Rechten xp machine aanpassen d.m.v. script

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-02 13:47
Oke ik zit met het volgende:
Hierop stage hebben de gebruikers geen rechten op de C: schijf dit om te voorkomen dat ze onnodige rotzooi wegschrijven of windows bestanden verwijderen van de schijf vrij logisch dus :P
Maar nu is er een nieuw programma die dus zit te zeuren om bestanden weg te schrijven naar de C: schijf nu vroeg ik me dus af of er een scriptje te maken valt om de rechten op de C: schijf aan te passen zodat als het nodig is alleen even het scriptje hoeft te worden uitgevoerd.

anyone? _/-\o_

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Da's vast wel te maken. Wat is nu de concrete vraag ?

• Brainstorm86
Een script om de rechten op de C: schijf aan te passen.

Dus iets met attrib en run as in een batch bestandje ofzo?

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:54

TheVMaster

Moderator WOS
Hmm..je hebt het over NTFS? cacls misschien?

Of misschien sec.template maken met Secedit :)

[ Voor 37% gewijzigd door TheVMaster op 15-11-2005 08:48 ]

• Brainstorm86
Ja sorry vergeten te meldden NTFS inderdaad ben nu wat aan het kloten met calcs, maar wil niet echt lukken.
Als ik de rechten aanpas verwijdert hij namelijk iedereen en zet hij alleen de opgegeven user eropnieuw in de rechten van die user zijn dan wel goed maar de andere users moeten ook gewoon blijven staan en dan kan ik wel alle users achter mekaar gaan zetten maarja op elke computer zijn de users weer andere dus dat schiet ook niet op

Verwijderd

Vindt het raar dat mensen zo weinig rechten hebben op C. Bij ons is iedereen gewoon administrator. Ik doe hier nu 4 jaar het systeembeheer en heb nog niemand meegemaakt die bestanden op C weggooid.
Je kan in mijn ogen beter je netwerk goed timmeren als je gebruikers zo beperken.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Tjah..Administrator :( Aiii.....dat wil je toch niet :) maar brainstorm hmm.....Volgens mij moet je met cacls ook rechten kunnen toevoegen (en de huidige rechten niet verwijderen)....

Verwijderd

Ik zou zeggen probeer GPEDIT is en werkt dat niet dan zou je is in de server moeten spitten bij bijv. Active Directory :)

• Brainstorm86
het is met idd gelukt om rechten aan te passen door middel van calcs nu alleen nog ff run as ervoor zetten en dit verbergen is dat mogelijk dat mensen het wachtwoord dan niet zien?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 09:06:
Vindt het raar dat mensen zo weinig rechten hebben op C. Bij ons is iedereen gewoon administrator. Ik doe hier nu 4 jaar het systeembeheer en heb nog niemand meegemaakt die bestanden op C weggooid.
Je kan in mijn ogen beter je netwerk goed timmeren als je gebruikers zo beperken.
administrator rechten is wel iets te ver, maar je kan gewoon met policies werken toch?

mensen zullen zeker geen windows bestanden opslaan, en anders heb je toch altijd wel een disk image.

anyway, als dat jullie beleid is dan moeten we daar maar een oplossing voor zoeken ;)

een script die het bestand uitvoerd als een user die wel rechten heeft, of de rechten wijzigen voor die bepaalde map waarin die weg wil schrijven, of installeren op een andere partitie.

• Brainstorm86
het is me al gelukt om met een script de lokale rechten voor een gebruiker aan te passen als het nodig is door middel van het volgende command cacls c: /E /P gebruiker:C
Alleen nu moet ik er dus nog voor zorgen dat ik run as voor mijn scriptje zet want gebruikers zelf hebben natuurlijk geen rechten om dit command uit te voeren

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Brainstorm86 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 09:12:
het is met idd gelukt om rechten aan te passen door middel van calcs nu alleen nog ff run as ervoor zetten en dit verbergen is dat mogelijk dat mensen het wachtwoord dan niet zien?
Je bedoelt cacls denk ik ;)

Hmm..runas ervoor...ehh..wachtwoord verbergen, volgens mij is dat niet mogelijk...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 09:13:
[...]

administrator rechten is wel iets te ver, maar je kan gewoon met policies werken toch?

mensen zullen zeker geen windows bestanden opslaan, en anders heb je toch altijd wel een disk image.

anyway, als dat jullie beleid is dan moeten we daar maar een oplossing voor zoeken ;)

een script die het bestand uitvoerd als een user die wel rechten heeft, of de rechten wijzigen voor die bepaalde map waarin die weg wil schrijven, of installeren op een andere partitie.
Nou als je net als bij ons veel software krijgt van leveranciers (installatie branche) dan kan je elke keer aandraven om het te installeren. En je beperkt de gebruikers nogal als je je hele C afschermd. Kijk als je puur op veiligheid kijkt dan moet je gebruikers geen admin maken nee. Maar ik heb liever mijn netwerk goed voor elkaar icm wat monitoring tools om de gebruikertjes in de gaten te houden alsdat ik die C dicht timmer. Maar het zal ook nogal liggen aan de branche waar je inzit.

• Brainstorm86
hmm ok dan maar niet het wachtwoord verbergen daar verzin ik nog wel wat op dan moet ik door middel van runas calcs zien uit te voeren hoe ga ik dat fixen ik heb het nu ongeveer zo

runas /user:(ikke)@(domein)

cacls c: /E /P gebruikers:C

maar wat moet ik hier achter zetten als ik bijvoorbeeld notepad.exe erachter typ start hij gewoon notepad maar als ik calcs erachter zet gebeurt er niks moet ik dan cmd.exe/calcs doen ofzo?

• Brainstorm86
ok wat ik dus moet hebben is runas en can cmd.exe dat lukt maar om dan in die cmd.exe weer calcs te laten startten lukt me niet

• Brainstorm86
gelukt thnx everyone topic kan dicht

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 09:21:
[...]

Nou als je net als bij ons veel software krijgt van leveranciers (installatie branche) dan kan je elke keer aandraven om het te installeren. En je beperkt de gebruikers nogal als je je hele C afschermd. Kijk als je puur op veiligheid kijkt dan moet je gebruikers geen admin maken nee. Maar ik heb liever mijn netwerk goed voor elkaar icm wat monitoring tools om de gebruikertjes in de gaten te houden alsdat ik die C dicht timmer. Maar het zal ook nogal liggen aan de branche waar je inzit.
Software gaan packagen enneh..verspreiden via AD ofzo :p (jaja...ik ben Scripter/Software Repackager :p)

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Brainstorm86 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 09:51:
gelukt thnx everyone topic kan dicht
Als je hier nu ff de opdrachtregel neerzeg die je gebruikt hebt, dan weet een ieder die hetzelfde probleem had het ook (als hij dit topic tegenkomt :p)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

Sorry, maar wat doet dit in PNS? :)

En ik neem aan dat er wel een batch script gedraaid wordt voor logon, dus dan plaats je het daar toch bij? Anders maak je een batch-scriptje aan (of frutselt zelf even een VB programma'tje inelkaar) die cacls uitvoert en het programma opstart.
Ik geef het ~ 3 weken voordat een handige user erachter komt dat hij wél de C: schijf kan benaderen als hij programma X opent, overigens.

Is het een 3rd party programma dat loopt te mekkeren? Valt daar niet een andere oplossing voor te zoeken dan gelijk de hele C: schijf vrij te geven?

edit:
Ah, je bent er inmiddels al achter gekomen zie ik. :)

[ Voor 8% gewijzigd door r0b op 15-11-2005 09:56 ]

• Brainstorm86
runas /user:(gebruiker)@(domein) "cacls c:\ /E /P Gebruikers:C"

Verwijderd

Geef rechten voor een applicatiegroep op de lokaties waar er extra rechten nodig zijn, en gooi de users die die rechten nodig hebben in die groep, en maak een package van je software.. Je gaat natuurlijk geen mensen teveel rechten geven door alles open te gooien..

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:33:
Geef rechten voor een applicatiegroep op de lokaties waar er extra rechten nodig zijn, en gooi de users die die rechten nodig hebben in die groep, en maak een package van je software.. Je gaat natuurlijk geen mensen teveel rechten geven door alles open te gooien..
en dan dmv Secedit (in dat package) de rechten meenemen ;) En klaar is klara!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
Dit is absoluut niet professional. Zoek eens met google ofzo, scriptrequests doen we hier niet aan mee.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.