Toon posts:

Skala aan problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem:
Asus A8N SLI
Athlon 64 3500+ 939
2 x 512 MB Pc3200
MAXTOR 250GB 16MB SATA + Seagate Barracuda 120 GB 8MB SATA
Club3D GF7800GT 256MB PCIe
NEC ND3540 DVD RW
MS XP SP2

Sinds enige tijd een waar skala aan wel en niet terugkerende problemen; moeilijk opstarten, blauwe schermen (hardwareondersteuning volgens MS), bootfailures etc. Veel problemen doen zich echter niet structureel voor, zoals het slecht indelen van pagina-lay-out in IE . Soms vindt het systeem een HD wel, soms niet.

XP al 2 maal opnieuw geinstalleerd, nieuwste drivers, temperaturen zijn goed, onlangs geen hardware geinstalleerd... Ik weet het niet meer!

Ben in het forum al wel op zoek geweest (slechte samenwerking maxtor met nforce4 etc.) maar dit geeft allemaal geen antwoord op mijn vragen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Heb je deze problemen ook in Veilige Modus?
Als je een BSOD krijgt, wat voor foutmelding/STOP-code krijg je dan? Gooi die eens door Google of kijk in de Windows XP en 2000 BSOD guide :)

Draai eens Memtest om een geheugenprobleem uit te sluiten (of natuurlijk vast te stellen).
Wat voor voeding heb je?

[ Voor 66% gewijzigd door Rone op 15-11-2005 03:13 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Fixer|IA
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2018
Mjah, ik zit idd ook in dezelfde richting te denken als r00n, de hardware die je opnoemt lijkt me verder OK, alleen van het geheugen en je voeding weten we nog niks..

Overigens, je zegt "Sinds enige tijd een waar skala aan wel en niet terugkerende problemen" , heeft je systeem daarvoor wél lange tijd goed gewerkt, dus zonder die maffe problemen? Of heb je deze problemen al van meet af aan gehad?

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 13:59
Met zo'n systeem ben ik inderdaad benieuwd naar je voeding en naar de uitslag van een langdurige memtest. Post die ff, anders kunnen wij er verder ook weinig mee ;)

Verwijderd

Misschien is één van je harde schijven brak. Dit verklaard niet al je problemen, maar het kan geen kwaad om het even te checken. Maxtor heeft een tooltje genaamd Powermax waarmee je via een bootdiskette je HD's grondig kan controleren (kom er net achter dat dit tooltje niet werkt met een nforce4 chipset, handig van Maxtor!). Seatools van Seagate dan:

http://www.seagate.com/support/seatools/B7a.html

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Net memtest gedraaid. Geen fouten ontdekt. Mijn kast is een Chieft BG-01BBSL 350W. Lijkt me overigens niet het probleem. Ga zo eens even die HD test draaien, want ik neig zelf ook naar een probleem met een van de HD's. Ik hou jullie op de hoogte en alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Ook HD test vindt niets. Ben nu wel aan het graven op US forums over nForce problemen. Ik schijn niet de enige met Mobo/driverproblemen te zijn. Weet iemand nog een goede diagnostic voor m'n mobo (en/of in combinatie met speedtouch ADSLmodem). Er niet toch iets te vinden zijn om alle bussen e.d. een door te lichten. Thanx

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 21:24:
Net memtest gedraaid. Geen fouten ontdekt. Mijn kast is een Chieft BG-01BBSL 350W. Lijkt me overigens niet het probleem.
Ik vind 350w wel wat krap voor jouw configuratie. Ik zou eens kijken of je ergens een andere voeding kan lenen (min. 450W) van een goede kwaliteit (dus geen sweex of q-tec, maar tagan, antec, enermax, e.d.), om eens te kijken of zich dan nog problemen voordoen.

Wederom suc6

edit:
idle gebruikt een 7800GT al 128W en onder load 226W (zie http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=2). Tel daar de rest maar bij op...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 22:12 ]

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 21:59:
Ook HD test vindt niets. Ben nu wel aan het graven op US forums over nForce problemen. Ik schijn niet de enige met Mobo/driverproblemen te zijn. Weet iemand nog een goede diagnostic voor m'n mobo (en/of in combinatie met speedtouch ADSLmodem). Er niet toch iets te vinden zijn om alle bussen e.d. een door te lichten. Thanx
Als het gaat om een USB modem van speedtouch, dan herken ik de problemen. Willekeurige hangers op de meest rare momenten. Daar kwam ik pas achter toen ik overging op kabel en de drivers van de speedtouch usb weghaalde. Nooit meer last van gehad.

Harde schijf was ook mijn eerste gedachte. Geluidskaarten van creative kunnen ook nog weleens voor problemen zorgen in combinatie met willekeurige chipsets. Dus die zou je er, als je er een hebt, een tijdje uit kunnen halen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap waar je naar toe wilt en 350 w is niet ruim, maar de problemen doen zich ook bij een vrijwel idle-draaiende pc voor (bv installeren van printersoftware). Modem is gewoon kabel (heb idd genoeg problemen gehad met USB modem).

Verder zat ik nog te denken aan een confict met nForce Firewall en de Windows firewall (en dat dan weer in combinatie met Norton Systemworks). Dit verklaard naar mijn mening echter niet de problemen bij het opstarten. Weet iemand of er bekende problemen met nVidia firewall zijn?

Verwijderd

Topicstarter
O ja... Sound On-board AC97 Ben toch doof aan een oor...

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
Hoelang heb je memtest laten draaien?
Verhoog de DDR spanning eens iets, dit hielp bij mijn broertje.

• Urshurak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-02 14:27
SATA-kabels in orde? Bootsector en partitietabellen ok? Klinkt toch als iets met je schijf.

Verwijderd

k vind het allemaal geblaat zonder logica....
Zoek eens uit waar het probleem ligt, door te posten wat zo'n blauw scherm voor een informatie geeft. Wat er komt te staan in de evenviewer na een dergelijke crash.
We zitten hier allemaal leuk te gokken, maar het kan een brakke CPU, gebogen moederbord, VOEDING, drivers, HD, of wat dan ook zijn. zoek wat te fout is, en ga daar op controleren.
Je kan bijv ook nog gaan doormeten of je voeding wel fatsoenlijk is, maar dat heeft weinig zin als al je errors bijv een memory error zijn.
Al zou ik persoonlijk allang die voeding eruit gesloopt hebben. 7800 met 350 watt
dat is net zo slim als rijden in een auto zonder benzine

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 22:28:
Ik snap waar je naar toe wilt en 350 w is niet ruim, maar de problemen doen zich ook bij een vrijwel idle-draaiende pc voor (bv installeren van printersoftware).
Niet ruim!!?? Het is gewoonweg onvoldoende. In het ergste geval is die 350W ook nog eens je piekvermogen! Je topic-titel zegt het eigenlijk al: "Skala aan problemen". Bij een defecte of overbelaste voeding treden er meestal een skala aan problemen op.
Ik zou toch echt eerst met zekerheid de voeding uitsluiten. Download Motherboard Monitor en bekijk je voltages eens (mogen niet meer dan 5% afwijken van de norm)...
Pagina: 1