klanten te komen? Je begint een bedrijf, als je een bepaald origineel product, of een bepaalde originele dienstverlening voor de maatschappij hebt, die meerwaarde levert aan de maatschappij, waar veel vraag naar is, en beperkt te krijgen is.
Dit soort bedrijfjes stammen uit puberaal gedrag, die denken interessant te zijn met een "eigen" bedrijf. Ik heb technische bedrijfskunde gestudeerd, en ik heb in mijn kringen wel meer van dit soort acties gezien en gehoord, en dan een jaar later stopt het bedrijf, en krijg je al die smoesjes van: ja ik wil wat anders doen. Neej gewoon omdat het niet werkt, omdat de concurrentie met WEL ervaring en kennis al te groot is. Ik wil je bedrijf niet afkraken, maar laat het een goed advies zijn. En zorg dat je een fatsoenlijke studie hebt gevolgd, je krijgt maar al te veel spijt dat je later al die tijd en moeite hebt verspilt. En al die bedrijfjes die maar komen en gaan zijn alleen maar gaar voor de nederlandse economie.

• eMKa
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik wil er nog even aan toevoegen dat als je denkt dat je alles weet dat er nog eens 2x zoveel komt kijken. Er zijn veel verborgen kosten/posten die je niet in eerste instantie ziet, maar die wel betaald moeten worden.

Een goede ondernemer praat van te voren met mensen die er verstand van hebben, niet alleen van hosting maar ook het hele ondernemen. Daarnaast is een ondernemingsplan altijd handig voor jezelf en anderen. Bedenk dat ondernemen gelijk is aan investeren, je kan niet iets verdienen door niet te hebben geinvesteerd. Ondernemen heeft zo zijn risico's en met hosting is het nog groter, dit door de verzadigde markt.

Dus wat ik je wil meegeven is dit, plan je bedrijf en de klanten. Zorg dat je met iets start zodat je een basis hebt om zo snel mogelijk ervaring op te doen.

Intel Core i7 950 - Asus Sabertooth X58 - Asus GTX690 - BenQ XL2420T | Wallpapers | Flash Games

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:36:
[...]

Klanten werven doe je als je het goed aanpakt al met mond op mond reclame dat doe ik ook.
Eerst elders een leuke hostingpakketje nemen tot je voldoende klanten hebt geworven zodat het rendabel is aan een eigen service te beginnen.
Ik vrees dat de TS vergeet wat er bij komt kijken als je alles in eigen beheer wilt nemen.
Wie gaat de servers betalen want aanschaf zal een behoorlijke aanslag vormen op het budget.
Neem even voor het gemak een os als linux dan zal je behoorlijk kaas gegeten moeten hebben over de configuratie van dit systeem wil je het allemaal goed draaiende houden.
Het is niet even simpel een paar servertjes kopen een os installeren en draaien maar.
Al met al zal dit goed beveiligd moeten worden.
Kijk naar het serverpark van T.net wat er allemaal nodig is om deze site draaiende te houden en de bijbehorende kennis.
Wanneer je deze kennis bezit denk ik dat je veel meer geld kan verdienen in het bedrijfsleven dan dat je zal gaan verdienen als ondernemer met een hostingbedrijf.

Heb dit zelf ook ooit eens overwogen maar ik denk dat de TS beter af is met de bouw en het onderhoud van websites van klanten en het technisch gedeelte over moet laten aan de bedrijven die hierin gespecialiseert zijn en de nodige apparatuur hebben.
Voorts hoeft de TS zich dan ook geen zorgen te maken over het systeembeheer en geeft hij al een groot gedeelte van de kopzorgen uit handen.

Ik heb het geluk dat ik veel eigenaren van bedrijven ken en een simpele site onderweg op mijn laptop al voor een groot gedeelte in elkaar kan zetten.
Verder kom ik bij veel bedrijven over de vloer waarvan ik regelmatig de eigenaar spreek en mezelf aan kan prijzen als ik deze beter leer kennen.
zo bouw je iets voor jezelf op.
Wanneer je met niets moet beginnen en uberhaubt niet weet hoe je moet beginnen wat betreft werving van klanten dan kan ik je het advies geven hier niet aan te beginnen.
Voor mij is dit puur een leuke bijverdienste en meer niet met een klantenbestand van 24 klanten wat nog best kan groeien in de toekomst.

Ik kan je alleen adviseren jezelf te focussen op wat kleinere bedrijven omdat je hierbij meer kans van slagen hebt dan bij grote bedrijven welke een prof. bureau inhuren.

[ Voor 20% gewijzigd door Edwin van Cleef op 15-11-2005 15:14 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

inderdaad een erg wijs advies, waar ik me als ex-ondernemer bij aansluit.

met een specialisatie valt er in het bedrijfsleven een grotere kluit aan geld te verdienen, dan dan je het initiatief in eigen handen neemt.

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

-d-

Weet je waar je aan begint.

Ik heb een (internationaal) hosting bedrijf gehad, had redelijk wat klanten (90% resellers), 7 dedicated servers (in de VS) en ook nog support staff (24/7).

Ik maakte wel winst, maar die was laag vergeleken met de tijd die ik er in stak. Heb uiteindelijk het bedrijf ook verkocht (2 jaar geleden).

Door de overkill van het aantal hostingbedrijven (ieder persoon kan een reselleraccountje openen en naar de KVK a ~100 euro en zichzelf een hostingbedrijf noemen) is het erg lastig om te concurreren. Tip : Ga niet op prijs lopen concurreren maar ga op zoek een niche-markt, waar je in ieder geval nog relatief hoge marges kan pakken. En zoals eerder vermeld : Schrijf eerst een business/marketingplan voordat je iets begint.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

-d- schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:19:
Weet je waar je aan begint.

Ik heb een (internationaal) hosting bedrijf gehad, had redelijk wat klanten (90% resellers), 7 dedicated servers (in de VS) en ook nog support staff (24/7).

Ik maakte wel winst, maar die was laag vergeleken met de tijd die ik er in stak. Heb uiteindelijk het bedrijf ook verkocht (2 jaar geleden).

Door de overkill van het aantal hostingbedrijven (ieder persoon kan een reselleraccountje openen en naar de KVK a ~100 euro en zichzelf een hostingbedrijf noemen) is het erg lastig om te concurreren. Tip : Ga niet op prijs lopen concurreren maar ga op zoek een niche-markt, waar je in ieder geval nog relatief hoge marges kan pakken. En zoals eerder vermeld : Schrijf eerst een business/marketingplan voordat je iets begint.

Even ter aanvulling.
Als je al begint zorg dat je een basis hebt van bijvoorbeeld diverse klanten.
Wat ik er uit opmaak is dat de TS een sprong in het diepe wil maken met weinig of geen voorbereiding.
een business/marketingplan kan allemaal wel leuk zijn maar de basis ontbreekt.
Banken zullen ongetwijfeld vragen hoe je aan je klanten denkt te komen als je daar om een lening gaat vragen.
Daarom zou het juist een goede keuze zijn de klanten die je werft tijdelijk onder te brengen bij een andere hoster tot je voldoende klanten hebt om deze onder te brengen op je eigen servers.
Nu wil de TS een aantal servers in de lucht brengen om vervolgens te gaan kijken wie er bij hem wil hosten.
Deze aanpak is in mijn ogen verkeerd of iemand moet mij uitleggen waarom het wel goed is.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 21:59
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:26:
[...]

Ik denk dat hij je voor fouten probeert te behoeden die hij misschien zelf al eens heeft gemaakt gezien de business waar hij inzit. Zelf kan ik het alleen maar bevestigen dat je goed moet nadenken waar je een dedicated server gaat huren. Voor 35 euro in de maand moeten ze op bepaalde dingen bezuinigen. Waarop merk je meestal als de server offline is, en de helpdesk heeft het even druk... 1 keer offline vinden klanten misschien vervelend, maar de 2e keer zullen ze toch minder begripvol zijn.

Al met al, lees eens wat meer specifieke fora over wat je van plan bent te doen, webhostingtalk is bijvoorbeeld een leuk forum om te lezen over de dingen die je tegenkomt...

• raptorix
Hou ook rekening met weekenden/vakanties. Je kan niet zomaar de boel achterlaten, in geval van hack/technisch probleem verwachten je klanten dat je dit binnen een aantal uur oplost. Kortom hou hier rekening mee.

• jep

jep

Webhostingtalk is nou bij uitstek 't forum waar de scholieren zich bevinden en het over de lowest budget markt gaat. :P

• jep

jep

Freezerator schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:33:
Al met al, lees eens wat meer specifieke fora over wat je van plan bent te doen, webhostingtalk is bijvoorbeeld een leuk forum om te lezen over de dingen die je tegenkomt...
Webhostingtalk is nou bij uitstek 't forum waar de scholieren zich bevinden en het over de lowest budget markt gaat. :P

Verwijderd

en als je dan niet eens de professionele gebruikers voorwaarden kan overhandigen en de algemene voorwaarden etc. dan kan je, indien je bedrijven als klant denkt te krijgen, in het ergste geval nog een mooie claim via de juridische weg krijgen indien je over een bepaalde periode een downtime van een of meerdere dagen hebt.

maar alles wat hierboven is vermeld wist je natuurlijk al. En je hebt je er vast grondig in verdiept, en uit je onderzoek naar marketing, bestaanrecht, inrichting en dergelijke kan jij waarschijnlijk de conclusie trekken dat je te maken hebt met een successor op de markt. En dus kan jij naast het werk dat je hebt in je huidige "bedrijf" met een paar minuutjes werk extra nog een flinke duit bij verdienen zodat je binnen een paar weken je vw golf kan omruilen in een audi A8.

Succes, we zien je wel verschijnen op de beurs !

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
We zijn ook SIDN-lid, en het valt allemaal wel mee. Vergeleken met wat de gemiddelde provider rekent voor een .nl-domein, waren we al snel goedkoper uit door lid te worden en dit zelf te doen.
Daarnaast vallen de kosten van de SIDN in het niet bij bijvoorbeeld een .com/net/org-registrar te worden.

Er is voor .nl een hoop te automatiseren, en dat is allemaal redelijk goed uitgelegd. Ook als je er niet uitkomt is de hulp redelijk adequaat opgezet.

Maar behalve de kosten kun je je beter afvragen "wat voeg ik dan toe ten opzichte van de rest van de duizenden hosting-bedrijfjes? "

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• IceStorm
  • Laatst online: 15-02 18:55

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Nog iets dat nog niet naar voren is gekomen. Voor mij (ok ons moet ik zeggen :P) was lidmaatschap van SIDN een heel groot voordeel omdat je ZELF zaken kunt regelen. Je bent nooit meer afhankelijk van een derde partij maar je kunt gewoon zelf aan de slag. Zeker bij zaken die fout (dreigen te) lopen kun je gewoon een stuk makkelijker ingrijpen. Ik vond het iig (los van het prijsvoordeel) meer dan de moeite waard.

Voor de rest, als je nu al een bedrijf hebt neem ik aan dat je weet waar je tegen aan kunt lopen. Neem de adviezen hier iig ter harte :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:43:
en als je dan niet eens de professionele gebruikers voorwaarden kan overhandigen en de algemene voorwaarden etc. dan kan je, indien je bedrijven als klant denkt te krijgen, in het ergste geval nog een mooie claim via de juridische weg krijgen indien je over een bepaalde periode een downtime van een of meerdere dagen hebt.

maar alles wat hierboven is vermeld wist je natuurlijk al. En je hebt je er vast grondig in verdiept, en uit je onderzoek naar marketing, bestaanrecht, inrichting en dergelijke kan jij waarschijnlijk de conclusie trekken dat je te maken hebt met een successor op de markt. En dus kan jij naast het werk dat je hebt in je huidige "bedrijf" met een paar minuutjes werk extra nog een flinke duit bij verdienen zodat je binnen een paar weken je vw golf kan omruilen in een audi A8.

Succes, we zien je wel verschijnen op de beurs !
Dit slaat dus echt nergens op. Zoals al eerder vermeld weet ik wat het is om een onderneming te hebben, en dus weet ik ook wat daar bij komt kijken.

Voor iedereen begint te brullen kunnen deze misschien eerst beter lezen....

We willen dus hosting gaan aanbieden onder mijn huidige bedrijf. Ik las net ook al iets over "goh, weet je wat het kost zo'n server". Het is dus helemaal niet de bedoeling om een server aan te schaffen e.d... We willen gewoon zo simpel mogelijk beginnen.

• sjroorda
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 17:06:
We willen dus hosting gaan aanbieden onder mijn huidige bedrijf. Ik las net ook al iets over "goh, weet je wat het kost zo'n server". Het is dus helemaal niet de bedoeling om een server aan te schaffen e.d... We willen gewoon zo simpel mogelijk beginnen.
Kortom: je hebt een server en de kennis. Het enige wat je dan nog mist is een domein-resellercontract. Kijk gewoon eens bij bijvoorbeeld Openprovider of een andere domeinprovider (ik noem nu specifiek OP omdat ik uit voorgaande reacties begrijp dat veel andere niet transparant handelen), meld je aan als reseller, en begin gewoon, eerst klein, dan steeds groter.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

[...]
Raak er maar aan gewend, als je je richt op de budget-budget markt krijg je nog veel brullers (genaamd concurrentie) :P
Ondernemen is keuzes maken, misschien filter je uit dit topic handige tips, misschien ook niet. Misschien kom je over 2 maanden terug op dit topic, misschien ook niet. Hangt allemaal af van jouw instelling en jouw keuzes. Dat is wat ondernemen zo leuk maakt :)
Maar neem van me aan: verdiep je in de techniek en focus je op een markt waar jouw bedrijf potentie heeft.

Ga je voor budget? Vraag je 20 euro/jaar voor website+domein?
Ga er dan vanuit dat je per jaar met een hoop geluk een paar cent per klant overhoudt, en daar kan jij je boterham mee smeren :P
Zorg dat je iets extra's biedt, daarvoor kan je ook extra geld vragen.
jep schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:35:
Webhostingtalk heeft 2 voordelen:
- het heeft een kleine b2b markt waar je sales uit haalt en contacten opdoet
- het trekt veel budgetklanten én dus ook budgetaanbieders aan

En alleen van meelezen steek je al een hoop op (welke fouten hebben anderen gemaakt, welke keuzes zijn er in een bepaalde situatie, etc).
Bovendien is het voor elke beginnende below-low-budget webhoster erg leuk en leerzaam:
- je wordt op de realiteit gewezen door de concurrentie. Er zijn méér webhosters dan scholieren. Dus je moet jezelf wel onderscheiden
- je kan eenvoudig van concurrentie leren (prijsstelling, techniek, infrastructuur, juiste zakenpartners, etc)
- je wordt extragratis uitgescholden door 14 jarige kereltjes die op dezelfde klanten als jij jagen
sjroorda schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 17:15:
[...]
Kijk gewoon eens bij bijvoorbeeld Openprovider of een andere domeinprovider (ik noem nu specifiek OP omdat ik uit voorgaande reacties begrijp dat veel andere niet transparant handelen)
Ter info: jij bent de enige die hier zaken uit wilt halen. Geen probleem, maar verberg je niet achter anderen :)

[ Voor 33% gewijzigd door Stewie! op 15-11-2005 17:37 ]

• -d-

-d-

[...]

Dit slaat dus echt nergens op. Zoals al eerder vermeld weet ik wat het is om een onderneming te hebben, en dus weet ik ook wat daar bij komt kijken.

Je hebt een nu een IT-bedrijf, maar doe je bv websites ? Of kan je iets specifieker zijn ?
Het is in ieder geval een mooie kans om aan klanten te komen, die je natuurlijk kent vanuit je core business.
En vergeet niet dat servers ook om 2 uur 's nachts down kunnen gaan, en je niet kan wachten tot de volgende ochtend om even rustig te boel te rebooten o.i.d ;)

• raptorix
Mjah als je al in de webbusiness markt zit snap ik niet waarom je tijd gaat investeren in hosting, er valt in principe weinig aan te verdienen, en een hoop in te verliezen. Als je klanten zonodig hosting wilt aanbieden kan je beter een partnership aangaan met iemand die de boel al op orde hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Yep, ik zit ook voor een gedeelte in websites.

Ik hoor hier nu veel voorbij komen over "budget".."geen flikker mee te verdienen" Dat zal ook wel zo zijn, maar als ik nu tegen dezelfde prijs ga zitten als hoster B, maar ik ga meer hosting voor hetzelfde bedrag bieden, dus:

Hoster B:

100 mb space
1Gb dataverkeer p/m
10 subdomeinen
10 pop3 accounts

Wij:

200 mb space
2 gb dataverkeer p/m
onbeperkt subdomeinen
onbeperkt pop3

Ik bedoel, we huren een dedicated server voor 35 euro per maand, dit bedrag zijn wij hoe dan ook kwijt aan de server. Het maakt qua kosten in principe niet uit hoeveel ruimte / dataverkeer ik de klant geef. Uiteraard moet het dataverkeer van de klant in de hand worden gehouden, omdat wij ook een limiet van 500gb p/m opgelegd krijgen.

Misschien bekijk ik het totaal verkeerd, maar ik denk dat dit een goede aanvulling is voor mijn huidige werkzaamheden.

• IceStorm

IceStorm

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 18:50:Misschien bekijk ik het totaal verkeerd, maar ik denk dat dit een goede aanvulling is voor mijn huidige werkzaamheden.
Wat houdt je dan tegen :)?

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Zie topicstart ;)

• -d-

-d-

Je hebt 't over 35 euro per maand voor een dedicated server incl 500 gb dataverkeer ? Waar ? Klinkt wel erg goedkoop ...

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 23:28
In Amerika? Als je hier hosting gaat aanbieden heb je vrijwel een server in Nederland nodig, tenzei je je op de pre-puberale jeugd wilt richten welke net enkele euro's per jaar mogen uitgeven. 35 euro voor 500gb dataverkeer is wel érg weinig..

[ Voor 10% gewijzigd door Peter op 15-11-2005 20:24 ]

• IceStorm

IceStorm

:D Ja als dat na alle op en aanmerkingen nog een probleem is dan uhm ja ;)

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:38
-d- schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 20:19:
Je hebt 't over 35 euro per maand voor een dedicated server incl 500 gb dataverkeer ? Waar ? Klinkt wel erg goedkoop ...
Bij PCExtreme heb je een AMD Sempron 2600+ met 500GB p/m (256MB DDR, 40GB 7200rpm) al voor 35 euro, zonder control panel (8,50 E p/m voor DirectAdmin). Ik mag hopen dat de topicstarter niet van plan is voor deze dedicated server te gaan: geen backup-schijf, 256MB geheugen voor een hostingserver (!!!) en een Sempron 2600+ waarop waarschijnlijk vele websites zullen gaan draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was de TS dus wel van plan.

Ik bedoel, ik wil zo simpel mogelijk met zo weinig mogelijk kosten gaan draaien... Het is een uitdaging, maar wil het wel proberen.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Het is een uitdaging
Tja, webhost spelen op zo'n bak is zeer zeker een uitdaging :D :'( :D

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het niet alles.... Maar wat zou volgens jou dan de volgende beste oplossing zijn?

• IceStorm

IceStorm

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 22:55:
Misschien is het niet alles.... Maar wat zou volgens jou dan de volgende beste oplossing zijn?
Gokje (:P), investeer geld in een bak en een plekje voor die bak. Dat lijkt me het minste.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Minimaal een extra hdd voor raid 1 en liever een server met meer potentie. Zo'n dedi bak kan je nauwelijks mee verder, misschien extra geheugen maar dan houdt het ook op, en cpu power zal je al snel tekort komen.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Lidmaatschap van de SIDN kan je altijd nog later doen. Ik denk dat de low budget consumentenmarkt helemaal verzadigd is en je moet echt iets unieks bieden wil je boven de rest uitsteken.

De keuze voor die server lijkt me niet verstandig en je gaat zeker ruzie krijgen als die schijf crasht en je klanten zijn hun mail/websites kwijt omdat je geen backup maakt. Het proberen is leuk, maar het moet niet zo vrijblijvend zijn en je moet ook niet bang zijn om te investeren (verlies kan je toch weer wegstrepen tegen de winst van de moeder).

Het bedrijf waar ik werk biedt hosting aan voor haar klanten (veelal b2b segment) en alleen in combinatie met eigen website. We zijn zelf SIDN deelnemer en zitten bij Trueserver als colocatie klant.

Afhankelijk van het type gebruiker dat je krijgt kan er nog veel tijd in gaan zitten in support en dit moet je natuurlijk ook opnemen in je kostprijs.

Je hebt natuurlijk wel eens gepeild naar de behoefte van je klanten? Misschien willen ze geen POP3 meer maar IMAP en misschien willen ze wel graag Ruby i.p.v. PHP en is die 1GB ruimte meer dan genoeg om maar iets te noemen....
Daarin kan je ook al onderscheidend zijn..

Verwijderd

Topicstarter
DaMorpheus schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 23:03:
[...]

Minimaal een extra hdd voor raid 1 en liever een server met meer potentie. Zo'n dedi bak kan je nauwelijks mee verder, misschien extra geheugen maar dan houdt het ook op, en cpu power zal je al snel tekort komen.
Tuurlijk snap ik dat deze server niet lang voldoende zal blijven, en oke, backup zal op een onhandige manier moeten (elke dag automatisch downloaden van alle data bv.)

Het gaat erom dat we willen beginnen, en dat in de meest extreme zin van het woord. We hebben dus helemaal niets, en willen graag iets opbouwen.

• jep

jep

Waarom dan niet toch resellen bij een clubje die 't wel op orde heeft? En dan zo transperant mogelijk. :) Dan heb je backups, stabiliteit en kun je vanuit daar door naar een machine.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 23:52:
[...]

Tuurlijk snap ik dat deze server niet lang voldoende zal blijven, en oke, backup zal op een onhandige manier moeten (elke dag automatisch downloaden van alle data bv.)

Het gaat erom dat we willen beginnen, en dat in de meest extreme zin van het woord. We hebben dus helemaal niets, en willen graag iets opbouwen.
Om iets succesvols op te bouwen zul je het vanaf dag 1 dat je open bent goed voor elkaar moeten hebben.

Om tegenwoordig geld te verdienen zul je klanten binnen moeten halen die willen betalen voor exclusieviteit en kwaliteit.

Een server met 1000 1 euro accountjes is achterhaald. Dit doet namelijk veel mensen, je installeerd een server koopt een Direct Admin licentie, en hosten voor het vaderland! En wat als er iets stuk gaat? Kan je het dan zelf oplossen?

Als je je op deze high-budget klanten wil richten zul je toch aan heel wat eisen moeten voldoen voordat ze jou kiezen. Want er zijn genoeg anderen die ze voor je neus wegsnoepen.

- Is je hardware redundant uitgevoerd?
- Wordt er bebackupped?
- Indien machine downtime ondervind of stuk is, wordt de hosting dan op een andere server verder verzorgt totdat de machine weer online is?
- Heb je een "overkill" aan machine prestatie, en niet een of andere P3 500 mhz met 64 MB intern.
- Heb je een uptime garantie?
- Heb je remote hands ter beschikking, in geval van nood?
- Heb je genoeg verstand van het OS en de hardware die je gaat gebruiken?

Natuurlijk zullen niet al deze dingen even belangrijk zijn.

Je geeft aan zelf al een onderneming te hebben, dan weet je zelf goed genoeg dat je je niet moet blind staren op 35 euro server kosten per maand dus als we 40 euro verdienen hebben we 5 euro winst. Er zijn zoveel bijkomende kosten!

Ik heb zelf ook een kleine servertje hangen (Dual MP 2800+, 2048 MB, Raid 1 80 GB) met daarop een klein aantal klanten, ik heb hierbij wel ondersteuning van een groot bedrijf, mocht ik er niet uit komen, ook remote hands ter beschikking, en ook een server van het hosting bedrijf waar indien mijn server stuk is de hosting ondergebracht kan worden. Ik heb dit bedrijf niet om mijn boterham mee te verdienen, maar om te leren hoe het allemaal werkt.

En hier wil ik ook goed voor betalen bij mijn provider, want als ik aan mijn klanten moet vertellen dat ik het niet kan oplossen, worden die niet erg gelukkig. De klant waarop al mijn kosten draaien is een resort/hotel wat mijn vader aan het opbouwen is, hij wil mij de kans bieden met een beetje sponsoring te leren hoe de wereld van ondernemen in elkaar zit, en ik heb dit zelf geconbineerd met mijn intresse in hosting, servers, linux, etc.

Denk 10 x na voordat je iets begint waarvan de markt al is uitgemelkt, tenzij je met iets revolutionairs/exclusiefs/onovertrefbare kwaliteit komt.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Denk 10 x na voordat je iets begint waarvan de markt al is uitgemelkt, tenzij je met iets revolutionairs/exclusiefs/onovertrefbare kwaliteit komt.
Dan nog zou ik goed nadenken. Teveel goeie ideeen zijn verneukt door een beroerde uitvoering.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Volgens mij is't een hopeloos idee. Hosters die ik ken zijn zich al op de gamehosting markt gaan richten (welke overigens ook al helemaal uitgemelkt wordt om het zo te zeggen, prijzen steeds lager worden en je alleen als relatief grote host nog een centje kunt verdienen).

Webhosting is alleen leuk als je het heel groot zou aanpakken, andere bedrijven opkoopt oid. Anders ben je er straks, zoals iemand al eens zei, meer tijd/geld aan kwijt dan dat je een paar uurtjes ergens in een supermarkt zou werken.

Klanten moet je goed leren vinden. En als je op www.internetten.com oid kijkt, moet je wel erg je best doen wil je nog in zo'n lijstje komen.

Het minste wat je kan doen als je gaat webhosten is het beter aanpakken dan de mensen die een oude celeron neerzetten met een 20 GB schijf en dan de wizard-linux-installatie-met-controlpanel starten. Herstellen lukt ze niet, backup's worden niet gemaakt.

En jou idee van online backuppen is natuurlijk beetje onzin he... Je moet een snelle lijn hebben, en als je 20GB per dag backupped ben je al zo 600GB verder na een maand. En je datalimit is vast niet zo hoog...

Heb je zelf weleens thuis een apache/php/mysql server geinstalleerd vanaf source, met firewall regels en alle security dingen nagekeken? Wel handig om te beginnen met ervaring voordat je je klanten er op zet.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Yep, de ervaring met een server en bijbehorende software is aanwezig.

• jep

jep

Wat wel kan werken, is adverteren (en dan niet op WHT). Maar da's duur. :)

• BarôZZa
  • Laatst online: 20:38
Maak eerst even overzicht voor jezelf met:

- de verschillende mogelijkheden
- de hoeveelheid geld die je te besteden hebt. 35 euro per maand is toch weer een dikke 400 euro per jaar. Een aardig bedrag voor de gemiddelde scholier en zonde als je dat kwijt bent.
- hoe je lang je van plan bent dit te gaan doen. Je klanten na een jaartje moeten afschepen door te zeggen dat je er geen zin meer in hebt is niet bepaald leuk.
- je doelgroep en hoe je deze wilt benaderen. Ik zie teveel standaard webhosters zonder eigen identiteit. Dus een standaard (vaak goedkoop ogende) site met wat specs en wat plaatjes van wat server racks. Totaal oninteressant en onprofessioneel.

Specs van de hosting is tegenwoordig niet meer interessant. Bij de meeste hostingbedrijven krijg je al meer dan genoeg space en de datalimieten worden slechts zelden gehaald. Zelf vind ik betrouwbaarheid veel belangrijker.

Als ik jou was zou ik me op de gemiddelde Computer Idee-lezer of doorsnee-familie met kinderen richten. In dat geval hoef je minder hard te concurreren op het gebied van de hostingspecs, heb je minder dataverkeer nodig en zijn de klanten minder veeleisend(een uurtje downtime zal niet dodelijk zijn). Ga dus niet pronken met de hoeveelheid webspace etc, maar toon dan de mogelijkheden aan en bied ze ook wat simpele gratis scripts(het liefst zelf gemaakt en zo gebruiksvriendelijk mogelijk) aan waarmee ze bijvoorbeeld een simpel fotoboek online kunnen zetten, filmpjes kunnen plaatsen en iedereen van het gezin een eigen emailadres kunnen geven.

Het is maar een voorbeeldje, maar staar je in ieder geval niet blind op de standaarddoelgroep van webdesignende tienertjes, gamers en bedrijfjes.

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Ik heb in dit topic ook nooit gezegd dat ik direct grote bedrijven aan de haak wil slaan, en dus zeer betrouwbaar zou moeten zijn.

Het gaat erom, zoals al eerder gezegd, ik wil een aanvulling op mijn huidige onderneming. En inderdaad, ik zou misschien wat te bieden kunnen hebben voor de gemiddelde internet gebruiker.

Toch vraag ik mij af of deze doelgroep wel interessant is. Als ik eens om mij heen kijk, zie ik eigenlijk weinig gezinnen met een eigen site. En dan denk ik ook nog, dat als die gezinnen al een eigen site willen, deze wel kiezen voor hun webspace bij de ISP, is toch al snel 10 - 20 mb, leuk voor een paar vakantiephoto's.

Daarbij komt dat MSN steeds populairder wordt, en ook steeds meer leuke services gaat bieden, neem bijvoorbeeld MySpace. Je kunt je foto's kwijt, stukkie text d'r bij en men heeft weer een gratis online fotoalbum.

• -d-

-d-

Geen eigen server nemen maar gaan resellen. Zo hoef je niet veel te investeren in een eigen server en zijn je risico's lager. Heb je op een gegeven moment een x aantal klanten, kan je ze alsnog verhuizen naar je eigen server. Heb je in ieder geval een vast inkomen voor je webhosting.

Een server voor 35 euro per maand incl dataverkeer kan je niet serieus nemen (ik betaalde bijna het 7-voudige per server in de VS, en het was het geld meer dan waard).
Als je per sé een eigen server wilt, ga dan voor een provider met duidelijke en goede SLA's (niet alleen voor het netwerk, maar ook hardware SLA's).
Als je HD crashed om 3 uur snachts moet je gewoon kunnen rekenen dat de hoster binnen een aantal uur de boel fixed voor je. En dat gaat een bedrijf waar je 35 euro per maand voor betaald zeker niet doen.

En hoe goed ben je in het managen van servers ? Kan je een kernel compilen, apache upgraden, DNS records editen, etc ? Ook al heb je een control panel, hier heb je zeker kennis voor nodig, tenzij je een fully managed server neemt (wat je al zeker niet gaat lukken in deze prijsklasse).

En om terug te komen over die 35 euro server : 256 MB ram en een sempron : Dat is echt te low-spec om hosting aan te kunnen bieden, als je een paar klanten hebt met wat dataverkeer/CPU intensieve sites gaat er al rook uit komen.

• BarôZZa
  • Laatst online: 20:38
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 12:20:
Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Ik heb in dit topic ook nooit gezegd dat ik direct grote bedrijven aan de haak wil slaan, en dus zeer betrouwbaar zou moeten zijn.

Het gaat erom, zoals al eerder gezegd, ik wil een aanvulling op mijn huidige onderneming. En inderdaad, ik zou misschien wat te bieden kunnen hebben voor de gemiddelde internet gebruiker.

Toch vraag ik mij af of deze doelgroep wel interessant is. Als ik eens om mij heen kijk, zie ik eigenlijk weinig gezinnen met een eigen site. En dan denk ik ook nog, dat als die gezinnen al een eigen site willen, deze wel kiezen voor hun webspace bij de ISP, is toch al snel 10 - 20 mb, leuk voor een paar vakantiephoto's.

Daarbij komt dat MSN steeds populairder wordt, en ook steeds meer leuke services gaat bieden, neem bijvoorbeeld MySpace. Je kunt je foto's kwijt, stukkie text d'r bij en men heeft weer een gratis online fotoalbum.
Yup, maar domeinnaampje voor site + emails zijn toch een stuk leuker. Bovendien draait het dus om de scripts die je erbij levert. Staar je niet blind op het hostinggedeelte. Bij de webspace van de ISP zit geen goede support, klantvriendelijke scripts om het te onderhouden etc. Of ze nou 10, 20 of 500mb hebben zal de meeste mensen vrij weinig uitmaken.

En juist omdat je weinig gezinnen met een eigen site(zo zou je het dan ook niet moeten marketen) ligt de markt nog open. Anders zoek je de concurrentie op en die is moordend.

[ Voor 8% gewijzigd door BarôZZa op 16-11-2005 13:07 ]

Pagina: 1