Toon posts:

[Asus A8V Deluxe/XP] Toetsenbord of moederbord probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met het toetsenbord van mijn computer. Sinds een aantal dagen weigerd het toetsenbord dienst. Dit gaat gepaard met een piepjes uit de systeemkast en knipperende alle ledjes van de onder andere de numlock en capslock toets. Dan houdt t toetsenbord er helemaal mee op. Als ik dan de stekker uit het toetsenbord trek gaat dit gepaard met een stroom van onderbroken piepjes uit de systeemkast. Meesstal kun je uit het aantal piepjes wel achter waarin het probleem zou kunnen zitten maar in dit geval is er geen touw aan vast te knopen.Als ik de pc uitzet en weer gelijk aanzet weigert het toetsenbord nog steeds dienst. Laat ik de pc nu een tijdje uit dan kan ik weer even aan de gang tot alles weer van voor of aan begint.

De eerste oplossing leek me simpel: gewoon een ander toetsenbord en klaar is kees. Echter heb nu 2 toetsenborden uitgeprobeert maar allebei weigeren ze dienst terwijl deze toetsenborden op andere pc's goed werken.

Nu heb ik een ander toetsenbord met usb-aansluiting op de pc zitten en dat werkt vrijwel feilloos. Echter haal ik nu het andere toetsenbord van de pc af dan wil de pc het besturingsysteem niet meer laden. Verder is tijdens de start weer de nodige aantal pipejes te horen waar weer eens geen touw aan vast te knopen is (kort en lang zijn telkens anders). Dus nu zit ik met een pc en twee toetsenborden.
Ik heb het idee dat ik moet gaan zoeken in het moederbord, maar wat? Aan de configuratie is tijden niets veranderd en er zijn ook geen programma's geinstalleerd dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

Even nog wat technische details:
Moederbord: Asus A8V Deluxe

Wie herkent het probleem en weet wat de oorzaak is?

Verwijderd

Zet in je BIOS in ieder geval uit dat je PC niet wil opstarten zonder toetsenbord (Halt on errors: None of VGA-Only) Op deze manier zou je met alleen je USB toetsenbord moeten kunnen werken: problem solved.

Het lijkt alsof er sluiting in de MoBo PS/2 connector zit oid; controleer eens nauwkeurig of er misschien beschadigingen op die connector zichtbaar zijn, en of er misschien ergens metaaldeeltjes in en rond de connector zwerven.

Kijk ook even aan de binnenkant van de kast rond waar de connector op het mobo is gesoldeerd of er ergens misschien een schroefje / metaalsplinter ligt. Óók even onder het mobo kijken; je zal de eerste niet zijn die een afstandbusje net in een verkeerd gat heeft zitten waardoor het vreemde sluiting veroorzaakt.

Verwijderd

Niet helemaal hetzelfde maar ik heb zoiets gehad met een muis. Systeem herkende alles op de usb poorten behalve een muis. Ik hen toen alles geprobeerd...andere muis en usb hubs weggegooid uit app beheer. Op een gegeven moment heb ik er een ps2 muis in gedaan 8)7 .

Nu gaat daar een maand overheen en installeer weer een systeem wat ik aflever en krijg een belletje. Hé je bent de usb drivers vergeten te installeren of die werken niet goed. Ik denk aha...wat blijkt is dat ik voor beide systemen een unattendend heb gebruikt die dus schijnbaar corrupt is.

Dat word weer een avondje installen :X

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal. Het probleem is opgelost. Ik heb een usb-toetsenbord op de pc aangesloten in de instellingen in de bios erop aangepast. Sindsdien draait ie weer als vanouds.
Goeie tip wat betreft dat schoonmaken. Heb de stofzuiger er voorzichtig doorheen gehaald. Was ook wel nodig overigens na bijna 2jr.